Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Post by Ronald50 »

Hoi luitjes,

Ik had me al voorgesteld:

viewtopic.php?f=4&t=82604&p=1013725#p1013725

We hebben een Edsel Ranger uit 1959 gekocht zoals jullie al gezien hadden:

Image

Image

De aankoop is er eentje tussen mij, de vrouw en onze zoon. Alle drie partijen dragen hun deel bij in deze. Het doel is een beetje samen aan deze auto werken, de zoon is 18 en metaalbewerker, en dat kon nog wel eens handig zijn :D Ook is hij met mij samen technisch genoeg hoop ik om deze auto tot aan de keuring en daarna te krijgen.
Deze auto is reeds ingevoerd maar moet nog van een kenteken voorzien worden. Da's uiteraard niet even snel laten keuren maar vergt enige voorbereiding. Ik heb met een restauratiebedrijf hier in de buurt afgesproken dat zij hem eerst gaan voorkeuren om te zien wat we zeker doen moeten en wat er evt aan zit te komen. Daarvoor hebben we een budget en meten maar eens kijken of dat gaat lukken :)

Inmiddels heb ik een stalling die ik huren kan voor welke periode dan ook, met de eigenaar afgesproken dat we iig deze tot eind februari gaan huren. De stalling is mooi droog, heeft een harde betonnen vloer en is alleen niet vrij toegankelijk. De man is echter hele dagen thuis en na een telefoontje is dat allemaal verder geen probleem.

De transporter is inmiddels ook gehuurd en a.s. zaterdag is het dan zover dat we de Edsel op gaan halen! We houden jullie op de hoogte ;)
Tot dan!

Grtz, Ronald en Kilian.
Last edited by Ronald50 on Tue Apr 01, 2014 9:22 pm, edited 2 times in total.
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by JaapMopar »

Dat zal toch niet zo'n probleem worden die auto door de keuring te krijgen? Ziet er zo hartstikke netjes uit. Weet verder niet of die al heel lang stilstaat of iets...
Succes iig! Zit in hetzelfde schuitje, je leert je auto in ieder geval al goed kennen :D
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by darky83 »

Gekocht bij RD classics in duitseland?

Dan had ik die laatst zien staan als het de zelfde is, vond ook wel een leuk autotje :)
http://www.rdclassics.nl/oldtimer/Edsel ... 27&taal=NL
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by chevystan67 »

sjezus tering :eek:
wat een mooie wagen
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Dutch »

dat is gaaf zeg!!!!
mijn maat heeft echt EXACT dezelfde alleen dan helemaal origineel, ik bedoel dan niet gerestaureerd...
ik zal ff paar foto's scoren ding is echt hetzelfde.
mad props!!!!
Last edited by Dutch on Thu Feb 06, 2014 8:34 pm, edited 1 time in total.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank mannen :) ooit is deze gerestaureerd. Niet heel erg super maar mooi genoeg, er zal uiteindelijk nog genoeg aan te doen zijn om hem ooit weer helemaal top te krijgen. Eerst de keuring maar... heb daar nog steeds een zwaar hoofd in. Wat precies kijken ze naar, waar zijn ze streng op? Ja, uiteraard technisch maar wat nog meer? De auto heeft wel een tijd stilgestaan, maar starten en zo doet ie direct, ook koud.

We gaan 't zien :) Zaterdag ophalen 8)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by boyanka »

:) leuk ding, maar waarom heb je bij de koop niet afgesproken dat zij voor het kenteken zorgen?
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Door de grote hoeveelheid (duurdere) Amerikanen die zij hebben en verkopen is het voor hun niet lonend deze auto's er ook bij te doen. Dan lopen de prijzen zover op dat ze te duur worden. Vandaar ;)
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by peter h »

Zelf klaar maken is goed te doen.
staat genoeg info op internet over eisen en regels waar de auto aan moet voldoen.
inderdaad eerst lekker een plaatje maken qua kosten en tijdsbestek je hebt de hele winter nog om te klussen
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Juist Peter, maar het echt vinden van de regels is mij nog niet gelukt. Heb je nog wat nuttige linkjes voor ons?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Renev »

Keuren is niet zo`n probleem mede omdat hij zijn leeftijd mee heeft, hij moet in principe voldoen aan de APK eisen.

Vaak is de verlichting een punt als er "sealed beams" inzitten.

Mijn advies is, maak hem of laat hem APK klaar maken met de juiste verlichting en zorg dat alles echt in orde is zoals remmen en banden e.d. en laat hem keuren bij een RDW station en als hij dan afgekeurd wordt moeten ze een rapport meegeven waarop staat wat er nog aan moet gebeuren.
Maak een online afspraak bij een RDW station en vergeet niet dat er ook nog een chassisnummer in geslagen moet worden.

