Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by sjak_brak »

Tom_Thunderbird wrote: Thu Jun 15, 2017 11:17 pm
Maar er zijn wel enkele wijzigingen in m'n persoonlijke situatie waardoor een Amerikaan eigenlijk niet meer 'past' en ik beter een Ford Ka+ kan nemen.
Zoals ik al zei, dit kan op zichzelf ook gewoon een goede reden zijn om een andere wagen aan te schaffen :)

Hoe dan ook, succes met de beslissing :thumbs:
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Txs Sjak.

Ik heb net nog ff gekeken na het ritje naar m'n werk. Nadat het blok is afgekoeld heb ik wat water in het reservoir gegoten.
Als je voor de auto staat, dan komt de koelvloeistof in het midden achter het carter vandaan.

Wil iemand zo vriendelijk zijn om me uit te leggen wat ik dan meer kom te weten als het koelsysteem onder druk wordt gezet?
(Nogmaals: ik ben geen automonteur, maar in mijn beleving stroomt het water er dan alleen maar harder uit en loop ik ook nog eens het risico dat de vriesplug er helemaal uit schiet).
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Ff een update:
Hier in de buurt zitten geen USA-garages, dus ik heb een paar USA-garages gebeld.
Volgens hen kan het van alles zijn, maar de vriesplug is inderdaad wel degelijk verdacht.

Voor het vervangen van de vriesplug hoeft de versnellingsbak er niet af. Wel het uitlaatspruitstuk.
Men waarschuwde voor afbrekende bouten van het uitlaatspruitstuk en men vertelde erbij dat het demonteren op een garagebrug moest gebeuren omdat je er anders niet goed bij zou kunnen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Jeroen_Sp »

je koelsysteem staat altijd onder druk, daarom loop je koelvloeistof er ook uit als je motor warm is. Door die druk kan je koelvloeistof ook een hogere temperatuur worden voordat het kookt. Ben je die druk kwijt dan kookt je water dus eerder en dat wil je niet. Nu je een lek hebt kan je dus geen druk opbouwen.

Door je systeem op druk te zetten kan je met een motor die uitstaat alles testen. Ook kan je op langere termijn de druk er op laten staan en zien of deze echt lekt (maar dat is bij jou wel duidelijk). Als je vriespluggen eruit springen bij een druktest dan is er wel meer aan de hand!
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Txs Jeroen. Helder verhaal.
Geen idee of zo'n vriesplug eruit kan schieten.
Daar ben ik nu namelijk bang voor. Althans, het is waarschijnlijk de vriesplug die (gedeeltelijk) doorgeroest is en je zou dan zeggen dat ie dan nog verder kan roesten en dan eventueel helemaal los kan schieten. (Geen idee).

Net ff een proefrit gemaakt in een Ford Ka+. Wel een heel verschil met een Thunderbird.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by mercury1970 »

Mocht je over gaan naar een Ka, wel even je forumnaam veranderen in Tom Ka+....... :D
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Ik denk dat ik me maar afmeld van dit forum als ik geen Amerikaan meer heb.
Wel jammer dat Ford USA niet gewoon is doorgegaan met Thunderbirds (Al is er nog wel een 2002-2005 versie geweest. Zo'n convertible)
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by FritsVrolijk »

Helaas begrijp ik ook niet alle humor maar op me werk is het de heledag niet anders haha


Deze grap is wel leuk toch zie er de humor van in


Je kunt zelfs op Ebay voor niet veel een apparaat kopen om de boel op druk te zetten en knalt je vriesplug er uit dan had het zowiezo niet lang meer geduurd voor je stil zou staan



Zoals ik al zei laat de boel afpersen of gooi er een flesje antilek in of verkoop hem zoals hij nu is meer echt veel meer opties zijn er niet voor niet veel geld
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by mercury1970 »

Niet lullig bedoeld Tom en zeker op het Forum blijven !
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Tuurlijk weet ik dat het niet lullig is bedoeld. Ik was alleen nog helemaal beduusd van de proefrit met de Ford Ka+ ;)
Zo'n groot verschil met een Thunderbird had ik niet verwacht.
Maar serieus: Wat 'moet' ik op dit forum als ik een Ford Ka+ heb? Klagen dat de benzine in die auto niet op komt? :þ

Ik krijg maandag een prijsopgave voor het demonteren van het uitlaatspruitstuk. Dan kan ik altijd nog zien wat ik ga doen.

Maar ik heb ondertussen een ander plannetje bedacht:
De auto reed prima met die lekkage totdat ik, die avond voorafgaand aan de tussentijdse APK-keuring, het koelsysteem bij had bijgevuld met water omdat het reservoir helemaal droog stond. Dat had ik misschien niet moet doen omdat ik er al een maand zonder problemen mee had rondgereden.
Vanwege de hitte en de ontbrekende overdruk verdampt het water natuurlijk snel.

Ik ga proberen om het koelsysteem helemaal leeg te laten lopen en deze vervolgens weer te vullen met koelvloeistof.
Dan loopt er weliswaar weer wat uit, maar dat stopt na een tijdje dus weer en ben ik weer terug bij af.

Et voila: Een auto die APK-goedgekeurd kan worden en die de winter door kan.
Ik weet heus wel dat dit niet eeuwig goed zal gaan, maar dan kan ik tenminste nog een poosje rondrijden met een 'heusche' Amerikaan :thumbs:

Een foto van m'n Thunderbird staat ook nog ergens op een ander forum:
En op die pagina ff zoeken naar 'thunderbird'.
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Twee prakische vragen:
- Hoe kan ik het beste het koelsysteem helemaal leeg laten lopen? De onderste radiatorslang loshalen?
- Is de koelvloeistof van de Gamma geschikt voor een Thunderbird? Er staat geen type op (G11 of G12 bijvoorbeeld)
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by FritsVrolijk »

De onderste slang loshalen is prima als er niks meer uitkomt ff starten paar seconden dan is het meeste eruit

En zou gewoon naar een autoschop rijden en daar goede koelvloeistof kopen misschien is het ook een idee om je systeem te flushen met een reiniger
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by sjak_brak »

Kijk eerst of er een aftap-kraantje onderaan de radiator zit.

Als de slang los moet, zorg dan voor in ieder geval nieuwe slangenklemmen. Een nieuwe slang is ook geen slecht idee, als de huidige slang oud is; vaak zijn die niet lekvrij los te halen en terug te zetten.
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Ik vond hier een beschrijving van de radiator.
Ik ga ff checken bij de T-Bird.
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Vriesplug Ford Thunderbird is blijkbaar lek

Post by Tom_Thunderbird »

Als ik voor de Thunderbird sta, dan zit er links-onder bij de radiator een soort wit wieltje.
Ik probeer dat volgende week wel ff, want dan heb ik vakantie.
Post Reply