Koeling vraagstuk.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by MotiV8 »

Nick_nl wrote: Mon Sep 10, 2018 6:35 pm De ontsteking staat op 16* ini en 35* bij 2500rpm met vacuümvervroeging er nog bovenop.
Ook het mengsel is goed, cruise is 14.0 - 15.0 AFR. Bij vollast gaat het naar de 11.3 AFR
My 50 cents ( 1000den €€€ aan diverse testbank rapporten - geremde bank en dyno bank - van diversen in NL )

10-12' initial.
38' bij 4000rpm ( met eventueel vacuum vervroeging bovenop ) ( Let op centrifigaal pas vanaf 1200rpm en niet eerder )

Mengsel 13,5 - 14 cruise.

12,5 - 13,5 vollast, niet lager tenzij je IRS gaat met Quad Webers.


Eerst cruise afstellen met 120km/u = hoofdsproeiers.

WOT = boven in rpm = lucht correctie

Als laatste is stationair sproeier.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de tip, dit is wel flink anders als wat in de meeste boeken staat.
4000 rpm is vlak voor het schakelmoment van mijn automaatbak (4400)
Het goede weer is nu toch voorbij, dus kan ik weer gaan klussen :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Corp »

Ook bij licht gas 4400?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Nee, dan veel eerder. 4400 is volgas
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Gearz »

Ik kan een prachtig verhaal ophangen van waarom je exact de radiateur moet kopen die ik ook heb echter is het veel beter direct naar de feiten te kijken dan te luisteren naar alle internet ervaring van anderen en de prachtige "wij van wc eend adviseren wc eend" beloftes van leveranciers.

http://www.enginebasics.com/Engine%20Ba ... oling.html

7 Pagina's om eens lekker rustig door te lezen, daarna ben je expert in motor koeling. ;)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Corp »

Welke heb je dan?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Het is uiteindelijk toch deze geworden.
Ik begrijp dat een cross flow stukken beter kan zijn, maar dat ziet niet uit bij mijn auto. Deze aluminium radiateur kan ik nog zwart spuiten om het weer een beetje OEM te laten uitzien. De meeste mensen zal het niet opvallen.
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Roger »

Zelfde probleem gehad was niet genoeg flow in de radiateur
Nieuwe erin en klaar
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Roger »

:cry: Ooohw ik zie dat ik niet op de laatste post heb gereageerd in eerste instantie
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Dat is ook mijn oplossing, er ligt een nieuwe Alu radiateur klaar. Wel heb ik eerst nog alle verf van de huidige afgehaald en dat heeft een kleine verbetering gegeven. Nu met het koele weer heb ik nergens last van.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Koeling vraagstuk.

Post by mercury1970 »

Hmmm, heb wel eens gehoord van een zomerthermostaat en een winterthermostaat, maar een zomer en winterradiator vind ik een beetje overdreven ! :lol:
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Tja je moet wel wat te doen hebben :)
Maar veel gereden zal er de komende tijd niet worden. Dit is nu echt een mooi weer auto geworden.
Post Reply