1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Hallo allemaal,

Na onze Edsel (viewtopic.php?f=8&t=82609) is het Amerikaanse autovirus nogmaals toegeslagen....... ik heb er eentje bijgekocht :)

De truck is afgelopen week aangekocht en staat momenteel nog bij de shipper. Ze is net uit de container gehaald en zal morgen naar ons toekomen. De truck is via Hans Hendriks en een relatie van hem aangekocht in de States en hier naar toe verscheept. Ik kwam hem een maand geleden tegen op Facebook waar de auto voorgesteld werd. Het was eigenlijk liefde op het eerste gezicht vanwege het mooie verweerde uiterlijk. Kijkend naar programma's als Gas Monkey's Fast and Loud zie je die vaak voorbij komen en dan wil je eigenlijk zelf ook wel een keer zoiets.

Afgelopen week ben ik gaan kijken naar de auto. Je gaat af op een beschrijving maar zelf kijken is natuurlijk toch een must. De Chevy lijkt kanonhard te zijn aan de onderkant, en meer dan een 2-tal gaatjes links boven de voorruit kon ik verder geen narigheid vinden. Ook technisch niet, maar dat zal een nadere inspectie uit gaan wijzen over hoe ze is en in welke staat.

Morgen komt de auto deze kant uit. Heb een vriend van mij gevraagd of de auto daar naartoe mag, hij heeft een brug, wat meer ruimte en meer kennis. Daar gaan we de Chevy "voorkeuren" om te zien wat er mogelijk wel of niet mee is. Van daaruit maak ik een plan van aanpak voor de kentekenkeuring. Zal er beetje zo uitzien:

- voorkeuren
- kijken wat vervangen moet worden
- beurt (olie/filters/remmen/etc)
- verlichting e.d.
- Kentekenkeuring
- optisch/conserveren (ratlook/patinalook)

Nog wat foto's gemaakt bij de shipper:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Morgen meer!
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Bromgabber »

Leuk ding, zag hem al in het andere topic ;)
Amerikanen vinden het erg leuk om autos samen te stellen met verschillende onderdelen enzo..
Ben erg nieuwsgierig wat er allemaal uit de voorkeuring komt rollen.
En weer, veel succes ermee en het sleutelen natuurlijk :)
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Texas Boy »

Leuk topic en hoop dat je weinig gekke dingen tegen komt, motorblok ziet er netjes uit.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Ja hoor, zeker weten. Blijft natuurlijk altijd afwachten maar ze heeft gelopen dus denk dat we ons daar weinig zorgen over hoeven maken ;)
Bromgabber wrote:Leuk ding, zag hem al in het andere topic ;)
En weer, veel succes ermee en het sleutelen natuurlijk :)
Dank u!
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ed »

Nice, wat zijn je plannen.
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by erikgto »

Qua voorkeuring zou ik met name de wielophanging even goed nakijken.
Fuseekogels, stuurstangen etc daar wil na zoveel jaar wel eens iets niet goed genoeg voor de RDW norm zijn.

Verder idd verlichting, wit stadslicht voor koplampen met beeld, geen sealed beams.

Verder zijn dit soort trucks niet echt gecompliceerd.
De mijne was ook goed door de 1e keuring gekomen.

Je moet gewoon een beetje mazzel hebben dat de keurmeester er de lol van inziet.
Als die er helemaal nix in ziet dan is de kans groot dat je toch een paar afkeur punten krijgt.

Vaak zat mee gemaakt; als ik dacht dat ik werkelijk alles perfect op orde had werd ie op iets pietluttigs afgekeurd terwijl ik andere keren niet zo nauw had gekeken met 't idee van ik moet toch sowieso terug voor een herkeuring dan bleek ineens alles goed genoeg!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Bedankt voor de belangstelling mannen!

1e keuring; voor onze Edsel was ik doodsbenauwd dat die afgekeurd zou worden en daar ging eigenlijk alles prima. Voor deze weten we nog niet alles maar vooralsnog ziet het er goed uit.

