'79 K5 Blazer en voorstellen

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
RoelK5
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2018 5:35 pm

'79 K5 Blazer en voorstellen

Post by RoelK5 »

Ik ben Roel uit Eindhoven. Mijn vrije tijd besteed ik het liefst aan iets bouwen of restaureren. Zoals een door houtkachel verwarmde buitenbank, zijspan, elektrische motor. Bij mijn projecten staat altijd mijn gezin voorop, we moeten er met z'n allen iets aan hebben. Omdat ik gek ben op voertuigen en het geluid ervan wilde ik een Amerikaanse V8. Een goed werkende auto kopen geeft me maar weinig voldoening, dus na lang zoeken heb ik deze week een nieuw project gekocht.
Een 2WD '79 K5 Blazer. Er moet heel wat aan gebeuren en we kunnen er met het hele gezin in, dus precies wat ik zocht :D

Image

Ik heb deze gekozen omdat hij erg weinig roest heeft. Sinds ik ooit een Mercedes W123 volledig heb proberen te restaureren blijf ik ver van projecten met veel roest waardoor eigenlijk de hele auto uit elkaar moet en je er dus heel lang niet mee kan rijden. Het lijkt me veel leuker een project te doen waarmee je gedurende het project kan rijden. Deze Blazer heeft aan de buitenkant maar op 1 goed bereikbaar plekje roest, midden achter de linker portier.
Image

Lekker makkelijk bereikbaar. De onderkant heeft 1 klein gaatje waar ik tzt wel een keer iets aan zal doen. De onderkant van de portieren en achterklep zien er prima uit. Binnen zijn er 2 roestplekken. Lelijk maar geen probleem voor nu.
Bij deze auto zit het probleem vooral in de automaatbak. Volgens de vorige eigenaar zit er een th350 onder met kapotte achteruit. En hij had er zelf al een goede th350 bijgekocht en een komplete revisieset.
Tot mijn blijdschap was de bijgeleverde th350 een th350c, met lockup dus! En de bak onder de auto is geen th350 maar een th700r4!

Het eerste probleem dat ik heb opgelost is de linker portier die niet in het slot wilde vallen. Ik moest hem telkens een beetje optillen en flinkt duwen. Eerst ben ik gaan proberen of er speling op de scharnieren zat. Geen speling, dus gaan kijken of het af te stellen was. Volgens mij moet je dan de linker voorspatbord verwijderen. Zoekende op internet ligt het eigenlijk altijd aan de glijlagers en de pin van het scharnier, en die zien er bij mijn blazer toch echt goed uit. Toen maar eens en slot gesmeerd. Probleem opgelost, de deur gaat nu normaal dicht.
De achterklep ging ook maar erg moeilijk open. Om het te openen moet je er flink tegenaan duwen. Slot smeren, 20 keer open en dicht, probleem opgelost. Toen ik met de achterklep bezig was hem ook gelijk maar open geschroeft om te zien waarom het raam niet recht naar beneden gaat.

Image

De geleiding dat onderaan de ruit zit is volledig weggeroest. Daar moet is dus een nieuwe voor zoeken. Met de stofzuiger heb ik gelijk alle roest uit de deur gezogen zodat de ruit weer helemaal omlaag kan.

De bestuurdersstoel kan niet naar voren worden geklapt. En volgens de brochures die ik heb gevonden werden er in '79 alleen maar stoelen met hoge rugleuningen geleverd. Dus ik dacht dat deze stoel niet origineel was.

Image

Dus al zitten kijken voor andere stoelen op marktplaats, maar nog niks gezien wat me aanstaat. Echter vandaag zag ik dat de bijrijdersstoel wel naar voren geklapt kan worden en vast zit met een grote haak aan een stang in de vloer. Dus de stoelen zijn waarschijnlijk wel origineel, maar kan je alleen achterin komen via de rechter kant.

