Project Pick up c10 stepsite 1971
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Mijn bekleding van mijn deuren waren in niet al te beste staat, bekleding verwijderd, de deur platen waren behoorlijk veroest met gaten erin.
Dat word dan nieuwe platen maken, van metaal was het geen doen dus heb ik voor hout gekozen.
Deze keer gekozen voor een grovere duurdere leer.
Het hout op maat zagen en gaten zagen.
Leer op maat snijden.
Even kijken of het hout de juiste maat heeft, als het leer erop zit word het moeilijker om te corrigeren.
Nu het leer en het hout inspuiten.
En gelijk op elkaar plakken, er zijn lijmen waar je mee moet wachten voordat je gaat plakken, een soort droogtijd moet het hebben voordat je het op elkaar plakt.
Andere Kant.
Zorg dat je op een platte tafel werkt, zodat als je de 2 delen op elkaar plakt alles recht is, je hebt maar 1 kans, daarna alles goed glad strijken.
Nu lijm spuiten op de onderkant of achterkant, het is maar hoe je het bekijkt, met beleid nu alles om vouwen en goed aandrukken.
Ik zet in de hoeken tegenwoordig nietjes, vroeger deed ik dat niet, maar dan heb je de kans dat het weer los komt.
Nu weer op de deur monteren en klaar is kees, nieuwe bekleding
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Dat word dan nieuwe platen maken, van metaal was het geen doen dus heb ik voor hout gekozen.
Deze keer gekozen voor een grovere duurdere leer.
Het hout op maat zagen en gaten zagen.
Leer op maat snijden.
Even kijken of het hout de juiste maat heeft, als het leer erop zit word het moeilijker om te corrigeren.
Nu het leer en het hout inspuiten.
En gelijk op elkaar plakken, er zijn lijmen waar je mee moet wachten voordat je gaat plakken, een soort droogtijd moet het hebben voordat je het op elkaar plakt.
Andere Kant.
Zorg dat je op een platte tafel werkt, zodat als je de 2 delen op elkaar plakt alles recht is, je hebt maar 1 kans, daarna alles goed glad strijken.
Nu lijm spuiten op de onderkant of achterkant, het is maar hoe je het bekijkt, met beleid nu alles om vouwen en goed aandrukken.
Ik zet in de hoeken tegenwoordig nietjes, vroeger deed ik dat niet, maar dan heb je de kans dat het weer los komt.
Nu weer op de deur monteren en klaar is kees, nieuwe bekleding
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Begonnen aan de motorkap, de vorige eigenaar heeft een raar spulletje erover heen gespoten wat allemaal aan het barsten was, daaronder zat denk ik van die thermoplastische verf van vroeger, al met al uren bezig geweest met schuren en het leek wel of het er niet af wou, die eerste kloote laag lak ging nog wel maar die thermoplastische verf van vroeger is echt shit om er af te krijgen, sommige mensen hebben het gedult om op een klein stukje uren te gaan schuren, ik was het wel zat na 3 uur schuren en nog niet eens de helft kaal te hebben.
Ik had besloten het op een andere manier te proberen, met een gasbrander.
Dit ging wel aardig.
Na toch wel een aardig tijdje bezig geweest te zijn was de motorkap kaal.
Mijn bevindingen zijn, dont try this at home, het metaal krijgt teveel warmte en je zag het plaatwerk ook vervormen, gelukkig is het plaatwerk steeds weer in de normale vorm terug gekomen na het weer afkoelde, dit kan dus ook niet gebeuren, dit was voor mij de eerste keer maar ook de laatste keer dat ik het zo probeerde, het kan zijn dat het goed gaat op kleinere delen maar bij een motorkap heb je kans op permanente vervorming.
Her en der een klein deukje weg geplamuurt.
Motorkap in de grondverf.
Motorkap in de definitieve kleur.
Weer schuren.
En voor de tweede keer in de lak.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Ik had besloten het op een andere manier te proberen, met een gasbrander.
Dit ging wel aardig.
Na toch wel een aardig tijdje bezig geweest te zijn was de motorkap kaal.
Mijn bevindingen zijn, dont try this at home, het metaal krijgt teveel warmte en je zag het plaatwerk ook vervormen, gelukkig is het plaatwerk steeds weer in de normale vorm terug gekomen na het weer afkoelde, dit kan dus ook niet gebeuren, dit was voor mij de eerste keer maar ook de laatste keer dat ik het zo probeerde, het kan zijn dat het goed gaat op kleinere delen maar bij een motorkap heb je kans op permanente vervorming.
Her en der een klein deukje weg geplamuurt.
Motorkap in de grondverf.
