Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

En het gaat door. Na mijn vroege dienst ben ik vanmiddag direct doorgereden naar onze Edsel. Er wordt nu hard gewerkt om de bussen en stuurstangen te vervangen.

Linkerkant ligt los, de rechter is dan al klaar:

Image

Schroefveer van de linkerkant, netjes in de klemmen:

Image

Remtrommel links, ziet er redelijk uit, geen lekkages. We laten deze zo net als de rechterkant. Het remt goed verder en niet scheef en zowel trommels als voeringen zien er redelijk goed uit. Dit pakken we in de komende winter pas aan:

Image

En zo ziet een werkbank er dan uit:

Image

De bussen die uit de rechter-ophanging zijn gekomen. Was zeker geen luxe om het spul te laten vervangen:

Image

Persen was het plan maar dat ging niet. In plaats daarvan heeft hij het zo gedaan, en dat ging prima. Op deze manier draai je de bussen er redelijk gemakkelijk in:

Image

Zie?:

Image

En met beide bussen ligt de linker onder ophanging klaar om weer gemonteerd te worden:

Image

Uiteraard is de boel netjes met vet gemonteerd en gesmeerd. De onderste pen is hier gesmeerd en voorzien van een nieuwe stofkap, net als de andere kant:

Image

Nog even 2 foto's van de linkerkant met de bussen op zijn plek als ook de ophanging:

Image

Image

En rechts helemaal klaar:

Image

Komende dagen weer een vervolg! We gaan de goede kant op :)

Heb vanmiddag de auto nog eens goed bekeken. De basis is goed, dat weet ik nu. Maar er zit nog veel werk in komende 1 a 2 jaar. Alles is er wel maar slecht of slordig afgewerkt. Dat is met veel inzet en relatief weinig financiële middelen door onszelf wel te realiseren. Overspuiten gaat 't gezien de prijs daarvan zeker niet worden en is ook niet nodig. Op deze manier heeft de Edsel zeker zijn charme. Een polijstbeurt of iets dergelijks gaan we eerst maar eens overwegen.

Nee, ik ben trots op de oude dame en het feit dat we dit exemplaar in ieder geval voor het nageslacht trachten te bewaren ;)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by muddy bandit »

Het schiet al lekker op.
Maar zit die remvoering nog wel goed vast aan de schoenen?... want die kier tussen de voering en de schoen hoort daar eigenlijk niet.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Ja hoor, dat is deels vertekening van de foto's. Alles is zover goed gecontroleerd. We hebben te maken met professionals die weten wat ze doen.

Vanavond geef ik een update, moet nu eerst werken ;)
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by JaapMopar »

Waarom niet even snel die draagarmen schoonborstelen en een likje verf erover nu alles toch los ligt? Lijkt daarna een stuk mooier, heb ik ook gedaan, was 10 min werk :o
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Jaap, verklaarbaar; ik ben er natuurlijk niet de hele dag bij vanwege mijn eigen werk. Toen ik kwam zat rechts al weer op zijn plek en links bijna. Als ik ervoor kies dit door hen te laten doen zullen zij dat op een andere manier doen dan vlug even schoon borstelen en spuiten. Idd had dit op dat moment gekund en was zeker gemakkelijker geweest. Maar de hele klus is begroot op een bepaald bedrag en daar lopen we langzaam aan uit.... ;) en dan wordt het kiezen wat wel, wat niet en wat evt later (lees winter) gaat gebeuren. Dan wordt het lastiger maar ik heb een smeerput thuis waar ik deze winter zeker vaak te vinden ben :)

Er is veel gedaan deze dagen, en we zitten in de eindspurt. Het is de bedoeling dat, als we de laatste dingen kunnen krijgen, de auto eind deze week klaar zal zijn. Men zoekt nog de vacuumvervroeger, en punten en condensator is nog even een punt. Als dat er is zal afbouwen geen probleem zijn.

Werkzaamheden gisteren en vandaag; Stuurstangen nieuw:

Image

De originele stuurstang schoongemaakt:

Image

En voorzien van bussen. De oude was geschroefd, al het nieuwe is met bussen:

Image

De oude zooi.....:

Image

De (pitman)hulparm; deze was voorzien van smeernippels maar die bleker er ingedrukt te zijn en niet voorzien van enige schroefdraad. Dat is aangepast:

Image

En weer gemonteerd aan de schoongemaakte steun:

Image

Ook gisteren gedaan; de zgn "hotspot" in de uitlaat aan de rechterkant. Die klep zat muurvast maar werkt hopelijk ook weer:

Image

Vanmorgen zat alles al weer netjes op zijn plek, afgesteld en wel. Natuurlijk moet de boel nog wel uitgelijnd worden maar daarvoor hebben de mannen de apparatuur niet. Dat zullen we begin volgende week moeten doen.
Overzicht midden / rechts / links:

Image

Image

Image

De remleiding achter links die vervangen moet worden, zat echter muurvast. Maar toen ik wegging was het toch gelukt:

Image

Image

Ik ga zo mijn eigen werk doen, morgen weet ik hoe en wat er staat te gebeuren. En met een beetje geluk zaterdag klaar. Dat moet ook wel want volgende week donderdag stappen we op het vliegtuig voor een welverdiende vakantie in de States ;)

Later!
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Bromgabber »

Lekker bezig zo! :)
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Martin71RS »

ik ben zelf ook van schoonmaken en verfje erop maar ik moet zeggen dat ik wel waardeer hoe je t doet! Gewoon technisch in orde maken en lekker rijden....ik wacht weer geduldig op de nieuwe update :-)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank mannen. Ik denk dat als je het helemaal zelf zou doen het een ander verhaal is... maar ik werk samen met profi's en die houden er een andere manier van werken op na :)
Ik weet inmiddels dat alle cruciale onderdelen nu gevonden zijn zodat ik denk dat de auto vrijdag klaar zal zijn. Heel mooi, dan kunnen we ons opmaken voor de keuring.