Vandaag ook even getest of de bak echt geen achteruit heeft. Ik heb alle posities uitgeprobeerd. Hij wilde in de laatste 3 posities vooruit, maar nooit achteruit. Dus dat zal wel kloppen. Ik heb de motor warm laten lopen en de bak gepeild, er zit genoeg olie in. De kachel doet het ook, maar de fan draait alleen in de hoogste stand. Na het afzetten van de motor hoorde ik geborrel. Helaas de motor was aan het koken en het koelvloeistof resevoir was er koelvloeistof uit aan het spugen. :boos: Volgens de vorige eigenaar moet er een nieuwe waterpomp in, die staat op mijn bestellijst.
Maar aangezien mijn kachel het deed is er echt wel stroming en de hele radiator was heet, dus dat kan niet de volledige oorzaak niet zijn.
Ik betwijfel of de fan veel doet. Hij draait wel mee, maar ik heb hem nooit echt hard horen draaien. En er zit helemaal geen behuizing (shroud)' om de fan terwijl de fan zeker 15-20cm van de radiator af zit. Das de luchtstroom door de radiator zal niet veel zijn.
Image

Hoe kan ik dat het beste oplossen? Nieuwe fan bestellen en ergens een shroud op de kop tikken?
En waar kan ik gordels kopen? De 3-punts gordel van de bestuurder is vervangen door een 2-punts gordel. De 3-punts gordel van de bijrijdersstoel zit er nog maar heeft zijn beste tijd gehad. De 2-punts gordels achterin zijn weg. En wat kan ik het beste doen. Er weer mooie rode gordels in zetten of universele zwarte? Ik vind zelf zwart een beetje jammer bij het rode interieur. Rockauto heeft ze in ieder geval niet in het asortiment.

De motorkap ging ook niet dicht, alleen maar in de hoge stand met de haak. Was een kwestie van de pin iets naar beneden afstellen. De motorkap heeft trouwens geen ontgrendeling in de cabine. Dat was blijkbaar een optie. Iedereen kan dus de motorkap open maken. Het grote voordeel is dat de kabel nooit knapt en de motorkap dus altijd open kan.

Hier staat de mooie Blazer in zijn nieuwe warme droge plekje:

Image

Ik zal goed voor hem zorgen en niet weg laten roesten.

Oja. De oliedruk meter doet helemaal niks. De watertemperatuur meter geeft maximaal aan. De parkeerrem lamp blijft altijd uit. Groot licht werkt niet. (ik heb alleen stadslicht via 2 kleine rechthoekige lampen en dimlicht via de grote lampen).
De handel om mee te schakelen kan naar voren en achteren bewegen. Is dat ook nog ergens voor?
De wijzer die de gekozen versnelling aan moet geven is niet aanwezig, is dat makkelijk te verhelpen? Ik heb er een andere stuurstang moet contactslot en hendels bij, maar geen wijzertje voor de gekozen versnelling.
Ik heb volgens mij geen passende sleutels voor de portier sloten. De portiersloten heb ik al nieuw gevonden op een website in de US. Het achterklepslot, is dat ook ergens te koop? Het liefs heb ik een hele set zodat alles met 1 sleutel werkt.
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by grandmaster n »

Welkom op het forum en veel sleutelplezier!!
RoelK5 wrote: Sat Jun 30, 2018 11:57 pm ....Echter vandaag zag ik dat de bijrijdersstoel wel naar voren geklapt kan worden en vast zit met een grote haak aan een stang in de vloer. Dus de stoelen zijn waarschijnlijk wel origineel, maar kan je alleen achterin komen via de rechter kant...
Dat is ook zo bij mijn Bronco, dus dat zal wel kloppen.

gr
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by Camatruder »

Automaat : als er nu een th700 inzit, zal er ook een kortere cardanas en een aangepaste steun inzitten en zal je de th300 niet zomaar ff kunnen inbouwen. Van de th700 eerst even olie en filter vervangen en leidingen spoelen, zou zomaar kunnen opgelost zijn. Is leukere bak voor lange afstanden.

Koeling kookt : koelsysteem moet onder druk kunnen blijven, borrelend geluid. Sluit de radiatordop wel goed af?
RoelK5
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2018 5:35 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by RoelK5 »

Camatruder wrote: Sun Jul 01, 2018 10:48 am Automaat : als er nu een th700 inzit, zal er ook een kortere cardanas en een aangepaste steun inzitten en zal je de th300 niet zomaar ff kunnen inbouwen. Van de th700 eerst even olie en filter vervangen en leidingen spoelen, zou zomaar kunnen opgelost zijn. Is leukere bak voor lange afstanden.

