"Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by Pavement Pounder »

Die garage is 3.75 meter hoog. Hoog genoeg voor mij.
Een corvette op de hoogste stand dan kan ik er niet meer bij :)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

Pavement Pounder wrote:Die garage is 3.75 meter hoog. Hoog genoeg voor mij.
Een corvette op de hoogste stand dan kan ik er niet meer bij :)
Image
Alain007
Posts: 91
Joined: Sun Mar 14, 2010 8:22 pm

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by Alain007 »

kikkegek wrote:Jup. Denk dat daar nog wel keertje een zwarte voor komt.
Kunnen ruilen. Heb nog een zwarte liggen.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

Koel. Ik stuur je wel pm.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

snot-non-de-sju!!!

ik vervang vandaag me PCV en ineens zie ik dat de PCV staat de tikken...kijk naar de andere kant, zie daar de breather ook bewegen...



what the fuck is going on?

wat blijkt nou...ik heb koppen overgenomen van het nieuwere type. na 1987. Denk van een TBI motor.

wat blijkt nou...op die nieuwere koppen heb je geen langwerpige slots voor de pushrods, maar grote ronde gaten. TE grote ronde gaten. en met de ouderwetse non-aligning-rockers gaan die dan over je pushrods heen dansen...dus heb of self-aligningrockers nodig of guideplates. Zullen wel self-aligning rockers worden, omdat guideplates plaatsen met deze studs (press in volgens mij) geen optie is.

Sja, learning on the job heet dat...morgen maar eens op zoek naar een paar self-aligning-rockers.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

je kan de studs er uit (laten ) trekken of ze vlak laten frezen en er draad in tappen voor screw studs en guideplates maar dan moeten de koppen er af
self aligning rockers zijn makkelijker te doen
misschien gaan zoeken naar die die standaard voor deze kop bedoelt zijn , die zullen op de sloop de wereld niet kosten
ik zag ze net nieuw op evilbay voor 60 dollar per set
tenzij je roller tip rockers koopt wel het kuiltje bij de pushrod en het raakvlakje bij de klepsteel dik in de molicote en de eerste tijd in de gaten houden , er is een kans op extra slijtage omdat het niet op elkaar is ingelopen
haal je zelf de rockers uit een sloopmotor houd dan de elkaar rakende delen bij elkaar en kijk of je de pushrods ook kan meekrijgen
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

tijd voor een update.

heb weer wat te melden. Ik kreeg de stationaire niet onder controle. Wat blijkt...oude PCV...geeft flink vacuum lek, omdat die bij idle niet afsluit....dus ff nieuwe gehaald bij Parts-n-stuff. pluyg ik dat ding erin, zie ik dat me PCV en breather staan te tikken...WTF denk ik:



nou had ik al bij het afstellen van de kleppen het idee dat de rockers wat los op de kleppen zaten..en na wat uitzoek werk snap ik ook waarom. Nou had ik nieuwere koppen overgenomen met 64cc kamers voor meer compressie. Die hebben RONDE gaten en moet daarom guide plates gebruiken voor de push rods of "self-aligning" rockers.

Pre-87 kop met guided slots:
Image

87 modernere kop met rond slot
Image

stukje van HOTROD website erover:
Image

en hier verschil in rockers:
Image

dus setje nieuwe rockers besteld via fleebay...en binnenkort ff vervangen...

verder eindelijk de custom koelslang (kapot gesneden originele slang met daarin een stuk stofzuigerpijp) vervangen door een echte RVS custom koelslang met mooie chrome eindstukken. En aangesloten met een draaibare waternek die ik eindelijk binnen had gekregen.

Image

Image

Image

Image

nu alleen nog de verdamper naar de bijrijderskant verplaatsen, zodat die lelijke slangen over het motorblok ook verleden tijd zijn. Ik snap die LPG boeren niet, die de verdamper altijd maar aan de bestuurderskant plaatsen...kansloos!

verder deed de starter ineens niks meer...alleen maar KLAK...KLAK...kon alleen nog maar starten met een hamer..hahaha...dus ff open gemaakt en alles schoongemaakt...start weer als nieuw...was onwijs vies van de koelstof.