Motorkap in de definitieve kleur.
Weer schuren.
En voor de tweede keer in de lak.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Last edited by morpheus on Sat Nov 21, 2015 5:34 pm, edited 1 time in total.
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Misschien kan je afbeits proberen, zo heb ik heel wat ontlakt. En als het erg hardnekkig is kan je het met plastic inpakken en een nachtje laten inwerken. Scheelt een hoop werk.
S6
S6
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Ik heb het vroeger wel eens geprobeert met afbeits, je krijgt daar altijd zo,n vieze troep van, en je moet ook goeie afbeits hebben anders gebeurt er niet veel, van de hema deed niet veel toen, mischien dat ik toch weer eens een poging ga wagen met afbeits.Ed wrote:Misschien kan je afbeits proberen, zo heb ik heel wat ontlakt. En als het erg hardnekkig is kan je het met plastic inpakken en een nachtje laten inwerken. Scheelt een hoop werk.
S6
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
zo'n komstaalborstel op een haakse sliptol werkt ook vrij goed , moet ook wel weer zorgen dat er niet teveel warmte in het metaal komt
heel veel stof en ook staalbortel haartjes in je armen als je niet uitkijkt
heel veel stof en ook staalbortel haartjes in je armen als je niet uitkijkt
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Normaal doe ik het ook meestal met zo,n komstaalborstel, het probleem met thermoplastische verf van vroeger is dat het zacht word met zo,n borstel en dan smeer je de verf weer over het metaal heen, uiteindelijk lukt het wel maar gedult is niet altijd mijn beste kantwatahyahknow wrote:zo'n komstaalborstel op een haakse sliptol werkt ook vrij goed , moet ook wel weer zorgen dat er niet teveel warmte in het metaal komt
heel veel stof en ook staalbortel haartjes in je armen als je niet uitkijkt
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Even corrigeren; afbeits bestaat niet. Afbijt bedoelen jullie.
Er is nog wel goede afbijt verkrijgbaar bij de professionele verfleveranciers. Die van de Hema was altijd fantastisch maar ivm milieuregels niet meer verkrijgbaar.
Tevens zou ik adviseren om nooit plaatwerk met een staalborstel op de slijptol, en al helemaal nooit met een brander kaal te maken.
Je brengt veel teveel warmte in het metaal en bent naderhand onnodig veel tijd bezig om het weer te herstellen. Zeker een motorkap met verstevigingen eronder is bijna niet te doen.
Gewoon afbijt, stevig plamuurmes, en schuren.Of beter nog, laten schuren
Er is nog wel goede afbijt verkrijgbaar bij de professionele verfleveranciers. Die van de Hema was altijd fantastisch maar ivm milieuregels niet meer verkrijgbaar.
Tevens zou ik adviseren om nooit plaatwerk met een staalborstel op de slijptol, en al helemaal nooit met een brander kaal te maken.
Je brengt veel teveel warmte in het metaal en bent naderhand onnodig veel tijd bezig om het weer te herstellen. Zeker een motorkap met verstevigingen eronder is bijna niet te doen.
Gewoon afbijt, stevig plamuurmes, en schuren.Of beter nog, laten schuren
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
moet ineens denken aan een uitzend baan bij de klm
ik werkte daar op de afdeling waar ze vliegtuigen spuiten
ze gebruikte daar een zwarte afbijt die heel sterk was , ik was dat spul aan het afschrapen met een plastic spatel zweette een beetje en veegde mn hoofd af met de achterkant van mn mouw
ik voelde iets en keek op mn mouw waar een grote druppel afbijt op uitgestreken was ,,,,,,,,,AAAAAAAAAAAAAAAH WATER WATER WATER
duurde ongeveer 5 minuten tot ik beneden was en mn hoofd kon schoonwassen en een week voor de rode streep / chemische brandwond op mn voorhoofd was verdwenen
die rode afbijt gell van praxis was ook erg goed spul zat in een verfblik en was goed te bewaren ook
ik werkte daar op de afdeling waar ze vliegtuigen spuiten
ze gebruikte daar een zwarte afbijt die heel sterk was , ik was dat spul aan het afschrapen met een plastic spatel zweette een beetje en veegde mn hoofd af met de achterkant van mn mouw
ik voelde iets en keek op mn mouw waar een grote druppel afbijt op uitgestreken was ,,,,,,,,,AAAAAAAAAAAAAAAH WATER WATER WATER
duurde ongeveer 5 minuten tot ik beneden was en mn hoofd kon schoonwassen en een week voor de rode streep / chemische brandwond op mn voorhoofd was verdwenen
die rode afbijt gell van praxis was ook erg goed spul zat in een verfblik en was goed te bewaren ook
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
kunt ook van die blauwe 3m borstels gebruiken.http://metaaltechniek.nl/producten/verb ... blauw.html deze werken erg goed, maar zijn redelijk duur. Mijn auto heb ik met 5 van deze borstels gedaan.