Vanavond rond 6 was ze op haar bestemming. Ik dacht een foto gemaakt te hebben maar dat was dus niet zo. Snel afgeladen met 3 man, en het terrein van mijn kameraad opgedrukt. Na de formaliteiten vertrok de oplegger en zijn we direct met de C20 aan de slag gegaan. Benzine had ik meegenomen (10L) en dat er in gemikt. Kap los, verse accu erin, sleutel gepakt, en starten maar. Na enkele pogingen zo dood als een pier. Wel nat in de carburateur dus benzine komt er. Bougie eruit, proberen, geen vonk. Raar.... ze is lopend verkocht en op transport gezet. Na 2 keer zie ik ineens onder het dashboard een schakelaar, zo een grote ouderwetse kiep. Ik zet 't ding om en direct slaat de C20 aan!
Gauw de bougie er weer in en starten. Loopt mooi:

-

Da's een meevaller dus, maar heel bang was ik er niet voor dat het niet zou lukken. Dus de rest ook maar gecontroleerd en op wat kleine dingen na functioneert alles. Morgenavond eerst e.e.a inspuiten op elektrisch gebied als ook mechanisch. Alles is net zo droog, de auto is zo uit Los Angeles weggeplukt. De verzekeringspas ligt er nog in en was geldig tot September 2015 ;)

Gauw weer op haar plek, morgen meer:

-



Ik ben blij!! :) ;)
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by chevelletje70 »

Mooie bak , en succes ermee ik blijf t volgen :thumbs: :thumbs:
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Caprice89 »

Leuke pickup. Ik heb een '72-er C20 met een 400 cid BB gehad.
Ik ga je ervaringen volgen.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Dank mannen, deze is een 350 met een Edelbrock 4-barrel carburateur en Edelbrock verdeelstuk.

Vanavond naar de auto toe, verlichting na wat gedoe weer helemaal aan de gang. Rechtsachter een kapotte lamp, links geen remlicht. Er was nogal wat gerommeld met de bedrading daar, ze hadden daar een en ander aangemaakt voor de trekhaakbedrading. Was alleen niet al te fris gedaan.... dat weggehaald en gefatsoeneerd zodat het weer goed en betrouwbaar doet.
Tevens het automaatje van de alarmlichten gewisseld, mijn kameraad had er nog eentje die er in ging. Lampen gingen veel te snel, nu doen ze het weer op normale snelheid.

Wat picturen. Onder de auto met de verlichting bezig:

Image

Je krijgt ze met de Amerikaanse troep er nog in :) :

Image

En zij- en neus aanzicht:

Image

Image

Later weer meer, zal vrijdag worden. Eerst wat andere verplichtingen en onderdelen zoeken. Stuurbekrachtigingspomp bijgevuld maar lekt als een mandje. Lager jankt en daar lekt de boel ook. Eens kijken wat we daar aan kunnen doen (revisie setje o.i.d).
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Kleine update maar weer :)

Onderdelen; inmiddels alles rond. Op Ebay via diverse verkopers het volgende besteld:

- Stuurbekrachtingspomp; lekt als een mandje. we hebben geprobeerd 'm te vullen maar in korte tijd lekt er weer heel veel uit langs de as. Ik heb een "reconditioned" gekocht, die is gereviseerd op basis van een oude "core". Kan de mijne terugsturen maar die verzendkosten wegen niet op tegen de waarde van de core die 18 dollar is. Totaal 90 euro aan huis, incl douanekosten.
- Deurhendels; per stel goedkoper als 1.... ongeveer 30 euro.
- Rempedaalrubber; 25 euro.
- Achterlicht lenzen; twijfelachtig voor de keuring qua kleur. Om discussie met de keurmeester uit de weg te gaan ( ;) ) heb ik 2 nieuwe besteld en ben daarvoor rond de 35 euro kwijt.
- Zijmarkeringslichten; heb ik per 4 besteld. 2 voor en 2 achter. Voor oranje (de huidige zijn redelijk) en de achterste rood (1 vaal, 1 verdwenen). Per 4 goedkoper als 2 ;), 45 euro.
- Achter remslang; zit er 1 voor beide. Kost 27 euro.
- Bougies, 8 stuks. 30 euro.

