Dodge Charger 1972
Posted: Mon Jan 20, 2014 1:39 pm
Lees nu alweer een tijdje mee op diverse fora en vooral de projecten volgen bevalt me goed dus ga toch niet achterblijven,
en zelf ook maar een stukje bijhouden.
Heb me auto ongeveer 2.5 jaar geleden gekocht met allemaal gebreken die ik met slechte kennis en enthousiasme niet waren opgevallen.
Enige waar ik opgelet had was voor roest en de auto is gelukkig keihard.
Auto kwam uiteindelijk volledig stil te staan ivm de achter rem trommels helemaal vast gebrand waren ivm slechte leidingen etc.
Toen een garage gevonden die er wel aan wilde werken en mij ook de mogelijkheid gaf om zelf dingen er aan op te knappen terwijl de auto daar stond.
Helaas geen foto's gemaakt van de eerste stappen.
Als eerste op de agenda stond de remmerij volledig vernieuwen en zo ook gedaan.
Daarna alle rubbers vervangen voor polyretheen, nieuwe schokbrekers rond om en de onderkant in de tectyl gekwast.
Airco eraf geschroeft die deed het toch al niet meer.
Daarna begonnen met de motor ruimte en blok in ford blauw gespoten beviel me wel en de oude intake eraf
Nieuwe edelbrock intake erop
Electronische ontsteking van MSD / Edelbrock 600CFM carb en wat chromerij aangeschaft.
[imghttp://www.mopar.nl/forum/download/file.php?id=9936[/img]
Verder gegaan met de motorruimte ff op te knappen en ff met de scotchbrite in de weer geweest kwam plots een goud kleurtje tegen.
En ff in de zwarte zijdeglans gezet.
Toen verder gegaan met alle bedrading blij elkaar te tapen en netjes in buisjes te stoppen
Na wat kleine problemen met de elektriciteit en spanning de boel aan de praat gekregen.
De gehele zomer redelijk probleem loos rond gereden en een beetje gevoel gekregen wat er nog gedaan moest worden.
Gedurende de zomer een bakspoeling gedaan wat een zeer groot verschil gaf over de gehele gebruik van de automaat.
Ivm ik een radiator slang niet goed geklemd had was er lucht in m'n systeem gekomen en m'n thermostaat vast geslagen,
deze verwijderd en zonder thermostaat verder gegaan. Toen was er 1 vriesplug lek "rechtsachter" terwijl het gehele blok
al nieuwe messing pluggen erin waren deze waarschijnlijk niet vervangen ivm de automaat eraf moet.
Dus de automaat eraf
Wat bleek de linker plug was wel vernieuwd en rechts zat er een roestige stalen in.
Onbegrijpelijk dat men de moeite heeft genomen om de linker te vernieuwe en de rechter te laten zitten doorrotten waarschijnlijk
waren de vriespluggen op :sucks: Alles weer gemonteerd en weer verder rijden.
En toen begon het tikken van 1 v/d lifters olie additiefje erbij gegooid en hield het redelijk op. En daarna begon de motor een
kloppend geluid te geven wat alwaar aangaf dat de krukas lager schaaltjes aan het slijten waren.
Ter voorbereiding ivm er een hele revisie aankwam een motor reiniger erin gegooid zodat alle olie sludge losweekt en 1 a 2 keer
korte stukjes rond gereden om de boel goed te reinigen.
Extra bijkomstigheid m'n dashboard was zo uitgedroogd dat de draden verteerd en direct afbraken als je ze aanraakte en had
hierdoor aarde problemen uiteindelijk deed de ruitenwisser het op z'n tijd achterlichten deden het niet meer toeter niet etc etc
had wel al een snelkoppeling op m'n accu zitten klem is 6 euro maar geeft wat gemoedsrust als de auto in de garage staat.
De plannen voor de winter zijn de gehele motor eruit halen en volledig opknappen elektriciteit oplossen en bladveren vervangen ivm
de auto flink door z'n hoeven lag.
Met wat zoekwerk had een een 727 automaat op de kop getikt voor een koopje, deze moet nog wel gereviseerd worden mettertijd nu
voorlopig nog met me 904 rijden. Maar deze persoon had ook een '74 coronet station staan die voor een banger race gebruikt zou worden.
Maar zijn dashboard inclusief tellers waren in perfecte staat en de bedrading was ook nog in top staat en niet in gesnoeid.
Deze heb ik voor een zeer schappelijk prijsje meegekregen.
Dit dashboard was bruin maar eerst even gedemonteerd en met wat zijdeglans zwart en leerverf werd deze mooi zwart.
