Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 3 Laadbak

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 3 Laadbak

Post by Limburger »

Goededag,

Joris Luijten 22 jaar nu, begonnen met het project toen ik 21 was. Droom geweest om als eerste auto (eigen auto) een mooie amerikaan te rijden. In eerste instantie naar 65-70 F100 pickups gezocht maar toch een zwak gekregen voor de 53-56 pickups. Na lang zoeken werken en sparen een gevonden die werk nodig had en ik dus naar mijn eigen smaak kon maken. Motor is een 4,6 modular v8 met 4r70w AODE automaat bak hier verder meer over. Helaas geen luxe grote werkplaats dus het gaat gestaag vooruit. Wel wat mooi werk al gedaan. Foto's zeggen meer als praatjes dus hiero:

Pickup net gekocht, baas gebeld of ik op het werk een bus en aanhanger mocht lenen. En het antwoord was al gouw van zorg dat je dat ding ophaalt!
Image

Image

Redelijk complete truck, kleine onderdelen missen. Bak was slecht cabine etc was hard en voor spuiten gestraald dus verwacht niks geks tegen te komen bij de cabine. (heb hier foto's van)
Bank was niet meer te redden naar mijn idee, en na lang zoeken heb ik paar weken terug een andere opgepikt origineel 1953 F100 bank incl toebehoren.

Image

Nodige onderdelen al besteld:
Image

Parts run naar Lelystad met de cummins ram van een maat:
Image

Originele bak was niet veel werd niet veel enigste goede wat ik er mee kon doen is naar de ijzerman brengen. Dus met een kennis maten door genomen en het plan gemaakt samen met hem een nieuwe te maken. 3 Mm plaat, ipv krullen een as eraan lassen. Gewoon een bak maken die de wagen overleeft. Dit is uitermate goed gelukt!

Oude bak
Image

Ijzer voor bewerkt:
Image

Image

Plekken waar we niet meer aan konden komen of niet meer konden behandelen voor behandeld en van de spuiter spray mee gekregen voor tussen de te lassen oppervlakken:
Image

Image

Eerste zijkant klaar:
Image

Image

Image

Image

Behandeld voor roest door de spuiter:
Image

Deze komen op 4 hoeken in de eiken vloer:
Image

Motor was als een doorn in me oog en die heb ik daarom ook weer netjes gemaakt, staat van de motor was prima en bij nadere inspectie binnen in etc was er niks geks te zien dus voor mij geen reden om die te overhaulen (ook geen budget voor).
Image

Image

Zelf een motorbok gemaakt:
Image

Na heel veel spit en elbow grease, schuren afplakken en spuiten. Massive blij met het resultaat, is misschien te veel tijd in gaan zitten maar dit moet een Eye catcher worden:
Image

Misse nog wat onderdelen maar die zijn uiteraard ook behandeld:
Image

Image

Tank was erg geroest van binnen en filters bleven dicht zitten dus ook deze behandeld:
Image

Al wat roest eruit maar nog lang niet zoals ik het wil:
Image

Met electrolyse eigenlijk alle roest eruit gekregen, 3,5Amp op de tank en gas erop!
Image

Image

Laagje lak erover en klaar is harrie (zit nog bodyshuts op of hoe je het schrijft tegen steenslag):
Image

Op school project gemaakt van mijn bak revisie, reden hiervan is dat er wat vatsige olie uit kwam en het waren de kosten niet. Hopen dat hij werkt als ik hem ga testen.
Image

Komt een USShift voor de bak aan te sturen, Dit omdat een megasquirt computer de motor aan stuurt en daardoor word de bak niet aangestuurd omdat dit origineel beide door 1 en dezelfde computer gedaan word. Hier heb ik even over moeten zoeken etc omdat ik in het begin niet snapte waarom hij niet schakelde wat de verkoper dood leuk zei dat hij wel deed.

Nieuwe bussen erin geperst, voor iedere bus een pers pen moeten draaien om hem netjes erin te persen:
Image

Bij demontage zag ik dat er best serieuze slijtage aan de reverse drum zat, en deze heb ik vervangen door een andere van een donor motor en bak die ik eerder gekocht had.
Rechts op de foto is de reverse drum en links met die tanden valt daar in, op de foto is ook te zien dat links een tand mist. Verwacht dat die er al uit is want ben die nergens tegen gekomen tijdens de revisie:
Image

Bouten had ik met de motor bouten allemaal overnieuw laten verzinken:
Image

Na schuren lakken en kwijlen is ook deze klaar.
Image

Carter pan van de motor en bak worden allebij zwart maar deze komen er pas onder als hij in de auto gehangen word voor beschadingen.
Image

Transport van en naar werk, spuiter en andere zaken word gedaan met een andere DIKKE ford :idea: :thumbs:
Image

Verder heb ik vrijwel meten de Vector velgen die onder de pickup zaten bij aankoop meteen verkocht en er steelies voor gekocht. Deze laten coaten, hart iets laten verlassen zodat ze iets dieper in de spatborden vielen (achter) Voor licht er 235-70R15 op en achter 275-70R15, 8J voor 10J achter. Staat hem goed deze breeje sloffen:
Image

Foto van voor ze gecoat werden met even gouw alles erop gemikt:
Image

Plan in de toekomst is nog dat hij wat centimeters gaat zakken. Maar dat is nog niet hoofdzaak. Remmen heb ik ook al klaar bij de wielen, na het coaten van het frame leg ik er nieuwe remleidingen in vanaf de hoofdremcilinder tot de nieuwe wielremcilinders, de hoofdremcilinder is gereviseerd. Nieuwe remschoenen etc. Trommels moet ik nog uitdraaien. Vooras is verbust en nieuwe kingpins erin incl lagers. Stuur stangen vanaf stuurhuis zijn allemaal gereviseerd met nieuwe kogels en rubbers etc. Het idee is dat deze pickup goed gedaan word zodat er nog vele jaren mee gehobbeld kan worden.

