1983 Chevrolet Camaro Z28

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Touchwood »

@muddybandit

True, als een holle ruimte van binnen aangetast is wordt het aanzienlijk moeilijker. De roest verzuipen in Owatrol kan dan een oplossing zijn mits de schade niet te erg is en het enigzins mogelijk is de losse roest te verwijderen.

Maar ingepitte roest aan de buitenkant weghalen met Rustyco gaat heel goed.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by muddy bandit »

Owatrol 1:1 mengen met loodmenie of ijzermenie voor een behandeling van alle holle delen en puntlasnaden, dat spul kruipt overal in en tussen en conserveert dan ook langdurig. ;)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

ik heb bij een bedrijf gewerkt dat mercedessen verlengt en daar gebruikte ze ook owatrol samen met las eeeeh primer
zo goed als van de fabriek af zal je het nooit krijgen , daar worden de auto's kaal en staties geladen in een bad primer ondergedompeld
Image
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by muddy bandit »

Zo luxe heb ik het hier niet voor elkaar. :D

M'n laatste roestprojectje moest van dit:
Image

... naar dit:
Image

Was nog wel een fors klusje wat niet in 1 weekeinde paste. :lol:
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

als je dat werk vaker doet zou ik toch eens serieus een car rotisserie overwegen
http://redwingsteelworksplans.com/wp-co ... 242012.pdf
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Bedankt voor de reacties allemaal!

Het lasapparaat, ik ga er naar kijken! Het merk en zo weet ik nog niet. Waarschijnlijk wordt het een goede 2e hands omdat een goede best duur is, en ik natuurlijk geen meters hoef te maken. Nadeel is dan natuurlijk wel het beperkte aanbod...

Over de manier van roest behandelen, is het aan de buitenkant dan verkies ik het om alles weg te slijpen. Dat kan zijn een stukje uitslijpen, of kaal slijpen en plaatselijk wat dieper insnijden waar roestpitten zitten. Vervolgens maak ik het schoon, vochtig, en gaat er roestomvormer overheen (ik kan die oranje bussen van Action aanbevelen). Ter afwerking gebruik ik zinkprimer en dan de kleur.
Ook ben ik naar een lasster geweest met de Volvo's, om echt stukjes in te lassen. Dat was uitslijpen, rondom kaal slijpen, inlassen, vervolgens vochtig maken en roestomvormer, zinkprimer, en netjes afwerken met strijkkit en kleurlak. De binnenkant behandelen was door een gaatje te boren boven de gelaste plek, roestomvormer er in, en vervolgens volgooien met tectyl ML.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Gaasgrill

Vandaag was ik weer aan het sleutelen, en kwam ik tot de volgende ingeving; een gaasgrill.
Het idee is om hier binnenkort mistlampen achter te zetten. Normaal nauwelijks te zien, tot ze aan gaan 8)
Image

Image

Verder natuurlijk ook weer flink aan het ontroesten geweest.
Dit is achter de bodykit aan de rechterkant. De pinnetjes hadden al beginnende roest, dus die heb ik preventief afgeslepen. De skirt maak ik nu gewoon vast met de parkers en dubbelzijdig tape tegen het klapperen tegen de carrosserie.
Image

Ook de randjes van de wielkasten kaal gemaakt en behandeld. Hier zit de plastic kuip tegen, vandaar veel oppervlakkige roest. De spatborden zijn aan de binnenkant nog hard, zo zie je maar wat tectyl kan doen :)
Image

Verder begonnen de hoekjes onder de voorruit óók, net onder de originele kit. De kit is verwijderd, plaatwerk schoon geslepen, behandeld, en als laatste opnieuw afgekit.
Image

Image

Verder heb ik gekeken naar potentiële roestdrama's, achter is gelukkig nog alles hard, chassisbalken is al helemaal niks aan te zien. Dat scheelt toch weer wat...
En ten slotte ligt de airco er nu helemaal uit. Vooral die lelijke verdamper was me een doorn in het oog. Nu moet ik enkel de omkasting aanpassen.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Om weer eens verder te zeuren over de C'merrow...

Het roest verwijderen valt al met al mee. Ik moet nog wat oppervlakkige roest verwijderen waar de wielkuipen tegen het plaatwerk zitten, de T-top bar moet voor het mooie vervangen worden, en de raamlijst van de achterruit ontdaan van vliegroest. Voor de rest heb ik geen echt slechte plaatsen kunnen ontdekken, maar alert blijven is natuurlijk cruciaal bij een oude auto. Ik heb verder echter geen foto's meer gemaakt.

