Project Pontiac GTO 69'

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Americano
Posts: 10
Joined: Wed May 13, 2015 4:21 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Americano »

Interessant project! Succes ;)
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Kleine update.

Laatste 2-3 weken bijna niks kunnen doen i.v.m. afstudeerscriptie. Afgelopen vrijdag ingeleverd, dus nu deze week ff volle bak om de schade in te halen. Gister en vandaag 2 middagen bezig geweest met de remcilinder en pedalen. Heb deze gedemonteerd uit de BMW en passend gemaakt.

De remcilinders hadden aardig dezelfde maat, alleen de bevestiging anders. Heb een paar gaten moeten bijboren. Het gat waar de cilinder doorgaat iets wijder gemaakt met een Dremel met vrees erop. Bovenkant van de pedalen wat uitsteeksels eraf geslepen en paar mm van het metaal/houder. De originele remcilinder is 3x zo zwaar, dus dat gewicht ben ik alweer kwijt haha ;).

Image

Image

Van automaat naar handgeschakeld, Voila!

Image

Volgende stappen is het verder aansluiten van het brandstofsysteem en remsysteem. Daarna beginnen met de kabelboom en hopen dat het beestje wilt starten.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Hallo Mensen van het Forum!!

Tijdje heb ik niks geüpload, maar heb nu even een avondje tijd gemaakt om het e.e.a. aan foto's uit te zoeken en te plaatsen voor jullie. Ik had meerdere malen alles netjes getypt en die codes gekopieerd, maar hij geeft elke keer een foutmelding, heel erg frustrerend. Hele avond er al mee bezig. Verscheidene dingen geprobeerd via verschillende upload sites e.d. Excuses maar hierbij probeer ik een link te plaatsen naar een album op Photobucket. Laat even weten of die het doet aub. Bij mij werkt die wel (ook als ik ben uitgelocht). De tekst moeten jullie dan maar even zelf bij de juiste foto's plaatsen.

http://s1372.photobucket.com/user/snelting11/slideshow/

Ik heb zeker niet stil gezeten. De auto is nu bijna spuitklaar van buiten. Binnenkant al gedaan.

Hieronder wat foto's over de carroseriebouten om de body aan de chassis te bevestigen. 4 moeren waren dol, die heb ik moeten openslijpen en vervangen door nieuwe. Heb hiervoor een moer op een carrosseriering gelast en dat vervolgens weer in de auto en alles weer mooi strak gemaakt.

Het dashboard wilde ik eerst opknappen door Skai leer erover heen te doen. Dit lukte niet mooi, vanwege het diepe schuim. Nu is er een klein ongelukje gebeurd. Een stuk skai lag op het dashboard en vatte een lasspetter. De boel vloog in de fik en kon het nog net 'op tijd' uit maken. Gevolg is wel dat er een stuk schuim is weggesmolten. Dit probeer te herstellen met purr en kit, tot het mooi egaal weer is en dan laat ik het Flocken. Denk dus goed aan de veiligheid mensen! Heb sindsdien 8 emmers water verspreid om te auto staan en als ik ga lassen zet ik ze allemaal in de buurt. (Nadeel van 'kleine' ruimte, je kunt de auto niet even buiten zetten om te lassen).

Dannnnn het volgende. Een groot obstakel was het rechter achter scherm, daar moest een nieuwe in. Dit is gelukt en zit er nu strak in. Echter ben je dan wel een paar uurtjes verder.... ;)

Zit ook een nieuwe wielrand in.

Heb er voor gekozen de auto zelf te gaan spuiten (Wie niet waagt wie niet wint :thumbs: ). De binnenkant van de voorschermen, voor en achterbumper en binnenkant wil ik zwart hebben. (net als onderkant en motorruimte).

