Buick GS 400 1969

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Heet stoken heb ik inderdaad al wel meer gezien op internet als oplossing, dus zeker bij deze voorin is dat een goede optie omdat ik daar wel goed bij kan. De andere moeren zitten echter in de chassisbalken, dus dat gaat lastiger worden.
Heet stoken en splijten is wel een nieuwe, dat ga ik ook zeker onthouden. Tx.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by Snelting »

Succes!!
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Lennard »

ik heb bij mijn buick waar die kooi moeren in de koets zitten aan de binnen kant de bult er af geslepen zodat ik er vanboven bij kon en met kruipolie kon laten inweken.
Dit heeft bij mij op 1 na heel goed gewerkt. die heb ik heet vast gelast en heet gestookt als ik me niet vergis. Daarna draaide ie zo los.
Later de losgeslepen stukken weer netjes terug gelast

Groeten Lennard

Ps nog een dashboard nodig ?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
k5blazer
Posts: 131
Joined: Tue Sep 07, 2004 2:52 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by k5blazer »

GM Sport salvage in San José, heeft zo´n beetje alles liggen voor A-body´s en dergelijke, meteen midweekje San Fransisco van maken ;-).
Heb er ook heel wat in Europa onvindbare onderdelen voor mijn vorige project vandaan gehaald (71 Olds Cutlass Coupé).
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Die Sport salvage shop is wel een hele fraaie. Zodra ik eraan toe ben (en de centen ervoor heb) zal ik daar eens contact mee opnemen.

Tussentijds heb ik niet stil gezeten. Een enkele bout kon ik uiteindelijk nog gewoon losdraaien, van de rest heb ik gewoon de kop afgeboord. Dat ging uiteindelijk nog vrij makkelijk.

Daarna ben ik verder gegaan met het verwijderen van alle onderdelen van de body, waaronder de voor- en achterruit.

Kennelijk heb ik voorruitverwarming?:
Image

Het stekkertje leek alleen niet aangesloten te zijn en is inmiddels ook losgeraakt. Nouja, niet zo'n probleem.

Ruit eruit:
Image
Zo is goed te zien dat het deel precies onder het ruit toch wel aardig verroest is. Het deel wat binnen zat ziet er nog wel aardig uit, maar precies op de lijn roest het. Ik heb wel het idee dat het oorspronkelijk ook twee delen zijn en dat er een kitrand onderlans loopt. Daar moet ik het boek nog even op naslaan. Ik demonteer de boel toch pas verder wanneer het chassis klaar is.

Achterruit ook eruit:
Image

Na nog enkele dingetjes losgekoppeld te hebben kon vervolgens de body omhoog. Toch wel een milestone:
Image

Zo is echt heel goed te zien dat de carosserie echt niet goed is en dan met name de achterkant. Ik vraag me af of het zinvol is om de koets te herstellen of dat het wellicht beter is om een andere body erop te zetten. Alhoewel ik niet weet hoe dat chassisnummer-technisch moet, ook al omdat er al een ander blok inligt, dan hoort. (volgens mij wel zelfde jaar trouwens)
Image

Maar dat is van later zorg. Nu eerst verder met het onderstel. Het chassis ziet er zo nog behoorlijk goed uit. Ik heb al een offerte van één straalbedrijf gekregen en die straalt vanaf 350 ex btw voor een dergelijk frame. Dus ik hou rekening met 500 inclusief en ik ga nog even verder kijken.
Daarnaast heb ik een offerte opgevraagd bij verzinkerij Lichtgitter in Duitsland. Een nederlandstalige werknemer bood aan om vanuit het werk eens te komen kijken bij het chassis om te beoordelen of het verzinkt kan worden. Zoja, moet ik rekening houden met een prijs van ongeveer 500 euro. Dat zou betekenen dat ik voor een kleine 1000-1100 euro een van roest gevrijwaard chassis heb. Dat klinkt me aanlokkelijk.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Bromgabber »

Stekker aan je voorruit is die niet van je antenne?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Er lopen 2 kleine koperen draadjes in mijn raam. Dat zou inderdaad als antenne kunnen fungeren. Is logischer dan verwarming, want dan zouden 2 lijntjes ontdooien. Daar heb je ook weinig aan.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by mercury1970 »

Maak niet de fout die de meeste maken van een gestrand project; niet beginnen met het stralen en mooi maken van het chassis, maar begin met het moeilijkste : de carrosserie, als je nl al veel tijd en geld besteed aan het chassis en dan komt het zwaarste gedeelte...... zal je de moed eerder in de schoenen dan andersom !
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Ik heb even over dat advies nagedacht, maar eigenwijs als ik ben ben ik toch verder gegaan met mijn oorspronkelijke plan. Dus na eerst wat moeilijkheden te hebben ondervonden om de carrosserie te liften stond deze uiteindelijk toch op een aanhanger:

Image

En is deze gestald bij een caravanstalling, zodat ik eerst met het chassis verder kan.


Nu de carosserie niet langer in de weg ligt, kan ik weer goed bij het chassis:

Image


Van een bevriende autogarage kon ik een motortakel lenen en daar ben ik erg blij mee:

Image

Ketting eraan knopen en tillen maar.


