1968 Camaro Rally Sport project.

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Chrisvdh
Posts: 24
Joined: Sun Mar 15, 2015 5:13 pm

1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Chrisvdh »

Na jarenlang dagdromen om ooit een Camaro te kopen hakte ik oktober 2014 de knoop door.

"Ik leef nu, dus nu moet ie maar komen ook!"

Het moest een '67 of '68er zijn. Het zou mijn 1e Amerikaan zijn, na jarenlang oa VW Golf, Audi TT en Audi A5 gereden te hebben.

Al snel vond ik een groene '68er met een 327 en een 2 speed Powerglide.
Van binnen in perfecte staat, buitenzijde was een keer vluchtig gespoten, chroomwerk strak en mooi, technisch niks op aan te merken, de rit van Nijmegen naar het westen verliep vlekkeloos. Ik was verliefd :)
Image
Image
Image

Twee weken lang elke avond thuis in de garage de Camaro staan poetsen en bewonderen. Wat viel hij mee voor een auto van 47jr oud. Bodem kurkdroog en hard. Nooit aan gelast enz.

De verkoper had ook nog een rode '68er Rally Sport staan (RS)
Lak dof, patina, sinds 1986 in het bezit geweest van de laatste eigenaar in Oregon. TH350 bak, stuurbekrachtiging, vinyldak, nieuwe BF Goodrich banden en div nieuwe onderdelen erbij zoals achterlichten, deurrubbers, vloerbedekking, instaplijsten.

De RS uitvoering sprak mij wel aan en ik besloot de groene in te ruilen en de rode te nemen.
Image
Image
Image

Op het moment dat de rode werd afgeleverd en de groene de straat uit reed had ik al spijt..helaas niet terug te draaien. Dan het beste maar maken van de rode.

Flink aan het poetsen geweest, hij kwam er verrassend onder vandaan. 2 Roestplekken waren mij al bekend. Na het schoonmaken van de bodem kwam er 1 gaatje aan het licht.
Image

Meer onderdelen dan bedacht gekocht en besteld, oa brandstoftank, nieuwe stoelhoezenset, Koni schokdempers, hemel, dashpad, deurpanelen en veel klein spul zoals clipsen rubbers schakelaars enz. Allemaal goed betaalbaar maar opgeteld even slikken....

4 Maanden wat spullen verzameld en plannen gemaakt, maar de echte stap kwam maar niet. 2 Weken geleden mezelf een schop onder mn kont gegeven en de RS uitelkaar gehaald en in zn geheel tot de blanke plaat kaal geschuurd. Uiteraard kwam ik hier en daar wat typisch Amerikaans herstelwerk tegen met de nodige plamuur. Ook plamuur waar je bij afvraagd "Waarom zoveel voor 1 parkeerdeukje?"
Image
Image
Image

Al met al valt hij echt mee. Deuren schermen motorkap en achterklep 100% roest vrij. Beide achterschermen klein beetje laswerk onderin bij de wielranden. Dagje lassen en hij is weer 'nieuw'.

Beide voorschermen zijn ooit vervangen voor gebruikte delen, waarschijnlijk van een SS. Embleemgaten bij een RS horen op een andere plek. Deze gaatjes las ik dicht en boor ze op de juiste plek.

Plan is om binnen 2 maanden de RS weer op te gaan bouwen..
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by takel »

Blanke lak erop en houden zo 8)

Mooie bak en ik ben benieuwd naar het resultaat :)
Chrisvdh
Posts: 24
Joined: Sun Mar 15, 2015 5:13 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Chrisvdh »

Origineel is de RS afgeleverd in 'Corvette Bronze'. Ruim 30jr geleden overgespoten in uni rood.
Image
Astrovan
Posts: 462
Joined: Sat Apr 03, 2004 11:17 am

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Astrovan »

Mooie harde auto zeg. kom je nog maar weinig tegen.
Succes met de restauratie.
Chrisvdh
Posts: 24
Joined: Sun Mar 15, 2015 5:13 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Chrisvdh »

Ik heb het geluk dat het mijn werk is. Volgende week ben ik ruim 1 week vrij. Plan is dat de RS dan gelast en strak in de filler staat.

Dan de filler een week of laten uitharden om ondertussen de bodem te spuiten. Kleur ben ik 99% over uit. Ermine White met weer een zwart vinyl dak erop.

Uiterlijk zal hij origineel worden. SS achterspoiler gaat eraf. Hooguit verlagen en 17" (of groter) originele Rally style wielen eronder.
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by chevelletje70 »

Mooie camaro :thumbs: :thumbs

Veel succes met de restauratie
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Renev »

Mooi project, waarom niet de originele kleur ??
Veel succes verder :thumbs: :thumbs: :thumbs:
Chrisvdh
Posts: 24
Joined: Sun Mar 15, 2015 5:13 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Chrisvdh »

Ik kan mij niet vinden in de originele kleur.
Er komt sowieso een kleur op die in 1968 geleverd is.
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by camaro rs »

mooie Camaro

Beide voorschermen zijn ooit vervangen voor gebruikte delen, waarschijnlijk van een SS. Embleemgaten bij een RS horen op een andere plek.

bent u zeker dat het een echte RS is?
achteruitrijlichten moeten onder de bumper zitten
Chrisvdh
Posts: 24
Joined: Sun Mar 15, 2015 5:13 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Chrisvdh »

Het is 100% zeker een echte RS.

Achteruitrijlichten zitten onder de achterbumper. De openingen in het voorpaneel en de achterplaat zijn origineel en niet later er in gezaagd. Knipperlichten zitten voor onder de bumper. Tankdop en grille logo RS. Deurlijsten, voor-achterschermlijsten onder ipv een dorpellijst. Brede chrome raamlijsten bovenaan de portieren en achterscherm.

Al het plaatwerk is origineel. Overal zat Corvette Bronze met de originele grondlak onder. Alleen de voorschermen zijn ooit vervangen. Vandaar het Camaro logo ipv Rallysport op de juiste plek.
Ik heb mn huiswerk wel gedaan om uit te vinden of het een echte is of niet..
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by camaro rs »

de originele kleur bij mij was Ash Gold
vond LeMans Blue veel mooier
Chrisvdh
Posts: 24
Joined: Sun Mar 15, 2015 5:13 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by Chrisvdh »

Dat heb ik met het Corvette Bronze. Het zou niet mijn 1e keus zijn als ik een nieuwe Camaro gekocht zou hebben in 1968.

Voorkeur gaat uit naar antraciet oid. Maar dat was er niet in dat jaar. Ermine white is een mooie 2e keuze vind ik.

http://www.camaros.org/exterior.shtml#ColorPercentages
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by sjak_brak »

Je mag trouwens in je handen klappen vanwege de staat van het plaatwerk zeg :thumbs:

Ziet er zelden zo goed uit als je een wagen kaal maakt :?
grandmaster n
Posts: 393
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by grandmaster n »

Chrisvdh wrote:.... Ermine white is een mooie 2e keuze vind ik.''
Image'
Zoiets dus. Ben zelf niet zo van het witte, whatever, hij is van jou.

gr
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: 1968 Camaro Rally Sport project.

Post by mercury1970 »

Een witte, daar blijf je mee zitte..... :D in dit geval dus geen probleem, je doet dit voor je zelf.
Mooie auto, is dit ook een 2 speed ?
Post Reply