Project Pontiac GTO 69'

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

@Rob: Bedankt. Ja, de keuze voor het dieselblok verbaast mij ook nog steeds. Ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt hierin. Velen zullen dit lezen en denken: "welke idioot hangt er nou een diesel in zo'n auto!?". Definitie van die type auto's is toch wel een V8. (ik zeg overigens niet dat jij dat denkt..) Maargoed tijd zal het leren, ik maak de auto tenslotte voor mijzelf. Ik moet er plezier van hebben, dat die eventueel minder waard zou zijn als ik hem niet naar origineel herstel o.i.d. interesseert me dan ook vrij weinig. Ben niet van plan de auto weg te doen en zolang ik er maar heel veel plezier van zal beleven!

Verder over het kenteken heb ik meerdere malen met RDW contact gehad. Zal hieronder een reactie van hun kopiëren uit de email. Zoals het hier staat beschreven, stelt het niks voor.. Ik wil ze nog wel even paar kleine vraagjes stellen of dat alle stoelen en achterbank erin moeten zitten bij de keuring, stel ik doe alleen bestuurdersstoel erin, dat die niet als 1 persoons voertuig wordt gekeurd, etc.. Wil z.s.m. de weg op met t ding, de afwerking aan het interieur komt naderhand wel.

----------------------------------------------------------------------------------------

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht moet het kentekenregister en soms de kentekencard worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 juli 1999:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.



Herkomst motor:

In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u de herkomst en het kentekennummer of Voertuig Identificatienummer van het donorvoertuig overlegt tijdens de keuring.



Kosten:


De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by SuperSport »

Bijzondere keuze, ik had zelf voor een ls motor gekozen welke ook relatief zuinig zijn, en niet erg duur in aanschaf. Maar vind het ook wel erg interessant hoe je dit allemaal gaat aanpakken, succes ga het volgen.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Heeft er iemand verstand van dashboards?

Mijn dash was uitgedroogd en het plastic was helemaal bros geworden, ook zit bovenop een diepe scheur die gevuld moet worden.

Besloten om al het plastic eraf te peuten, dat was wel even werk, halve zaterdag mee bezig geweest. Dit leek mij de beste oplossing, om iets nieuws over het gescheurde plastic te doen leek me niet echt bevorderlijk.

Nu mijn vraag: Wat kan ik het beste doen? Ik zat te denken aan een soort dash filler en vervolgens schuren om alles mooi egaal te maken en dan vervolgens een stuk vinyl, leer, alcantara o.i.d. erover heen te trekken? Of misschien is er een soort plastic spray, waardoor er weer een plastic laagje op komt? Misschien kan plasti-dip, alleen weet ik niet of dat mooi pakt op het schuim? Maar mooi stukje stof lijkt me mooier.

Image

Uitgevonden dat de radio precies in het bovenste gat past. Daar zit normaal de lucht/airco regelaar in. Nog even overna denken of ik de radio daar in plaats of meer naar onder en een stuk uit het metaal haal, waar de oude radio zat, om hem passend te maken.

Image
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Funk »

Radio zou ik zoveel mogelijk uit 't zicht houden, zeker als het zo'n buitenaards apparaat is met ontelbaar veel knopjes in 12 kleuren en bewegende equalizer shit.
Ik heb m'n dash gerepareerd met acrylkit, heeft ongeveer dezelfde veerkracht als het originele schuim en hecht er goed aan. Goed te verwerken met een (Action) plamuurmes. Zo'n zelfde mes als je al hebt liggen zie ik :lol:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by sjak_brak »

Ligt er beetje aan wat voor look je nastreeft, en wat past bij de rest van de wagen, oa stoelen deurpanelen stuur e.d.

Dash met leer bekleden is heel mooi, maar kan duur geintje worden als je volledig interieur ermee wilt doen.

