Buick GS 400 1969
Re: Buick GS 400 1969
Kleine update. De bodemplaat, wielkasten en andere delen die uit zicht zijn heb ik inmiddels - eindelijk -afgemaakt. Afgelopen week is een eerste plaatwerker langs geweest voor een offerte. Die was ook te spreken over wat ik heb gedaan. Volgende week komt een andere plaatwerker langs. Die mogen de buitenkant van de auto afmaken.
Intussen ben ik zelf verder gegaan met de core support. Die was aardig beschadigd. Het profiel wat boven langs loopt was helemaal los, terwijl die er aan vast hoort te zitten. De bestuurderskant had schade van een aanrijding van vóór mijn tijd. Inmiddels zit dat weer vast en is dat terug gebogen en geklopt. Alleen heeft de roest ook flink schade aangericht en zijn de bevestigingspunten of helemaal weg, of gewoon verrot. De exacte maten heb ik gelukkig weer kunnen beredeneren. Dit is een mock-up, maar de auto heeft weer even een smoel:
Volgende stap is de bevestigingspunten weer reconstrueren en de overige roest schade repareren.
Intussen ben ik zelf verder gegaan met de core support. Die was aardig beschadigd. Het profiel wat boven langs loopt was helemaal los, terwijl die er aan vast hoort te zitten. De bestuurderskant had schade van een aanrijding van vóór mijn tijd. Inmiddels zit dat weer vast en is dat terug gebogen en geklopt. Alleen heeft de roest ook flink schade aangericht en zijn de bevestigingspunten of helemaal weg, of gewoon verrot. De exacte maten heb ik gelukkig weer kunnen beredeneren. Dit is een mock-up, maar de auto heeft weer even een smoel:
Volgende stap is de bevestigingspunten weer reconstrueren en de overige roest schade repareren.
Last edited by SRB12 on Thu Feb 18, 2021 9:00 pm, edited 1 time in total.
Re: Buick GS 400 1969
Afgelopen week een wielkast afgemaakt, nu de andere kant en core support afmaken, dan ben ik echt toe aan de buitenkant van de auto.
De plaatwerkers zullen wel geschrokken zijn van de klus, want ik heb niets meer van ze vernomen
Ik heb tussentijds nog wel een originele, gereviseerde carburateur op de kop getikt, Rochester voor een '69 430 CUI blok:
Duurt (erg) lang, maar we gaan gestaag door...
De plaatwerkers zullen wel geschrokken zijn van de klus, want ik heb niets meer van ze vernomen
Ik heb tussentijds nog wel een originele, gereviseerde carburateur op de kop getikt, Rochester voor een '69 430 CUI blok:
Duurt (erg) lang, maar we gaan gestaag door...
Last edited by SRB12 on Thu Feb 18, 2021 9:02 pm, edited 2 times in total.
-
- Posts: 555
- Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm
Re: Buick GS 400 1969
Hou vol! Ik hoop dat je alsnog snel wat te horen krijgt van de plaatwerkers, en dat ze aan de slag gaan. Zodat je daarna weer verder kan met opbouwen.
Re: Buick GS 400 1969
Ja graag of niet, anders zoek ik wel verder, zijn wel meer mensen die dat kunnen.
-
- Posts: 555
- Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm
Re: Buick GS 400 1969
Ja dat is zo, hier op dit forum kunnen ze je ook door verwijzen naar een aantal goede adressen die al meerdere amerikaanse wagens goed onderhanden genomen hebben.
Re: Buick GS 400 1969
Mooi project hou ons op de hoogte
Re: Buick GS 400 1969
Het heeft lang stil gelegen, mede door gezinsuitbreiding, maar onderwijl heb ik wel gewoon verder gespaard. Laatste tijd het werk weer opgepakt en alles wat ik zelf heb kunnen en willen doen afgerond. En gisteren is de auto eindelijk opgehaald door een plaatwerker. Die gaat de buitenkant voor me afmaken:
Doorlooptijd is een half jaar, dus nu heb ik de garage eventjes leeg om onze daily's een fatsoenlijke onderhoudsbeurt te geven en daarna te beginnen met het motorblok. Zijn nog wat dingetjes die ik op mijn wensenlijst heb.
