Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Als antwoord op de oliedruk.
Het is een 1pc rms krukas. Die motoren zijn fabrieks half intern gebalanceerd. Achter is het balansgewicht weg vanwege de ronde flens. Deze zit dan in het vliegwiel of flexplaat. 23.4 oz per inch.
Deze krukas was geheel intern gebalanceerd. Er moest dus een neutraal vliegwiel op.
Deze onbalans heeft de achterste lagers uitgehamerd. De schaaltjes zijn in het midden zo ingehamerd dat ze niet meer rind zijn. Ze staan naar binnen. Ze zijn ook niet vastgeslagen aan de krukas. Tevens is het bronzen busje in de krukas helemaal aan puin met overal brons.
De krukas is bij het midden gebroken. Dit komt door metaal moeheid en dat is gied te zien aan het breukvlak. Een propagerende breuk met een golvend breukvlak rn ruwe breuk aan de zijkanten toen de as knapte. Deze propagerende breuk us begonnen op de filet radius van de kruktap. Deze kruktap overlap is altijd het zwakste stuk door korrelstructuren die bij smeden daar verwringen. (Daarom ook een large fillet ding kopen als de beurs t toelaat met narrow shells erop) Deze breuk is na een paar mm al door de olietoevoer van de kruktap. Daar heb je dan gelijk geen smering en dus verbrand de boel daar. De hoofdboring is ook uitgeslagen. Het is zo gaan trillen dat de inertiering van de sfi demper los zit.
Als gerrut de fotos van de breuk plaatst kun je het gewoon zien.
Een 383 met flinke compressie en een 248/254 en bijna .600 lift mech roller op 110lca loopt altijd luidruchtiger dan een tam ding.
Als je 7000 toeren of meer draait met op een rafius van 5.5 inch dus 23.4/5.5 oz onbalans rijdt dat is 125 gram. Rij eens met een wiel met zoveel onbalans en denk dan dat je geen band hebt maar alleen een oliefilm en zachte lagerschaaltjes.
Dit was geen knaken crate engine he. Dit was ern redelijk secuur gebouwde motor.
Daarbij komt dat t ding nieuw was met alleen testbanktijd erop. Bij kroonder is er ook wat misgegaan met de billet nokkenas. De stoters hebben alle nokken kapot gekauwd maar er zijn nieuwe stoters ingezet en niks met de nokkenas gedaan. Ofwel nokkenas verrot en setje endure x stoters van 680 dollar ook
Blijkbaar is dat zo afgesproken. Wat ben je dan voor een kutmonteur. Een leek zeggen dat andere stoters wel willen. Een nokkenas voldoet alleen indien perfect. Elk mankement op de vlakken is reden tot direct wisselen. Zal wel teveel werk zijn gewrest.
Verder is er aan t carter gekit. Ik vermoed om distributiedeksel los te maken want de pan kan er in de auto niet af. Dus dan los je m iets en ruk je het deksel eraf. De pakking verrot en dan masr een hele bus kit erlangs smeren. De distributie zat vast zonder loctite of beter een retainer plaag. Result? Boutjes niet gied vast. Deuvel krom
Knoeiwerk alom
Ook de initieke installatie trouwrns. Een schaam stukje oud staal verbraden tot iets dat op een crossmember moet lijken. De motor stond niet eens axiaal recht em de aandrijfhoek was verkeerd en t ding zo flexy als de pest. Een ford vss blijkbaar niet te krijgen dus dan prop je daar een dooje in.
Om maar niet te zeuren over hoe de carb was afgesteld.
Of de headers waarvan de achterste bouten musten omdat die wel lastig te bereiken zijn. Of de afgebroken peilstok die je maar in t carter achterlaat.
Al met al knoeiwerk met dikke rekening en nog dikkere schade
Het is een 1pc rms krukas. Die motoren zijn fabrieks half intern gebalanceerd. Achter is het balansgewicht weg vanwege de ronde flens. Deze zit dan in het vliegwiel of flexplaat. 23.4 oz per inch.
Deze krukas was geheel intern gebalanceerd. Er moest dus een neutraal vliegwiel op.
