Holley 600cfm carburator

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kezma
Posts: 1
Joined: Sun May 28, 2017 11:49 am

Holley 600cfm carburator

Post by Kezma »

Hallo,ik heb hier een Ford Thunderbird bwj 68 met een 460 erin met een Holley 600cfm carb erop weet er iemand op hoeveel toeren de luchtschroeven moeten staan,standaard is 1,5 slag maar is dat niet weinig voor een 460 ? Grtz
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Holley 600cfm carburator

Post by hanver »

Ik neem aan dat je de idle schroeven bedoeld? Die staan standaard op 1,5 omwentelingen dacht ik, dus moet je nog fijner afstellen.
Even vacuummeter aansluiten en afstellen op hoogst mogelijke vacuum.
Als je geen vacuummeter hebt, kijken op je toerenteller en proberen hoogst mogelijke toeren te halen met afregelen. Probeer de 2 zijden het zelfde af te reglen van aantal omwentelingen.
Succes!
PS: 600cfm is wat aan de kleine kant voor een 460 imo, maar moet wel lukken. Je zal vast de jets ook moeten vergroten.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 600cfm carburator

Post by Corp »

600 is meer dan zat voor een lome 460.

max toeren is wat, 5000 a 5500? Nou, (460+5500)/3.456 en dan ongeveer 80% max volumetrische efficientie dat geeft 585 cfm
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Holley 600cfm carburator

Post by hanver »

Ja 600cfm moet lukken zoals gezegd, ik dacht aan een 650cfm (niet veel groter dus) :)

460*5500*0.85/3456 = 622 afgerond naar boven 650.
Als die motor een nieuwe inlaat/uitlaat/carb heeft haalt hij volgens mij wel 85% volumetrische efficiëntie, kan hierin verkeerd zijn natuurlijk.
Als hij nog eens overboord is en andere nokkenas,zuigers, cillinderkoppen enzo dan mag dit nog hoger.
Om de volumetrische efficiëntie te bepalen gebruikt men meestal richtlijnen omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.
Het is echter mogelijk het exact te bepalen voor jouw motor maar die berekeningen zal ik je besparen. Je hebt daarvoor trouwens ook heel wat data nodig.

Maar zoals eerder vermeld voor die 50cfm meer moet je echt geen nieuwe carburateur kopen, hij zal zo iets zuiniger lopen ook.


Als je echt het max uit de motor wil halen (en geen rekening houd met zuinigheid) dan moet je bovenstaande resultaat (622) nog in volgende formule steken:
cfm / vierkantswortel van (gewenst vacuum bij WOT/normaal vacuum bij WOT)
WOT = wide open throttle
Hierbij is gewenst vacuum bij WOT min 1hg, als je lager gaat wordt hij onrijdbaar op straat.
Normaal vacuum bij WOT is voor een 4-barrel 1,5hg en voor een 2 barrel 3hg.

Zo kom je op:
622/vierkantw(1/1.5) = 762cfm

Maar voor een gewone "streetcar" is dit zeker overkill, want het nut van zo'n grote carb haal je maar hoog in toeren waar je volgens mij niet zal rijden.
Die grootte is meer voor street/strip maar volgens mij ga je met de thunderbird niet gaan dragracen :)


Dus wat veel te veel info van mij kant uit, komt erop neer dat je je geen zorgen moet maken met een 600cfm carburateur.


Grtn
Hannes
Post Reply