Koeling kookt : koelsysteem moet onder druk kunnen blijven, borrelend geluid. Sluit de radiatordop wel goed af?
Er is idd een extra cardanas meegeleverd, ik zal controleren of dat die wat langer is en op de th300c past, dan zou dat moeten kloppen. Ik heb geen extra steun erbij. Origineel moet deze auto een th300 hebben gehad. Zou het dus kunnen zijn dat de originele steun er dus nog gewoon onder zit en aangepast is voor de th700? Mijn plan is namelijk de th300c te reviseren (revisie set zit bij de auto) en er dan onder te hangen. Als ik dan een keer zin heb ga ik de th700r4 reviseren en komt die er weer onder. Die overdrive van de th700 lijkt me erg prettig op de snelweg.

Tja het koelsysteem. Er lijkt gewoon een open verbinding te zijn van radiator naar overstort tank. En die overstort tank heeft weer een overstort waar de koelvloeistof gisteren uit kwam. Ik heb een Haynes manual besteld. Als die binnen is zal ik kijken hoe het zou moeten werken en de koelwater temperatuur meter en de oliedruk meter aan de praat helpen. Nieuwe pomp monteren, zorgen voor een goede luchtstroom door de radiator en dan weer verder.
Iemand een idee waar ik aan een koelfan behuizing kan komen?
RoelK5
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2018 5:35 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by RoelK5 »

Ik heb net nog even goed gekeken. Als in een radiatorslang knijp spuit er water in het reservoir. Er is dus een open verbinding. Ik heb eens goed naar de radiatordop gekeken. Die heeft wasrschijnlijk een rubber ring nodig om af te dichten, en er is geen rubber ring. Dus een nieuwe radiator dop op de verlanglijst.
Wat voor koelvloeistof moet er in. De huidige is groen. Ik neem aan dat er groene of roze in moet? Blauw zal wel niet gaan vanwege het gietijzeren blok in combinatie met alu of koperen radiator.
custom880
Posts: 29
Joined: Fri Oct 28, 2011 8:20 am

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by custom880 »

Leuk verhaal en leuke Blazer!
Over koelvloeistof, ik heb bij mijn auto met alu radiator en gietijzeren koppen gewoon roze erin.

Die dop zou zeker af moeten sluiten inderdaad, dus met rubberen ring.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by FritsVrolijk »

En al wat verder met je project
RoelK5
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2018 5:35 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by RoelK5 »

Zo, de vakantie is weer voorbij, ik kan dus weer verder. Tijdens de vakantie heb ik een excel lijst gemaakt met alles wat ik nodig heb voor apk, wat nodig is voor normaal gebruik en wat ik graag zou willen. Heel aantal leveranciers opgezocht en prijzen vergeleken. Rockauto is bijna altijd het voordeligste in zowel de prijzen als de verzendkost. Maar ze hebben niet alles, zoals veiligheidsgordels, die heb ik bij carparts.com besteld en naar een vriend in de US laten sturen. $45,- verzendkosten vond ik iets te gortig.
Ik heb het een en ander bij rockauto besteld:

Image

Mijn visco koppeling doet het niet en ik heb geen fanhuis. Dus ik ahd 2 opties:
1) visco en fanhuis kopen.
2) Overstappen op elektrische ventilatoren.

