'79 K5 Blazer en voorstellen
Posted: Sat Jun 30, 2018 11:57 pm
Ik ben Roel uit Eindhoven. Mijn vrije tijd besteed ik het liefst aan iets bouwen of restaureren. Zoals een door houtkachel verwarmde buitenbank, zijspan, elektrische motor. Bij mijn projecten staat altijd mijn gezin voorop, we moeten er met z'n allen iets aan hebben. Omdat ik gek ben op voertuigen en het geluid ervan wilde ik een Amerikaanse V8. Een goed werkende auto kopen geeft me maar weinig voldoening, dus na lang zoeken heb ik deze week een nieuw project gekocht.
Een 2WD '79 K5 Blazer. Er moet heel wat aan gebeuren en we kunnen er met het hele gezin in, dus precies wat ik zocht
Ik heb deze gekozen omdat hij erg weinig roest heeft. Sinds ik ooit een Mercedes W123 volledig heb proberen te restaureren blijf ik ver van projecten met veel roest waardoor eigenlijk de hele auto uit elkaar moet en je er dus heel lang niet mee kan rijden. Het lijkt me veel leuker een project te doen waarmee je gedurende het project kan rijden. Deze Blazer heeft aan de buitenkant maar op 1 goed bereikbaar plekje roest, midden achter de linker portier.
Lekker makkelijk bereikbaar. De onderkant heeft 1 klein gaatje waar ik tzt wel een keer iets aan zal doen. De onderkant van de portieren en achterklep zien er prima uit. Binnen zijn er 2 roestplekken. Lelijk maar geen probleem voor nu.
Bij deze auto zit het probleem vooral in de automaatbak. Volgens de vorige eigenaar zit er een th350 onder met kapotte achteruit. En hij had er zelf al een goede th350 bijgekocht en een komplete revisieset.
Tot mijn blijdschap was de bijgeleverde th350 een th350c, met lockup dus! En de bak onder de auto is geen th350 maar een th700r4!
Het eerste probleem dat ik heb opgelost is de linker portier die niet in het slot wilde vallen. Ik moest hem telkens een beetje optillen en flinkt duwen. Eerst ben ik gaan proberen of er speling op de scharnieren zat. Geen speling, dus gaan kijken of het af te stellen was. Volgens mij moet je dan de linker voorspatbord verwijderen. Zoekende op internet ligt het eigenlijk altijd aan de glijlagers en de pin van het scharnier, en die zien er bij mijn blazer toch echt goed uit. Toen maar eens en slot gesmeerd. Probleem opgelost, de deur gaat nu normaal dicht.
De achterklep ging ook maar erg moeilijk open. Om het te openen moet je er flink tegenaan duwen. Slot smeren, 20 keer open en dicht, probleem opgelost. Toen ik met de achterklep bezig was hem ook gelijk maar open geschroeft om te zien waarom het raam niet recht naar beneden gaat.
De geleiding dat onderaan de ruit zit is volledig weggeroest. Daar moet is dus een nieuwe voor zoeken. Met de stofzuiger heb ik gelijk alle roest uit de deur gezogen zodat de ruit weer helemaal omlaag kan.
De bestuurdersstoel kan niet naar voren worden geklapt. En volgens de brochures die ik heb gevonden werden er in '79 alleen maar stoelen met hoge rugleuningen geleverd. Dus ik dacht dat deze stoel niet origineel was.
Dus al zitten kijken voor andere stoelen op marktplaats, maar nog niks gezien wat me aanstaat. Echter vandaag zag ik dat de bijrijdersstoel wel naar voren geklapt kan worden en vast zit met een grote haak aan een stang in de vloer. Dus de stoelen zijn waarschijnlijk wel origineel, maar kan je alleen achterin komen via de rechter kant.
Vandaag ook even getest of de bak echt geen achteruit heeft. Ik heb alle posities uitgeprobeerd. Hij wilde in de laatste 3 posities vooruit, maar nooit achteruit. Dus dat zal wel kloppen. Ik heb de motor warm laten lopen en de bak gepeild, er zit genoeg olie in. De kachel doet het ook, maar de fan draait alleen in de hoogste stand. Na het afzetten van de motor hoorde ik geborrel. Helaas de motor was aan het koken en het koelvloeistof resevoir was er koelvloeistof uit aan het spugen. Volgens de vorige eigenaar moet er een nieuwe waterpomp in, die staat op mijn bestellijst.