Onder de kap!
Image

Hier heb ik ook goed huisgehouden, om te beginnen blijft hij nu weer rechtop staan zonder bezemsteel. Voor de €5 per stuk dat die gasveren kosten kon ik het niet laten.
Verder heeft de motor een beurt gehad. De leidende kabel van de startmotor was losgesprongen (moertje weg), en had een gat gebrand in de olieleiding van de automaat. Aangezien ik aan straat niet met olie kan lopen rommelen, is de auto weggesleept naar mijn vertrouwde garage, waar hij is gemaakt, en meteen nieuwe bakolie (Kroon)+ filter (Hastings) en motorolie (Kroon)+ filter (Hastings) heeft gekregen. Het luchtfilter was kort geleden nog vernieuwd door een enorme Edelbrock pannenkoek, dus toen heb ik besloten om het maar af te maken... Bougies (NGK UR4 6630 V-spark), en kabels (AC Delco Premium Silicone), verdelerkap (AC Delco), rotor (AC Delco), en brandstoffilter (AC Delco). Ook liggen er verse pakkingen (Victor Reinz) klaar voor onder het luchtfilter en de kleppendeksels, dus binnenkort wordt het kleppen stellen!

Met onderhoud ben ik nu een heel eind. Alles is vervangen, behalve remolie omdat ik niet de goede maat sleutel heb voor de wielmoeren, en differentieelolie.

Omdat het oog ook wat wil, heb ik er voor gekozen om alles meteen even netjes af te werken. Dit kan naar mijn mening echter nog wel wat beter, maar het is alvast schoon. Binnenkort komen er verchroomde Edelbrock breathers op de kleppendeksels, nette bougiekabelgeleiders, en ik twijfel of ik de kleppendeksels rood zal spuiten i.p.v. zwart. Dit blijven in elk geval voorlopig wel dezelfde, aangezien het toch wel gaaf is dat er ''Camaro'' op staat (al vind ik deze kleppendeksels ook geweldig, maar ik ben bang dat het chroom dan te erg gaat overheersen)
Image

Daarnaast heb ik gepoogd om het overdadige jaren 80 zwart een beetje te breken. De kap tussen bumper en radiator is nu zilver met stickers van de bekende merken. Edelbrock ontbreekt nog, maar is besteld.
Image

Tenslotte heb ik een eigenbouw a/c delete unit gemaakt. Deze moet nog verder afgewerkt worden, maar het ziet er al een stuk minder rommelig uit dan die kapotte airco. Als dat straks gebeurd is, én ik heb een origineel ruitensproeierreservoir gevonden, dan ziet het er allemaal weer prima uit denk ik :D
Image

Als aller-aller-áller laatste nog een foto voor de landingsbaan van Eindhoven Airport. Ik heb gepoogd om een vliegtuig op de achtergrond te krijgen, maar de eerste foto was mislukt, en na een half uur wachten op het volgende was het echt te donker...
Het blijft echter een gave plek, waar je tot zo'n 10 meter voor de lichten van de landingsbaan kunt staan, en waar de Boeings en Airbussen dus op 10 meter boven je hoofd over komen vliegen.

Om er even bij te vermelden, momenteel is het ook indrukwekkend, want hier landen ook de militaire vliegtuigen met daarin de lichamen van de slachtoffers van het vliegtuig dat in Oekraïne uit de lucht is geschoten. Ik rijd momenteel bestellingen rond voor een supermarkt, en als ik in die bestelbus zit, dan hoor ik geen enkel vliegtuig boven de koeler uit, behalve zo'n militair vliegtuig. Hier komen ze vrij laag over als ze gaan landen waardoor je goed kunt zien wat voor vliegtuigen het gaat, en om dan te weten wat er in zit, is gewoon zeer indrukwekkend.
Ik was met de Camaro bij Eindhoven Airport, en als je al die bloemen overal bij de hekken en poorten rond de landingsbaan ziet, dan doet dat gewoon iets met je. Het komt dichtbij... En een raar besef om te zien dat het gewoon keiharde realiteit is.
Image
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Collector »

En je hebt met zo'n gaasgrill nog een heel groot voordeel, je kippen lopen niet meer weg !
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Dat is om al die chickies die op die auto afkomen in bedwang te houden 8) :P
Chris98
Posts: 95
Joined: Mon Oct 29, 2012 4:49 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Chris98 »

General Custom wrote:nette bougiekabelgeleiders
Daarvoor zou ik gewoon met een stel tiewraps in de weer gaan, naar mijn idee krijg je alsnog een geordend effect terwijl je die 6 tienen in je zak kunt houden. Vb:
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

op de sloop even onder de kappen kijken , vaak zitten dat soort houders standaard op motoren je moet er alleen voor onder een paar kijken want je hebt er voor een 8 ciinder wat meer van nodig
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Heel toevallig heb ik dat vanmorgen gedaan! Een Volvo 440 blijkt hele nette houdertjes te hebben om 3 en 2 kabels in te klemmen, dus die heb ik van elk 4 meegenomen. Een Volvo 850 bleek mooie houdertjes te hebben voor 4 kabels, dus die heb ik ook meteen maar een stuk of 4 ingeslagen :D
466horsepower
Posts: 145
Joined: Mon Sep 02, 2013 12:44 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by 466horsepower »

General Custom wrote:Image
Wat een puinzooi. Dat meen je toch niet serieus zeker?
Lijkt op een of andere kunststof verpakkingsplaat samenhangend met stukjes vinyltape?
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by watahyahknow »

och hij kan dit gebruiken als mal voor eentje uit aluminium of rvs
Post Reply