Deze onbalans heeft de achterste lagers uitgehamerd. De schaaltjes zijn in het midden zo ingehamerd dat ze niet meer rind zijn. Ze staan naar binnen. Ze zijn ook niet vastgeslagen aan de krukas. Tevens is het bronzen busje in de krukas helemaal aan puin met overal brons.
De krukas is bij het midden gebroken. Dit komt door metaal moeheid en dat is gied te zien aan het breukvlak. Een propagerende breuk met een golvend breukvlak rn ruwe breuk aan de zijkanten toen de as knapte. Deze propagerende breuk us begonnen op de filet radius van de kruktap. Deze kruktap overlap is altijd het zwakste stuk door korrelstructuren die bij smeden daar verwringen. (Daarom ook een large fillet ding kopen als de beurs t toelaat met narrow shells erop) Deze breuk is na een paar mm al door de olietoevoer van de kruktap. Daar heb je dan gelijk geen smering en dus verbrand de boel daar. De hoofdboring is ook uitgeslagen. Het is zo gaan trillen dat de inertiering van de sfi demper los zit.
Als gerrut de fotos van de breuk plaatst kun je het gewoon zien.
Een 383 met flinke compressie en een 248/254 en bijna .600 lift mech roller op 110lca loopt altijd luidruchtiger dan een tam ding.
Als je 7000 toeren of meer draait met op een rafius van 5.5 inch dus 23.4/5.5 oz onbalans rijdt dat is 125 gram. Rij eens met een wiel met zoveel onbalans en denk dan dat je geen band hebt maar alleen een oliefilm en zachte lagerschaaltjes.
Dit was geen knaken crate engine he. Dit was ern redelijk secuur gebouwde motor.
Daarbij komt dat t ding nieuw was met alleen testbanktijd erop. Bij kroonder is er ook wat misgegaan met de billet nokkenas. De stoters hebben alle nokken kapot gekauwd maar er zijn nieuwe stoters ingezet en niks met de nokkenas gedaan. Ofwel nokkenas verrot en setje endure x stoters van 680 dollar ook
Blijkbaar is dat zo afgesproken. Wat ben je dan voor een kutmonteur. Een leek zeggen dat andere stoters wel willen. Een nokkenas voldoet alleen indien perfect. Elk mankement op de vlakken is reden tot direct wisselen. Zal wel teveel werk zijn gewrest.
Verder is er aan t carter gekit. Ik vermoed om distributiedeksel los te maken want de pan kan er in de auto niet af. Dus dan los je m iets en ruk je het deksel eraf. De pakking verrot en dan masr een hele bus kit erlangs smeren. De distributie zat vast zonder loctite of beter een retainer plaag. Result? Boutjes niet gied vast. Deuvel krom
Knoeiwerk alom
Ook de initieke installatie trouwrns. Een schaam stukje oud staal verbraden tot iets dat op een crossmember moet lijken. De motor stond niet eens axiaal recht em de aandrijfhoek was verkeerd en t ding zo flexy als de pest. Een ford vss blijkbaar niet te krijgen dus dan prop je daar een dooje in.
Om maar niet te zeuren over hoe de carb was afgesteld.
Of de headers waarvan de achterste bouten musten omdat die wel lastig te bereiken zijn. Of de afgebroken peilstok die je maar in t carter achterlaat.
Al met al knoeiwerk met dikke rekening en nog dikkere schade
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Voor dat geld zou ik hem wel gewoon aanklagen, nu laat je zo'n mannetje zonder enige zorgen verder gaan met z'n praktijken en is er binnenkort weer een ander de pineut?
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
mr bean wrote: ↑Sun Dec 10, 2017 8:59 pm ik zie bij VW diesels wel vaker gebroken krukassen maar dan zijn de lagerschalen nog intact,hoe verklaar je het gebrek aan oliedruk? bij VW oorzaak dubbelmassavliegwiel of krukasdemper stuk.
Als die krukas breekt zet je toch direct je motor uit vanwege het helse kabaal dat hij maakt?