Als de rest van de wagen in origineel vinyl is, dan zou je in zelfde kleur vinyl kunnen overtrekken.
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by takel »

Flocken is misschien ook nog een optie.. Zoals Sjak al zegt ligt het er aan welke look je nastreeft.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by mercury1970 »

Waarom zou je het niet kunnen "purren" ?
Dun laagje van dat bouwschuim op het oude schuim, uit laten harden, overtollige troep wegsnijden (zaagblaadje) dan schuren en bekleden....... 8)
PS Waarom zet je niet het BMW dashbord ook over ? :D
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by muddy bandit »

Als je een verfstripper neemt en het dash hiermee wat verwarmt dan trek je het kunststof er zo af. ;)

Ik heb de dashcover van m'n Wagoneer op de volgende wijze hersteld:
- eerst de grove beschadigingen opgevuld met bison poly-max
- vervolgens met een plamuurmes de gehele cover glad ingestreken met datzelfde goedje om kleine oneffenheden en luchtbellen in het schuim op te vullen, en dit een dag (of 2) later voorzichtig glad schuren
- spuitbus lijm en een ruim stuk skai bekleding gekocht waar aardig rek in zit
- dash en skai inspuiten en vastplakken

Probeer zoveel mogelijk vanuit het midden naar de buitenkanten toe werken, en probeer op de grotere vlakken de skai vooral niet op te rekken. (die rek heb je namelijk hard nodig om alle hoekjes netjes glad te krijgen)
Bij jou dash even met 2 aparte stukken gaan werken: eerst het tellergedeelte + radiodeel doen en daarna pas de rest... de naad tussen beide delen kun je zo te zien heel mooi in de rand wegdrukken met een stomp plamuurmesje. (wel even voorsnijden in het schuim)

Pur gebruiken kan ook, maar houd er wel rekening mee dat dit na verloop van jaren verweerd, en als je er een deuk in drukt veert het niet meer mooi terug.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Bedankt voor jullie reacties!!

De methode van @Muddy Bandit lijkt mij de beste manier.

Aan Pur heb ik gedacht, maar leek mij aardig grof te verwerken. Flocken dacht ik inderdaad ook in het begin, maar denk dat een stuk leer (achtig-iets) het mooiste is.

Wat betreft de rest van de auto, deurpanelen en interieur is groen, volgens mij leer. Die kleur had de auto ook. Vind ik persoonlijk geen mooie kleur. Dit wil ik allemaal vernieuwen naar zwart.

Denk dat ik de radio toch lager plaats, op de plek waar de oude zat. Moet ik alleen een stuk uit het metaal halen, om deze passend te maken.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by paulv »

Respect Jongens!

bij mij was de pontiac nooit afgekomen..

Goede keus voor het BMW blok..
BMW diesel is echt superieur aan een oud gietijzeren V8!
Ik hoop dat je het goed aangesloten krijgt!

Lekker "out of the box"denken.. goed bezig

NO GUTS, NO GLORY

Groet Paul
Milsbeek
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Wilf »

Ik heb ooit voor mijn seventies Plymouth station een groot stuk zwart skai gekocht (voor het gehele dak). Het ligt nu niks te doen. Als je nog eens in de buurt van Utrecht komt en je kan het goed gebruiken mag je het ophalen.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Hee Paul! (Bij hem heb ik de auto opgehaald)

Bedankt voor je reactie, leuk te horen! Als de auto rijd, kom ik langs, maken we een rondje ;)

@Wilf: ik stuur je even een pm.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Funk »

Vet, zie nu pas dat je een BMW diesel inbouwt. Lijkt me een goed alternatief qua vermogen, betrouwbaarheid en zelfs verbruik. Ben erg benieuwd hoe dat straks klinkt en lijkt :D
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

HOPPAAA!!!! We zijn alweer een stuk verder :D

Blok van de BMW eruit gehaald. BMW van de put gedrukt en de GTO erop gezet. Kon er eindelijk eens goed onder kijken!!!

