zelf lassen voor dummy's

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

Als eigenaar van een oude Chevy kan je roest verwachten.
Alles laten doen kost een hoop geld en dat heb ik niet dus ik wil het zelf gaan doen.
Een beetje bakken en braden kan ik wel maar plaatstaal van een carrosserie netjes lassen is andere koek.
wat kost een lasapparaat om plaatstaal te lassen en is het te leren met een youtube cursus of is het beter om een serieuze cursus te volgen?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by mercury1970 »

Ik heb een demo CO2 Lincoln met fles gekocht een aantal jaren geleden voor € 500 en nog steeds erg blij dat ik het gedaan heb.
Voor mij was het misschien makkelijker omdat ik ooit een lascursus heb gehad voor constructies te lassen; hier zit wel een verschil in met plaatwerk lassen. Denk echt als je handig bent en een meter 0.8 mm plaat koopt om te oefenen en Youtube, dan moet dat goed komen !
Er wordt meestal "gespotweld" en niet aan een stuk doorgelast, zoals bij een constructie, waar krachten op komen te staan.
Je komt meer aan het wegslijpen van je las dan dat je last !
Goede slijptol is erg belangrijk. Go for it !
PS Koop een oud voorspatbord op de sloop en oefen daar op, stuk eruit, malletje maken van karton, overzetten op metaal, vormen en erin lassen.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Nick_nl »

Misschien een optie als je in de grensstreek woont.
https://www.syntra-limburg.be/opleiding ... mer-lassen

Hier heb ik wel eens en basis cursus lassen gedaan en dat is erg goed bevallen. Ook de prijs viel toen super mee.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

Bedankt voor de tips.
Ik vraag me alleen af wat voor slijptol ik dan moet hebben?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by SRB12 »

Ik heb één met slow start gekocht. Dat werkt wel prettig en het is een 125mm variant.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by muddy bandit »

hemi wrote: Wed Feb 06, 2019 6:49 pm Bedankt voor de tips.
Ik vraag me alleen af wat voor slijptol ik dan moet hebben?
Gewoon zo'n goedkoop OK huismerkding van de Gamma, en niet omdat het zulke perfecte machines zijn maar omdat ze een perfecte 2 jaar fabrieksgarantie + 1 jaar extra Gamma garantie hebben... en in die periode gaat het zondermeer wel kapot en krijg je aan de servicebalie gewoon een nieuwe mee mits je je kassabonnetjes hebt bewaart.
En aangezien die dingen toch geen drol kosten koop je er dus gelijk maar 3 stuks: 1 voor het doorslijpschijfje, 1 voor het schuurschijfje en 1 voor de reserve zodat je altijd verder kunt met je werk als er één defect gaat.
Ik doe het al vele jaren zo, die dure merken zoals DeWalt, Makita gingen bij mij ook hooguit 3 jaar mee... dus meestal tot net buiten de garantie.

Het mooiste is nog steeds een luchttolletje, maar dan heb je meestal dat geknetter van de compressor er weer bij.
Ow ja, schijfdiameter 125 vind ik prettiger als 115, kun je net iets dieper mee in de ingewanden van de auto slijpen.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

En het lasapparaat?
Is 140A genoeg?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by mercury1970 »

Meer dan genoeg, je zit vooral in het laagste bereik te knetteren, anders ga je er heel snel doorheen...... maar daar kom je nog wel achter, vandaar het oefenspatbord !
Meerdere slijptollen; zeker een aanrader, minstens 2.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by muddy bandit »

Ik heb een Cebora Evo 160 staan, deze werkt gewoon op 230V en geeft een lasstroom van 28-160A in 7 stappen.
Met name de laagste stand is fijn voor dun plaatwerk (0.8) inlassen, de hogere standen zijn meer voor dikkere materialen, en de hoogste stand is om de aardlekschakelaar in de meterkast te testen als je daar geen zwaardere zekering in zet.
Gewoon een heel fijn machientje wat simpel te bedienen is en toch goed resultaat levert, ik heb er al 5 auto's mee gerestaureerd.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by cees V8 »

Gebruik 0,8 mm draad voor auto plaat. Dikker last een stuk vervelender, je heb meer stroom en ampères nodig bij dikker draad en dus meer warmte inbreng. En is het te lassen materiaal erg roestig, gebruik dan een menggas met meer CO2 erin. Spettert meer maar last beter met roest. Heb je schoon materiaal? Gebruik dan menggas met weinig CO2 erin. Met alleen CO2, bijvoorbeeld een oude brandblusservulling, heet het lasproces Mag en met b.v. argon heet het Mig. Mag=metal actif gas en Mig=metal innert gas.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

Bedankt voor de nuttige tips :)
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Crash »

muddy bandit wrote: Thu Feb 07, 2019 8:51 pm Ik heb een Cebora Evo 160 staan, deze werkt gewoon op 230V en geeft een lasstroom van 28-160A in 7 stappen.
Met name de laagste stand is fijn voor dun plaatwerk (0.8) inlassen, de hogere standen zijn meer voor dikkere materialen, en de hoogste stand is om de aardlekschakelaar in de meterkast te testen als je daar geen zwaardere zekering in zet.
Gewoon een heel fijn machientje wat simpel te bedienen is en toch goed resultaat levert, ik heb er al 5 auto's mee gerestaureerd.
Lees ik het goed dat je 0.8 dikte lasdraad gebruikt, is dat makkelijker in gebruik dan 0.6? Mijn doel is tussen de 0.5 en 1mm plaat te lassen
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by cees V8 »

Ow sorry, ik bedoelde beslist niet dikker dan 08,mm gaan. Dunner zou nog beter zijn bij dun plaatwerk.
Maar ook de instel mogelijkheden van je lasapparaat zijn van grote invloed op je laswerk.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by muddy bandit »

Crash wrote: Mon Feb 11, 2019 8:54 am Lees ik het goed dat je 0.8 dikte lasdraad gebruikt, is dat makkelijker in gebruik dan 0.6? Mijn doel is tussen de 0.5 en 1mm plaat te lassen
Nope, ik gebruik meestal 0.8 zincor plaat om in te lassen... en daarbij gebruik ik meestal de 0.6 draaddikte, en een blok koper achter het werk om de hitte zoveel mogelijk uit het plaatmateriaal te houden. (dit i.v.m. vervormen van de plaat door de hitte, het koper absorbeert de warmte heel goed)
Met 0.8 draad en dunne plaat wil het trouwens ook nog wel, maar het werkt wat minder netjes en geeft wat meer nabewerking.
0.8 draad gebruik ik meestal pas bij plaatdiktes vanaf 1,5 mm, voor herstel van chassis, draagbalken enz..
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Crash »

Ff verder gezocht op de Cebora Evo 160 en in Amerika word ie zelfs ge-rebatched door Snap-on en is ie 2x duurder
Post Reply