Dodge Charger 1972

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
User avatar
Crash
Posts: 419
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Dodge Charger 1972

Post by Crash » Mon Jan 20, 2014 1:39 pm

Lees nu alweer een tijdje mee op diverse fora en vooral de projecten volgen bevalt me goed dus ga toch niet achterblijven,
en zelf ook maar een stukje bijhouden.
Heb me auto ongeveer 2.5 jaar geleden gekocht met allemaal gebreken die ik met slechte kennis en enthousiasme niet waren opgevallen.
Enige waar ik opgelet had was voor roest en de auto is gelukkig keihard.
Auto kwam uiteindelijk volledig stil te staan ivm de achter rem trommels helemaal vast gebrand waren ivm slechte leidingen etc.
Toen een garage gevonden die er wel aan wilde werken en mij ook de mogelijkheid gaf om zelf dingen er aan op te knappen terwijl de auto daar stond.
Helaas geen foto's gemaakt van de eerste stappen.
Als eerste op de agenda stond de remmerij volledig vernieuwen en zo ook gedaan.
Daarna alle rubbers vervangen voor polyretheen, nieuwe schokbrekers rond om en de onderkant in de tectyl gekwast.
Airco eraf geschroeft die deed het toch al niet meer.
Daarna begonnen met de motor ruimte en blok in ford blauw gespoten beviel me wel en de oude intake eraf
Image
Image
Nieuwe edelbrock intake erop
Image
Electronische ontsteking van MSD / Edelbrock 600CFM carb en wat chromerij aangeschaft.
[imghttp://www.mopar.nl/forum/download/file.php?id=9936[/img]
Verder gegaan met de motorruimte ff op te knappen en ff met de scotchbrite in de weer geweest kwam plots een goud kleurtje tegen.
Image
Image
En ff in de zwarte zijdeglans gezet.
Image
Toen verder gegaan met alle bedrading blij elkaar te tapen en netjes in buisjes te stoppen
Image
Image
Na wat kleine problemen met de elektriciteit en spanning de boel aan de praat gekregen.
De gehele zomer redelijk probleem loos rond gereden en een beetje gevoel gekregen wat er nog gedaan moest worden.

Gedurende de zomer een bakspoeling gedaan wat een zeer groot verschil gaf over de gehele gebruik van de automaat.
Ivm ik een radiator slang niet goed geklemd had was er lucht in m'n systeem gekomen en m'n thermostaat vast geslagen,
deze verwijderd en zonder thermostaat verder gegaan. Toen was er 1 vriesplug lek "rechtsachter" terwijl het gehele blok
al nieuwe messing pluggen erin waren deze waarschijnlijk niet vervangen ivm de automaat eraf moet.
Dus de automaat eraf
Image
Image

Wat bleek de linker plug was wel vernieuwd en rechts zat er een roestige stalen in.
Onbegrijpelijk dat men de moeite heeft genomen om de linker te vernieuwe en de rechter te laten zitten doorrotten waarschijnlijk
waren de vriespluggen op :sucks: Alles weer gemonteerd en weer verder rijden.
En toen begon het tikken van 1 v/d lifters olie additiefje erbij gegooid en hield het redelijk op. En daarna begon de motor een
kloppend geluid te geven wat alwaar aangaf dat de krukas lager schaaltjes aan het slijten waren.
Ter voorbereiding ivm er een hele revisie aankwam een motor reiniger erin gegooid zodat alle olie sludge losweekt en 1 a 2 keer
korte stukjes rond gereden om de boel goed te reinigen.
Extra bijkomstigheid m'n dashboard was zo uitgedroogd dat de draden verteerd en direct afbraken als je ze aanraakte en had
hierdoor aarde problemen uiteindelijk deed de ruitenwisser het op z'n tijd achterlichten deden het niet meer toeter niet etc etc
had wel al een snelkoppeling op m'n accu zitten klem is 6 euro maar geeft wat gemoedsrust als de auto in de garage staat.
Image