Veel op het CK5-forum gelezen over de opties. Elektrische fan heeft als voordeel dat het beter koelt bij stationair draaien, het bespaart brandstof en de motor heeft meer vermogen over om de wielen aan te drijven. En er is ineens een hoop ruimte tussen blok een radiateur zodat je makkelijk bij de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingpomp en die schijf om je timing af te stellen kunt. En ik vind het erg leuk om zelf wat te knutselen.
Visco en fanhuis vervangen heeft als voordeel dat het origineel is, dus het voldoet zeker.
Ik heb gekozen voor elektrisch. 2 fans om de radiateur van 40x70cm helemaal te bedekken. Universele fans gebruiken viel al gauw af omdat deze maar een deel van de radiateur benutten, behalve als je zelf een fanhuis maakt, daarnaast zijn goede nieuwe fans erg duur. Op aliexpress staan fans van 15 euro, maar die vertrouw ik niet, goed kans dat die vooral veel herrie maken en weinig lucht verplaatsen zodra er een beetje weerstand is. Op het CK5 forum wordt het fanhuis van de Ford Windstar veel genoemd. Ik kon geen europese variant vinden die zeker zou werken dus ben ik opzoek gegaan naar een windstar fanhuis. Nieuw kost $100 bij rockauto. Nieuw in Nederland kost 250 Euro. Ze staan ook te koop vor 100 euro, maar dan zijn ze niet beschikbaar. In Duitsland zijn er genoeg gebruikt te koop, maar dan zijn de verzendkosten hoog. Vrijdag had ik geluk, op getparts.nl (aanrader) stond er een te koop voor 40 euro. Die heb ik gekocht.
De aansturing van de ventilatoren: Het goekoopste is een schakeling van bijvoorbeeld Hayden die de fans aan en uit zet. Maar dan is het alles of niks. Op aliexpress zijn de setjes ook te kop voor een 12 euro. Wil je een (pwm) regeling die de fans harder en zachter aanstuurt afhankelijk van de temperatuur dan ben je gauw 100 Euro of meer kwijt. Een regeling met 2 trappen: zacht en hard is ook nog best duur maar ook goed zelf te maken met 2 aan/uit setjes van aliexpress. In mijn thermostaathuis zitten 2 gaten om sensoren in te draaien. 1 gat heet 3/8" draad en de andere 1'2". Dat is dus ideaal om de sensoren in te draaien. Dus ik heb er 1 gekocht die aan schakeld bij 185F en uit bij 170F en een andere die aanschakeld bij 200F en uit bij 185F. Zelf maak ik dan een schakeling dat als het koelwater 185F bereikt de fans in serie worden geschakeld, dan krijgen ze elk dus ongeveer 6V en draaien ze op 25% van hun vermogen. Als het koelwater 200F bereikt schakelen ze parallel en krijgen ze elk dus 12V en draaien ze op vol vermogen.

Ik heb ook nog echt wat aan de auto gedaan, ik heb het linker portierslot vervangen. Hier het overzetten van het pootje dat aan de cylinder moet:


Image

Voor de rest weinig gedaan aan de Blazer omdat ik eerst een deel van de garage plafond moet verven zodat mijn motoren weer op hun plek kunnen en de brug weer vrij is voor de Blazer zodat ik de automaat kan wisselen. Ik heb besloten de th350c maar even niet te reviseren, die zou namelijk goed moeten zijn, en die wil ik toch alleen maar gebruiken totdat de th700r4 gereviseerd is.

In de vakantie heb ik ook besloten dat ik een Impco 425 wil, die komt dan op mijn quadrajet kleppenplaat. Iemand nog een tip waar ik de impco 425 en e-type verdamper het beste kan kopen? Nashfuel lijkt me de voordeligste optie, maar ik koop liever in NL om makkelijk advies te kunnen vragen. Ik heb nog nooit een gasinstallatie ingebouwd.
RoelK5
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2018 5:35 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by RoelK5 »

Vandaag heb ik het Windstar ventilatorhuis binnen gekregen.

Image

Ik heb hem even nagemeten, de afmetingen zijn perfect. Het huis is precies even groot als de matrix van mijn radiateur: 74,5x44,4cm.
Meteen ook even geprobeerd of ik hem er in kon krijgen:

Image

Het enige wat in de weg zit is de bovenste koelwaterslang aansluiting, dus waarschijnlijk met ik een hoekje uit het huis zagen. Aangezien ik de automaat moet wisselen en ik een nieuwe koelwaterpomp ga monteren kan ik ook wel meteen de radiateur eruit halen om dan meteen het ventilatorhuis pas te maken.
De fans heb ik ook even getest, ze verplaatsen een hele berg lucht en trekken elk 15A continu.
Weet iemand misschien wat voor stekkers op zo'n Ford ventilator passen? Het gaat wel met AMP stekkertjes, maar passende stekkers is natuurlijk ideaal.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by boyanka »

Well veel 15 a continu
RoelK5
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2018 5:35 pm