Een motorbok had ik ooit al op de kop getikt. Ideaal, daar heb ik het blok aan bevestigd en het gevaarte vervolgens in de hoek gezet. Heb met een houten balk wel voor extra ondersteuning gezocht, want het ding hing heel erg door. Maar zo gaat het wel:

Image


Transmissie verrijdbaar:

Image


Het chassis is nu bijna kaal:

Image

Ter ere van de koning morgen (of vandaag zo je wilt) verder klussen ;) Dan gaan de ophangingsdelen eraf.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

De ophangingsdelen zijn inmiddels van het chassis verwijderd. Volgende stap is schoonmaken en de staat inspecteren.
Image

Image

Die staat valt me ontzettend mee, dit is het slechtste deel:
Image

En inmiddels heb ik mijn eerste reparatie aan de auto gedaan:
Image

Nu is de restauratie echt begonnen ;) Best moeilijk om dat netjes te krijgen met elektrode lassen. Ik moet daar toch nog wat handigheid in krijgen, al gaat het steeds beter. Ik had steeds kleine gaatjes in het laswerk, maar nu is het eindelijk dicht. Ik had de stroomsterkte eerst wat te hoog, nu is het beter, alleen plakt regelmatig de elektrode aan het chassis vast. Wanneer hij wel goed pakt last het wel goed, dus de stroomsterkte is dan niet te laag.

Verder nog een vraag over onderstaand:
Image

Zoals jullie zien heb ik een aantal keer de grond geraakt met het chassis. Is dat nog te beschermen, of ben ik met de installatie van nieuwe schokdempers van dit probleem af?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Bromgabber »

Als je schokbrekers vergaan zijn, of veren doorgezakt ken dat aardig schelen.
Je kan een ander merk eletrodes proberen, een goed merk ipv bouwmarkt hobby spul.
Welke gebruik je nu?
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by Bullywagon »

Wil je zelf ook straks de carrosserie aanpakken ?

In dat geval zou ik gaan investeren in een MIG lasapparaat, met elektrodes kan je niets doen aan plaatwerk.
Kost wel wat maar ik denk dat je jezelf straks een groot plezier doet zodra het grootste werk (de carrosserie) aan de beurt is.

Bovendien kan je dan met het schassis alvast oefenen met een MIG zodat je met zichtwerk het lassen enigzins onder de knie heb.
RedDustRiddle
Posts: 136
Joined: Tue Apr 09, 2013 9:27 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by RedDustRiddle »

Na het aanstrijken elektrode weer ietsje van het werk tillen en vlamboog trekken. Je doet het te snel en drukt je elektrode op t ijzer.
Tip: punt vd elektrode even mooi rond schuren zodat mantel rond is en metalen puntje zichtbaar. Dan weer rustig aanstrijken.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Collector »

Domme vraag misschien maar hoe heb je de ramen er zo netjes uitgekregen? (zit tegen hetzelfde klusje aan te kijken)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Bromgabber wrote:Als je schokbrekers vergaan zijn, of veren doorgezakt ken dat aardig schelen.
Je kan een ander merk eletrodes proberen, een goed merk ipv bouwmarkt hobby spul.
Welke gebruik je nu?
Ik heb Toolstation 2 mm rutiel elektrodes.
Bullywagon wrote:Wil je zelf ook straks de carrosserie aanpakken ?

In dat geval zou ik gaan investeren in een MIG lasapparaat, met elektrodes kan je niets doen aan plaatwerk.
Kost wel wat maar ik denk dat je jezelf straks een groot plezier doet zodra het grootste werk (de carrosserie) aan de beurt is.

Bovendien kan je dan met het schassis alvast oefenen met een MIG zodat je met zichtwerk het lassen enigzins onder de knie heb.
Een MIG apparaat staat ook op de verlanglijst, maar omdat het chassis zo dik is zou dat prima moeten gaan met elektrodes. Dus ik geef mijn geld liever eerst uit aan andere zaken. Maar MIG/MAG gaat zeker komen.
RedDustRiddle wrote:Na het aanstrijken elektrode weer ietsje van het werk tillen en vlamboog trekken. Je doet het te snel en drukt je elektrode op t ijzer.
Tip: punt vd elektrode even mooi rond schuren zodat mantel rond is en metalen puntje zichtbaar. Dan weer rustig aanstrijken.
Ah kijk, dat ga ik zeker proberen. Bedankt.
Collector wrote:Domme vraag misschien maar hoe heb je de ramen er zo netjes uitgekregen? (zit tegen hetzelfde klusje aan te kijken)
Dat is al even geleden en wat lastig uit te leggen zo. Ik heb zoveel mogelijk bouten/moeren losgedraaid van het gehele raammechanisme en de geleide blokken en de eindstops verwijderd.
Dan kan je de horinzontale sleuf loshalen en volgens mij kan je het raam er dan uitpakken:
Image

Ik had nog wel een spanningsbron erbij om het mechanisme wat heen en weer te kunnen bewegen om jezelf wat vrijheid te gunnen.

Dit filmpje geeft een beetje een idee hoe het mechanisme werkt en zodoende heb ik het uitgevogeld.

https://www.youtube.com/watch?v=I8o1A1t_DME

Succes!
Post Reply