Achterlichten yank style ??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

Ik heb nu europese achterlichten in de monte carlo, maar heb een setje amerikaanse liggen.

Nu breek ik me hoofd er al een tijdje over, bij de yank lichten heb ik geen apart knipperlicht en dus zouden achterlicht en remlicht mee moeten knipperen als ik van richting wil veranderen.

Het europese systeem is makkelijk elk lampje word aan gestuurd door hetzij rem of achterlicht of het oranje knipper lichtje.

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe ik het voor elkaar ga krijgen om de yank lichten te laten knipperen ?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Renev »

Bij een MonteCarlo weet ik het niet maar bij de meeste Amerikanen is het rem en achterlicht een duplo lampje in 1 behuizing/fitting.
Als dat bij jou ook zo is dan zou je de bedrading gewoon om kunnen zetten.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Corp »

Gelukkig hebben alle gm kolommen dezelfde richt. Aanw setup.

Op de grote platte stekker zit aan t eind een witte draad uit de kolom. Aan de andere kant zit vast niks. Nu moet daar een pinnetje in met draad (oude kabelboom) en dan knip je de blauwe draad vanaf de remschakelaar door. Die maak je aan de witte. Nu alleen achter nog alles op de knipper draden aansluiten (groen en geel meestal... blauw is rem). Nu loopt t remsignaal door de knipper. Als je nu tijdens knipperen remt draait de sequentie om.. wat eerst branden was is nu remlicht uit.

Precies zo zit t op usa modellen. Euro heeft alleen n gescheiden remsignaal.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

Corp wrote: Thu Jan 11, 2018 9:28 pm Gelukkig hebben alle gm kolommen dezelfde richt. Aanw setup.

Op de grote platte stekker zit aan t eind een witte draad uit de kolom. Aan de andere kant zit vast niks. Nu moet daar een pinnetje in met draad (oude kabelboom) en dan knip je de blauwe draad vanaf de remschakelaar door. Die maak je aan de witte. Nu alleen achter nog alles op de knipper draden aansluiten (groen en geel meestal... blauw is rem). Nu loopt t remsignaal door de knipper. Als je nu tijdens knipperen remt draait de sequentie om.. wat eerst branden was is nu remlicht uit.

Precies zo zit t op usa modellen. Euro heeft alleen n gescheiden remsignaal.
Corp,
Dit is niet op een andere manier te realiseren ? wil niet gaan knippen snap je ?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Corp »

Nee :lol:
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

Zat te denken, als ik een vast signaal van de richtingaanwijzer kan aanbieden aan de achterlichten, dan zou ik bij de achterlichten met een flip flop schakeling de massa kunnen onderbreken, als ik dan de flip flop op de NC aansluit dan gaat zodra er spanning op de flip flop komt intermitterend de massa onderbroken worden.
Of zie ik ergens iets over het hoofd ?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by boyanka »

Ja je knipperlichtrelais . Je krijgt een foutief signaal
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

boyanka wrote: Sat Jan 13, 2018 9:17 pm Ja je knipperlichtrelais . Je krijgt een foutief signaal
Knipperlicht relay kan ik afvangen door de 2 punten van het relay door te verbinden met een draad, dat zou me een constant signaal moeten geven.
Denk dat ik morgen eens een losse setup maak met een achterlicht en een flip flop, eerst MET relay en daarna zoals ik het bedacht had.
Uitkomst post ik hier wel weer. misschien zit ik er wel helemaal naast hoor maar daar kom ik in de proefopstelling dan wel achter.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Corp »

Dus ipv 1 draadje veranderen ga je dat allemaal doen?

Wat eerst je knippers waren is dan knipper en rem. Zet je er n extra fitting aan voor nog een paar lampen. Als je t terug wilt naar origineel ff solderen en wat krimpkous. If je koopt een extra kabelboomoje om te veranderen

K.i.s.s
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

Corp wrote: Sun Jan 14, 2018 1:09 am Dus ipv 1 draadje veranderen ga je dat allemaal doen?

Wat eerst je knippers waren is dan knipper en rem. Zet je er n extra fitting aan voor nog een paar lampen. Als je t terug wilt naar origineel ff solderen en wat krimpkous. If je koopt een extra kabelboomoje om te veranderen

K.i.s.s
Valt allemaal wel mee hoor hoor Corp, ipv knippen maak ik een draadje om relay te bypassen en er komt een flipflop tussen de massa draad van de lamp, spul heb ik allemaal liggen en terug bouwen is dan ook makkelijk.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Corp »

Als je precies weet hoe t te doen waarom vraag je dan. Had me de moeite kunnen besparen
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

Corp wrote: Sun Jan 14, 2018 9:52 am Als je precies weet hoe t te doen waarom vraag je dan. Had me de moeite kunnen besparen
Niet zo doen Corp, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, en dan hoeft de mijne niet per defenitie de beste te zijn, de manier die jij beschrijft wist ik helemaal niet dus als mijn manier niet werkt val ik daar weer op terug, dus jouw moeite is zeker niet verspild.
Dank je wel. !
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by FritsVrolijk »

Corp is in de overgang maak je niet druk haha
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Corp »

Niks overgang. Vind het raar dat iemand iets vraagt en eigenlijk al besloten heeft hoe t te doen. Elk antwoord is dan vrijwel nutteloos.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterlichten yank style ??

Post by Collector »

Corp wrote: Sun Jan 14, 2018 11:28 am Niks overgang. Vind het raar dat iemand iets vraagt en eigenlijk al besloten heeft hoe t te doen. Elk antwoord is dan vrijwel nutteloos.
En dat is aannemen wat je nu doet Corp, ik heb niks besloten en houd alle opties open, verder even mijn post hierboven lezen over meerdere wegen naar rome.

Heb een proef opstelling gemaakt en laat de lichten knipperen dmv onderbreken massa aansluiting.
Dit werkt op zich prima MITS er verlichting brand, geen verlichting of remlichten aan is GEEN knipperen.
Dus de volgende stap zou zijn bij een vast knippersignaal zou ik spanning op het achterlicht moeten krijgen waardoor de flip flop weer gaat knipperen enz.
Er is niks mis mee om op een forum even te sparren met veschillende gedachtes en denkbeelden hierover.
Zou met een relais ervoor kunnen zorgen dat er spanning op de lampen komt, diode ertussen dat het 1 richting verkeer is.
Corp zei al dat het steeds uitgebreider zou worden, maar geef het nog niet op




Heb het volgens mij voor elkaar, gebruik een relais om zodra het vaste knippersignaal aangeboden word, dat dan de lampen van spanning worden voorzien, tegelijkertijd gaat de flip flop in werking die de massa onderbreekt en zodoende de lampen laat knipperen.
Hele hoop gedoe dus voor 1 achterlicht, dezelfde repetitie zou ik moeten herhalen voor het andere achterlicht, EN omdat ik een vast signaal heb genomen knipperen de voorlampen dus ook niet meer. denk dat de optie die Corp aangaf toch de beste is, zal eens kijken waar die stekker ergens zit.
Post Reply