Maar aangezien mijn kachel het deed is er echt wel stroming en de hele radiator was heet, dus dat kan niet de volledige oorzaak niet zijn.
Ik betwijfel of de fan veel doet. Hij draait wel mee, maar ik heb hem nooit echt hard horen draaien. En er zit helemaal geen behuizing (shroud)' om de fan terwijl de fan zeker 15-20cm van de radiator af zit. Das de luchtstroom door de radiator zal niet veel zijn.
Hoe kan ik dat het beste oplossen? Nieuwe fan bestellen en ergens een shroud op de kop tikken?
En waar kan ik gordels kopen? De 3-punts gordel van de bestuurder is vervangen door een 2-punts gordel. De 3-punts gordel van de bijrijdersstoel zit er nog maar heeft zijn beste tijd gehad. De 2-punts gordels achterin zijn weg. En wat kan ik het beste doen. Er weer mooie rode gordels in zetten of universele zwarte? Ik vind zelf zwart een beetje jammer bij het rode interieur. Rockauto heeft ze in ieder geval niet in het asortiment.
De motorkap ging ook niet dicht, alleen maar in de hoge stand met de haak. Was een kwestie van de pin iets naar beneden afstellen. De motorkap heeft trouwens geen ontgrendeling in de cabine. Dat was blijkbaar een optie. Iedereen kan dus de motorkap open maken. Het grote voordeel is dat de kabel nooit knapt en de motorkap dus altijd open kan.
Hier staat de mooie Blazer in zijn nieuwe warme droge plekje:
Ik zal goed voor hem zorgen en niet weg laten roesten.
Oja. De oliedruk meter doet helemaal niks. De watertemperatuur meter geeft maximaal aan. De parkeerrem lamp blijft altijd uit. Groot licht werkt niet. (ik heb alleen stadslicht via 2 kleine rechthoekige lampen en dimlicht via de grote lampen).
De handel om mee te schakelen kan naar voren en achteren bewegen. Is dat ook nog ergens voor?
De wijzer die de gekozen versnelling aan moet geven is niet aanwezig, is dat makkelijk te verhelpen? Ik heb er een andere stuurstang moet contactslot en hendels bij, maar geen wijzertje voor de gekozen versnelling.
Ik heb volgens mij geen passende sleutels voor de portier sloten. De portiersloten heb ik al nieuw gevonden op een website in de US. Het achterklepslot, is dat ook ergens te koop? Het liefs heb ik een hele set zodat alles met 1 sleutel werkt.
Een 2WD '79 K5 Blazer. Er moet heel wat aan gebeuren en we kunnen er met het hele gezin in, dus precies wat ik zocht
Ik heb deze gekozen omdat hij erg weinig roest heeft. Sinds ik ooit een Mercedes W123 volledig heb proberen te restaureren blijf ik ver van projecten met veel roest waardoor eigenlijk de hele auto uit elkaar moet en je er dus heel lang niet mee kan rijden. Het lijkt me veel leuker een project te doen waarmee je gedurende het project kan rijden. Deze Blazer heeft aan de buitenkant maar op 1 goed bereikbaar plekje roest, midden achter de linker portier.
Lekker makkelijk bereikbaar. De onderkant heeft 1 klein gaatje waar ik tzt wel een keer iets aan zal doen. De onderkant van de portieren en achterklep zien er prima uit. Binnen zijn er 2 roestplekken. Lelijk maar geen probleem voor nu.
Bij deze auto zit het probleem vooral in de automaatbak. Volgens de vorige eigenaar zit er een th350 onder met kapotte achteruit. En hij had er zelf al een goede th350 bijgekocht en een komplete revisieset.
Tot mijn blijdschap was de bijgeleverde th350 een th350c, met lockup dus! En de bak onder de auto is geen th350 maar een th700r4!
Het eerste probleem dat ik heb opgelost is de linker portier die niet in het slot wilde vallen. Ik moest hem telkens een beetje optillen en flinkt duwen. Eerst ben ik gaan proberen of er speling op de scharnieren zat. Geen speling, dus gaan kijken of het af te stellen was. Volgens mij moet je dan de linker voorspatbord verwijderen. Zoekende op internet ligt het eigenlijk altijd aan de glijlagers en de pin van het scharnier, en die zien er bij mijn blazer toch echt goed uit. Toen maar eens en slot gesmeerd. Probleem opgelost, de deur gaat nu normaal dicht.
