Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

SuperSport wrote:Deurhendels ff laten verchromen lijkt het weer top:)
Yep, helemaal gelijk. Dat hoort bij de "running restauration" die we doen. Komende tijd ga ik die dingen allemaal inventariseren en kijken we in welke volgorde we wat doen. Zo heb ik inmiddels de strips gevonden op ebay die onder aan de deuren zitten binnenin en waar de deurpanelen in vast zitten zodat ze niet "uit" staan en mooi aanliggen. De deurhendels moeten er dan toch af en kunnen dan mooi naar een verchromer toe. Als ik dat nu ga doen is dat allemaal dubbel werk.

Aankomende winter doen we eerst het interieur en zo. Vloerbedekking, hemel, binnenverlichting, zonnekleppen, ga zo maar door. En daarna zien we het wel :)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Zo, eerste openbare optreden achter de rug. Vrijdagavond waren we door iemand gevraagd hem en zijn vrouw op te halen en naar haar 50-ste verjaardagsfeest te rijden. De man is eigenaar van een zalencentrum en had zijn huis en tuin omgebouwd tot "Las Vegas"style. Onze auto en een Buick convertible mochten de boel opfleuren:

Image

Image

Daarvoor even door mijn vrouw deze foto laten maken; het vader-zoon team, helemaal in stijl :) :

Image

We zijn begonnen met genieten ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Ik had 2 weken geleden de interieurstrips op ebay gevonden die onder de deurpanelen horen. Ik had er maar 1 en mistte dus de 3 anderen. Nu heb ik weer een complete set.
Doosje arriveerde vandaag:

Image

En de strips, niet supermooi maar wel erg bruikbaar:

Image

Volgende week wil ik ze stralen en gronden. Daarna of zilver spuiten of chroomachtig. Maar eens kijken :)

Verder staat ze weer bij de restaurateur. Nadat we gistermorgen de condensator nog even hebben vervangen is ze opnieuw afgesteld. De acceleratiepomp was lichtelijk overactief en gaf al extra benzine als je de stang aanraakte. De auto verzoop dus lichtelijk bij gasgeven. Ook was de puntafstand iets verlopen, en nadat beide "euvels" verholpen waren liep de auto echt duidelijk beter.
Tevreden het pand verlaten, naar huis gereden en mijn kleindochter opgehaald. Nadat we dat gedaan hadden, in de auto zaten en ik wilde starten gebeurde er....................niets. Alleen een tik van het startrelais en al snel wist ik het; startmotor defect of vast. De auto naar hun gesleept, en daar aangekomen startte de auto met een klap op de startmotor direct. We hebben dan ook het ding er onderuit gehaald en weggebracht voor revisie:

Image

Ik hoop dan ook morgen wat te horen wanneer de startmotor weer klaar is.
Ritsie
Posts: 12
Joined: Sat Apr 26, 2014 5:43 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ritsie »

Gesleept zeg je?
Dan mag ik toch hopen dat je niet te hard gereden hebt tijdens het slepen....? :?
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Nee nee, wees niet bevreesd ;) mijn vrouw moest de trekauto rijden en die had dat nog nooit gedaan. Ze is net in 2 geweest, de snelheid lag daarbij zeker niet boven de 30 kmh.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Bromgabber »

Mijn auto ook weleens gesleept als je onder de 50km/h blijft komt het meestal wel goed;)
Ritsie
Posts: 12
Joined: Sat Apr 26, 2014 5:43 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ritsie »

Hmmzz...., ik heb het gehad met mijn 2de blazer.
Niet te hard gereden tijdens het slepen. Toch waren dr een boel plaatjes verbrand, hij schakelde heel laat over naar de tweede en daarna deed ie niks meer :( . Daar hielp zelfs geen liter wijwater meer tegen ;). Zonde van zoveel geld, want ik vind het niet goedkoop zo'n revisie.
MarcoV8
Posts: 1593
Joined: Fri Apr 09, 2004 7:17 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by MarcoV8 »

Met veel plezier heb ik je topic gelezen. Gefeliciteerd met zo'n mooie auto. Zelf ben ik helemaal leip van de 58-er Edsel, maar een 59-er zou mij ook niet misstaan. ;-)
Zo te zien aan alle reparaties heeft deze auto een flinke tijd stilgestaan. Mooi dat jullie hem weer rijdend hebben gekregen.
Veel rij- en knutselplezier gewenst!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Dank je! het heeft ons veel sleutelplezier, maar inmiddels ook veel rijplezier opgeleverd. Totaal heb ik nu 1050 km gereden met de auto om de kinderziektes" er uit te krijgen. Dat gaat met vallen en opstaan maar doorsnee genomen houdt de dame zich goed. De reactie's onderweg die variëren van opgestoken duimen tot een grote grijns met daarbij een omdraaiend hoofd maakt het rijden extra leuk. Het is goed om te zien dat veel medemensen dit soort auto's blijkbaar een warm hart toedragen :)

Wat foto's uit afgelopen periode. Na dat de startmotor weer op zijn plek zat:

Image

Het eerste publieke optreden op een (nat en koude) Hemelvaartsdag op de plaatselijke markt:

Image

De eerste "rijles" voor de zoon:

Image

S'morgens voor Rock in Roll out in Hengelo toen we nog thuis waren:

Image

Op het evenement (aanrader, erg gezellig!):

Image

Image

Gala ritjes ;) :

Image

En samen op pad met de Dodge van mijn zoon:

Image

Volgende week een ouderendag Berkelland in Borculo. Och, een beetje liefdadigheid hoort er bij toch?:

Image

En morgen een rit plus bbq bij de V8 brothers Achterhoek ;) U ziet, we genieten volop van onze Amerikaan!