Doorlooptijd is een half jaar, dus nu heb ik de garage eventjes leeg om onze daily's een fatsoenlijke onderhoudsbeurt te geven en daarna te beginnen met het motorblok. Zijn nog wat dingetjes die ik op mijn wensenlijst heb.
Last edited by SRB12 on Thu Feb 18, 2021 9:03 pm, edited 1 time in total.
Re: Buick GS 400 1969
Respect voor je aanpak.
En veel succes gewenst.
Groet.
PS blijf posten
En veel succes gewenst.
Groet.
PS blijf posten
-
- Posts: 393
- Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm
Re: Buick GS 400 1969
Je blijft lekker bezig.
"Vooral doorgaan !".
gr
"Vooral doorgaan !".
gr
Re: Buick GS 400 1969
Blok ligt inmiddels bij het revisiebedrijf. Door drukte en vakantieperiode zijn ze er pas na de vakantie aan toe, maar dat is geen probleem.
Helaas zijn hoofd- en drijfstanglagers niet zo goed als gehoopt, dus die heb ik nieuw besteld. Drijfstang lagers zelfs een extra undersize. Krukasslijper gaat alle lagers op 0,05 - 0,06 eindspeling slijpen. Was nog wat discussie over, want Buicks zijn een beetje bijzonder wat dit betreft. Aan de ene kant zijn de toleranties in de manual veel strakker (ondergrens 0,005 mm voor drijfstanglagers). Aan de andere kant is de krukas van Buick heel dik, met main journals van 3.25 inch diameter. Dat is ruim 8 cm en revisiebedrijven hanteren vaak een soort vuistregel van 0,01 mm eindspeling per cm diameter. Buick had de toleranties zo strak gesteld, omdat het oliesysteem matig is. En op deze manier heb je niet teveel druk verlies achterin het blok. Ik heb allemaaal olie modificaties toegepast die ten zeerste aangeraden worden, maar een 0,08 mm eindspeling is te veel voor Buickblokken. Maar de krukasslijper is overtuigd
Beschadigde drijfstanglager:
Oliemodificaties:
Bijna niet te geloven, maar oliegaten zijn niet goed uitgelijnd. Dus met carbide slijpstift gat uitlijnen met lager:
Vanaf 1971 erkenden de Buick ingenieurs dat het olieaanzuigkanaal van het carter naar de oliepomp aan de voorkant wat te klein was. Mijn blok is uit 1969, dus die had het kleine kanaal nog van een half inch. Aangeraden wordt om uit te boren naar 9/16". Dat is 14,3 mm en hier niet te krijgen, dus het is 14mm geworden. Nu een 25% grotere opening. In het gat is nog net de punt van de boor te ontdekken.
Oliepluggen van de galerij aan de voorkant waren geperst, nu getapt met 3/8" NPT. De geperste pluggen zouden kunnen gaan lekken bij hoge druk. Dat is nu niet meer het geval.
Ten slotte heb ik nog de oliepomp en timing cover aangepakt. Kanaaltjes vergroot en gepoort. Nu installeren met boosterplate en dan moet de oliedruk en flow echt goed zijn.
Heb ook speciale nokkenaslagers gehaald met een dubbele groef aan de achterkant zodat de olie beter stroomt. TA Performance is niet echt goedkoop, maar die hebben wel hele mooie Buick spulletjes.