De plannen voor de winter zijn de gehele motor eruit halen en volledig opknappen elektriciteit oplossen en bladveren vervangen ivm
de auto flink door z'n hoeven lag.
Met wat zoekwerk had een een 727 automaat op de kop getikt voor een koopje, deze moet nog wel gereviseerd worden mettertijd nu
voorlopig nog met me 904 rijden. Maar deze persoon had ook een '74 coronet station staan die voor een banger race gebruikt zou worden.
Maar zijn dashboard inclusief tellers waren in perfecte staat en de bedrading was ook nog in top staat en niet in gesnoeid.
Deze heb ik voor een zeer schappelijk prijsje meegekregen.
Dit dashboard was bruin maar eerst even gedemonteerd en met wat zijdeglans zwart en leerverf werd deze mooi zwart.
Image
Image

De klok randjes weer netjes zilver en de klokkenset goed schoongemaakt en was ff zoeken naar een mat clear coat lak maar gevonden
en deze deed wonderen op al het hout motief.
Image
Image

Nu gestaag m'n oude dashboard eruit aan het halen en de "nieuwe" erin te plaatsen.
Ondertussen de motor uit de auto gehaald
Image
Image
Image

Via het mopar forum een set 360 koppen gevonden om m'n 318 beter te laten ademen.
Daarnaast een gesperde 8 3/4 achteras gevonden weet niet of ik deze meteen monteer ivm ik nieuwe bladveren heb of dit
de volgende winter word ivm revisie/ montage 727 bak. En een hele waslijst aan nieuwe onderdelen:
Alle lagerschaaltjes - high volume performance oliepomp - complete pakking set - high volume performance waterpomp - lifters
- stoterstangen - zuiger ringen - vriespluggen - motorsteunen - ARP bouten set
Ook na peilen hier op het forum een timing chain tensioner set meegenomen
Image
Na wat leeswerk op diverse fora in Amerika een gepaste nokkenas gevonden van Lunati Voodoo (10200703) die goed samenwerkt
met m'n intake/ carb en upgrade van 318 naar 360 koppen. Extra perfomance koppakkingset ivm deze zo dun mogelijk moet zijn ivm
compressie verlies vanwege de upgrade.
Nog wat plugjes boutjes alle radiator slangen een koelvin en hitte sokjes voor over je bougie kabels
Image
etc etc etc werd uiteindelijk een flink lijstje en zowat alles gaat er nieuw in ;)

De motor reiniger heeft wel goed z'n werk gedaan want alles slush en koek was lekker los
Image

Toen rustig alles aan het loschroeven en merken
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Alle vriespluggen eruit geklopt, kruaks eruit gehaald en het geklop was duidelijk want alle hoofdlagers waren koper bruin van
binnen dus waren echt aan vevranging toe. Helaas bleek m'n krukas hierdoor ook beschadigd te zijn en deze moest geslepen worden.
Om kosten te besparen eerst op zoek gegaan naar een goede 2e hands en moparfrd had er nog 1 liggen.
Koppen kwamen zeer makkelijk los en de pakking was zeer makkelijk te verwijderen dus blokje is nooit echt warm gelopen of iemand
heeft de koppakking als is eerder vernieuwd.
Toen even met de vetverwijderaar en verwarmde hogedrukspuit alles schoonspuiten sjonge jonge wat een prut kwam er
allemaal uit de waterkanalen zeg.
Maar blokkie is lekker schoon en de cilinders weer ff snel in de olie gezet om roesten te voorkomen.
Image
Image

Bij verdere inspectie bleken ook m'n krukas lagers de eerste tekenen te vertonen van slijtage en er waren al lichte hapjes uit.
Deze had ik ook al nieuw besteld maar wist niet dat je deze niet zonder een stukje speciaal gereedschap kon verwisselen.
Na wat verdere info ingewonnen te hebben en ik toch alles zelf wil doen heb ik via een kennis op de draaibank dit stukje
gereedschap aan de hand van foto's van bigblockmopar na laten maken. En ipv 200 euro aan kosten om het te laten doen of het stukje
gereedschap te kopen was het aan materialen een appel en een ei.

