1972 Mark IV - WIT

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Ruben
Posts: 66
Joined: Tue Nov 11, 2008 7:55 pm

1972 Mark IV - WIT

Post by Ruben »

Inmiddels al meer dan een jaar in bezit, maar nog steeds niet 'klaar mee'.
Toch maar een topic hier openen. Leuke / mooie projecten komen hier voorbij. :thumbs:

Zo kocht ik de mark IV in het najaar van 2012:

Image

Image

zo stond hij er een jaar later bij:

Image

Met in de tussentijd een hoop vervangen en gerepareerd. Het blok beetje opgefrist. Distributie, pakkingen, oliepomp enz.

Image

Image

Image

Remmerij vernieuwd was allemaal niks meer.

Het interieur/dashboard was ook aardig naar de filistijnen:

Image

Image


Op dit moment ben ik aan het kijken wat ik nog meer kan / wil / moet doen aan de Lincoln.
Aangezien m'n andere Mark IV geschorst staat, ben ik van plan om met deze ook naar meetings te gaan enz.

Dingen die ik nog moet doen, is hem naast LPG ook weer rijdend maken op benzine (carburateur moet ik reviseren).
Ook moet ik de ontsteking nog een keer goed afstellen.
Ik rijd er nu vaker mee, maar ik merk dat hij nog wat traag is met optrekken enz. Timing kan optimaler denk ik.
Hetzelfde geld voor mijn '76 Mark IV... die is nog 3 x trager.

Ondanks dat ik de pakkingen enz vervangen heb, ergens nog een kleine olielekkage. Ik vermoed kleppendeksel.

Ook zou ik hem in z'n geheel willen laten spuiten, maar dat is toekomst muziek ben ik bang.
Ik heb hem zelf (mat)wit geverfd, wat vooral in het donker erg mooi is.
Maar het zou fijn zijn als hij in de volle zon er ook een beetje uit ziet...

Image

Image

Lang verhaal kort:
Ben dit project begonnen om er vooral van te leren, en dat is wel gelukt.. maar nu zit ik met een belastingvrije auto op LPG waarmee ik dus ook prima (bijna) dagelijks kan rijden. Ik houd hem dus voorlopig en wil ik hem meer 'naar mijn zin' maken. Hij moet wat comfortabeler worden, en mag meer pit in. Tips? :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1972 Mark IV - WIT

Post by sjak_brak »

Comfort: stoelen opnieuw (laten) opvullen + bekleden, zorgen dat alle tochtstrips ook daadwerkelijk helemaal afsluiten, climate perfect werkend e.d.

Meer pit: welke brandstof wil je gebruiken? Op de foto's zie ik een benzineding maar je zegt dat je op LPG rijdt; beste is om gewoon resoluut voor 1 brandstof te kiezen en daar de afstelling voor optimaliseren, kan je al een hoop winst mee pakken.
Ruben
Posts: 66
Joined: Tue Nov 11, 2008 7:55 pm

Re: 1972 Mark IV - WIT

Post by Ruben »

Een 425 mixer erop is inderdaad een optie waar ik aan zit te denken tzt.
De ontsteking kan ik dan ook optimaliseren.
Ik heb alleen geen idee wat het zou kosten om dit erop te zetten.
Ik zal een spacer moeten maken, mixer aanschaffen en een nieuw luchtfilter..
Benzinepomp eraf.. die is net nieuw.

AC heb ik bij het opbouwen eruit gelaten omdat de condensor lek is. Ook heeft een vorige eigenaar een mechanische kachelkraan erin gezet waardoor ook heel het vacuumgebeuren buiten werking is gesteld. Heb dus alleen de blower die warme lucht op de voorruit kan blazen.
Het weer in werking stellen lijkt me een ingewikkeld karwei.

De stoelen heb ik zelf opgevuld met schuim, en heb de geleiders gesmeerd enz.
Rubbers kunnen inderdaad beter, met de hoge druk komt er water binnen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1972 Mark IV - WIT

Post by Jeroen_Sp »

Je bent een aardige verzameling aan het opbouwen ruben,

Voor de 425 is er een spacer te verkrijgen van impco zelf. Kan je het huidige kleppengebeuren gebruiken. Is alleen geen goedkope spacer. Ik heb fotos op het internet staan met hoe ik het heb gebouwd, ik heb ook het originele luchtfilter erop zitten. Als je het niet weet zie je bijna niet dat de mijne op lpg loopt (op de verdamper na).

Waarom zit de zilverfolie over de koplampen?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1972 Mark IV - WIT

Post by sjak_brak »

Ruben wrote: AC heb ik bij het opbouwen eruit gelaten omdat de condensor lek is. Ook heeft een vorige eigenaar een mechanische kachelkraan erin gezet waardoor ook heel het vacuumgebeuren buiten werking is gesteld. Heb dus alleen de blower die warme lucht op de voorruit kan blazen.
Het weer in werking stellen lijkt me een ingewikkeld karwei.
Tja, jij begon over comfort :D Maar is inderdaad best een karwei. Er zijn ook systemen van bv vintage air, misschien is dat eenvoudiger.

Blower die alleen op de voorruit blaast is kut, want zodra je wat tocht wilt moet dan het raam open = meer lawaai = minder comfort.

Verder ook zoeken naar alle rammeltjes en kraakjes, en dat opvullen/isoleren/smeren/..., vergroot de comfortbeleving enorm als dat allemaal verholpen is. Kosten zijn vrijwel nihil, rol isolatiestrip en vooral veel geduld.
Ruben
Posts: 66
Joined: Tue Nov 11, 2008 7:55 pm

Re: 1972 Mark IV - WIT

Post by Ruben »

Bedankt voor de tips.
Piepjes en kraakjes zijn minimaal gelukkig.
De motorkap wil ik ook gaan isoleren, en misschien als het tapijt vervangen gaat worden met dynamat oid aan de gang om wat extra geluid te dempen.

Jeroen, alu-tape was op dat moment het enige alternatief voor afplak-tape. Vandaar.
Originele luchtfilterhuis heb ik er niet bij, dus dat zal dan gewoon een universeel ding worden.
Ik zal eens je foto's opzoeken.
Post Reply