De klok randjes weer netjes zilver en de klokkenset goed schoongemaakt en was ff zoeken naar een mat clear coat lak maar gevonden
en deze deed wonderen op al het hout motief.
Nu gestaag m'n oude dashboard eruit aan het halen en de "nieuwe" erin te plaatsen.
Ondertussen de motor uit de auto gehaald
Via het mopar forum een set 360 koppen gevonden om m'n 318 beter te laten ademen.
Daarnaast een gesperde 8 3/4 achteras gevonden weet niet of ik deze meteen monteer ivm ik nieuwe bladveren heb of dit
de volgende winter word ivm revisie/ montage 727 bak. En een hele waslijst aan nieuwe onderdelen:
Alle lagerschaaltjes - high volume performance oliepomp - complete pakking set - high volume performance waterpomp - lifters
- stoterstangen - zuiger ringen - vriespluggen - motorsteunen - ARP bouten set
Ook na peilen hier op het forum een timing chain tensioner set meegenomen
Na wat leeswerk op diverse fora in Amerika een gepaste nokkenas gevonden van Lunati Voodoo (10200703) die goed samenwerkt
met m'n intake/ carb en upgrade van 318 naar 360 koppen. Extra perfomance koppakkingset ivm deze zo dun mogelijk moet zijn ivm
compressie verlies vanwege de upgrade.
Nog wat plugjes boutjes alle radiator slangen een koelvin en hitte sokjes voor over je bougie kabels
etc etc etc werd uiteindelijk een flink lijstje en zowat alles gaat er nieuw in
De motor reiniger heeft wel goed z'n werk gedaan want alles slush en koek was lekker los
Toen rustig alles aan het loschroeven en merken
Alle vriespluggen eruit geklopt, kruaks eruit gehaald en het geklop was duidelijk want alle hoofdlagers waren koper bruin van
binnen dus waren echt aan vevranging toe. Helaas bleek m'n krukas hierdoor ook beschadigd te zijn en deze moest geslepen worden.
Om kosten te besparen eerst op zoek gegaan naar een goede 2e hands en moparfrd had er nog 1 liggen.
Koppen kwamen zeer makkelijk los en de pakking was zeer makkelijk te verwijderen dus blokje is nooit echt warm gelopen of iemand
heeft de koppakking als is eerder vernieuwd.
Toen even met de vetverwijderaar en verwarmde hogedrukspuit alles schoonspuiten sjonge jonge wat een prut kwam er
allemaal uit de waterkanalen zeg.
Maar blokkie is lekker schoon en de cilinders weer ff snel in de olie gezet om roesten te voorkomen.
Bij verdere inspectie bleken ook m'n krukas lagers de eerste tekenen te vertonen van slijtage en er waren al lichte hapjes uit.
Deze had ik ook al nieuw besteld maar wist niet dat je deze niet zonder een stukje speciaal gereedschap kon verwisselen.
Na wat verdere info ingewonnen te hebben en ik toch alles zelf wil doen heb ik via een kennis op de draaibank dit stukje
gereedschap aan de hand van foto's van bigblockmopar na laten maken. En ipv 200 euro aan kosten om het te laten doen of het stukje
gereedschap te kopen was het aan materialen een appel en een ei.
Daarna met de staalborstel op een haakse slijper alle verf en vettigheid eraf tot we weer een mooi kaal blokje hebben.
Daarna de 360 koppen onderhanden genomen alles was al helaas gedemonteerd maar in de ontvetterbak en ook schoon
geborsteld van alle verf.
Daarna alle kleppen schoongemaakt volgende stap is deze weer netjes met klep pasta te slijpen/ polijsten dat alles weer netjes aansluit.
Heb wel helaas zeer lichte speling in m'n klep geleiders zitten en zit nog te dubben om er nieuwe in te laten persen.
Daarnaast de smog gaatjes gaan we nog dicht lassen en afvlakken die zie je niet meer.
Volgende stap is alweer het bok in de primer gezet hiervoor de hitte bestendige verf van VHT gebruikt en wilde dit keer een wat
zachter blauw en een metallic kleurtje. Vanuit Amerika was dit niet zo makkelijk overgestuurd te krijgen dus uiteindelijk voor de
hittebestendige verf van VHT de Ice metallic blue gegaan en dit staat hem wel netjes. Eerste foto is in de primer 2e 3e is de verf
gisteren nog ene derde laag erover gedaan en dan komt het wat beter tot z'n recht maar ben zeer tevreden over de kleur.
De bedoeling is dat ik alle delen los ga spuiten omdat ik alle pakkingen/ nieuwe bouten/ vriespluggen wil laten zien.
