Bolletjes vervangen voor LED

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Bolletjes vervangen voor LED

Post by Wilf »

jobnu wrote: Sun Oct 15, 2017 11:01 am Waarom zou je achterlichten willen dimmen?? Het is toch gewoon bolletje eruit, led erin.
OEM doet dat om 1. Dezelfde LEDs te gebruiken voor achterlicht als remlicht, 2. Hoeveelheid lumen juist af te stellen 3. Duurzaamheid verlichting (gaat langer mee). Alleen hadden ze in het begin veel te lage PWM-frequenties gekozen (te snel invoeren van nieuwe techniek) waardoor het enorm kut is om achter die eerste generaties te rijden; het flikkert te snel om te zien maar te langzaam om niet op te vallen, waardoor je, vooral in je periferale visie, het idee hebt dat de auto voor je constant op de rem trapt of heel raar opschuift of zo.

Soms zie je dat nog in je achteruitkijkspiegel met die DRL met lage kwaliteit drivers.

Anyway, zelf zou je het liefst mooi willen kunnen dimmen in het interieur en dan moet je dus een pwm-module inbouwen. De meeste led-lampjes zijn imho (nog?) niet geschikt in (klassieke) auto’s voor bijvoorbeeld daahboardverlichting (led is van nature narrow spot en geen flood) en de kleurtemperatuur is vaak veel te hoog. Je hebt tegenwoordig ook 7” led-koplampen (soort par-lookalike dus sealed beam) maar ook die zijn vaak te warm (blauw licht uit een fourties-bak ziet er niet uit) en vaak ook zeer plastic. Er schijnen wel mooie(re) op de markt te zijn maar die zie je niet vaak.

Hier is een mooie set, alleen de kleurtemperatuur is mij onbekend, ik vrees te hoog voor fourties:



(Die Porsche heeft mooie, die kever heeft van die lelijke plastic zwarte land rover LEDs die je meestal ziet)

En DX, sja… if you pay peanuts… maar doe iedereen een plezier en plaats NOOIT leds in een armatuur voor halogeen (koplamp) omdat de stralingshoeken en de puntbron nooit precies overeen komen. Levensgevaarlijk.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Bolletjes vervangen voor LED

Post by chevystan67 »

FritsVrolijk wrote: Sat Oct 14, 2017 11:48 pm Je kunt ook gewoon deze Philips Red Led Brake Lights S25 P21/5W 1157 BAY15D 12836 2 Dual Brightness in je achterlichten zetten


Die zitten er bij mij in en werken Perfect
fotootje :)
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Bolletjes vervangen voor LED

Post by FritsVrolijk »

Remmen en een foto maken is lastig haha

Geloof me nou werkt echt goed zal ff youtube filmpie plaatsen







De vertaling volgt :D

En blijkbaar zijn er twee type led lampen

http://www.ebay.com/itm/Philips-X-treme ... 2548.l4275
Post Reply