Het volgende: Project kabelboom! Wat was dat een gepriegel om hem compleet en onbeschadigd uit de BMW te halen. Alles zat overal onder en tussendoor. Dashboard en metalen buizen en kachel er uit getrokken en zelf lopen slijpen, anders kreeg ik alle kabels niet weg + Gelabeld. Maar het is gelukt, weekje mee bezig geweest.. (dagdelen). Heb de kabelboom in de auto gelegd om eens te kijken hoe het allemaal uitkomt. Denk dat ik niet mag klagen, want alles past wel aardig gekeken naar de lengte dan. Dus ik heb geluk. :lol: :D :idea:

De donor auto heeft EWS. Dat is een soort sleutelblokkade. Bij modernere auto's zit er een chip in de sleutel die moet overeenkomen met de ring die bij het contactslot zit. Ik kreeg het contactslot er niet af, meerdere YouTube filmpjes enzo gekeken, dus maar besloten de gehele stuurstang door te slijpen. Op die manier is de kans groter dat de motor straks wilt starten! :thumbs: Me pa heeft een traktor met een kraan erop, dus nu wordt de donor op die manier verplaatst, paar spanbanden aan het dak en hijsen maar hahaha!

De auto zit in de spuitplamuur. Voor en achter schermen, voor en achter bumper.

Wat nu moet: heeeeeeel klein stukje nog lassen. Dan fijn schuren, eindig met korrel 1000 en dan afplakken (was ik al klein beetje mee begonnen) en dan spuiten! De verf heb ik al binnen. KNAL ORANJE! Deze foto's zijn van hoe die er vandaag bij staat!

Nou ik hoop dat jullie het een beetje interessant vinden! :P Kan niet wachten als die in de verf zit, dan kan ik de onderdelen weer in elkaar zetten en begint het EINDELIJK ergens op te lijken. Ook kan ik dan alles inbouwen wat kan en dan ga ik me daarna richten op de motor met randdelen. Moet o.a. nog paar slangen hebben voor stuurbekrachtiging op elkaar aan te sluiten, kabelboom wegwerken, brandstofsysteem, etc etc. Maar we komen er wel! Ik vind het echt ontzettend leuk en leerzaam, wil het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Echt tof! Er gaat wel veel tijd in zitten, maar daar krijg ik straks iets heel moois voor terug! Even doorzetten nog :thumbs:

Tot de volgende update en als er vragen zijn laat gerust weten!!

Fijne avond!
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by SuperSport »

Respect voor zon build had dit zelf nooit gedaan omdat ik het zonde vind, succes met de laatste loodsjes, fotos moet je verkleinen, met tinypic ff message board aanvinken en het derde linkje kopieren succes
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Bedankt SuperSport.

Ja ik begrijp je punt. Voor nu eerst zorgen dat de boel apk klaar is. Kans is best aanwezig dat ik er in de toekomst alsnog een dikke V8 in leg.
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

SPUITWERK DEEL 1.

De foto's nu geüpload via Tinypic, nu zouden ze het weer moeten doen!

Eerste deel van het spuitwerk zit er op. De deuren, motorkap en kofferklep moeten nog. De boel kan nu in ieder geval in elkaar en kan ik de motor ruimte afmaken (intercooler, radiator, lampen,etc) en de binnenkant inbouwen (dashboard, interieur, etc).

Ben benieuwd hoe het geheel eruit ziet als die in elkaar zit :oops:

Wat vinden jullie van de kleur? :cool: :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Ik heb overigens wel groot respect gekregen voor de autospuiters. Man, man wat een werk gaat daar in zitten om de boel strak te maken. Helemaal nadat je meerdere laswerkzaamheden erin moet wegwerken. Ben hele tijd erg voorzichtig geweest met plamuur om zo min mogelijk aan te brengen, maar achteraf gezien had ik misschien beter meteen de hele boel kunnen insmeren en vlak schuren.

