1983 Chevrolet Camaro Z28

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Touchwood wrote:Strijkkit is mooi spul. Kan je veel mee doen.
Dat vind ik ook! En soms moet je gewoon eens iets proberen natuurlijk om te kijken of het werkt...
Lassen kan immers altijd nog mocht het strijkkit idee toch tegenvallen.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Touchwood »

Als het onderliggende materiaal goed schoon is blijft het wel zitten.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Nouja, dat is maar hoe je schoon defineert natuurlijk. Roest kan er in elk geval niet meer zitten, ik heb het schoon geslepen, behandeld met roestomvormer (voor de zekerheid), en vervolgens met zinkprimer. Daarna kwam de strijkkit, en straks, als alles goed droog is, wordt het nog netjes gespoten.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

niet helemaal de manier maar goed , wat je kan doen is de slechte stukken uitsnijden alle nieuwe metaal wat er weer ingelast moet worden netjes vormen en op maat maken en daarmee naar een lasser te rijden die het netjes voor je vastbakt , hoe korter hij er aan moet werken hoe goedkoper het is voor je , je kan zelf de lassen gladslijpen kitten en verder afwerken
wat je nu hebt werkt maar voor een bepaalde tijd , je zal er uiteindelijk toch een keer metaal in moeten lassen
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Dat is natuurlijk de vraag... Hoezo zou kit minder lang blijven zitten dan een las?
Ik denk zelf dat zit nog wel eens lang mee zou kunnen gaan, aangezien het metaal gewoon perfect voorbehandeld, en dit maar een gootje is wat verder niks hoeft te dragen.

Op termijn zou ik overigens graag zelf een lasapparaat kopen. Enerzijds lijkt het me gewoon mooi om zelf zo'n stukje te kunnen lassen. Anderzijds zijn er heel veel lassers actief die zomaar wat doen om het voor de apk dicht te krijgen, en waarbij de roest binnen een jaar weer terug is... Ik weet een goede in Rotterdam, maar dat is wel even €75 benzine om op en neer te rijden, duurder als de klus zelf.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by E.rik »

General Custom wrote:Dat is natuurlijk de vraag... Hoezo zou kit minder lang blijven zitten dan een las?
Ik denk zelf dat zit nog wel eens lang mee zou kunnen gaan, aangezien het metaal gewoon perfect voorbehandeld, en dit maar een gootje is wat verder niks hoeft te dragen.
Omdat hoe goed je de plaat ook schoonmaakt er altijd miniscule roest zal achterblijven. Dat je het heel langs kan rekken met een correcte voorbereiding klopt, maar uiteindelijk zal het van binnenuit weer naar boven komen. Roest is een bitch
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

het is dan misschien geen dragend deel maar het wringt en beweegt wel mee met de rest van de carrosserie
over tijd krijg je scheurtjes in de kit waar vocht door naar binnen kan komen
lassen is niet echt lastig , je moet een hele hoop kleine tacks geven om het materiaal niet te vervormen
ook zijn er doe het zelf garages of gereedschapverkopers / verhuurders / bouwmarkten die zo'n machine verhuren
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Touchwood »

Afgezien van het feit of je die kleine roestgaatjes moet lassen of anderszins behandelen, denk ik deze roestschade ziende, dat je de wagen op nog veel meer plekken moet controleren als je er nog lang plezier van wilt hebben. Kijk maar eens op de volgende plaatsen:

- achter modderschermen net achter de voorwielen. Roest aan voorste deel zijdorpels. Roest vanuit de parkers, waarmee de modderschermen vastzitten. Roest rond de bovenste ophanging van de veerpoot. Diverse kitnaden, die loslaten en waar achter roest z'n vernietigende werk doet. Onderste deel voorspatborden net achter de voorwielen.

- de waterbak voor voorruit. De torsie van de ruitenwissermotor doet op den duur de kit loslaten met als gevolg roest.

- achterschermen de naad, waar de 2 plaatdelen bij elkaar komen. De aansluiting van de verstevigingsbalken onder de achterzittingen met het plaatwerk van het binnenscherm.

- de beide zijdorpels helemaal vooraan en helemaal achteraan. De aansluiting van de dorpels op de vloerplaat. De vloer bij de pedalen en aan de andere kant bij de passagier.

- de achterbumper achter de rear-facia

- de bak, waar het reservewiel in ligt.

- de chassisbalken achter links en rechts helemaal achteraan

Sorry. ;-)

Kijk maar eens op thirdgen.org met zoekterm rust. Er gaat dan een hele wereld voor je open.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Gelukkig heb ik al een aantal van die delen bekeken, en het valt verder heel goed mee. Gelukkig maar.
Touchwood wrote: - achter modderschermen net achter de voorwielen. Roest aan voorste deel zijdorpels. Roest vanuit de parkers, waarmee de modderschermen vastzitten. Roest rond de bovenste ophanging van de veerpoot. Diverse kitnaden, die loslaten en waar achter roest z'n vernietigende werk doet. Onderste deel voorspatborden net achter de voorwielen.
Vandaag critisch bekeken. De modderschermen liggen nu los, en morgen ga ik ze kaal slijpen. Dit is zo weinig dat ik dit 99% zeker af ga kunnen met schoon slijpen, behandelen, en aflakken.

- de waterbak voor voorruit. De torsie van de ruitenwissermotor doet op den duur de kit loslaten met als gevolg roest.
De hoekjes waar de bevestiging van de motorkap op de balk gelast zit hebben roest onder de kit, waar 2 platen op elkaar komen. Gelukkig geen gaten in de balk, dus ik slijp een klein stukje van de bevestiging van de motorkap weg.