Ook word hij overgespoten in een originele kleur ''Sheridan Blue''. Verder niet gek veel speciale dingen, uitlaten komen beide kanten net voor het achterwiel eruit, met een plat eindstuk.
Word een soort show truck.

Meer volgt in dit topic, met genoeg foto's.

:thumbs: :)
Last edited by Limburger on Mon Aug 01, 2016 5:03 pm, edited 5 times in total.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Renev »

Ziet er goed uit hoor :thumbs: :thumbs:
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Martin71RS »

goed bezig! :-)
Phatkees
Posts: 525
Joined: Mon Apr 12, 2010 3:43 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Phatkees »

Mooie 1e auto :cool: :cool: Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Bromgabber »

Leuke wagen, lekker bezig :)
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Limburger »

Danku,

Ja anders ik wel!
Björn
Posts: 571
Joined: Sun Mar 07, 2010 11:49 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Björn »

mooi project dit
Madman
Posts: 658
Joined: Tue Feb 03, 2004 9:08 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Madman »

Goeie keus zeg ik dan.. :D :D
Kan je hele gave pickuppies van maken. :thumbs: :thumbs:

1 tip, die bladveren zo snel mogelijk eronder uit halen.
Zijn hele mooie, betaalbare alternatieven voor.
Of je moet hem zo origineel mogelijk willen houden, dan heb ik niets gezegd. :smoke:
79Bronco
Posts: 49
Joined: Tue Mar 06, 2012 8:25 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by 79Bronco »

Ziet er goed uit!
TikiRalf
Posts: 385
Joined: Tue Apr 06, 2010 9:58 am

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by TikiRalf »

:thumbs: Hoppa, Netjes! lekker bezig geweest
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Limburger »

Madman wrote:Goeie keus zeg ik dan.. :D :D
Kan je hele gave pickuppies van maken. :thumbs: :thumbs:

1 tip, die bladveren zo snel mogelijk eronder uit halen.
Zijn hele mooie, betaalbare alternatieven voor.
Of je moet hem zo origineel mogelijk willen houden, dan heb ik niets gezegd. :smoke:
Het zit er nog ff niet aan, wil het wel ooit veranderen. Door een goede setup maar voor nu houd ik dit er even onder.

Heb waarschijnlijk een nieuwe sleutelplek geregeld bij een collega, daar huren we met paar man een loods als het allemaal past. Dan kan ik daar tenminste vooruit want op het moment ligt het project stil al een maand of 2. Door gebrek aan plaats :(
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--

Post by Limburger »

Image

Image

Image

Next is cabine eraf, frame kaal maken en weg brengen. Als het frame weg is cabine van binnen spuiten, delen wat niet zichtbaar zijn. Dan weer frame rollend maken en remleidingen leggen.
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 1

Post by Limburger »

Na veel zoek werk en 2-3 maanden niet aan de auto gewerkt te hebben (te goej) een loods gehuurd met collega en er mega blij mee. Vorige week auto en onderdelen etc om gehuisd.

Image

Image

Image

Tijdje terug, 's avonds spoed rit gedaan naar noord holland voor een originele 1953 F100 bank te kopen. Voor niet veel geld dus dat is altijd goed. Was erg benieuwd of hij een beetje paste en toen ik zag dat hij gewoon PRECIES past was ik helemaal in me nopjes. Best lang op zoek geweest naar zo'n bank en nu eentje gevonden die ook nog is in top staat is!~

Image

Image

Ik ga zelf de nieuwe bekleding erop trekken (poging).
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 1

Post by Limburger »

Cabine is eraf, de planning om onze spierballen te gebruiken maar we dachten meer te hebben dus dat ging hem niet worden. Toen maar 15 min gezeten en bedacht hoe we het zouden doen. Uit eindelijk maar gewoon met een motor takel in de cabine en wat spanbanden, en toen kwam hij er toch wel vanaf :D Schiet op zo!

Ook nog wat sexy engine footage:

Image

Image

Image

Image

Image

Meer updates vanaf nu dus keep your eyes open :D
Limburger
Posts: 27
Joined: Sun Oct 13, 2013 7:22 pm

Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 1

Post by Limburger »

Frame is helemaal kaal, nog paar dingen dicht maken. En goed vast maken. Alleen nog de achterste ophangpunten op de bak lassen en dan is ook die klaar voor het hout werk. Heb volgende week ergens nog een vraag aan alle metaal mannen ivm de klep in de bak.

Image

Image

Weekend weer meer.
Post Reply