Gewoon uit nieuwsgierigheid verder geen kwade bedoelingen.
Toen de krukas echt doorbrak was het gelijk over, liep de motor niet meer. Daarvoor heb ik wel last van lage oliedruk gehad maar die bleef net aan boven het minimum. De auto zou ook naar Corp zijn gegaan, maar de keuring was verlopen en het kostte wat gezeur en heen en weer rijden naar garages voor dat hij bijna goedgekeurd werd (en toen brak dus voor de garage de krukas en was het klaar). Uiteindelijk zou ik de rit naar Corp dus ook niet gehaald hebben, maar ja.
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Dit is denk ik de enige scherpe foto die ik heb vd breuk.
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Nee deze
https://photos.app.goo.gl/ScYAjIdakjdHUBrj1
https://photos.app.goo.gl/oaM50Nz6KnzdLyV03
Je ziet daar dat er een breuk was door t oliekanaal voordat t ding finaal knapte. Ook dat er een heel mooi gerimpelde en niet brosse propagerende breuk is. Dat is fatigue cracking doordat kristalfouten via haarscheurtjes zich verbinden. Dsarom zie je ook de korrelstructuur als golvende lagen terug. Dat zijn lagen in het rooster die gevormd worden bij het smeden en verwringen van de kruktap na het smeden. (Zo'n ding wordt plat gesmeden en vervolgens hert de tappen op de plek verdraaid)
Je ziet ook dat de breuk begonnen is tussen fillet radius en oliekanaal
https://photos.app.goo.gl/ScYAjIdakjdHUBrj1
https://photos.app.goo.gl/oaM50Nz6KnzdLyV03
Je ziet daar dat er een breuk was door t oliekanaal voordat t ding finaal knapte. Ook dat er een heel mooi gerimpelde en niet brosse propagerende breuk is. Dat is fatigue cracking doordat kristalfouten via haarscheurtjes zich verbinden. Dsarom zie je ook de korrelstructuur als golvende lagen terug. Dat zijn lagen in het rooster die gevormd worden bij het smeden en verwringen van de kruktap na het smeden. (Zo'n ding wordt plat gesmeden en vervolgens hert de tappen op de plek verdraaid)
Je ziet ook dat de breuk begonnen is tussen fillet radius en oliekanaal
Last edited by Corp on Mon Dec 11, 2017 3:19 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Deze foto's zie ik voor het eerst.
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Wat een verhaal! Ik heb ook een revisie blok in mijn Camaro van Kroonder. Niks speciaals een standaard blok maar toch.
Zo te zien ben je nu in goeie handen bij Corp, zo klinkt het wel als ik alle info lees.
Succes met alles!
Zo te zien ben je nu in goeie handen bij Corp, zo klinkt het wel als ik alle info lees.
Succes met alles!
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Gaat Corp dit blok reviseren dan
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Weinig aan te reviseren. Het hele onderblok is schroot. Zit niks anders op dan een verse 383 opbouwen met z'n oude top end helaas.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Hopen dat hij die voor een goede prijs gaat vinden en dan meer geluk heeft
Weet nou waar het gezegde dure hobby vandaan komt
Weet nou waar het gezegde dure hobby vandaan komt
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Dat vind je alleen voor de werkelijke prijs omdat de gesmede onderdelen voornamelijk de prijs bepalen. Alles wat budgettair wat meer verantwoord is, is doorgaans china puin of gegoten spul.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Staat nu ook een gereviseerde 454 met T400 automaat op Mp denk meld het even
En wat kost dat nou Corp een 454 Blok netjes reviseren bij benadering dan he
En wat kost dat nou Corp een 454 Blok netjes reviseren bij benadering dan he
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Dat ligt er net aan wat het moet worden. Standaard is het goedkoopste maar een paar duizend kost het sowieso.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Gebroken gesmeden krukas door montage verkeerd vliegwiel ron kroonder
Oke een paar duizend is nog mee te leven haha
Thanks mocht het tzt nodig zijn vraag ik wel ff een offerte
Thanks mocht het tzt nodig zijn vraag ik wel ff een offerte