th200 maakt een "schurend"geluid

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

Eindelijk de chevy af, en de eerste ritjes gemaakt.

Probleem is nu alleen dat de bak vooral in zijn 1, en iets minder in zijn 2 een soort metaalachtig schurend geluid maakt. Schakelen doet hij goed, en in zijn 3 is het geluid eigenlijk helemaal weg.

Vooral bij heel zachtjes gasgeven vanuit stilstand klinkt het best beroerd.
Bak zit achter een 350 blok.

Zit voldoende olie in. Heb hem wel een paar keer aan gehad tijdens het testen van de motor met waarschijnlijk te weinig olie.

Iemand enig idee wat er aan de hand is, en of ik hier nog een tijdje mee kan blijven rijden? Denk dat ik na de zomer namelijk toch een upgrade naar een 4-bak wil doen.

Gr, Sebas
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by Bromgabber »

Geen gruis aan de peilstok?
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

niet gezien nog. Zal morgen nog eens kijken
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by Pavement Pounder »

Begin van het einde, metaal op metaal maakt het schurende geluid ofwel enkele frictie platen zijn op en weldra zal hij gaan slippen in die versnelling. Bij super rustig rijgedrag kan het nog even duren maar het kan zomaar over zijn.
uiteraard blijft het gissen maar hij zal open moeten.
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

Wil toch een bak met overdrive, dus dat wordt zoeken naar een geschikte. Heb alleen nog geen idee welke ik moet hebben, qua sterkte, prijs en inbouwmogelijkheden.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by David - 71 camaro »

Wanneer platen zo ver heen zijn dat ze geluid gaan maken, dan MOET ie al slippen.... Ik heb heb het nog niet 100% kunnen testen en vaststellen, maar heb het idee dat bij sommige bakken het schurend geluid komt uit een drum (vaak is de intermediate = de grootste) die tegen een deel van de behuizing aan komt omdat het geheel te veel aan het wiebelen is... Heb regelmatig schuurplekken gezien die daarop moeten duiden...
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by David - 71 camaro »

En m.b.t. Je toekomstwens: welk vermogen, wat voor soort gebruik, in combinatie met welke overbrenging achteras?
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

Bij nader inzien is het geluid meer een soort licht geratel van tandwielen of lagers. Hij slipt namelijk niet.

Gebruik is gewoon normaal en af en toe een keer hard optrekken bij het stoplicht of de bocht uit. Vermogen van de motor is misschien een 250 pk. Meer niet denk ik. Achteras is van een jaguar xj8 uit '98. Geen idee welke overbrenging
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by Pavement Pounder »

Check of je converter bolts nog goed vast zitten.
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

kan ik daarbij zonder de hele bak eraf te moeten halen?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by Pavement Pounder »

Ja de stofkap loshalen onder aan de bak, dan zie je de converter en het vliegwiel, na elke bout checken moet je wel steeds het vliegwiel verdraaien (met de klok mee) dat kan bij de krukas met goed passende dop en verlengstuk of met een goede bandenlichter of koevoet tussen converter en vliegwiel.
als boutjes los zitten dan wel eerst locktide gebruiken.
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

top. Thanks voor de tip. Ga morgen gelijk even checken.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by johnny »

let ook op eventuele scheurtjes in het vliegwiel, heb ik ook eens gehad en dat was een serieus schurend geluid....
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: th200 maakt een "schurend"geluid

Post by SebasP »

net gekeken, maar bouten zaten allemaal goed vast. Ook geen scheurtjes oid kunnen ontdekken......
Post Reply