zelf lassen voor dummy's

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by rene74monte »

gude is een beetje een flutmerk , het is het allemaal net niet , maar het ligt er gewoon aan wat je er mee wilt doen , wat plaatwerk lassen zal geen probleem zijn denk ik
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

Ok bedankt, ik ga eigenlijk alleen maar plaatwerk doen en in het ergste geval een stukje chassis.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by rene74monte »

het is wel een mooie goedkope om mee te beginnen , ik ben zelf ooit met zo`n fluxdraad apparaatje begonnen , compleet waardeloos
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Corp »

Kun je beter een nette 2e hands kopen. Een duurdere machine met stabielere boog, traploos verstelbaar, betere doorvoermotor etc maakt het leerproces een stuk aangenamer.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

Ja ik snap het helemaal en ik ben het volkomen met je eens.
Maar helaas zit ik nu in een echtscheiding dus weinig geld over voor duurdere spullen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by rene74monte »

je moet gewoon even geluk hebben , ik heb voor 300 euro een zo goed als nieuwe lorch gekocht die normaal rond de 1400 zit
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by SRB12 »

Ik heb iets vergelijkbaars van Einhell en dat bevalt me wel. Ik heb er een 0,6mm draadrol bijgehaald en daar heb ik al heel wat meters plaatwerk mee gelast.
dickdale
Posts: 105
Joined: Wed Jan 17, 2007 12:14 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by dickdale »

Ikzelf heb MTS en HTS gedaan maar op de MTS voor het laatst gelast voordat ik mijn auto kocht. En dat was 10 jaar terug.

Cebora, Esab, Lincoln, Fronius, Contiweld, zijn allemaal goede merken. De enne wat duurder dan de andere. Je hebt ze ook op 230Volt voor als je geen 400V aansluiting hebt. Wat ik altijd zeg, koop goed spul anders ben je duurder uit op de lange termijn. Goed gereedschap is immers het halve werk.

Wat daarnaast handig is, is een goede lashelm. Ik heb een goedkope gekocht €70 euro maar tov een Speedglas 9100 lijkt het net alsof je door een zonnebril aan het kijken bent. Een 3M Speedglas loont zich echt.
Daarnaast is een slijptol 125mm, Bosch blauw, Makita, Dewalt, Hitachi erg goed. Ook een Powerfile is heel erg handig.
Spullen kan je kopen via Toolstation, CROP non paint, etc.
Staal koop ik meestal bij ijzershop.nl
Neem vooral de tijd met lassen. Pak eerst een paar proefstukjes, en zorg dat je smeltbad de twee delen aan elkaar last. Als je er niet zeker van bent, kan je aan de achterkant een lamp houden. Als alle kieren dicht zijn, zie je geen licht meer. Las niet te grote stukken achter elkaar. Als je namelijk te veel warmte in het staal brengt, trekt deze krom. Hecht de te lassen delen eerst aan elkaar.
Als je een stuk staal er uit slijpt omdat deze rot is, gooi hem dan niet meteen weg. Deze kan je gebruiken als voorbeeld. Leg hem op een stuk nieuw staal en trek het contour over met een kraspen. Daarna kan je met een lamellenschijf of de powerfile het stuk passend maken.
Het vergt een beetje geduld en vooral veel oefenen, maar het is goed te doen. Beschermende kleding is ook wel handig. En zorg er voor dat je geen blote huid in het zicht hebt want je verbrand levend. Het liefst een dunne leren jas (echt leer/lasjas) en goed handschoenen.

Wees niet bang, als het niet naar je zin is, slijp je het er weer uit en doe je het opnieuw...

Niet van, maar prima spul:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... i-488.html
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... combi.html
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by hemi »

Bedankt voor de tips.
De prijzen bij ijzershop zijn wel netjes.

Bij die cebora op marktplaats is de minimale ampère 40
Is dat niet te veel voor dun plaatstaal?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Corp »

Cebora (de budget modellen) is kut als je t mij vraagt. Heb ook ergens zo'n ding. 1 aangedreven wiel op doorvoer met als resultaat al snel inconsistente doorvoer. Niet traploos.

Ik heb nu duitse D+L mig machines, een oude philips mig met losse doorvoer en een oude heel zware lincoln tig en thermal arc tig en.plasmasnijders. ik gebruik liever mn 30 jaar oude philips (zelfde als hoekloos huismerk) dan dat cebora ding.
dickdale
Posts: 105
Joined: Wed Jan 17, 2007 12:14 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by dickdale »

hemi wrote: Sat Apr 06, 2019 7:32 am Bedankt voor de tips.
De prijzen bij ijzershop zijn wel netjes.

Bij die cebora op marktplaats is de minimale ampère 40
Is dat niet te veel voor dun plaatstaal?
Plaatstaal van 1 mm las je met ongeveer 30-40 ampere, dus dat zal iets wat aan de hoge kant zijn als dat zijn minimale stand is.
dickdale
Posts: 105
Joined: Wed Jan 17, 2007 12:14 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by dickdale »

Corp wrote: Sat Apr 06, 2019 12:24 pm Cebora (de budget modellen) is kut als je t mij vraagt. Heb ook ergens zo'n ding. 1 aangedreven wiel op doorvoer met als resultaat al snel inconsistente doorvoer. Niet traploos.

Ik heb nu duitse D+L mig machines, een oude philips mig met losse doorvoer en een oude heel zware lincoln tig en thermal arc tig en.plasmasnijders. ik gebruik liever mn 30 jaar oude philips (zelfde als hoekloos huismerk) dan dat cebora ding.
Ikzelf las ook met een oude machine, TS moet zich even verdiepen in de apparatuur die er te koop staat. Wat wel geldt is dat goedkoop vaak duurkoop is. Je kan beter wat extra betalen dan voor een Güde of een chinese lasapparaat gaan. Op de lange termijn heb je daar meer aan.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Grasmusen »

Hallo,

ik las met HBM 200. En dat gaat geweldig geen minuut spijt van deze chinees ;) :thumbs: :)

https://youtu.be/Ouf4T0jB0oQ

En harry voor de goeie tips
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by rene74monte »

en who are you ?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: zelf lassen voor dummy's

Post by Corp »

Herman Buitelaar denk ik 😁
Post Reply