Succes met die mooie wagen :thumbs: :thumbs:

PS: als een auto er zo uitziet dan zijn de keurmeesters vaak ook al een stuk behulpzamer, en hang niet de bijdehand uit maar hou je gewoon van de domme daar kom je veel verder mee :roll: :roll:
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by peter h »

Ronald50 wrote:Juist Peter, maar het echt vinden van de regels is mij nog niet gelukt. Heb je nog wat nuttige linkjes voor ons?
http://www.apkkeuringseisen.nl/
http://www.oldtimerautosite.nl/oldtimer_invoeren.htm
https://www.google.nl/
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Helemaal top mannen!
Renev wrote: PS: als een auto er zo uitziet dan zijn de keurmeesters vaak ook al een stuk behulpzamer, en hang niet de bijdehand uit maar hou je gewoon van de domme daar kom je veel verder mee :roll: :roll:
Precies, die ervaring heb ik inmiddels ook :) ;)
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Bromgabber »

Ronald50 wrote:Juist Peter, maar het echt vinden van de regels is mij nog niet gelukt. Heb je nog wat nuttige linkjes voor ons?
RDW.nl:

APK-eisen,

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

Aanvullende permanente eisen:

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank mannen, ik heb er krek overheen gelezen ;)

Zo, vanmorgen was het zover; de Edsel ophalen. Vroeg uit de veren, 7 uur. Snel wassen, scheren en een ontbijtje, het zal een lange dag worden. Zo rond 07.45 uur na een bakje pleur stappen we in de auto en gaan richting de verhuurder. Daar staat na aftikken van 181 euro een opleggertje voor rijbewijs B/E kaar voor ons:

Image

We stappen in en zie, het is een automaat. Mooi! Kan ik vast wennen ;) We rijden weer richting huis om de centen op te halen, tenslotte was het ding alleen nog maar aanbetaald:

Image

Via Duitsland (we wonen dicht bij de grens) rijden we via Bocholt en de A3 naar Emmerich. Daar aangekomen melden we ons en worden we naar de achterkant gedirigeerd. Ik draai om en steek achteruit de verlading in. Samen met Kilian mijn zoon trek ik de oprijplaten er alvast uit en leggen we ze op de oplegger. Ook laten we die alvast zakken, ze heeft luchtvering zodat dat gemakkelijk gaat:

Image

We lopen naar binnen en melden ons. Samen gaan we naar de Edsel die netjes klaar staat. En.... niet wil starten. De korte stukjes en vaak starten heeft zijn tol geëist. Na de 2e snelstarter komt men met een 3e aan en direct spuit men wat extra verse brandstof in de carburateur. De benzine in de auto is nl oud en ziet er ook niet geweldig uit. Zie, de auto start nu direct alleen moet ik thuis even kijken hoe dan verder.

Nadat de Edsel uit de zaak gereden is (even lekker meegereden) rijdt de medewerker van hun de auto netjes op de trailer. We zetten de boel goed vast met de bijgeleverde spanbanden en zijn klaar voor vertrek:

Image

Nog snel even een kleine boodschap en snel naar Nederland!:

Image

En dan eerst even langs huis, er moet nog wat geregeld worden. Een vriend van ons is even langs gekomen, die wilde niet geloven dat we een Amerikaanse oldtimer gekocht hadden. Echt waar dus ;) Zijn vrouw zet ons en de auto nog even op de foto, hier samen als duo:

Image

En onze Edsel:

Image

De buurt is in rep en roer, een aantal buurmannen wil wel een keertje mee.... doen we toch als het zover is? :) Na de ouwehoerderij nog snel even een snelstarter opgehaald bij mijn normale garage. Je weet maar nooit he?

Snel rijden we naar de stalling waar de auto de komende 2 maanden zeker zal blijven. Onderweg van Duitsland af hadden we al de grootste lol om al die verbaasde gezichten die ons nakeken. Geweldig is dat, het is dan ook niet echt een alledaagse auto, nietwaar? Ook het stuk van huis naar de stalling trekt veel bekijks, alleen dat al maakt de dag goed.
Bij de stalling aangekomen de auto afgeladen. Bijna rij ik me vast aan het eind doordat het terrein daar wat zachter is. Met de oplegger trekt mijn zoon de platen voorzichtig onder de auto weg en we staan op de grond. Gelukkig......

Daarna de kar op de plek gezet. De eigenaar van de stalling had ons gevraagd de auto op een zeil te zetten vanwege de nette vloer die er nog niet zolang in ligt en het risico van lekken. Daar geven we graag gehoor aan dus vooraf nog even een zeil van 4 bij 6 gekocht bij de Gamma. En daar staat de auto nu netjes op:

Image

Het blok, de 292 V8. Ziet er netjes uit en is al voorzien van een ander luchtfilter:

Image

We leggen eerst vast wat we gaan doen. De accu moet er uit omdat ze leeg is maar ook omdat die niet in de auto mag blijven in de stalling. Dan zien we dat de accubak niet echt jofel is, en mijn zoon ziet als metaalbewerker direct zijn kans. Hij tekent 't ding uit en we maken er wat foto's van. Mooi klusje voor de kerst:

Image

Terwijl hij bezig is loop ik de rest na. Er moet wat veranderd worden aan het knipperlichtsysteem, er moeten nl alarmlichten bij. Althans, de schakeling moet er aangeplakt worden. Zo kan ik mooi kijken hoe e.e.a. onder het dashboard eruit ziet. Het valt niet tegen moet ik zeggen, ik moet wat reorganiseren en met de tekening die ik al gedownload had wordt het duidelijk hoe de bedrading zit.

Na een anderhalf uur vind ik 't best. Snel nog wat foto's, ook van de kap. En dan zien we het.....; er staat geen Edsel, maar Edsee....... ze kwamen een L tekort. Och, een punt van latere zorg:

Image

Ook nog even een afspraak gemaakt met een taxateur voor komende week. Een must voor de verzekering om vol-casco te kunnen verzekeren.

Ik hou jullie op de hoogte!
Post Reply