Later!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Korte update weer; opstarten zal a.s. maandag zijn vanwege tekort aan personeel. Een van de mannen gaat naar Essen morgen, vandaar.

Vandaag gedaan; brandstofleiding en vacuümleiding. Beide vaste stukken gestraald, gereinigd en opgepoetst:

Image

Image

Op zijn plek. Onderaan de aanvoerslang van de brandstoftank ook vernieuwd:

Image

Thuis de bougiekabels gemaakt. Hier de oude:

Image

En de nieuwe kabel, iets langer als de oude:

Image

Rommel:

Image

Uiteraard genummerd....... ;) :

Image

En in de auto op hun plek gelegd:

Image

Intussen heeft men de ontsteking in- en afgesteld en op zijn plek gezet. Dat wilde men zelf doen en eerlijk gezegd; prima. Ik heb daar niet genoeg ervaring mee.
Kabels aangesloten. Bobine zit ook weer op zijn plekje geschroefd:

Image

Nieuwe weerstand:

Image

En op zijn plek geschroefd:

Image

Carburateur los op zijn plekje. Je kunt zien dat er al een verwarmingsleiding naar boven komt vanaf het uitlaatspruitstuk rechts naar de inlaat van de hot-air choke:

Image

En aangezien we de originele luchtfilter behuizing hebben wil ik het graag zo hebben (ook los even op zijn plek):

Image

Image

Image

En ik stond heerlijk vanmiddag ;):

Image

Morgenmiddag weer meer!
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Supervaags »

Ronald50 wrote:
Image
Daar onder die weerstand, is dat de massakabel naar het blok toe? Die ziet er niet zo fris meer uit, misschien wel handig die te vervangen ivm kans op storingen.

Mooie wagen verder :)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Yep, die staat op de nominatie om vervangen te worden :)
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by 68 Cougar »

Hij gaat lekker, Ronald! :thumbsup: 8)

Al had ik zelf de brandstofleiding en vacuümleiding meteen na het stralen in de verf gezet. :?
Nu zullen ze toch zo weer beginnen te roesten?
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Alu roest niet he ;) ze hadden deze gespoten, en dat was afgebladderd. Heb 't een beetje op de motorfiets-manier gedaan; lekker gestraald en opgepoetst. Wordt wel een kwestie van bijhouden, met een scotchbrite is dat zo gepiept :)

Hij gaat zeker lekker, ik ga zo daar naar toe. Hopelijk krijg ik de carb op zijn plek, kunnen ze maandag verder.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Vanmiddag nog wat kleine dingen gedaan. Toen ik kwam stond de carburateur al netjes vastgebouwd op zijn plek onder het motto "ik kon het niet laten" ;) Is de boel maandag netjes droog, nietwaar? Het ziet er ineens prima uit en het laat zien dat we de juiste beslissingen genomen hebben. Ook wel fijn toch? De benzineleiding is bewust nog niet aangesloten:

Image

Ik heb het stangetje tussen gaspedaal verstelling en carburateur netjes en gangbaar gemaakt, gesmeerd en weer spelingsvrij gemonteerd:

Image

Image

We stonden even te overleggen samen over de accukabel, en dan voornamelijk de lengte. Met het vastpakken van de kabel schoot deze direct los van de accuklem.... he? Dit verklaard wss de startproblemen maar ook dat deze kabel voorheen zo warm werd. We hebben er direct wat nieuws voor gemaakt in de vorm van een aangesoldeerde klem. Problem solved!:

Image

Image

Image

Verder heb ik de hele auto nog even afgestoft, er lag op en in de auto een laag stof van de las- en montage werkzaamheden. Ziet er allemaal weer redelijk uit, maar na onze vakantie en de keuring wil ik er nog wel een flinke polijst- en poetsbeurt aan wagen om deze dame echt mooi te gaan krijgen.

Morgen probeer ik nog een uurtje te poetsen, als dat niet lukt zal maandag blijken of al het werk zich gaat terug betalen.

Tot dan! :)
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Dutch »

lekker bezig daar!!
ik denk als ik het zo zie dat wij die Edsel ook maar weer eens tevoorschijn moeten trekken!
ooh en btw.. als je alles coat, spuit en verft blijft er nix over om daarna te vernieuwen!!! :lol:
neem een voorbeeld aan mijn 66-er Impala.( zie mijn topic)
ik vind dat je top bezig bent om die kar op de rit te krijgen! met of zonder coating/verf/gespuit en gestraal ;)
Post Reply