De achterklep ging ook maar erg moeilijk open. Om het te openen moet je er flink tegenaan duwen. Slot smeren, 20 keer open en dicht, probleem opgelost. Toen ik met de achterklep bezig was hem ook gelijk maar open geschroeft om te zien waarom het raam niet recht naar beneden gaat.
De geleiding dat onderaan de ruit zit is volledig weggeroest. Daar moet is dus een nieuwe voor zoeken. Met de stofzuiger heb ik gelijk alle roest uit de deur gezogen zodat de ruit weer helemaal omlaag kan.
De bestuurdersstoel kan niet naar voren worden geklapt. En volgens de brochures die ik heb gevonden werden er in '79 alleen maar stoelen met hoge rugleuningen geleverd. Dus ik dacht dat deze stoel niet origineel was.
Dus al zitten kijken voor andere stoelen op marktplaats, maar nog niks gezien wat me aanstaat. Echter vandaag zag ik dat de bijrijdersstoel wel naar voren geklapt kan worden en vast zit met een grote haak aan een stang in de vloer. Dus de stoelen zijn waarschijnlijk wel origineel, maar kan je alleen achterin komen via de rechter kant.
Vandaag ook even getest of de bak echt geen achteruit heeft. Ik heb alle posities uitgeprobeerd. Hij wilde in de laatste 3 posities vooruit, maar nooit achteruit. Dus dat zal wel kloppen. Ik heb de motor warm laten lopen en de bak gepeild, er zit genoeg olie in. De kachel doet het ook, maar de fan draait alleen in de hoogste stand. Na het afzetten van de motor hoorde ik geborrel. Helaas de motor was aan het koken en het koelvloeistof resevoir was er koelvloeistof uit aan het spugen. Volgens de vorige eigenaar moet er een nieuwe waterpomp in, die staat op mijn bestellijst.
Maar aangezien mijn kachel het deed is er echt wel stroming en de hele radiator was heet, dus dat kan niet de volledige oorzaak niet zijn.
Ik betwijfel of de fan veel doet. Hij draait wel mee, maar ik heb hem nooit echt hard horen draaien. En er zit helemaal geen behuizing (shroud)' om de fan terwijl de fan zeker 15-20cm van de radiator af zit. Das de luchtstroom door de radiator zal niet veel zijn.
Hoe kan ik dat het beste oplossen? Nieuwe fan bestellen en ergens een shroud op de kop tikken?
En waar kan ik gordels kopen? De 3-punts gordel van de bestuurder is vervangen door een 2-punts gordel. De 3-punts gordel van de bijrijdersstoel zit er nog maar heeft zijn beste tijd gehad. De 2-punts gordels achterin zijn weg. En wat kan ik het beste doen. Er weer mooie rode gordels in zetten of universele zwarte? Ik vind zelf zwart een beetje jammer bij het rode interieur. Rockauto heeft ze in ieder geval niet in het asortiment.
De motorkap ging ook niet dicht, alleen maar in de hoge stand met de haak. Was een kwestie van de pin iets naar beneden afstellen. De motorkap heeft trouwens geen ontgrendeling in de cabine. Dat was blijkbaar een optie. Iedereen kan dus de motorkap open maken. Het grote voordeel is dat de kabel nooit knapt en de motorkap dus altijd open kan.
Hier staat de mooie Blazer in zijn nieuwe warme droge plekje:
Ik zal goed voor hem zorgen en niet weg laten roesten.
Oja. De oliedruk meter doet helemaal niks. De watertemperatuur meter geeft maximaal aan. De parkeerrem lamp blijft altijd uit. Groot licht werkt niet. (ik heb alleen stadslicht via 2 kleine rechthoekige lampen en dimlicht via de grote lampen).
De handel om mee te schakelen kan naar voren en achteren bewegen. Is dat ook nog ergens voor?
De wijzer die de gekozen versnelling aan moet geven is niet aanwezig, is dat makkelijk te verhelpen? Ik heb er een andere stuurstang moet contactslot en hendels bij, maar geen wijzertje voor de gekozen versnelling.
Ik heb volgens mij geen passende sleutels voor de portier sloten. De portiersloten heb ik al nieuw gevonden op een website in de US. Het achterklepslot, is dat ook ergens te koop? Het liefs heb ik een hele set zodat alles met 1 sleutel werkt.