Motorolie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Motorolie

Post by Eelke »

De tijd lijkt gekomen om de eerste keer de motorolie voor mijn 77er Cadillac Coupe Deville bij te vullen. Dit is mijn eerste klassieker en ik vroeg me af wat jullie er in gooien. Het betreft een 425cu (7.0L) blok, waarmee ik voornamelijk langere ritten rijd. Meestal 1 à 2 uren door bebouwde kom en lokale wegen.

Welk type raden jullie aan? En goedkope van de Action of toch maar 'kwaliteitsspul'?

Bedankt!
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motorolie

Post by Corp »

Techno 10w40 van de action :D
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Motorolie

Post by camaro rs »

gelijk werk merk 15W40, komt meestal toch uit dezelfde opslagtank
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: Motorolie

Post by Gearz »

Ik zou er een goede minerale Multigrade olie in doen, bijvoorbeeld een typische klassieker olie welke ZDDP toevoeging heeft.
Dit voorkomt overmatig mechanisch inslijten van onderdelen en losweken van rotzooi in je oude blok.
ZDDP toevoeging in motor olie is prima voor ouderwetse flat tapped nokkenassen in nog originele ouderwetse motorblokken, in de normale oliën is ZDDP al lang niet meer te vinden.
In moderne motoroliën zitten echter wel weer veel reinigende dopes welke prima werken in moderne blokken maar echter schadelijk kunnen zijn voor afdichtingen in klassieke motoren.

Zoiets dergelijks.
https://www.autowebshop.nl/olie-vloeist ... roductWrap

Michel.
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Motorolie

Post by Eelke »

Gearz wrote: Wed May 30, 2018 7:07 pm Ik zou er een goede minerale Multigrade olie in doen, bijvoorbeeld een typische klassieker olie welke ZDDP toevoeging heeft.
Dit voorkomt overmatig mechanisch inslijten van onderdelen en losweken van rotzooi in je oude blok.
ZDDP toevoeging in motor olie is prima voor ouderwetse flat tapped nokkenassen in nog originele ouderwetse motorblokken, in de normale oliën is ZDDP al lang niet meer te vinden.
In moderne motoroliën zitten echter wel weer veel reinigende dopes welke prima werken in moderne blokken maar echter schadelijk kunnen zijn voor afdichtingen in klassieke motoren.

Zoiets dergelijks.
https://www.autowebshop.nl/olie-vloeist ... roductWrap

Michel.
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb nog even mijn serviceboekje doorgespit en dit komt inderdaad overeen. Ga deze maar eens aanschaffen. Nogmaals dank!
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Motorolie

Post by hemi »

Wat zijn flat tapped nokkenassen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motorolie

Post by Corp »

Vlakke stoters dus geen rolstoters. Met een platte iets convexe voet die draait op een schuin geslepen nokprotiel en dus aan afschuifwrijving onderhevig is
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Motorolie

Post by hemi »

Ik snap het.
En in welke motoren kan je zo'n systeem vinden?
Vorig jaar heb ik mijn klepstoters eruit gehaald en schoongemaakt maar ik kan me de vorm niet meer herinneren.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motorolie

Post by Corp »

Die zijn vlak. Rolstoters kwamen midden jaren 80
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Motorolie

Post by Nick_nl »

hemi wrote: Thu May 31, 2018 11:31 am Ik snap het.
En in welke motoren kan je zo'n systeem vinden?
Vorig jaar heb ik mijn klepstoters eruit gehaald en schoongemaakt maar ik kan me de vorm niet meer herinneren.
Heb je deze ook in exact het zelfde gat terug gestopt? Deze lopen in op de nok en kun je niet overzetten op een andere.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Motorolie

Post by BigBlockMopar »

Daar zijn de ervaringen over verdeeld.
De meningen echter niet (snel) :)
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Motorolie

Post by hemi »

Nick_nl wrote: Thu May 31, 2018 5:31 pm Heb je deze ook in exact het zelfde gat terug gestopt? Deze lopen in op de nok en kun je niet overzetten op een andere.
Nee ik heb ze willekeurig terug gezet, ik wist niet dat het kwaad kon.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motorolie

Post by Corp »

Ga je merken binnen afzienbare km's. Kan er gelijk wat fatsoenlijks in
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Motorolie

Post by hemi »

O kut, naja weer wat geleerd.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Motorolie

Post by Nick_nl »

Leuke andere nokkenas met nieuwe stoters. Flat tappet kost de wereld niet.
Post Reply