Verder vanmorgen een band laten leggen voor de velg links achter, kosten 182 euro. Andere kant achter is nog goed, die laat ik later dit jaar leggen maar moet er eerst nog een velg bij hebben. Dan heb ik ook een reservewiel.
In vergelijking met onze van 15 inch voorziene zakjappanner :D :

Image

Bij Hageman US parts in Doorn (http://www.hagemancarparts.com) gisteren de fuseekogels besteld, rubbers los gaat niet. 4 kogels + verzending 198 euro. Prima gasten trouwens, uitstekend aan de telefoon en bezorgsnelheid! :thumbup:

Verder een filter (23 euro) en olie. Gooi er 15W40 in, moet goed zijn. Ken plenty Ammirijders die er niet de duurste olie in pleuren en daar prima ervaringen mee hebben. Dit 350 blok heeft geloof ik een prima reputatie en er zijn er volgens wikipedia veel van geproduceerd. Dan moet het wel een solide en sterk motortje zijn :) Wikipedia: In all, over 100,000,000 small-blocks (as of November 29, 2011) have been built in carbureted and fuel injected forms since 1955. Phoei.... :cry: :?

Verder e.e.a. kunnen doen. Radio is eruit, het Mustang exemplaar wat ik kreeg past er niet in. Dit vak kan maar 14cm diepe radio's herbergen en deze was ruim 18. Ik ga verder kijken, wil er eigenlijk een tijdsgebonden exemplaar in. Wie wat weet voor mij; ik hou me aanbevolen! Verder lag een een bult luidsprekerkabel in waar ik wel 3 auto's mee had kunnen doen. Dat er allemaal uitgehaald zodat de kachelslang die nu los hing er ook weer fatsoenlijk aan kon. Radio en kabel:

Image

En leeg:

Image

Ook wat geëxperimenteerd met conservering van de buitenkant. WD40 gaat wel goed zo te zien. Op de voorkant motorkap:

Image

En spatscherm links:

Image

Image

Alleen zal het na een regenbui gaan lekken? Weet 't nog niet. Dan denk ik het lijnzaadolie-verhaal maar eens proberen. Maar da's voor latere zorg.
Vanavond weer aan de slag, hopelijk zijn alle delen rond de 3e week Februari binnen. Zou mooi zijn, kunnen we begin Maart naar de keuring. Later!
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Bromgabber »

Goed bezig ;)
Moet het een origineel lijkende radio zijn?
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Zou wel mooi zijn, dus als je iets weet; laat maar komen :)

Vanavond begonnen met de fuseekogels na montage van het wiel:

Image

Dat groene moet er nog afgewassen worden, zal wel voor de reclame zijn :)
De bovenste fuseekogel gaat vrij eenvoudig daar die met 4 bouten vastzit:

Image

Maar de onderste "perst" zichzelf in de draagarm. We krijgen die er niet zomaar iot. Tikken op de draadas helpt niet, de fusee zit zeker een centimeter dik in de draagarm:

Image

We zoeken nu naar een methode om zonder draagarm demontage toch het ding eruit te kunnen krijgen Ons idee is om toch de rem en alles wat daaraan hangt te verwijderen, de onderste draagarm te ondersteunen en met een bus op het huis van de fuseekogel een bus te zetten en dan maar slaan. Of weet iemand een betere methode?

Roept u maar!
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Bromgabber »

Gat van onderaf boren op de rand van de kogel zegmaar dan is de spanning eraf.
Evt nog aan de andere kant ook en dan eruit meppen.
Is een mogelijkheid ;)
Nee een originele weet ik niet, had zelf eens een Marquant ofzo zonder cd speler.
Wel radio en usb, was ook best wel kort.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: 1972 Chevrolet C20 patina-look; van aankoop tot keuring!

Post by Ronald50 »

Oke, dank je! Die nemen we mee. Wss vanmiddag en iig vanavond gaan we verder :)
Post Reply