Greetz, Ronald.
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by peter h »

Het blijft een geweldig model om te zien zeker in real life.
Niet te veel ontbijten en sla de lunch maar over :D
Zie je morgen :thumbs:
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Dank je, en het was bere-gezellig!

Fotootje van de pauze aan de Rijn tijdens de rit vooraf:

Image
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Goeiemorgen luitjes,

Zo, weer een kleine update. Weer wat kleine ritjes gedaan maar ook problemen gekregen. De auto was al eerder terug geweest om de ontsteking opnieuw af te stellen maar zondag 30 Juni was het weer raak. Ik had een ouderenrit toegezegd en tijdens die rit begon de Edsel te stotteren. Dat werd steeds erger waardoor ik de 2e rit s'middags afgezegd heb en naar huis ben gereden. De maandag daarna direct aan de kast en opnieuw af laten stellen (service). Opgehaald, maar ze liep echt naadje, vooral stationair. Eergisteren is ze weer terug geweest en er waren toch wat dingetjes niet goed:

- er zit een metalen filter net na de brandstoftank. Dat bleek niet genoeg want er zat toch rommel in de carburateur. Er zit dus weer netjes een filtertje extra voor de carburateur. Vermoedelijk kwam die rotzooi uit de brandstofpomp (die niet los is geweest in de aanloop omdat ze goed haar werk deed).
- Bij compressie meting bleek eigenlijk 3 van de 4 cilinders aan de bijrijderskant te weinig compressie te hebben. Nadere controle wees uit dat er weinig of geen klepspeling meer was en daardoor de compressie naar beneden haalde. 1 cilinder had zelfs een blanco bougie (er waren tijdelijk andere gemonteerd tijdens de test) en dat duid op geen verbranding.

Foto van eergisteren:

Image

De boel wordt wel gesmeerd maar is toch aardig verroet...... als iemand daar nog een oplossing voor weet (zonder de koppen te moeten demonteren)?

Daar ik al bijna 1300 km gereden heb is de boel blijkbaar toch verlopen en zijn we er vanuit gegaan dat de speling goed was, ze liep immers tadeloos. Omdat we nu bij warme motor echt problemen kregen was dit de oorzaak.
Heb haar gistermiddag opgehaald en ze loopt weer als een lier! Strak stationair, pakt goed op en loopt mooi door de toeren. Ben dus weer blij (want ik heb er wel een nacht of 2 van wakker gelegen ;) )

Vanmiddag een (regenachtige) galarit, en morgen een "kado" rit voor een collega die met pensioen gaat Ik haal hem en zijn vrouw op en breng hem naar zijn afscheidsreceptie. Mijn kado aan hem voor een jarenlange samenwerking :) Hij weet nog van niets ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Zo, na lange tijd weer eens een kleine update. We hebben het seizoen 2014 toch tegen de 2500 kilometer gereden met de Edsel zonder enig probleem. Trip naar Duitsland in Oberhausen, en in September het USA treffen in Reuver wat erg leuk en gezellig was.

Wat foto's:

Oberhausen, Juni 2014:

Image

Reuver, September 2014:

Image

En zo hebben we her en der nog wat tussendoor ritjes gedaan. Het was een mooie zomer en door de Edsel is die alleen nog maar mooier geworden.
Ze staat lekker op stal nu, en er wordt nu niet mee gereden:

Image

Als het straks weer zover is maken we haar weer klaar voor de mooie zomerritten.

Maar...... ik mis m'n V8.... doordat ik de motoren verkocht had heb ik wat extra cash gegenereerd en dat heeft geresulteerd in een recente aankoop uit de westkant van de States:

Image

Een mooi door de Californische zon gepatineerde Chevrolet C20 uit 1972! Een 350 blok met 175 pk en 3-speed automaat. Deze 72'er heeft als extra optie een af-fabriek toerenteller aan boord. Dat maakt 'm iets meer bijzonder blijkt. Waarom deze? Ik wilde een mooi origineel verweerde bak en nu eens geen auto die strak in de lak zit. Deze voldeed precies aan mijn verwachtingen en ik was op slag verliefd op haar ;)
Ze staat nu bij de shipper, maandag komt ze hier naartoe en gaan we kijken wat er aan moet gebeuren. De auto is kanonhard aan de onderkant, da's 't probleem niet. Technisch gaan we haar klaar maken voor de kenteken keuring. Daar zal ik snel een nieuw topic voor gaan openen.

Later!
Post Reply