Maaaaaaaaaaar erg leerzaam!! Heb het met plezier gedaan. Had niet gedacht dat ik zoveel zelf zou doen en er zoveel plezier in zou hebben. Ik heb serieus wel eens hulp afgeslagen, omdat ik sommige dingen gewoon zelf wou doen :o

Als de boel in elkaar zit en goed is uitgehard, dan een keer polijsten en zou die superstrak moeten zijn!
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Green-Hornet »

Dat heb je snel gedaan,buiten en in de schuur gespoten ?
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Hallo Green Hornet,

Ja dat klopt. Tijdens het spuiten de tent eraf en tussen het drogen door schuifdeur dicht en tent eroverheen.
ilomax
Posts: 61
Joined: Mon Jul 21, 2014 8:25 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by ilomax »

Ik heb wel respect voor je hoe het allemaal hebt gedaan ook het spuitwerk ;) iedereen doet het toch op zijn eigen manier :thumbs:
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Bezig gegaan met het deels inbouwen van de panelen. Rechter paneel erop gehangen en toen dacht ik: "heeeejjjj" dit is niet helemaal juist.

Image

Op ontdekking gegaan en bedacht, dat die voorste steun moest zakken.

Image

Vervolgens heb ik hem zo gemonteerd:

Image

Ennnnnn dat zag er al een stuk beter uit!!

Image

Wielkuip en het voorscherm gemonteerd dus rechtsvoor. Links kan nog niet, want moet nog de brandstofleiding, dieselkoeler, remleiding en stuurbekrachtiging aansluiten, zit allemaal aan die kant.



Dannnn hebben we het verhaal van de kofferklep en de deuren. De deuren waren in redelijke staat, paar hoeken waar een nieuw stukje in moest worden gezet. De kofferklep was vrij hopeloos. Al vanaf het begin wezen zoeken naar een andere kofferklep, maar kon geen geschikte vinden. Alleen die van het bouwjaar 69' past.. De goedkoopste die ik op Ebay vond was 900 dollar en ook in slechte staat, dus dat zag ik niet zo zitten. Een poging gedaan om deze te herstellen. Een vriend van me heeft er nieuwe plaatjes in gezet. Zelf heb ik hem afgewerkt en de laatste gaatjes e.d. dichtgeprikt.

Image

Image

Image

Image

Hier in de epoxy gezet.

Image

Image

De deukjes en nieuwe plaatjes geplamuurd. Als dat strak is, zet ik het in de spuitplamuur.

Image

Net dat randje was niet helemaal strak, dus dat netjes plamuren, zodat het er netjes uitziet als de koffer open is.

Image



Dannnn me dashboard. Heeft een klein brandje gewoed. Een lasspetter heeft een stuk skai doen ontvlammen die op het dashboard lag. Heb het dashboard op de volgende wijze hersteld: eerst purrschuim en toen alles beetje egaal schuren en vormen met een zaagje, vervolgens alle gaten die onstaan door het purr opgevuld met kit. Toen vervolgens het hele dashboard gekit.

Image

Image

Image

Toen ik het dashboard zover had, zoals bovenstaande foto, had ik een afspraak gemaakt om te flocken. Had hem voor de zekerheid een foto gestuurd, waar het op neer kwam: niet strak genoeg voor een mooi resultaat. Toen dacht ik: nougoed dan laat ik hem stofferen, maar kreeg ik hetzelfde te horen. Ik moest mijn dashboard dus verder afwerken. Heb hem vervolgens eerst in de spuitplamuur gezet. Vandaag met een plamuurspatel nog ingestreken, als dat glad is wil ik hem nog een keer in de spuitplamuur zetten. Het probleem nu is wel, dat wanneer je het hard indrukt, de plamuur scheurt, vanwege dat schuim... Hoop dat, dat iets minder wordt, naarmate er meer plamuur op zit. Of ik hem laat flocken of stofferen hangt er voor mij nu vanaf hoe breekbaar het plamuur wordt. Als ik het zou flocken en het scheurt is het zichtbaar, zit er leer overheen, dan valt het niet op. Even afwachten dus..

