diesel inbouwen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Hallo allemaal,
Weet niet of ik hiermee erg veel hoon over me afroep, maar....het gaat hierom.

Deze zomer weer met de 1972 suburban met 1600 kg sleurhut erachter naar zuid frankrijk geweest. Was weer top, maar toch een dingetje.
De verkrijgbaarheid van lpg is toch wel een probleempje in Frankrijk, ondanks de twee 55 liter tanks, die er onder hangen. Niet langs de tolwegen, maar daar buiten wel.
Ik had het gevoel, dat ik mijn hele vakantie af moeten stemmen op "waar kan ik lpg krijgen" en "ga ik dat wel halen?" Ook een paar keer bij een gesloten tankstation gestaan en dan wordt het spannend. Heb ook nog 23 liter reserve benzinetankje, maar met een op drie is dat ook heel snel op.
Zou best een keer naar scandinavie willen, maar daar is lpg helemaal een probleem.

Nu heb ik twee opties bedacht.
Ik koop een 200 liter gastank en leg die (natuurlijk netjes vast) in de achterbak. Daarvoor moet ik tijdelijke vul -en afname aansluitingen met afsluiters maken en dan zodanig dat ook de oplettende apk keurder het niet ziet.

Of ik bouw een 6.2 liter diesel in. Diesel is in elke uithoek van de wereld te krijgen. En dat geeft een hoop minder stress onderweg.
Heb ooit eerder in een Citroen camper de benzine motor vervangen door een diesel en dat was best te doen.(ook de tank en leidingen over gezet)

Iemand ervaring met de montage van een tijdelijke extra gastank en wat daarvoor te doen is?
Iemand ervaring met het inbouwen van een 6.2 of de 6.5 liter diesel in een 1972 C10 suburban (3 door) ? en wat vindt de RDW daarvan? Want ik zal dan wel het kentekenbewijs aan moete laten passen en dit is natuurlijk nooit officieel zo vanaf fabriek geleverd geweest.

met dank en groet !

Jan.
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: diesel inbouwen

Post by Bromgabber »

Gas tank erbij leggen, en gewoon netjes met koppelstukjes bij de andere erbij bouwen?
Lijkt mij de makkelijkste optie.
Dan heb je ook geen gezeur met APK etc.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: diesel inbouwen

Post by sjak_brak »

Gezeur bij de apk heb je ook niet als je het bij de rdw laat omkeuren.

Hou er ook rekening mee, dat een dieselmotor wellicht in een heel ander toerenbereik op zn best werkt, dat kan impact hebben op de keus voor bak, eindoverbrenging e.d.

Maar diesel wordt pas interessant als het een wat moderner blok is, dus ook inbouw/ombouw electronica e.d.

Het kan wel natuurlijk, maar de vraag is ook hoeveel geld je in het project wilt steken.

Als je het bij LPG houdt, dan kan je ook werken aan verbeteren van de efficiency; denk bv aan wegmikken benzine-systeem, optimaliseren ontsteking, electrische fan ipv mechanishe, etc.

Nu leg je jezelf een aardige beperking op met die sleurhut wat betreft het verbruik. Ook daar zou je naar kunnen kijken natuurlijk. Waarom niet ter plekke een appartement oid huren, kan qua kosten best meevallen tov staplaats op een camping. (zeker als je ook het wegvallen van de caravanstalling meerekent voor de maanden dat ie niet gebruikt wordt)
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Beiden bedankt voor de replies.
Een tijdelijke extra gasvoorraad inbouwen is misschien wel de beste oplossing.
Ben op zich wel blij met mijn onderbouw tanks en die extra tank zal dus binnen moeten, maar dan echt alleen voor de vakanties. Ga maar eens te rade bij een gasboer hier in de buurt voor de opties en mogelijkheden.

Je suggesties en overwegingen, Sjak, zijn op zich heel logisch.
Maar mijn situatie is toch een andere. Vrouw en ik gaan regelmatig met het vliegtuig naar een buitenland en huren daar een camper, appartement i.o.d. (paar keer Griekeland, Spanje, paar keer USA en/of Canada). Maar een keer per jaar gaan we ook nog op vakantie met mijn autistische zoon en dan hebben we de caravan hard nodig. Een andere optie is er -gezien zijn handicap- gewoon niet. Een onbekende slaapplaats is te verwarrend en te stressvol. Een caravan met een eigen en vertrouwde slaapplek is dan een must.
Geen drama of zielig gedoe, maar actief anticiperen op een gegeven situatie en gaan voor de beste oplossing.

Alles overwegend en na jullie reacties is een moderne electronisch gestuurde (turbo) diesel te veel van het goede.

