restauratie pontiac firebird esprit 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by o0richard0o »

hallo
ik ben richard. 21 jaar. heb tijd terug samen met mijn broer ook 21 jaar. een pontiac firebird gekocht.(van maarten van het forum). Wei hebben er deze zomer heel veel plezier met gehad. De wagen is keihard heeft alleen een rotplekje bij de bijrijders stoel. we hebben toch besloten de pontiac geheel te restaureren. De pontiac wordt in originelen kleur gespoten ( word niet meer in de originelen kleur gespoten spoten planning veranderd). hij word rood maar de precieze kleur rood weten we nog niet.

Image
Last edited by o0richard0o on Mon Jan 19, 2015 7:02 pm, edited 6 times in total.
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by maartten »

hee richard ..
ben benieuwd en ga je project zeker volgen .
hopen op veel fotos .
:thumbs:
v8meetings.nl
Posts: 400
Joined: Tue Apr 06, 2004 1:52 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by v8meetings.nl »

Cool......parts zat in NL overigens viewtopic.php?f=4&t=78690
Wees er zuinig op.
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by o0richard0o »

Komen zeker veel foto's. Maar even een goede site vinden om ze te uploden. Morgen komen er foto's bij het hele intrieur is er vandaag uit gehaald. Iemand tips voor het demonteren van de raamlijsten en de ruiten.
Gr
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by 64Redneck »

Voorruit en achterruit zitten in ramenkit vastgelijmd. Heel voorzichtig een gaatje maken in de kit en een zaagtouwtje/kabeltje er door wurmen. Dan 1 in de auto en de ander buiten de auto en zagen maar , de hele ruit rond.

Zijramen wijst zich vanzelf, dat kan maar op 1 manier. Haal de bekleding van de deur maar los, en je ziet dat je eerst moet zorgen dat de ruit van het systeem los moet. dan kan je de ruit er uit halen en apart leggen. Dan is het verder alles losmaken en dan kan het raammechanisme ook er uit.

Succes, Mooie auto, maar een Esprit met Formula hood? Is het nu een Esprit of een Formula?

Image
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by chevelletje70 »

Veel succes met de restauratie.

Op de site:http://www.hitmantransam.com/ kan je ook veel info vinden
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by o0richard0o »

Het is een Esprit,met een formula motorkap inderdaad,

Bedankt voor de site! ik heb hem meteen opgeslagen bij favorieten, alle informatie die te vinden is, is handig

Ik heb nog even snel wat foto's gemaakt, binnenkant auto en kofferbak is geheel gestript, ( op het dashbord na dan )

Image

Image

Image

Gelukkig voor de rest totaal geen roest aan getroffen,het staal is al nieuwt ,behalve dus bij de bijrijderskant aan het voeteneind een klein stukje waar we een nieuw stuk inlassen

Wat we gelukkig tegenkwamen buiten de amerikaanse munten die we ook vonden onder de stoelen/tapijt zaten ook de fabricage papieren achter de stoelen, zie foto
Heeft dit ook een meerwaarde voor bij de taxatie ?
Image


Ik was vanmiddag nog even met de deurpanelen begonnen,en daarvan is alles los,alleen de raamhendel zit die vast met een borgring? of hoe kan ik deze loskrijgen?
Image

Tot zover de foto',s
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by maartten »

heb ze wel es losgemaakt met een klein haakje
maar zo zitten ze er in ieder geval op.

Image
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by Renev »

Gaaf dat je de buildsheet gevonden hebt :thumbs: :thumbs:
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by chevelletje70 »

Buildsheet is altijd leuk om te vinden.

Zo kan je precies zien met welke opties je auto uit de fabriek is gekomen.

Hier een site waarmee je alle codes kan ontcijferen op je buildsheet

http://www.firebirdtransamparts.com/tec ... /bingo.htm
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by o0richard0o »

Zo vandaag weer eens wat opgeschoten aan de firebird.

motorkap,kofferbakseksel,kabelboom achterlichten,deurpanelen en spiegels en wat chrome sierlijsten en achterlichten zijn gedemonteerd

Hiervan wat foto's :)

Image
Image
Image
Image

Morgen het stalen frame eruit boren ( 20 punten gepopt zowat) zie foto
Image
Image


Hoe kan ik het beste de ramen uit mijn deurpanelen krijgen? moeten hiervoor de gehele rails eruit gebout worden?
firebird79
Posts: 727
Joined: Tue Sep 18, 2007 9:41 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by firebird79 »

hey leuk project , ik ben met een bezig van 1980
Ik heb de rails en raam eruit gehaald , maar volgens mij kun je ook de 2 moertjes losdraaien waar je raam mee vast zit en dan je raam eruit schuiven.

correct me if i am wrong
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by 64Redneck »

De ruit kan makkelijk los van het 'schaar' mechaniek, Dat kan dan blijven zitten.
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by o0richard0o »

Dankje zal morgen avond is gaan proberen. En nog een vraagje hoe krijg je de chrome lijsten van de voorruit en van de achterruit eraf ?
Bedankt alvast
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: restauratie pontiac firebird esprit 1978

Post by 64Redneck »

Heel voorzichtig loswippen van het clipje waarmee ze vast zitten aan een soort spijkerkopje in de rand van de sponning. Wees echt heel voorzichtig.!!!

Zo dat is er uit. :D

Toen ik mijn Firebird (1971 Formula 455 )onder handen nam , heb ik die clipjes niet meer gebruikt. Ik heb toen de chromen lijstjes laten vastkitten door iemand van autototaalglas.

Zit veel beter, en heeft als voordeel dat de hele sponning volgezet word met ramenkit. (Absoluut lekkagevrij) Enig nadeel was dat bij ruitschade, je ook nieuwe lijstje nodig hebt.
Post Reply