Image

Image

En dan wil ik deze update afsluiten met een heel mooi setje stoelen die ik heb opgehaald! 2 leder stoelen van de nieuwste Nissan GTR. Electrisch en verwarmd. Ik heb de originele stoelen bij de vorige eigenaar laten staan, omdat ik het belangrijk vind dat er een hoofdsteun op zit. Als je een aanrijding krijgt en je nek klapt achterover is het einde verhaal... Stond zelf een keer voor een zebrapad voorrang te geven toen er iemand met 30 km achterop reed, ging niet heel hard, maar had wel last van de nek, wat resulteerde tot een half jaar fysio. Dus om die reden ben ik zelf gaan zoeken naar leuke stoelen en heb deze gevonden :idea: :thumbs:

Image
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by SuperSport »

Image

Deze man bouwt m wel af binnen een dag
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by paulv »

hoe ver ben je nu?

groet Paul
Snelting
Posts: 85
Joined: Thu Oct 02, 2014 11:47 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by Snelting »

Tijd voor de volgende update.

Goedenavond allen,

Allereerst wat betreft de motor. Heb er altijd twijfels over gehad, nog steeds. Nu heb ik zelf circa 2,5 maand een BMW E90 330d stage 2 gechipped 300pk 700nm voor dagelijks vervoer. Daar zit het zelfde blok in als de GTO. Met andere woorden: de GTO is straks langzamer.. Blok moet er weer uit, wil toch iets uniekers en meer vermogen.

Ik zit nu te denken aan de topuitvoering van Cummins die in de Dodge Ram zit. 6,7l diesel. Die kan gechipped met originele onderdelen naar 550 pk en 1300 nm. Dat trekt hem wel van de plek.

Anders toch maar LPG gaan rijden. Dat geluid van zo'n oldskool V8 blijft natuurlijk het meest geweldigst! Of ik de auto apk keur met de BMW motor of een andere is afhankelijk van wat ik tegenkom. Mocht iemand nog wat leuks hebben liggen, laat gerust (graag) weten. Zoek ook nog een voorruit. Mailtje is welkom! b.snelting@hotmail.com :thumbs:

Nougoed, verder met de build een stuk verder gekomen. De donor auto is naar het oud ijzer. Bracht maar liefst 30 euro op. Heb er wel even leuk mee gespeeld. Paar keer "perongeluk" uit de kraan laten vallen. Altijd al eens willen doen haha :lol:

Image

Binnenkant deuren, kofferklep en dashboard gespoten.

Image

Dashboard weer aardig netjes en strak.

Image

Dashboard er los ingehangen. Stuurkolom ook meegespoten. Waar de stuurkolom door het brandschot gaat, moet ik een aanpassing doen, want door de andere remcilinder en extra voetenpedaal kan die niet meer met originele steun bevestigd worden.

Image

Kofferklep en deuren net afgewerkt. Nu de spoiler passend maken. Zal nog wat meetwerk worden om de gaten precies te boren. Dan wachten op iets warmer weer en kan ik de boel spuiten.

Image

Image

Omlijsting voor de achterlichten en deurscharnieren ook voorbereid, zodat die ook in kleur kunnen worden gespoten.

Image

De stuurbekrachtiging nippel kost me zo verschrikkelijk veel tijd. Ik kan niks vinden. Heb de retournippel van een airco onderdeel kunnen afhalen, maar nog niet de toevoer. Wacht nu op 2 nippels die 2 personen me opsturen. Hopelijk komt dit vd week binnen en past een van beiden. Dan kan ik de stuurbekrachting slangen en remleidingen op maat laten maken. Van Amerikaanse nippel naar BMW. Als dat dan weer klaar is, kan ik de hele neus afmaken.

Image

Achterbank in de leerverf gezet. Gaat mooier dan ik dacht, als nieuw!

Image

Image

Hij zit lekker! ;)

Image


Ben nu gelukkig klaar met school en aan het werk. Ook wordt het weer steeds beter, dus kan ik weer lekker de schuur in!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Project Pontiac GTO 69'

Post by mercury1970 »

Schiet al op! Ben wel benieuwd hoe je het dash nu strak hebt gekregen ?
Post Reply