autodak spuiten met welke spuitbus?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by oldsf85cutlass »

Spuitbus => SPRAYMAX !! In 2 en 1 K. Alles mogelijk.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by MotiV8 »

Spraymax 1 of 2 K blijft kut.
Heb ze zelf gevuld toen ik bij Vocor werkte. Enigste verschil is dat de 2K versie een harder heeft en dat je de spuitbus binnen 48uur moet leegspuiten anders hard hij in de bus uit.
Zit zoals in elke spuitbus 1 of 2K maar 100cc aan verf in. Die andere 300cc is verdunner & perslucht.
Bij een niet metalic kleur zit er maar 80cc verf in + 20cc activator en 300cc verdunner & perslucht.

Is leuk als je een brommertankje wil spuiten.

Laagdikte blijft dun.

Een goede epoxy is deze van Airo https://www.plamuren.com/a-38404918/pri ... mer-1-ltr/
Hoef je niet te verdunnen en kan je dik opzetten. Als je hem dik opzet, wacht dan wel een paar dagen voordat je verder gaat.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

leuke tips, maar elke keer wordt het weer anders, begrijpt men dat je door de bomen het bos niet meer ziet?
is epoxy hetzelfde als primer? ook watergrdragen?
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by MotiV8 »

Epoxyprimer is een primer soort. Dus ja Epoxyprimer is een primer.
Is niet altijd water gedragen. Airo is niet water gedragen ( zou niet weten waarom je dat wil ).

Epoxyprimer is waterdicht en werkt tevens als een sealer ( sluit de onderlaag af ). Dus kan je jaren mee rondrijden zonder af te lakken wat met een gewone primer niet kan.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

kan die epoxyprimer over een oude verflaag?
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

Gert,
Kwa kwaliteit gaat er niets boven een 2k lak, met of zonder blanke lak, spul is keihard, slijtvast en redelijk krasvast en gaat echt jaren mee.
Omdat men vaak niet weet wat de oude laklaag is en 2k lak nogal agressieve verdunners bevat, lost 9 van de 10 keer de oude laklaag op, met als gevolg dat je nieuwe laklaag naar de kloten is en je opnieuw kan gaan schuren maar dan tot op het kale metaal, werkt net als afbijt zeg maar.
Om nou dat oplossen van de oude laag te voorkomen, isoleer je deze met een watergedragen primer, daar heb je veel soorten in maar epoxy is daarvan toch wel de allerbeste omdat je hier een laklaag overheen kan zetten van welke soort dan ook. 2k,1k hammerite of synthetische verf met de roller, het maakt niet uit..
Voordelen van een watergedragen primer zijn dus dat je niet tot op het kale metaal hoeft te schuren, het stinkt minder en er komen minder aromatische chloorkoolwaterstoffen in de lucht, (millieugeneuzel).
Je hebt ook NIET watergedragen primers maar daar heb je de kans dat als je oude laklaag er niet tegen kan dat de boel oplost zoals ik al heb beschreven hierboven en je dus extra werk krijgt en extra kosten vanwege opnieuw spuiten.
Spuitbus is leuk voor een keukenkastje/scooter maar niet voor een dak van een auto, daar kan je beter wat kwaliteit opgooien.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

ok.
ik wil niet het gehele dak eerst kaal schuren, maar over de ouwe laag heen, dus dan moet ik dus die water primer nemen, maar die is niet te krijgen. dus dat schiet niet op....
kan ik wel een primer in spuitbus nemen zoals rustoleum?
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

gert wrote: Thu Apr 27, 2017 9:30 pm ok.
ik wil niet het gehele dak eerst kaal schuren, maar over de ouwe laag heen, dus dan moet ik dus die water primer nemen, maar die is niet te krijgen. dus dat schiet niet op....
kan ik wel een primer in spuitbus nemen zoals rustoleum?
http://www.vistapaint.nl/leveranciers/v ... rw-primer/
fury 74
Posts: 146
Joined: Mon Dec 29, 2008 6:35 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by fury 74 »

Bij de meeste spuiters kan je zo wel een beetje epoxyprimer kopen ,hoef je geen heel blik te kopen als je niet zoveel nodig hebt.
Spuiten met een goedkoop spuitje dat is 10 keer beter als met een spuitbus en niks duurder ,een spuitbus zit niet veel in.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

ik ga eerst maar es een paar spuiters langs, misschien toch maar beter uitbesteden.
bedankt voor jullie meedenken!
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

Weet niet waar je woont en/of de wagen te vervoeren is ?
Moet het showkwaliteit zijn ? of is een stofje geen probleem , is een onderlaag dus zou zowiezo geen probleem moeten zijn denk ik.
Kunnen desnoods wel wat regelen als Hoofddorp niet te ver voor je is ?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

je hebt een email.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

gert wrote: Sat Apr 29, 2017 11:12 am je hebt een email.
en terug.
Post Reply