Midmount turbo project

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Pavement Pounder »

2de hands bak houd het goed en nu een steun gemaakt zodat ik de bak rond kan draaien en uit elkaar kan trekken.
Meteen een beetje universeel gemaakt zodat ik andere typen bakken kan monteren:


Image


Image




Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Midmount turbo project

Post by kikkegek »

Cool. Keep us posted.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Pavement Pounder »

Vandaag weer verder, nog even naar Borchland geweest en de bak uit elkaar gehaalt, zo te zien geen schade maar alle platen zijn versleten, de laatste ik meen de forward clutch plates zijn helemaal op er zit geen frictie materiaal meer op:

Image


Verder wat verkleuringen maar geen groeven oid:


Image


Image


De intermediate sprag met de originele 16 rollers is ook nog ok, terwijl ik dacht dat dat de boosdoener was van het overslaan van de 2de versnelling:



Image


Beetje weinig werkruimte dus overal ligt wat:


Image


Veel plezier van Youtube filmpjes zodat ik goed kan zien hoe iets zit en een ATSG manual:


Image


Deze gast heeft een Youtube kanaal en beschrijft enorm veel automaten, erg interesant en verteld ook meteen alle voorkomende problemen:
https://youtu.be/R7JB8Jqcif0
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Bromgabber »

Mooie standaard zo voor de automaatbak.
Goed bezig ;)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Midmount turbo project

Post by watahyahknow »

ben heel benieuwd hoe het afloopt met de bak het ziet er naar uit dat er aardig wat slip in de bak heeft gezeten , ik heb ook eens gezien bij een tractor dat het gebruik van verkeerde olie de voeringen letterlijk kan laten oplossen dus ik zou zeker met de leverancier gaan praten waarvan je de clutches koopt over de beste transmissieolie voor jouw truckje
ik heb ook een paar verschillende filmpjes gevonden voor het reviceren van de bak

deze test ieder clutch pakket dat hij in ekaar had gezet met perslucht wat my best een goed idee lijkt , bij het monteren moet je de lip van de seal na montage over de as terugvouwen en tussen de as en de trommel naar binnen frommelen met celofaan voor een goede afdichting en dat ziet er uit als een onzettent lastig klusje om goed te doen zonder de lip te beschadigen
als je het test met lucht en die lip klapt weer naar buiten omdat hij niet helemaal naar binnen was gedrukt kun je het in ieder geval vlot verhelpen en hoef je niet de bak weer onder de truck uit te halen en uit elkaar te trekken

ik heb begrepen dat er ook een bepaalde aanpassing / shiftkit is voor de 4l80e die de werkdruk iets hoger maakt en waarbij je een extra oliekanaal die je in de valvebody moet boren om te voorkomen dat deze druk een bepaald seal of de pomp beschadigd
ik weet dat je de druk kan opdraaien met de electroniese regelkast (strakker scakelen ) die je hebt maar als de druk standaard al hoger is hoeft de klep/solenoid in de bak die dit regeld niet zo hard te werken
van de verschillende firmas die zo\n kit leveren is er maar eentje die echt goed is , tis voor mij alweer een tijdje terug dat ik het heb gelezen dus hang me er niet aan op maar volgens mij was het jet performance , ik zou het even opzoeken als ik you was

ik had de turbosetup in zandvoort gezien en het zag er netjes uit , ik heb al heel lang het idee gehad voor een midmounted turbo setup als deze en ga zeker og eens contact met je opnemen tegen de tijd dat ik hier spullen voor ga kopen
ik had trouwens wat adresjes gevonden voor chinese turbo's in duitsland en een paar in nederland , ik heb het idee dat de shipping vanuit de states of china met de hoge dollarprijs ook niet bepaald goedkoop is
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Pavement Pounder »

Ja de $ staat nu gewoon kut en Paypal rekent ook lekker in hun eigen staatje.
Ik heb bij nader inzien toch een andere knappe front planet moeten kopen want die was toch ingesleten.
Ik had ooit al eens een Sonnax kitje gemonteerd voor betere druk verdeeling, in die filmpjes die ik heb en de ATSG manual staat ook presies omschreven hoe je met perslucht moet checken.
Ik heb een komplete Alto red rebuild kit gekocht met een 34 element intermediate sprag, en een geharde input shaft en nog wat dingetjes die moeten helpen tegen minder slijtage.
En die truuk van het boren van een gat in de oliepomp behuizing is mij ook bekent, wordt ook in het filmpje beschreven.
Ook wat speciale asembly goo en lipseal tools, ben nu nog op zoek naar een simpele voet/hand persje.
Dit weekend op en neer naar Joure geweest met de bak vol met zooi en een vouwagen en de 2dehands 4L80E deed het goed, heb presies 1 op 9.5 gereden.
Turbo fluit ook lekker als je even gas bij geeeft :)



Image
Last edited by Pavement Pounder on Mon May 25, 2015 9:16 pm, edited 1 time in total.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Midmount turbo project

Post by watahyahknow »

ik denk dat je zon persje zelf kan maken met wat bandstaal stukje t profiel en bouten
had trouwens wat leuks gevonden op internet :
http://www.homemadetools.net/
ik denk dat je daar wel wat tussen kan vinden wat voor you gaat werken
anders eens kijken voor een oude kolomboormachine met een optie de arm vast te zetten , daarmee kan je waarschijnlijk genoeg kracht zetten om de veerspanning te overbruggen
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Ranch73 »

:idea: Nice.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Midmount turbo project

Post by watahyahknow »

bepaalde jaguars zijn ook met een 4l80e uitgerust
Image
de behuizing is anders maar inwendig zijn ze hetzelfde
deze bakken kosten rond de 200 euro compleet en leveren een schat aan reservedelen op
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Pavement Pounder »

Klopt, heb het nog even overwogen.
Wachtend op onderdelen maar even de bak schoongemaakt ontvetten ontvetten en gespoten:


Image




Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Midmount turbo project

Post by kikkegek »

Sjiek de friemel. ..cool hoor
Phatkees
Posts: 525
Joined: Mon Apr 12, 2010 3:43 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Phatkees »

Nie kikkegek? :D
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Midmount turbo project

Post by Pavement Pounder »

Zo nu vrijwel alle spullen binnen dan kan ik verder me het puzzel stuk:
Komplete rebuild set met Alto red eagle platen en 34 element sprag etc.
Een nieuwe front planet, stalen input shaft, billet intermediate pressure plate, low drag servo shim, transgo pressure plate en acumulator delete kit:




Image



Image




Image



De eerste bus en keerring zit er in:



Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Midmount turbo project

Post by kikkegek »

Image
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Midmount turbo project

Post by watahyahknow »

wel mooi dat het op zaterdag binnen is , kun je zaterdag avond en zondag knutselen
ben heel benieuwd
je hebt de platen natuurlijk al in de atf olie liggen.....toch?
Post Reply