En hier ben ik ongeveer gebleven zal regelmatig de boel blijven updaten met foto's.
en zelf ook maar een stukje bijhouden.
Heb me auto ongeveer 2.5 jaar geleden gekocht met allemaal gebreken die ik met slechte kennis en enthousiasme niet waren opgevallen.
Enige waar ik opgelet had was voor roest en de auto is gelukkig keihard.
Auto kwam uiteindelijk volledig stil te staan ivm de achter rem trommels helemaal vast gebrand waren ivm slechte leidingen etc.
Toen een garage gevonden die er wel aan wilde werken en mij ook de mogelijkheid gaf om zelf dingen er aan op te knappen terwijl de auto daar stond.
Helaas geen foto's gemaakt van de eerste stappen.
Als eerste op de agenda stond de remmerij volledig vernieuwen en zo ook gedaan.
Daarna alle rubbers vervangen voor polyretheen, nieuwe schokbrekers rond om en de onderkant in de tectyl gekwast.
Airco eraf geschroeft die deed het toch al niet meer.
Daarna begonnen met de motor ruimte en blok in ford blauw gespoten beviel me wel en de oude intake eraf
Nieuwe edelbrock intake erop
Electronische ontsteking van MSD / Edelbrock 600CFM carb en wat chromerij aangeschaft.
[imghttp://www.mopar.nl/forum/download/file.php?id=9936[/img]
Verder gegaan met de motorruimte ff op te knappen en ff met de scotchbrite in de weer geweest kwam plots een goud kleurtje tegen.
En ff in de zwarte zijdeglans gezet.
Toen verder gegaan met alle bedrading blij elkaar te tapen en netjes in buisjes te stoppen
Na wat kleine problemen met de elektriciteit en spanning de boel aan de praat gekregen.
De gehele zomer redelijk probleem loos rond gereden en een beetje gevoel gekregen wat er nog gedaan moest worden.
Gedurende de zomer een bakspoeling gedaan wat een zeer groot verschil gaf over de gehele gebruik van de automaat.
Ivm ik een radiator slang niet goed geklemd had was er lucht in m'n systeem gekomen en m'n thermostaat vast geslagen,
deze verwijderd en zonder thermostaat verder gegaan. Toen was er 1 vriesplug lek "rechtsachter" terwijl het gehele blok
al nieuwe messing pluggen erin waren deze waarschijnlijk niet vervangen ivm de automaat eraf moet.
Dus de automaat eraf
Wat bleek de linker plug was wel vernieuwd en rechts zat er een roestige stalen in.
Onbegrijpelijk dat men de moeite heeft genomen om de linker te vernieuwe en de rechter te laten zitten doorrotten waarschijnlijk
waren de vriespluggen op :sucks: Alles weer gemonteerd en weer verder rijden.
En toen begon het tikken van 1 v/d lifters olie additiefje erbij gegooid en hield het redelijk op. En daarna begon de motor een
kloppend geluid te geven wat alwaar aangaf dat de krukas lager schaaltjes aan het slijten waren.
Ter voorbereiding ivm er een hele revisie aankwam een motor reiniger erin gegooid zodat alle olie sludge losweekt en 1 a 2 keer
korte stukjes rond gereden om de boel goed te reinigen.
Extra bijkomstigheid m'n dashboard was zo uitgedroogd dat de draden verteerd en direct afbraken als je ze aanraakte en had
hierdoor aarde problemen uiteindelijk deed de ruitenwisser het op z'n tijd achterlichten deden het niet meer toeter niet etc etc
had wel al een snelkoppeling op m'n accu zitten klem is 6 euro maar geeft wat gemoedsrust als de auto in de garage staat.
De plannen voor de winter zijn de gehele motor eruit halen en volledig opknappen elektriciteit oplossen en bladveren vervangen ivm
de auto flink door z'n hoeven lag.
Met wat zoekwerk had een een 727 automaat op de kop getikt voor een koopje, deze moet nog wel gereviseerd worden mettertijd nu
voorlopig nog met me 904 rijden. Maar deze persoon had ook een '74 coronet station staan die voor een banger race gebruikt zou worden.
Maar zijn dashboard inclusief tellers waren in perfecte staat en de bedrading was ook nog in top staat en niet in gesnoeid.
Deze heb ik voor een zeer schappelijk prijsje meegekregen.
Dit dashboard was bruin maar eerst even gedemonteerd en met wat zijdeglans zwart en leerverf werd deze mooi zwart.
De klok randjes weer netjes zilver en de klokkenset goed schoongemaakt en was ff zoeken naar een mat clear coat lak maar gevonden
en deze deed wonderen op al het hout motief.