Nogmaals dank.
Jan
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: diesel inbouwen

Post by Tom_Thunderbird »

Is het iets om gedurende zo'n 'sleurhutvakantieperiode' een benzine- of dieselauto te huren?
Wel de vereiste caravan, maar geen gedoe met het aanpassen van de auto.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: diesel inbouwen

Post by sjak_brak »

Hoi Jan, dat is idd een hele goede reden :) Dan is het juist heel mooi dat je deze extra inspanning doet :thumbs:

Kosten-technisch heeft een huurauto misschien ook voordelen, afhankelijk van hoeveel km je rijdt uiteraard, en binnenin veel rustiger/stiller onderweg. Maar je gaat dan wel de ruimte van je sub missen onderweg.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: diesel inbouwen

Post by Wilf »

In Zweden bouwen ze in veel yanks Mercedes dieselblokken in hun klassieke yanks. Lekker goedkoop rijden, relatief zuinig. Dat bouwen ze in hun raggarbilar dus netjes gaat het niet; sloopmercedes kopen en blok erin harken. Misschien zonde van een nette auto. :D
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Effe chronologisch antwoorden.
Ja Tom, dat is wellicht een optie, maar ik heb een fantastische suburban in sublieme staat, die geweldig rijdt. Voor dagelijks vervoer hebben we vorig jaar (weer) een nieuwe Hyundai gekocht. Toertochtjes en korte vakanties maken we veelal met de motorfiets (Triumph Rocket3).
Als ik nou ook al niet meer op caravan-vakantie met de sub kan, blijven de meetings nog over. En daarvoor heb ik (was er gisteren mee naar de Haagse Meeting) nu ook nog een Ford F 500 vrachtwagentje uit 1961.
Kortom, de sub blijft deze ene caravanvakantie per jaar niet in de garage !

Zo zie je Sjak, dat iedereen zo zijn persoonlijke redenen heeft om zijn leven op zijn eigen manier in te richten. En het is mooi dat dat kan.

Ja Wilf, dat had ik ooit eens ergens gelezen, maar een mercedesmotor in mijn suburban inbouwen gaat me dan te ver. Mijn zoon heeft een Mercedes GD (zo'n vierkante 5 deurs terreinwagen) en daarin hebben we samen een nieuwe 5 cilinderturbo diesel ingebouwd i.p.v. een ongeblazen 6 cilinder diesel. Dat was te doen, maar om nou zo'n blok in mijn sub te bouwen??.....
Ben er wel uit en ga voor een extra gastank van 220 liter. En ik heb weer een LPG boekje op de kop kunnen tikken met alle adressen in europa, waar gas te krijgen is. Ook wel handig!

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken en de suggesties.

jan.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: diesel inbouwen

Post by boyanka »

Zorg dat je sub ook op benzine kan rijden.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: diesel inbouwen

Post by big dooley »

ff wat anders... 1 op 3 met een sub en een flinke sleurhut erachter is nog vrij netjes te noemen
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: diesel inbouwen

Post by boyanka »

Het is maar 1x per jaar dat je aanspraak zou moeten maken op benzine. Het is een afweging waard denk ik.
Mijn cadillac reed ook 1:3 maar op benzine toch bijna 1:4.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Kom effe terug op mijn post van 2016....
Dat van die extra gastank is het niet geworden en ga toch overstappen op diesel.
Inmiddels heb ik een 6.2 ongeblazen dieselblok aangeschaft . Benzine/gas 5.7 is er al uit en vervang ook gelijk de 400 bak voor een gereviseerde. Waar ik niet helemaal uitkom is welke voorste motorsteunen ik nou moet hebben. In 1972 werd de C10 nog niet geleverd met een diesel, maar wel met een big block (402 / 6.6 liter) en die schijnen ook te passen voor een dieselblok. Nou lees ik ergens op het 1967-1972 forum (USA) , dat de smallblock steunen ook goed passen, terwijl anderen weer roepen, dat de uitlaatspruitstukken dan weer in de weg zitten tov het chassis. Maaarrrrrr.....weer anderen spreken dat dan vervolgens weer tegen. Schiet dus lekker op. Iemand hier die mij van een fatsoenlijk advies kan dienen?
Eeuwige dank en roem zal uw deel zijn.

Met groet,
Jan.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: diesel inbouwen

Post by boyanka »

Indien ze niet passen gewoon aanpassen zodat het wel past
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Ja, oké, boyanka... dank voor je reactie en het meedenken.
Koop alleen graag gelijk de juiste steunen, scheelt een hoop heen en weer gerij. En je hebt passen en passen. Niet alleen moeten de boutjes in de juiste gaten passen en blok vrij hangen, maar ook dat blok, bak en aandrijfas in één lijn liggen.

Jan.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: diesel inbouwen

Post by Nick_nl »

Gaaf project. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken, 130pk en 325Nm is niet echt veel om en een zware auto en zware caravan te verplaatsen.
Post Reply