Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Image

Ik ben meer een lezer dan een reageerder maar voor het probleem dat ik nu heb met m'n daily '86 er LTD 5.0 EFI, hoop ik op jullie hulp.

De auto heeft me de afgelopen 7 jaar probleemloos van A naar B gebracht. Sinds kort is het volgende het geval:

Na een langere rit, waarbij de motor echt goed warm is valt deze wanneer je tot stilstand komt uit. Bak in P, starten en hortend en stotend verder.
Bij bijvoorbeeld inparkeren valt de motor uit bij selecteren van de R. Starten en weer in R (of D, maakt niet uit) motor uit. Alleen bij veel gas geven direct na inschakelen van een versnelling blijft de motor draaien. Maar niet van harte. En nou het gekke: niet na elke langere rit waarbij de hele boel goed warm is zijn deze verschijnselen er. Je zou zeggen, wanneer het bijvoorbeeld een sensor betreft: kapot is kapot. Toch?

Bij een koude motor is dit allemaal niet aanwezig. Op de snelweg ook niks aan de hand. Auto versnelt goed, allemaal prima. Schakelen gaat boterzacht, gewoon zoals het hoort. Dit alles ook bij een warme motor. De ellende begint wanneer gestopt moet worden. Alsof de brandstoftoevoerorganisatie niet weet wat er moet gebeuren.

Zelf heb ik de koelwatersensor vervangen én kort geleden ook de luchtsensor laten vervangen die in het inlaatspruitstuk zit. Daarbij nieuwe pakkingen geplaatst. Gasklephuis is schoon, alle EGR toestanden zitten er nog op. Maar goed, dit was ook het geval toen de auto nog liep zoals bedoeld.

Zo'n 200 kilometer geleden zijn ook alle bougies, de kabels, verdelerkap en alle vloeistoffen vervangen. Ook alle filters natuurlijk.

Iemand enig idee? Of een adres waar de auto uitgelezen kan worden, voorzover mogelijk? Dank voor de reacties!
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by Pavement Pounder »

Wanneer brandstof filiter vervangen ?
Lambda sensor kan gaar zijn, of lek in de uitlaat tussen motor en lambda.
Vacuumlek kan ook nog.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Het filter is begin juni vervangen. De APK is toen ook gedaan. Ik ga er dan ook maar van uit dat de uitlaat op lekken is gecontroleerd. Die lambda vind ik wel aannemelijk ja. Zelf helemaal niet aan gedacht. Ik zat meer dichter in de buurt van de motor te denken. Vandaar die lucht- en koelwatersensor die al vervangen zijn. Zat ook aan de MAP te denken maar begin eerst met de lambda. Dank zover!
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by Bromgabber »

Sensor is niet altijd "stuk".
Kan ook dat er bij warmte een contact in een sensor los komt, of een soldering op een printplaat bijvoorbeeld.
Niet helemaal voor de hand liggend, maar misschien blijft de injector soms was "na pissen,".
Aannamens zijn dodelijk, een uitlaatspruitstuk pakking wat lekt kan ook rare dingen doen.
Zou het even checken om het uit te sluiten ;)
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by peerke »

Heb je al gecontroleerd of de distributie in het blok nog goed is?
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Voor wat betreft de sensor: daardoor lijkt vervangen me de beste optie. Dan sluit ik weer wat uit. De motor loopt echt heel netjes als ie dus niet warm is. Op vacuüm en op eventuele lekke pakkingen is ie gecontroleerd.

Naar de distributie is niet gekeken. Gezien het mooie lopen van de motor indien koud heb ik hier niet aan gedacht. Wat kan het verband hierin zijn icm met het gedrag bij warme motor?

Dank allen voor jullie input!
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by Mercury »

Heb je al naar de IAC gekeken? idle Air Controle Valve.

Wanneer deze niet meer lekker soepel gaat, dan krijg je dit soort verschijnselen. Hij zit tegen je gasklephuis aangebouwd.

Dit is je actuator die bijregeld tijdens stationair.

Groeten,

Adam
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Niet naar gekeken nog. Dank, ik ga ermee aan de slag!
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Om zeker te zijn dat ik de juiste IAC zou bestellen ben ik vanmiddag op zoek gegaan naar een nummer op deze klep. Ik kwam er toen gelijk achter dat het minst goed bereikbare boutje duidelijk niet aangedraaid was. Kon zo maar een slag of 10 vaster. De bovenste daarna ook 1 of 2 slagen. Eerst nu maar eens rijden en kijken of dit resultaat geeft. Anders gaat er een ander op samen met de lambda sensor.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Aandraaien boutje geeft geen verbetering. Wat wel opvalt is dat de motor met airco aan áltijd slecht loopt, zeker bij stationair. Airco uit loopt de motor veel beter met af en toe een “verslikking” bij stationair en bij wisselen tussen D en R bijvoorbeeld. Is dit ook te rijmen met de IAC?
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by Mercury »

Ja, deze gaat meer open bij aanschakelen airco.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Top! Lijkt er sterk op dat dit de boosdoener is dan. Zojuist heb ik de oude eraf gehaald zodat ik het nummer ervan kon lezen. Rockauto heeft 'm dus ik ga 'm bestellen. Dank zover, weer (veel) wijzer geworden!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by gert »

ook smoorklephuis en smoorklep es goed schoonmaken, anders heeft nieuwe IAC geen zin.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Ga ik doen. Lijkt schoon maar het kan geen kwaad inderdaad om daar extra aandacht aan te geven. Dank!
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: Onregelmatig lopende motor 1986 Ford LTD

Post by urban86 »

Zojuist de nieuwe IAC gemonteerd. Uurtje gereden met airco aan en uit. Veelvuldig gestopt op parkeerplaatsen, stukje vooruit, achteruit, vooruit, achteruit gewaggeld en het probleem is weg! Alle medenkers bedankt en Mercury extra dank voor het wijzen op deze klep. Top!
Post Reply