Re: '79 K5 Blazer en voorstellen

Post by RoelK5 »

boyanka wrote: Sat Aug 25, 2018 8:39 am Well veel 15 a continu
Met 15A continu bedoel ik dat als de fan is opgestart en een constant toerantal draait dan verbruikt hij 15A. Dat is idd best veel als je bedenkt dat de dynamo maximaal 65A kan leveren. De 2 fans samen verbruiken 30A, dat is dus bijna de helft van de maximale opbrengst van de dynamo. Gelukkig draaien de fans alleen maar af en toe op vol vermogen. Ze springen sowieso bijna alleen maar aan als er geen rijwind is en dan nog zal het meestal genoeg zijn als de 2 fans in serie zijn geschakeld. Dan krijgen ze allebij maar 6V en verbruiken ze samen maar 7,5A. Des al niet te min zal ik zorgen dan mijn volt meter goed werkt en eventueel kan ik nog een ampere meter monteren.
Om de fans goed te monteren wil ik de radiateur demonteren. En als ik dat doe zal ik ook gelijk het hele koel circuit schoon spoelen en de nieuwe waterpomp monteren. Dat doe ik liever als de auto op de brug staat en daar kan hij volgende week pas op.
Om toch wat vordering te maken heb ik de dynamo steunen schoon gemaakt en gepoedercoat en de dynamo beter geaard.

Image

Ik ga ook de gehele aarding vernieuwen. Er zaten nog maar 2 aarde aansluitingen op de auto. 1 van de accu naar de rechter wielkast en een 25mm2 kabel van de accu naar de dynamosteun. Toen ik de auto kocht draaide de startmotor erg moeizaam rond. Dat heeft een eerdere eigenaar proberen op te lossen door een 75mm2 kabel van de plus van de accu naar de startmotor te leggen. Goed idee, maar dan moet je ook een goede aarde aansluiting maken, want de stroom moet ook weer terug kunnen naar de min van de accu. De stroom moest nu dus terug via dat 25mm2 kabeltje via de dynamosteun en alle verbindingen waren niet schoon gemaakt. Dus daar is wel wat te winnen. In ieder geval zit er nu een dikke aarde direct op de dynamo en ga ik nog een 75mm2 aarde kabel van de accu naar een bout van de startmotor leggen. De rest van mijn 'aard-plan' leg ik later nog wel een keer uit.
De plus kabel van de dynamo was ook erg onderbemeten: 5mm2. De maximale 65A moest dus allemaal door dat 5mm2 kabeltje..... Daar zit nu een kabel van 35mm2. Misschien een beetje overdreven, maar dat is wat ik heb liggen. Als de auto op de brug staat en voorlopig niet hoeft te rijden ga ik een aantal + en - verdeelpunten maken van een stuk plat koper strip van 10x30 die ik afgelopen weekend gehaald heb. Het plus verdeel punt zit nu op de startmotor waar je totaal niet bij kan en een aarde verdeelpunt is er niet. Die koplampen bijvoorbeeld zijn nu geaard op de voorkant van het chassis. Dus heel veel licht zal het niet geven. wordt vervolgd.
Mijn deurpanelen zien er niet uit:

Image

De beste oplossing is nieuwe kopen bij rock auto. Echter is mijn budget niet oneindig, dus liever opknappen. Echter ook dat is duur. Het meest geschikte materiaal wat ik kon vinden is van SEM of colorMatic. En dan zou ik adhesion promotor, filler, structuur coating, primer en lak nodig hebben. Alles bij elkaar 100 Euro, veel werk en niet zeker of het echt mooit wordt en blijft met die oude panelen. Daarom er maar voor gekozen bij de Hornbach voor 23Euro een blik kunststof primer en verf te halen plus stmarc onvetter, schuurspons en wasbenzine. 1 paneel heel goed schoon gemaakt, geschuurd en gespoten. Het ziet er best redelijk uit, en in ieder geval een grote verbetering:

Image
Duimen dat het mooi blijft.

De roestige accu steun er ook uitgehaald:

Image

En de hoek eronder schoon gemaakt en in de Fertan roestomzetter gezet:

Image

Voor het goeie moet eigenlijk de neus ervanaf, maar dat doe ik wel een keer als de auto helemaal apk klaar is en ik nog tijd over heb.
Helaas is de straalkabine stuk, ik kan dus voorlopig de accubak niet stralen en niet poedercoaten. Ik heb het met de slijptol met staalborstel geprobeerd, maar dan krijg je het niet goed schoon in de hoekjes en is poedercoaten zinloos.

Volgende stappen:
- Elektrische fans er tijdelijk in frotten zodat ik de auto kan verplaatsen.
- Auto op de brug zetten.
Post Reply