Daarna met de staalborstel op een haakse slijper alle verf en vettigheid eraf tot we weer een mooi kaal blokje hebben.
Image
Image
Image
Image

Daarna de 360 koppen onderhanden genomen alles was al helaas gedemonteerd maar in de ontvetterbak en ook schoon
geborsteld van alle verf.
Daarna alle kleppen schoongemaakt volgende stap is deze weer netjes met klep pasta te slijpen/ polijsten dat alles weer netjes aansluit.
Image
Image
Image

Heb wel helaas zeer lichte speling in m'n klep geleiders zitten en zit nog te dubben om er nieuwe in te laten persen.
Daarnaast de smog gaatjes gaan we nog dicht lassen en afvlakken die zie je niet meer.

Volgende stap is alweer het bok in de primer gezet hiervoor de hitte bestendige verf van VHT gebruikt en wilde dit keer een wat
zachter blauw en een metallic kleurtje. Vanuit Amerika was dit niet zo makkelijk overgestuurd te krijgen dus uiteindelijk voor de
hittebestendige verf van VHT de Ice metallic blue gegaan en dit staat hem wel netjes. Eerste foto is in de primer 2e 3e is de verf
gisteren nog ene derde laag erover gedaan en dan komt het wat beter tot z'n recht maar ben zeer tevreden over de kleur.
Image
Image
Image

De bedoeling is dat ik alle delen los ga spuiten omdat ik alle pakkingen/ nieuwe bouten/ vriespluggen wil laten zien.
En hier ben ik ongeveer gebleven zal regelmatig de boel blijven updaten met foto's.
Last edited by Crash on Thu Feb 13, 2014 1:36 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Maurice
Posts: 1808
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Maurice » Mon Jan 20, 2014 5:23 pm

Gaaf project, mooiste model Charger wat mij betreft! :thumbs:

User avatar
Ranch73
Posts: 3950
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Ranch73 » Mon Jan 20, 2014 5:41 pm

8) 8) Goed bezig,zou wel even de klepgeleider op speling kontroleren volgens spec. eventueel (laten) vervangen nu het open ligt.

User avatar
Crash
Posts: 419
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash » Tue Jan 21, 2014 9:08 am

Zo gisteren weer even verder gegaan vriespluggen erin geslagen.
Image
Image

Daarna begonnen met de zuigers heb ik op volgorde liggen maar op de drijfstang is ook de cilindernummer geslagen.
Is dat iets wat fabriek uit word gedaan of is dat een teken dat iemand in het verleden er al is mee aan de slag is geweest?
Doe 1 voor 1 zodat ik geen onderdelen met elkaar gaan mixen dus gaat wat trager nu nog maar 3 zuigers gedaan.
Eerst markeer ik dat alles hetzelfde in elkaar gaat.
Image

Daarna alles de ontvetterbak de bovenkant grofste vuil met een tolletje weghalen.
En daarna met de scotchbrite de rest v/d zuiger en ook met een rakel en scotchbrite de groefjes zeer goed schoonmaken.
En daarna de nieuwe zuigerringen monteren. Ik meteen het doosjes openmaken en kom erachter dat naast de olieschraapveer er nog 2 andere kleuren zijn.
Hele handleiding uit zitten pluizen maar nergens staat welke de 2e en top ring moet zijn :hmmm:
Ff wezen googlen en kom ik erachter dat het op de vouwrandjes v/d verpakking zit DOH! :?
Image
Image


Maar hier het uiteindelijke resultaat "voor" en "na"
En nog 5 te gaan
Image
Image

Volgende keer de laatste 5 zuigers en waarschijnlijk beginnen om m'n nokkenas lagers te verwijderen en te plaatsen met het stukje gereedschap wat we gemaakt hebben op de draaibank.
Image
Image
Last edited by Crash on Thu Feb 13, 2014 1:37 pm, edited 1 time in total.

