Velgen verbreden.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Velgen verbreden.

Post by E.rik »

Het was eerst de bedoeling om voor de fury een set steelies te kopen, maar door het beperkte (2ehands) aanbod wil ik toch maar mijn originele stalen houden en de achterste naar 8j verbreden zodat mijn 275/60/15 banden er op passen.
Heb al veel gelezen maar het is me niet duidelijk hoe het zit met het backspacing verhaal, zodat het er nog een beetje normaal uitziet. Dus niet zn naar buiten staande velg.

Ik kan dus ff simpel gedacht niet bij de verbredingsboer zeggen " deze velgen graag naar 8j"
Dan kan het zijn dat met de originele afmetingen het niet past of er achterlijk uitziet nietwaar?

Dus wie weet hoe ik ze moet laten aanpassen zodat het spul netjes onder de wagen komt?
Originele velgen die er onder zitten zijn 15 inch en iets van 5 of 6 j met de steekmaat 5x 4.5

Ps, als iemand toch een set steelies heeft of weet graag aanbieden!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Velgen verbreden.

Post by sjak_brak »

Zo heel duur zijn nieuwe velgen niet in de US, begint bij pak m beet 50-60$ per stuk.

Je zou eens bij step-a-side, texa e.d. kunnen informeren naar de mogelijkheden om t hier te krijgen.
http://www.summitracing.com/int/search/ ... rial/steel
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by E.rik »

In het zwart voor 95 dollas ps. Das bij elkaar incl. invoer toch weer een klap geld. :eek:
Vandaar 2ehands of als die niet aangeboden worden dus maar maar zelf verbreden, dusssssss tips gevraagd over wat ik de beste velgenverbreder kan vertellen hoe ,zodat het netjes onder de auto past. :thumbs:
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by Streetrod »

Bandje er af laten halen en velg terug plaatsen en meten Wel achter op bokjes zetten dat hij netjes recht staat. En meten wat je wil bv 4cm buiten en 2cm binnen of zo??
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by BigBlockMopar »

Het velghart op een Mopar-velg zit vanaf fabriek af vaak in het midden van het wiel.
Dus een 8J velg heeft het velghart meestal op 4" zitten.
Je moet voor jezelf nagaan of dat je band op de juiste plek plaatst in de wielkast.
frenkie
Posts: 123
Joined: Thu May 03, 2007 9:32 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by frenkie »

BigBlockMopar wrote:Het velghart op een Mopar-velg zit vanaf fabriek af vaak in het midden van het wiel.
Dus een 8J velg heeft het velghart meestal op 4" zitten.
Je moet voor jezelf nagaan of dat je band op de juiste plek plaatst in de wielkast.
Precies, dus als je 8j van de 6j wil maken, zal het hart van de velg verzet moeten worden om een backspace van 4" te krijgen.

Voorbeeldje, 8j velgen met 4" backspace, met 255ers en 275ers.

Image
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by E.rik »

BigBlockMopar wrote:Het velghart op een Mopar-velg zit vanaf fabriek af vaak in het midden van het wiel.
Dus een 8J velg heeft het velghart meestal op 4" zitten.
Je moet voor jezelf nagaan of dat je band op de juiste plek plaatst in de wielkast.
Kijk dat is nuttig :thumbs: , het hart moet dus gewoon in het midden blijven , dus een 8j wordt een velg met een backspacing van 4"

@frenkie :evil: bruut man. Zo wil ik het graag
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by BigBlockMopar »

Achterwielen ooit laten verbreden naar 8J + closeup van de verbredingsstrip in de velg;

Image

Image
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by E.rik »

Dank je, mooie actie foto trouwens :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Velgen verbreden.

Post by sjak_brak »

E.rik wrote:In het zwart voor 95 dollas ps. Das bij elkaar incl. invoer toch weer een klap geld. :eek:
BTW+invoer is ca 25%, dus zit je op ongeveer 190 eypo voor 2 wieltjes + de transportkosten. In het grijs zit je op 68$ ps dus ca 135 eypo + transport, en nog een spuitbusje zwarte verf :D

Ik zeg ook niet dat je per se nieuwe moet kopen, maar altijd goed om te vergelijken als je de kosten van verbreden weet toch :)

Volgens mij passen vanaf breder dan 235 de fenderskirts ook niet meer (mocht je dat belangrijk vinden)
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by E.rik »

BTW+invoer is ca 25%, dus zit je op ongeveer 190 eypo voor 2 wieltjes + de transportkosten. In het grijs zit je op 68$ ps dus ca 135 eypo + transport, en nog een spuitbusje zwarte verf :D

Ik zeg ook niet dat je per se nieuwe moet kopen, maar altijd goed om te vergelijken als je de kosten van verbreden weet toch :)

Volgens mij passen vanaf breder dan 235 de fenderskirts ook niet meer (mocht je dat belangrijk vinden)[/quote]

Is de moeite waard om ff te achterhalen wat het transport kost inderdaad, maar dan heb ik 2 steelies en 2 normale velgen, die zien er toch weer wat anders uit dacht ik, scheelt wel een hoop onpraktisch gedoe, vandaar ook liever een set steelies in de juiste maat. ik informeer wel even wat het transport kost. verschil met zelf spuiten en originele coating zie toch alleen maar als je er met je neus op bovenop staat :D Fenderskirts mogen in de kofferbak blijven liggen 8)
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by Dutch »

heb ook pas mijn originele velgen laten verbreden. ik wilde graag de chrome ringen/randen terug kunnen plaatsen en de middelste Chevy deksels.
reed eerst met rondom 225/60 R 15
nu op de achter velgen 295/50 R15.

kosten voor verbreden was 120.- voor 2 stuks.
resultaat is perfect. ik kan nu net met een vinger tussen de band en het scherm.
dus achter ook een werkelijk superdik gezicht.
als je ruimte hebt om naar buiten te gaan zal hij dus moeten snijden aan de buitenzijde van het hart.
zal morgen ff een picca posten.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by E.rik »

Pff 295 zelfs, dan moet de 275 geen probleem worden, en vrij veel ruimte onder een c- body ook geloof ik. Weet je nog hoe je ze hebt laten verbreden?, met hoeveel backspace etc,
foto zou mooi zijn, dikke sloffen iig.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Velgen verbreden.

Post by sjak_brak »

Volgens mij heeft dutch het over een of andere gm-wagen, en niet over een fuselage-Mopar...

Hou er ook rekening mee, dat de body en achteras ook zijdelings iets tov elkaar bewegen in bochten.
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Velgen verbreden.

Post by Dutch »

indrukkie van mijn vellings..
onderstaand is origineel.
Image

de extra ring die er tussen zit.
Image

geeft dit effect.
Image

met dit als ruimte... breder kon echt niet :D
Image

en nog een extra plaatje..
Image
Post Reply