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Paravan verwijdert, lak verwijdert, kwam nog wat herstel werk tegen.
Was een plaatje onder gelast mmm
Hele rotzooitje verwijdert.
Heel veel moeite gedaan om het herstel werk uit 1 plaatje te maken, er zaten teveel vormen in, heb het uit 3 stuken gemaakt.
En weer in elkaar bakken.
Onderkant paravan in de lak gezet.
Paravan geplamuurt en in de grondverf.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Was een plaatje onder gelast mmm
Hele rotzooitje verwijdert.
Heel veel moeite gedaan om het herstel werk uit 1 plaatje te maken, er zaten teveel vormen in, heb het uit 3 stuken gemaakt.
En weer in elkaar bakken.
Onderkant paravan in de lak gezet.
Paravan geplamuurt en in de grondverf.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Onderkant paravan lak verwijdert.
Was nog een beetje laswerk.
Andere kant was hard.
En in de lak gezet.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Was nog een beetje laswerk.
Andere kant was hard.
En in de lak gezet.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Slim met die lamp erop, zo zie je de vormen veel beter ja! Mooi werk
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Gril verwijdert en even goed schoon gemaakt.
Binnenspatbord verwijdert en de barf eraf gehaald.
Nog wat roest schade gelast.
Andere kant binnenspatbord verwijdert
Ook weer veel barf verwijdert.
Aan deze kant zat ook weer wat laswerk.
Klaar om naar de straler te brengen.
Rolpan verwijdert.
Rolpan was aan de spatborden vast gelast Vind ik persoonlijk beunwerk, dus rolpan steunen aan de spatborden gemaakt, spatborden hadden ook nog wel wat werk.
Voor de andere kant ook gemaakt.
Steuntjes er op maken.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Binnenspatbord verwijdert en de barf eraf gehaald.
Nog wat roest schade gelast.
Andere kant binnenspatbord verwijdert
Ook weer veel barf verwijdert.
Aan deze kant zat ook weer wat laswerk.
Klaar om naar de straler te brengen.
Rolpan verwijdert.
Rolpan was aan de spatborden vast gelast Vind ik persoonlijk beunwerk, dus rolpan steunen aan de spatborden gemaakt, spatborden hadden ook nog wel wat werk.
Voor de andere kant ook gemaakt.
Steuntjes er op maken.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Lekker bezig, gaat een mooi bakkie worden.
Re: Project Pick up c10 stepsite 1971
Verder met de rolpan, natuurlijk kloppen de maten nu niet meer, dus zal er weer stuken aan moeten zetten.
Even passen en meten.
Af gelast, ziet er weer aardig uit.
Alle lak verwijdert.
Rolpan beetje beunerig in mekaar gelast, gaatjes in je laswerk zorgt meestal weer snel voor roest op zulke plekken.
Midden deel weer netjes gelast zonder gaatjes.
Even netjes plamuren.
Nog wat laswerk.
Alles weer dicht gelast.
Tectyl en lak aan het verwijderen.
Weer wat laswerk gevonden.
Plaatje maken.
Dubbele plaat aan mekaar gelast.
Plaatje erin lassen.
Daarnaast ook nog wat laswerk.
Ook weer plaatje gemaakt.
Alles weer af gelast.
En weer wat gevonden.
Dwarsbalk erachter word ook nog vervangen.
Weer dicht gelast.
Bij de rest voorkant tectyl verwijdert en geschuurd.
Alles in de zwarte lak.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl
Even passen en meten.
Af gelast, ziet er weer aardig uit.
Alle lak verwijdert.
Rolpan beetje beunerig in mekaar gelast, gaatjes in je laswerk zorgt meestal weer snel voor roest op zulke plekken.
Midden deel weer netjes gelast zonder gaatjes.
Even netjes plamuren.
Nog wat laswerk.
Alles weer dicht gelast.
Tectyl en lak aan het verwijderen.
Weer wat laswerk gevonden.
Plaatje maken.
Dubbele plaat aan mekaar gelast.
Plaatje erin lassen.
Daarnaast ook nog wat laswerk.
Ook weer plaatje gemaakt.
Alles weer af gelast.
En weer wat gevonden.
Dwarsbalk erachter word ook nog vervangen.
Weer dicht gelast.
Bij de rest voorkant tectyl verwijdert en geschuurd.
Alles in de zwarte lak.
Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl