283 revisie.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Weer een update.
Vandaag eindelijk de wanddikte kunnen laten meten.
Het lijkt er op dat er nog voldoende vlees zit om 60 over te kunnen doen. :)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: 283 revisie.

Post by Ranch73 »

Is de wanddikte dan nog wel bestand tegen scheurvorming?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Lamellair gietijzer is per definitie een scheur., daarom dempt het trillingen goed.
De waterkant ziet er perfect uit. Er is met een endoscoop in gekeken en bijna geen corrosie te vinden.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 283 revisie.

Post by boyanka »

Hoeveel wanddikte heb je nog over?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp »

Meer dan genoeg.een.120 overbore is niet ongewoon en levert 301 cubes op. .060 moet makkelijk gaan

Zie trouwens net dat jij een echte 57er hebt zonder zijdelingse motorsteunen. Dan zou ik die er mooi in houden. Paar hoge compressie zuigers erin en gaan. Zal geen torque monster wordrn maar toch leuk voor op straat
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Hier is de tabel van de metingen.
De wanddikte vermindering om naar 60 over te gaan is al mee genomen.
Image

Klopt dit is een echte 1957 283, eigenlijk nu nog een matching numbers van luchtfilter tot carterpan, alleen niet voor mijn auto.

Wat ik begrepen heb is dat 4mm wanddikte aan de rok kant (inlaat, uitlaat) het minimum is voor een performance motor.
De pistonpenkant (voorkant, achterkant) mag minder dikte hebben, hier komen minder krachten op.

0.125 over dat durf ik niet, dan worden de wanden redelijk dun.
Het idee is om er een set UEM KB165 zuiger in te stoppen, hypereutectische flattop. Veel keuze is er niet voor de 283.
Alu L98 koppen
Edelbrock 2703 inlaat met een Holley 390
Lunati 60100 nokkenas, zit er al in.
Crane verstelbare vacuum vervroeger met veren.
De spruitstukken blijven nog de 2inch ramshorns, long tube headers werkt bij een trifive niet zo lekker.

Dan zou piek koppel tussen 3500/4000 rpm moeten liggen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp »

Trick flow 175 past op die boring
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Klopt, al heb ik juist een setje 113 L98 koppen klaar liggen :)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Vandaag weer eens aan het rondbellen geweest voor een goede revisie firma hier in het zuiden. Dit blijkt best een uitdaging te zijn.
Met name het balanceren van het roterende gedeelte is lastig of behoorlijk duur. Heeft hier misschien iemand een goede tip?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 283 revisie.

Post by Jeroen_Sp »

maatje van me brengt alles naar Kennis motorenrevisie in Eindhoven. Maar dat is wel voornamelijk wat nieuwer spul. Misschien heb je er iets aan.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: 283 revisie.

Post by mercury1970 »

Ritzen in Weert; HRS Engineering. Niet goedkoop......
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de tips :) Weer even een rondje bellen.
Niet goedkoop kan ik begrijpen, maar dit wil ik graag gewoon goed hebben. 2 keer alles uit elkaar trekken heb ik geen zin in.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp »

ik snap echt niet dat je zoveel geld in die motor steekt, gewoon jammer. Voor hetzelfde geld bouw je een nette stroker die vele malen efficienter is.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl »

Daar wil ik het best eens met je over hebben. Zo goedkoop zijn die strokers niet. De bewerkingskosten zullen vergelijkbaar zijn en de onderdelen idd iets goedkoper. Maar dan moet je wel een blok hebben om mee te beginnen.

Een blok uit de US laten overkomen heb ik ook overwogen, maar is ook nog al snel kostbaar als je een turnkey versie wil hebben. Immers van de 283 kan niet veel hergebruikt worden. Dan moeten ook de motorsteunen nog aangepast worden. De 57 chevy heeft geen side engine mounts.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp »

Iedere sbc heeft de opnames voor front mounts dus dat moet geen probleem zijn. Je 283 in een later model zetten wordt ingewikkelder
Post Reply