- achterschermen de naad, waar de 2 plaatdelen bij elkaar komen. De aansluiting van de verstevigingsbalken onder de achterzittingen met het plaatwerk van het binnenscherm.
Bedoel je in het interieur, of vanuit de wielkast?

- de beide zijdorpels helemaal vooraan en helemaal achteraan. De aansluiting van de dorpels op de vloerplaat. De vloer bij de pedalen en aan de andere kant bij de passagier.
De dorpels hebben niet veel roest. Linksachter was het ergst, linksvoor wat oppervlakkig waar het ''Z28''-embleem vastgeklikt zit. Bij de rechterdorpel was de oorzaak van het roestnest goed te zien, de bevestiging van de bodykit. Men heeft hier blanke metalen ringen gebruikt. Echter is dit in een vroeg stadium, en enkel oppervlakkig. Rechtsvoor weer oppervlakkig waar het embleem zit.
De vloerplaat ga ik eens critisch bekijken.


- de achterbumper achter de rear-facia
Ga ik checken

- de bak, waar het reservewiel in ligt.
Roestvrij

- de chassisbalken achter links en rechts helemaal achteraan
Ga ik kijken

Sorry. ;-)

Kijk maar eens op thirdgen.org met zoekterm rust. Er gaat dan een hele wereld voor je open.
In elk geval bedankt voor de tips!
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by muddy bandit »

General Custom wrote:Dat is natuurlijk de vraag... Hoezo zou kit minder lang blijven zitten dan een las?
Ik denk zelf dat zit nog wel eens lang mee zou kunnen gaan, aangezien het metaal gewoon perfect voorbehandeld, en dit maar een gootje is wat verder niks hoeft te dragen.

Op termijn zou ik overigens graag zelf een lasapparaat kopen. Enerzijds lijkt het me gewoon mooi om zelf zo'n stukje te kunnen lassen. Anderzijds zijn er heel veel lassers actief die zomaar wat doen om het voor de apk dicht te krijgen, en waarbij de roest binnen een jaar weer terug is... Ik weet een goede in Rotterdam, maar dat is wel even €75 benzine om op en neer te rijden, duurder als de klus zelf.


Als er eenmaal roest op het metaal heeft gezeten dan komt het toch weer terug, het is meer de dikte van de bewerkingen die uiteindelijk bepaalt hoe snel de roest visueel weer zichtbaar gaat worden. (en wat je dan ziet is ook vele malen erger)
De enigste degelijke oplossing is nog steeds om alle roestnesten geheel uit te slijpen tot aan het niet aangetaste materiaal, en daarna vol inlassen met frisse zincorplaat.

Voor een leuk hobby lasapparaat kan ik je trouwens de Cebora Evo 160 aanraden, is simpel in gebruik en ook heel geschikt voor dun plaatwerk. ;)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

nogmaals kleine stukjes of puntjes vastlassen , zodra je veel hitte in dun plaatwerk brengt brand je er of doorheen of vervormt het , ga gewoon een keertje bij een autoschade bedrijf kijken als ze bezig zijn , als je het ziet weet je het
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Touchwood »

muddy bandit wrote:Als er eenmaal roest op het metaal heeft gezeten dan komt het toch weer terug, het is meer de dikte van de bewerkingen die uiteindelijk bepaalt hoe snel de roest visueel weer zichtbaar gaat worden. (en wat je dan ziet is ook vele malen erger)
De enigste degelijke oplossing is nog steeds om alle roestnesten geheel uit te slijpen tot aan het niet aangetaste materiaal, en daarna vol inlassen met frisse zincorplaat.
Ben ik niet helemaal met je eens. Het is idd niet mogelijk met schuurschijven of borstels materiaal echt roestvrij te krijgen, maar wel met een (chemisch?) middel als Rustyco. Zie oa de roesttesten van Morpheus.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by muddy bandit »

watahyahknow wrote:nogmaals kleine stukjes of puntjes vastlassen , zodra je veel hitte in dun plaatwerk brengt brand je er of doorheen of vervormt het , ga gewoon een keertje bij een autoschade bedrijf kijken als ze bezig zijn , als je het ziet weet je het
Lasapparaat op een lage stand zetten en een blok koper achter het laswerk klemmen werkt ook heel goed tegen vervormen, probeer het maar eens.
Het blok koper neemt dan veel van de hitte op, je kunt dan al lasrupsjes leggen van zo'n 2 tot 3 cm in dun plaatmateriaal.
Maar als je niet achter het werk kunt komen dan idd. alleen puntjes aan elkaar bakken.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by muddy bandit »

@Touchwood:

Mijn ervaring is dat de roest meestal terug keert van binnen naar buiten.
Bij al die roesttesten waren de stukjes plaat wel heel gemakkelijk rondom te behandelen, maar de praktijk bij roest op auto's is dat je er meestal maar van 1 kant goed bij kunt komen om de ingevreten (putvorming) roest te behandelen.
Ik heb al auto's genoeg meegemaakt die met "roestoplossers" behandeld waren en vervolgens duur werden overgespoten, en na 2-3 jaar toch al weer roestblaasjes zichtbaar op de oude plekken.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

een vader van een kennis van me had daar een mooie oplossing voor , hij boorde een gatje bovenin een holle ruimte (dorpel) en gooide daar afgewerkte motorolie in , daarna boorde die een tweede gaatje onderin en liet ie de olie er weer uitlopen gaatjes weer dicht met een beetje kit een parker popnagel of plamuur
de laag en de gassen die achterbleven voorkomen roest beter dan tectyl of wax , je krijgt alleen zo vuil tegelwerk voor de deur met warm weer en het ruikt een beetje
Post Reply