Helaas zijn hoofd- en drijfstanglagers niet zo goed als gehoopt, dus die heb ik nieuw besteld. Drijfstang lagers zelfs een extra undersize. Krukasslijper gaat alle lagers op 0,05 - 0,06 eindspeling slijpen. Was nog wat discussie over, want Buicks zijn een beetje bijzonder wat dit betreft. Aan de ene kant zijn de toleranties in de manual veel strakker (ondergrens 0,005 mm voor drijfstanglagers). Aan de andere kant is de krukas van Buick heel dik, met main journals van 3.25 inch diameter. Dat is ruim 8 cm en revisiebedrijven hanteren vaak een soort vuistregel van 0,01 mm eindspeling per cm diameter. Buick had de toleranties zo strak gesteld, omdat het oliesysteem matig is. En op deze manier heb je niet teveel druk verlies achterin het blok. Ik heb allemaaal olie modificaties toegepast die ten zeerste aangeraden worden, maar een 0,08 mm eindspeling is te veel voor Buickblokken. Maar de krukasslijper is overtuigd
Beschadigde drijfstanglager:
Oliemodificaties:
Bijna niet te geloven, maar oliegaten zijn niet goed uitgelijnd. Dus met carbide slijpstift gat uitlijnen met lager:
Vanaf 1971 erkenden de Buick ingenieurs dat het olieaanzuigkanaal van het carter naar de oliepomp aan de voorkant wat te klein was. Mijn blok is uit 1969, dus die had het kleine kanaal nog van een half inch. Aangeraden wordt om uit te boren naar 9/16". Dat is 14,3 mm en hier niet te krijgen, dus het is 14mm geworden. Nu een 25% grotere opening. In het gat is nog net de punt van de boor te ontdekken.
Oliepluggen van de galerij aan de voorkant waren geperst, nu getapt met 3/8" NPT. De geperste pluggen zouden kunnen gaan lekken bij hoge druk. Dat is nu niet meer het geval.
Ten slotte heb ik nog de oliepomp en timing cover aangepakt. Kanaaltjes vergroot en gepoort. Nu installeren met boosterplate en dan moet de oliedruk en flow echt goed zijn.
Heb ook speciale nokkenaslagers gehaald met een dubbele groef aan de achterkant zodat de olie beter stroomt. TA Performance is niet echt goedkoop, maar die hebben wel hele mooie Buick spulletjes.
Re: Buick GS 400 1969
goed bezig, T/a performance is idd niet heel goedkoop maar wel echt goed en mooi spul.
Zit er ook nog wel eens te kwijlen naar spul om de 455 in mijn buick nog wat feller te maken
Groeten Lennard
Zit er ook nog wel eens te kwijlen naar spul om de 455 in mijn buick nog wat feller te maken
Groeten Lennard
Re: Buick GS 400 1969
Nou dat na de vakantie liep wat uit. Ik heb pas een aantal weken terug het blok weer opgehaald bij het revisiebedrijf. Maar aangezien de plaatwerker ook nog niet helemaal klaar is, maakt dat niet zo heel veel uit.
Inlaatspruitstuk netjes gemaakt.
Blok gespoten.
En eindelijk het mooie werk, opbouwen
Plaatwerker is bijna klaar; ziet er netjes uit. Daarna lakken:
Dit kalenderjaar moet het blok in ieder geval weer lopen.
Inlaatspruitstuk netjes gemaakt.
Blok gespoten.
En eindelijk het mooie werk, opbouwen
Plaatwerker is bijna klaar; ziet er netjes uit. Daarna lakken:
Dit kalenderjaar moet het blok in ieder geval weer lopen.
Re: Buick GS 400 1969
gaaf man !
vind dat kale ijzer er ook wel mooi uit zien
Het ziet er goed uit allemaal al enig idee voor een kleur ? ben wel benieuwd
vind dat kale ijzer er ook wel mooi uit zien
Het ziet er goed uit allemaal al enig idee voor een kleur ? ben wel benieuwd
Re: Buick GS 400 1969
Ja Titanium Flash Mica. Een Mazda kleur. Soort grijs, maar net een tint warmer. Vooral goed te zien als er een echte grijze auto naast staat. Niet origineel uiteraard, maar daar heb ik geen boodschap aan.