Image

verder heb ik wat onderzoek gedaan naar knarsen bij hard optrekken...eerst dacht ik dat de bak op was...maar toen ik de ATF peilde, stond die gewoon LAAG....dus 3/4L ATF erbij gepleurd en bak is weer muisstil...toen maar ff de tussenbak bekeken...ik snapte niet waarom de pook zo los voelde...

nu wel...check video



toen ook meteen maar ff gecontroleerd of de lockers wel werken. dus op 4WD gezet en klein stukkie gereden. en die werken, as draait...CHECK



tot zover weer...
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

bent weer goed bezig , misschien binnenkort ook de bedrading in de motorruimte een beetje netjes wegleggen

ik denk dat ik de bedrading bij mij tussen het binnen en buiten spatboard ga leggen naar de verlichting en de electriese fan en zo met maar één navelstreng vanaf het midden van de firewall naar de motor toe en zoveel mogelijk uit het zicht om de motor heen

niet het makkelijks qua werken aan de electra maar als alles goed werkt en nieuw is zal dat niet nodig zijn
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

thanks man!

als je eens wist hoeveel snoer ik er al uit heb gehaald, waarvan ik het nut niet zag. ongelovelijk dat die bij de vorige eigenaar niet afgefikt is. Ja, de bedrading wat netter weg werken staat ook nog op me lijstje. Maar ik ga dat gewoon doen met van die geribbelde slangen doen. Hoeft niet volledig uit het zicht bij mij....

Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

ben weer ff bezig geweest.

Bij Mandiers LPG wat LPG spulletjes besteld. Scherp geprijst en snel geleverd. Echte aanrader trouwens :thumbs:

heb de verdamper van bestuurderskant naar de bijrijderskant verplaatst.

dagggg...lelijke koelslangen over mijn motorblok

hallo.... groen motorblok...hahahaha

Image

meteen ff de ringtank die al maanden onder de kont hier erbij aangesloten en verbonden met de cilinders die er aan de zijkant onder hangen. wat een hoereklus...godzijdank staat die lekker hoog en kan ik er zo onder kruipen.

Straks nog ff alles elektrisch goed aansluiten
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

Vandaag de HEI omgebouwd van interne naar externe coil. Die had ik voor een prikkie op de kop getikt.

Auto loopt goed ermee. Maar de toerenteller geeft nu een te hoog toerental aan en de naald trilt een beetje. Iemand een idee waardoor dat komt? en wat ik eraan kan doen?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

ik heb het antwoord ooit eens ergens op een megasquirt forum topic gelezen maar ben vergeten wat ze nou precies gedaan hadden
iets met een weerstand of zoiets
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

OK. Mocht je briljant moment hebben hou ik me aanbevolen
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

ik denk dat ik het al weet. De coil in de kap heeft een groundstrap die verbonden is met de condensator die bij de module zit. Die is nu niet meer aangesloten. Dat is soort storingsfilter. als ik die morgen weer met de MIN van de coil verbind is het denk ik wel opgelost.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

die groundstrap en condensator is het niet. Ik heb ff een stekker op de module opengemaakt die ik heb liggen en de condensator zit een de PLUS en is gewoon aangesloten in mijn distributeur.

Image

Dus ff verder gezocht en vond dit:
Problems with Early 12V Signal Style Tachometers
If your tachometer needle is bouncing or reading too high:
If the car’s tachometer RPM reading is too high when the engine is running, or the tachometer works OK to a certain
RPM, then stops or starts reading incorrectly, we recommend installing a resistor in line with the tachometer wire and
coil's negative ( - ) terminal. This helps to lower the voltage spike at the coil's negative terminal to resemble a set of
points, allowing the tachometer to read the ignition module's signal correctly.
The type of tachometer will determine which resistor is needed. We have found that a 10K ohm ½ Watt resistor fixes
most problems and suggest starting with one of these. If you find it doesn’t fix your problem, you might need to use
one with higher resistance, like a 15K ohm ½ watt or 20K ohm ½ watt.
A resistor will work in the vast majority of applications, but there are a small number of tachometer designs that will
require a capacitor. We recommend using a .01 Microfarad 500VDC or 1000VDC capacitor.
Ik heb vast ergens nog wel een 10kOhm weerstandje liggen, die stop ik er vanavond ff tussen. Hopelijk is het dan opgelost.
Post Reply