4l80e oververhit langzaam

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

4l80e oververhit langzaam

Post by 421safari »

2003 GMC Yukon XL K2500, transmissie is gereviseerd met o.a.

https://www.ebay.com/itm/-/271585249811 ... OC:NL:3160
https://www.ebay.com/itm/-/220896549179 ... OC:NL:3160
https://www.ebay.com/itm/-/220990090251 ... OC:NL:3160
andere direct clutch hub
nieuwe pomp gears
case saver
transgo hd2

Ook zit er een andere torque convertor onder. Weet niet exact herkomst (truck iig), maar olie was goed en volgens verkoper geschikt voor deze auto.

Hij schakelt weer prima, iets steviger dan voorheen, en rijdt goed. Maar heel langzaam aan loopt de temperatuur steeds verder op. Na een half uur tikt hij 250 aan, waar hij voorheen altijd strak ruim onder de 200 bleef (is al weer paar jaar geleden maar denk 150-175 max), ook bij 35 graden file rijden, of volgeladen heuvel op.

Onvoldoende flow door koelers?
Torque convertor of torque convertor lockup?
..?

Hoe te controleren?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by boyanka »

Zijn de problemen begonnen direct al na inbouw of pas een jaar later?
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by 421safari »

Nee, direct. Heeft eerst weer hele tijd stil gestaan en is van de zomer bij een transmissie bedrijf geweest. Die zeiden dat het opwarmen kwam door het zetten van een foutcode door de motor. Als de code gewist werd, zou hij ook weer afkoelen. Verder konden ze niet veel doen omdat de motor niet lekker was (bleek 0 compressie op 2 cylinders te hebben). Weet alleen niet hoe lang zij er mee gereden hebben, moet ze nog weer bellen.

Auto daar weer weggehaald en is naar bedrijf gegaan wat inmiddels de motorproblemen opgelost heeft en een boel achterstallig onderhoud (jaren stilstaan) maar warmteprobleem is er nog steeds. Voor zover ik kan zien (Autocal op OBD stekker) wordt er geen code gezet. Motor loopt als een zonnetje, auto rijdt fijn. 1 -> 2 shift soms ietwat enthousiast, maar dat zal door HD2 komen.

Heb hem net vrijdag daar weer opgehaald en zaterdag met vlag en wimpel door de keuring, dus mag eindelijk weer legaal de weg op. Zolang de rit maar niet langer is dan 30 minuten ;)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by boyanka »

Ik zou bijna denken dat de olie pomp te weinig druk leverd. Meet de druk eens op?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Pavement Pounder »

Als hij niet in lockup gaat wordt ie erg warm. Als er te veel of te weinig olie in zit wordt ie ook warm. Hoe is de kleur van de olie ?
Als dat allemaal goed is check dan even de achterste koel leiding wartel in de bak en haal deze er eens uit, er MOET een lange tuut aan zitten zoals rechts op de foto:

Image

Als dat ook goed is de koeler eens doorblazen. Als dat ook goed is de converter vervangen, was deze converter ook gereviseerd ?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Pavement Pounder »

Overgens heb ik nog een gereviseerde diesel 4l80e converter liggen
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by 421safari »

Hoe check ik of ie wel/niet in lockup gaat (anders dan op gevoel)?

kleur van de olie was prima. Andere zaken gaan we checken.

Info converter volgens verkopende partij: standaard converter 13", 70k km, komt uit een truck met total loss schade.

Mocht het inderdaad de converter zijn, is er verschil tussen diesel en benzine qua converter? (gaat hier om een k2500 met 4ws, dus een stuk zwaarder dan een 1500)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Pavement Pounder »

Diesel convertee heeft een lagere stall waarde. Maar is op zich goed mee te rijden met een beetje benzine motor.
Als je zeg 100 kmph rijdt moet in lockup zitten. Als je de snrlhrid vasthoud en met je linkervoet zacht het rempedaal aanraakt gaat ie uit lockup en zal het toerental iets hoger worden, laat je rem los dan gaat ie weer in lockup
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by 421safari »

ok, dat gaan we proberen.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Pavement Pounder »

Ben je al wat verder ?
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by 421safari »

Vanwege familie verplichtingen nog nauwelijks tijd gehad. Vandaag wel de rem geprobeerd: bij 100km/h draait ie bijna strak op de 2000 toeren. Als ik heel licht de rem aanraak voel ik niks (geen merkbare lockup uit- of inschakelen) en het toerental lijkt ook niet te stijgen.

Ben nog bezig op de AutoCal een config te krijgen die meer transmissie waardes laat zien om zo ook meer info te krijgen over wat er precies gebeurt.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Pavement Pounder »

Ok, het lijkt dat ie niet in lockup gaat.
Nu schiet mij ineens te binnen dat jouw model een tow mode schakelaar op het dashboard of handle heeft.
Aan dan gaat er een lampje branden en schakelt hij harder en trekt verder door en laat hem niet in lockup gaan.
Werkt die wel ?
Voordat je de bak eronderuit trekt kun je een andere simpele test doen om te zien of de lockup wel werkt.

Image

Trek een draadje van de S aansluiting op de grote ronde stekker (als je de zwarte kap even los haalt zie je ook letters op de stekker zitten)
Trek het draadje naar de cabine en als je in zijn 4 zit maak dan contact met massa, nu dwing je hem in lockup.
Werkt dat wel dan zit het hem in de bedrading/remlicht/contact slot.
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by 421safari »

Heb nu de juiste configuratie op de autocal om data van de transmissie te zien. Moet nog even echt een log maken, maar voor zover ik zonet tijdens de rit naar huis kon zien:
- stationair TCC slip < 250rpm
- bij optrekken TCC slip < 800rpm
- bij 100kmh constant is TCC slip 0-1rpm (dat lijkt me meetnauwkeurigheid en 0)

Als TCC slip 0 rpm is, is TCCDC (?) > 99% en TCC mode LOCKED

Andere TCC modes die voorbij komen zijn OFF, APPLYEN en APPLY

Vooruitlopend op een log lijkt het dus alsof de lockup wel degelijk inkomt.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Pavement Pounder »

Voor de zekerheid de achterste koeler fitting gechecked of het de lange is ? Erg belangrijk bij dit type bak ivm smering/koeling. Maar niks met de lockup te maken.
In lockup moet ie in toeren zakken. Grote kans dat de lockup platen in de converter zijn versleten. Bij elke revisie van een bak vervang ik ook de converter.
Maar om zekerheid te hebben zou ik toch een draad trekken van S op de stekker naar massa met een schakelaar.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: 4l80e oververhit langzaam

Post by Collector »

Ik denk dat meneer safari het beste even bij pavement pounder langs kan rijden, zodat ze samen even kijken wat er loos is.
IK heb er geen verstand van maar ik weet dat Pavement Pounder een specialist is met die bakken.
Post Reply