Image

Image

Blok en bak er tegelijk uitgehaald, stelde niet veel voor, gelukkig.. ;)
Image

Image

Eenmaal onder de onderkant gearriveerd was ik blij verbaast. Het zag er allemaal tiptop uit! Alles zat nog dik in het een of andere spul en nergens roest te bekennen. Zijn al enkele herstelwerkzaamheden verricht zoals op deze foto te zien.
Image

Image

Image

Aan het onderstel is al het e.e.a. gedaan. Heb het op een briefje geschreven, maar die heb ik niet bij de hand. Wat ik zo weet: nieuwe veren, koni schokdempers, 2,92 sperdiff en een extra dikke stabilisatorstang.

Image

Image

Nieuwe GTO motorkap. Heeft de hele tijd onder de auto gelegen tijdens de herstel werkzaamheden i.v.m. ruimtegebrek, daarom is die een beetje stoffig geworden ;). Moet hier nog 2 nieuwe hood scoopjes voor bestellen die in die 2 gaten moeten. Waarom dit los is, geen idee? Ik zie wel bij andere GTO's dat er een kier tussen de motorkapopening en hood scoopjes zit, dus ik dacht ik plamuur dit naadje netjes weg, zodat het mooi een geheel wordt.

Image

Alvast een begin gemaakt met het dashboard. Die polykit van Bizon had ik nog liggen toevallig, had er tijdelijk de ashoes van me auto mee gekit voor de APK, nieuwe was nog onderweg. Maar dit spul is goed te verwerken zo erop en veert lekker mee. Zit een goede rek in, prima oplossing zo. Heb alle grove gaten opgevuld. Moet hem nog wel even nalopen of alles straks is en dan kan de stof erover heen..

Image

Als het blok erin zit. Wil ik de koets opkrikken en op de put laten staan en dan het onderstel eruit rijden, zodat ik beide kan behandelen. Heb bij andere forums al gelezen, dat tectiel waardeloos is. Het leek me eerst leuk de onderkant ook oranje te spuiten, maar bij nader inzien lijkt me dit niet echt duurzaam met steenslag e.d.? Hoe kan ik dit het beste oplossen? Eerst de oude vette zooi eraf halen en dan epoxy en dan..? Heb het woord owatrol ook vaak langs horen komen. Ken het zelf niet. Voor het onderstel heb ik al speciale chassis verf gehaald.

Benzine tank wil ik er afhalen, deze opnieuw verven en even kijken naar de brandstofpomp. Volgens mij heeft diesel meer druk nodig, weet niet of dat met de standaard pomp kan of dat ik misschien de BMW pomp over kan zetten. Zag alwel bij de BMW dat er nog een soort tussen opvoerpompje in het midden van de auto zat. Hier moet ik me nog even in verdiepen.

Ik moet zeggen, toen ik de foto maakte die als eerste is afgebeeld. Ik even rondkeek en dacht bij mezelf: Ik ben al een hele eind gekomen, trots en blij gevoel! :D Als ik op dit tempo doorga zit er hopelijk van de zomer APK op!! :D
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by muddy bandit »

Snelting wrote:
Eenmaal onder de onderkant gearriveerd was ik blij verbaast. Het zag er allemaal tiptop uit! Alles zat nog dik in het een of andere spul en nergens roest te bekennen. Zijn al enkele herstelwerkzaamheden verricht zoals op deze foto te zien.
Image

Image
Ik neem aan dat je dat sputterwerk er nog wel uit gaat slijpen en vervangt voor een stukje degelijk laswerk?

Dashboard wel even geheel strak strijken met die polymax... elk klein gaatje zie je straks als deukje als het skai erop geplakt zit.

Roestpreventie... ik kan wel weer een heel verhaal optypen, maar lees hiervoor het verslag van m'n vorige restauratieproject maar even door.
http://www.simcaclub.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=17
Post Reply