283 revisie.
Re: 283 revisie.
Daar heb je zeker een punt. Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden welke 383 jij in gedachten hebt en voor welke prijs.
Ik kan het altijd waarderen als iemand kritisch mee denkt.
Ik kan het altijd waarderen als iemand kritisch mee denkt.
Re: 283 revisie.
Toch een kleine update, nu de motor er uit is ook het schutbord even laten spuiten.
De motor laat nog op zich wachten helaas
De motor laat nog op zich wachten helaas
Re: 283 revisie.
Vandaag eindelijk weer eens wat kunnen doen aan het blok.
Een kop er op gezet met de juiste pakking en op moment aangetrokken. Dat was nog best flink werken
Daarna de stoterstanglengte bepaald, een tijdje gekloot met een verstelbare stoterstang en elke keer bleek deze te lang te zijn. Dus de oude stoterstangen er in en deze gaven de volgende resultaten, precies goed denk ik
Dit is de uitlaat kant van cilinder 1 met originele stoterstang.
Dit is de inlaat kant van cilinder 1 met originele stoterstang.
Eindelijk weer een beetje vooruitgang
Een kop er op gezet met de juiste pakking en op moment aangetrokken. Dat was nog best flink werken
Daarna de stoterstanglengte bepaald, een tijdje gekloot met een verstelbare stoterstang en elke keer bleek deze te lang te zijn. Dus de oude stoterstangen er in en deze gaven de volgende resultaten, precies goed denk ik
Dit is de uitlaat kant van cilinder 1 met originele stoterstang.
Dit is de inlaat kant van cilinder 1 met originele stoterstang.
Eindelijk weer een beetje vooruitgang
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: 283 revisie.
Succes ga deze ook ff volgen
Re: 283 revisie.
De afgelopen dagen weer een beetje opgeschoten.
Een nieuwe high flow waterpomp, de waaier is toch een stuk groter als de originele.
Het is volgens mij alleen een pomp voor de Australische markt.
Het enigste waar ik nu tegenaan loop is het bepalen van de Deck height.
Meet ik deze in het midden van de zuiger of aan de voorkant of achterkant van de zuiger zit er verschil in.
Aan de uitlaat of inlaatkant kan ik mij wel voorstellen, maar aan de voor en achterkant snap ik niet helemaal.
Het is ongeveer 0.05mm verschil
Een nieuwe high flow waterpomp, de waaier is toch een stuk groter als de originele.
Het is volgens mij alleen een pomp voor de Australische markt.
Het enigste waar ik nu tegenaan loop is het bepalen van de Deck height.
Meet ik deze in het midden van de zuiger of aan de voorkant of achterkant van de zuiger zit er verschil in.
Aan de uitlaat of inlaatkant kan ik mij wel voorstellen, maar aan de voor en achterkant snap ik niet helemaal.
Het is ongeveer 0.05mm verschil
Re: 283 revisie.
Bedoel je piston down bore ofwel quench hoogte?
Heb je veel pistock rock. Proveren te kantelen. Anderd 1 kant op kantelen en binnen en buiten meten en dan de helft ertussen.
Heb je veel pistock rock. Proveren te kantelen. Anderd 1 kant op kantelen en binnen en buiten meten en dan de helft ertussen.
Re: 283 revisie.
Exact.
Dit zijn de gemeten waardes in INCH.
Ik heb de zuigers naar beneden getikt en dan aan de andere kant gemeten om het kantelen te maximaliseren.
De waardes zijn gemeten zoals je voor de motor staat, waterpomp tegen je aan.
Dit is de meest extreme zuiger, cilinder 2
Dit zijn de gemeten waardes in INCH.
Ik heb de zuigers naar beneden getikt en dan aan de andere kant gemeten om het kantelen te maximaliseren.
De waardes zijn gemeten zoals je voor de motor staat, waterpomp tegen je aan.
Dit is de meest extreme zuiger, cilinder 2
Re: 283 revisie.
Wat is de speling tussen zuiger en boring? Dat is een hypereutectische zuiger of niet. Lijkt zo wel beetje veel speling maar een foto vertekend snel. Ik heb ook wel zuigers met flink wat cold rock maar dat zijn je gesmede zuigers.
Dat hoogteverschil hou he toch als het blok niet parallel aan de krukas laat vlakken. Met .013 als minimum en .022 als maximum zou ik een pakking nemen met ong .030 dikte. Dan zit je oo de krapste kant net rond de .040 en miet je de andere kant maar voor lief nemen. Tussen .040 en .055 zit niet heel veel winst. Erboven verlies je wel wat. Of je moet 2 verschillende pakkingen nemen. Een .025 op de ene en .030 op de ander bijv.
Dat hoogteverschil hou he toch als het blok niet parallel aan de krukas laat vlakken. Met .013 als minimum en .022 als maximum zou ik een pakking nemen met ong .030 dikte. Dan zit je oo de krapste kant net rond de .040 en miet je de andere kant maar voor lief nemen. Tussen .040 en .055 zit niet heel veel winst. Erboven verlies je wel wat. Of je moet 2 verschillende pakkingen nemen. Een .025 op de ene en .030 op de ander bijv.
Re: 283 revisie.
Klopt, het zijn hypereutectische zuigers. Ik moet even op de factuur kijken welke speling aangehouden is.
Een zuiger zit nog krapper op 0.008
Een zuiger zit nog krapper op 0.008
Re: 283 revisie.
Hoe meet jij dat... voelermaat of klok. Gradenwiel eraan?
Re: 283 revisie.
Met de meetklok TDC bepalen daarna met een voelermaat de speling opmeten.
Re: 283 revisie.
Heb je geen gradenboog? Met een klok kun je tdc niet juist bepalen omdat de zuiger ff hangt bovenin. Daarom een voor en na tdc punt bepalen. Er exact tussen zetten en gradenwiel eraan.
Re: 283 revisie.
Nee een gradenboog heb ik niet, even kijken waar ik die vandaan kan halen. Ik ben benieuwd of het een groot verschil zal maken.
De zuiger speling is 0.04mm => 0.0016 inch, wat perfect binnen de spec valt van deze zuigers.
De zuiger speling is 0.04mm => 0.0016 inch, wat perfect binnen de spec valt van deze zuigers.
Ik heb nu 2 pakkingen liggen van Chevrolet Performance 10105117 0.028" compressed thickness. Deze wil ik graag gebruiken, ze waren nog al aan de prijsSTREET NATURALLY ASPIRATED 0.0065” .0015” - .0020”