User avatar
fury 74
Posts: 116
Joined: Mon Dec 29, 2008 6:35 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by fury 74 » Tue Jan 21, 2014 10:25 am

Die nummers horen er in te staan.
Heb je zuigers en drijfstangen opgemeten ?
Drijfstangvoet / big-end wil nog wel eens ovaal zijn.
Gr. Haico

User avatar
Bromgabber
Posts: 2636
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Bromgabber » Tue Jan 21, 2014 5:46 pm

Lekker bezig zo! :)

chevystan67
Posts: 1359
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by chevystan67 » Tue Jan 21, 2014 9:04 pm

ikke zie alleen XXX

User avatar
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30949
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by sjak_brak » Wed Jan 22, 2014 12:28 pm

chevystan67 wrote:ikke zie alleen XXX
ff je pornofilter uitzetten :arrow: :D

User avatar
chevelletje70
Posts: 438
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by chevelletje70 » Wed Jan 22, 2014 4:47 pm

Netjes :thumbs: :thumbs:

User avatar
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by bundie » Wed Jan 22, 2014 11:22 pm

Mooi project!

Doe Randy de groeten! top vent en monteur!

466horsepower
Posts: 145
Joined: Mon Sep 02, 2013 12:44 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by 466horsepower » Tue Jan 28, 2014 12:38 pm

Nieuwe zuigerveren in een ongehoond blok? :(
Drijfstangen zijn af fabriek nooit met nummers ingeslagen, dus dat komt van een eerdere revisie. Al merk ik drijfstangen met een graveerpen i.p.v slagcijfers. Monteer ook gelijk even nieuwe drijfstangbouten en laat je drijfstangen daarna even lijnhonen (back to spec.)

User avatar
Crash
Posts: 419
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash » Tue Jan 28, 2014 2:51 pm

Via mopar forums begrepen dat de nummers standaard a fabriek erin staan.
En de cilinders gaan we wel honen anders zal het niet goed gaan met de nieuwe zuigerveren.

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Corp » Tue Jan 28, 2014 2:59 pm

maar je hebt al wel nieuwe veren gekocht maar niet gemeten of de cilinderbus misschien taps is of on-rond waardoor je misschien aan een overmaat zit en dus ook andere zuigers en zuigerveren? Waarmee ga je honen? Met zo'n waardelozer glaze breaker stenenhoon op een boormachine? Da's 3x niks. De enige hoon die er wel voor geschikt is om een net patroon te krijgen is een bubble gum hoon, bottle hone, en hoe ze die nog meer noemen.

Hoe ga je nou de zuigerveer slotspeling zetten? bovenin of onderin de cilinderbus? Onderin zal 't krapper zijn door slijtage... ik zou er eens goed over na denken want een leuk kleurtje is niet alles.

Ik wil niet bot doen maar zo'n revervisatie is toch niet de manier om het te doen, eigenlijk gewoon weggegooid geld. Helemaal met die hoeveelheid sludge, en de schlamm die ook in de oliekanalen zit. DIOADIR!!

User avatar
Crash
Posts: 419
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash » Tue Jan 28, 2014 4:45 pm

Het honen gebeurt gewoon met goed gereedschap bij een garage die dit eerder gedaan heeft dus daar maak ik me niet druk over.
Sludge? Zal er bijna niet zijn want laatste paar 100 km is er een reiniger bij gegaan die alles losgeweekt heeft en alles is met de hoge druk nog doorgespoeld.

User avatar
kikkegek
Posts: 1962
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by kikkegek » Tue Jan 28, 2014 6:46 pm

kikke! gaaf project!

Post Reply