Nu gestaag m'n oude dashboard eruit aan het halen en de "nieuwe" erin te plaatsen.
Ondertussen de motor uit de auto gehaald
Via het mopar forum een set 360 koppen gevonden om m'n 318 beter te laten ademen.
Daarnaast een gesperde 8 3/4 achteras gevonden weet niet of ik deze meteen monteer ivm ik nieuwe bladveren heb of dit
de volgende winter word ivm revisie/ montage 727 bak. En een hele waslijst aan nieuwe onderdelen:
Alle lagerschaaltjes - high volume performance oliepomp - complete pakking set - high volume performance waterpomp - lifters
- stoterstangen - zuiger ringen - vriespluggen - motorsteunen - ARP bouten set
Ook na peilen hier op het forum een timing chain tensioner set meegenomen
Na wat leeswerk op diverse fora in Amerika een gepaste nokkenas gevonden van Lunati Voodoo (10200703) die goed samenwerkt
met m'n intake/ carb en upgrade van 318 naar 360 koppen. Extra perfomance koppakkingset ivm deze zo dun mogelijk moet zijn ivm
compressie verlies vanwege de upgrade.
Nog wat plugjes boutjes alle radiator slangen een koelvin en hitte sokjes voor over je bougie kabels
etc etc etc werd uiteindelijk een flink lijstje en zowat alles gaat er nieuw in
De motor reiniger heeft wel goed z'n werk gedaan want alles slush en koek was lekker los
Toen rustig alles aan het loschroeven en merken
Alle vriespluggen eruit geklopt, kruaks eruit gehaald en het geklop was duidelijk want alle hoofdlagers waren koper bruin van
binnen dus waren echt aan vevranging toe. Helaas bleek m'n krukas hierdoor ook beschadigd te zijn en deze moest geslepen worden.
Om kosten te besparen eerst op zoek gegaan naar een goede 2e hands en moparfrd had er nog 1 liggen.
Koppen kwamen zeer makkelijk los en de pakking was zeer makkelijk te verwijderen dus blokje is nooit echt warm gelopen of iemand
heeft de koppakking als is eerder vernieuwd.
Toen even met de vetverwijderaar en verwarmde hogedrukspuit alles schoonspuiten sjonge jonge wat een prut kwam er
allemaal uit de waterkanalen zeg.
Maar blokkie is lekker schoon en de cilinders weer ff snel in de olie gezet om roesten te voorkomen.
Bij verdere inspectie bleken ook m'n krukas lagers de eerste tekenen te vertonen van slijtage en er waren al lichte hapjes uit.
Deze had ik ook al nieuw besteld maar wist niet dat je deze niet zonder een stukje speciaal gereedschap kon verwisselen.
Na wat verdere info ingewonnen te hebben en ik toch alles zelf wil doen heb ik via een kennis op de draaibank dit stukje
gereedschap aan de hand van foto's van bigblockmopar na laten maken. En ipv 200 euro aan kosten om het te laten doen of het stukje
gereedschap te kopen was het aan materialen een appel en een ei.
Daarna met de staalborstel op een haakse slijper alle verf en vettigheid eraf tot we weer een mooi kaal blokje hebben.
Daarna de 360 koppen onderhanden genomen alles was al helaas gedemonteerd maar in de ontvetterbak en ook schoon
geborsteld van alle verf.
Daarna alle kleppen schoongemaakt volgende stap is deze weer netjes met klep pasta te slijpen/ polijsten dat alles weer netjes aansluit.
Heb wel helaas zeer lichte speling in m'n klep geleiders zitten en zit nog te dubben om er nieuwe in te laten persen.
Daarnaast de smog gaatjes gaan we nog dicht lassen en afvlakken die zie je niet meer.
Volgende stap is alweer het bok in de primer gezet hiervoor de hitte bestendige verf van VHT gebruikt en wilde dit keer een wat
zachter blauw en een metallic kleurtje. Vanuit Amerika was dit niet zo makkelijk overgestuurd te krijgen dus uiteindelijk voor de
hittebestendige verf van VHT de Ice metallic blue gegaan en dit staat hem wel netjes. Eerste foto is in de primer 2e 3e is de verf
gisteren nog ene derde laag erover gedaan en dan komt het wat beter tot z'n recht maar ben zeer tevreden over de kleur.
De bedoeling is dat ik alle delen los ga spuiten omdat ik alle pakkingen/ nieuwe bouten/ vriespluggen wil laten zien.
En hier ben ik ongeveer gebleven zal regelmatig de boel blijven updaten met foto's.