Hallo ,
Een vriend van mij rijd sinds kort een chevrolet suburban 4x4 uit 1976 met automatische versnelling aan het stuur. En 400cui motor.
Hij vraagt zich af of de wagen continu 4x4 rijd of juist 2wd?
Hij kan wel bij zn voorwielnaven een knop omzetten maar weet verder niet wat ie nog moet doen om hem in 4wd of 2wd te zetten.
Kan iemand mij uitleggen welke handelingen nodig zijn en of het wel kan ?
En aub een uitleg over de 1 en 2 op de selector aan het stuur
Alvast bedankt!
Groet Leon
Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Normaal net als een blazer, permanent 4x4. Maar de naven kan je blokkeren zodat hij niet meer fatsoenlijk een bocht door kan. Dus voor in de zandbak
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Dus als ik het goed begrijp rijd ie altijd 4wd en kan ie niet in 2wd gezet worden? Wat gebeurt er precies als ik de naven van de voor wielen blokkeer?
Sorry maar ik ben niet bekend met 4wd :-)
Sorry maar ik ben niet bekend met 4wd :-)
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Hij rijdt altijd met een permanente 4x4.
Als je de asnaven blokkeer dan slipt de 4x4 niet meer. Dat is voor terrein rijden of echt in de sneeuw
Als je de asnaven blokkeer dan slipt de 4x4 niet meer. Dat is voor terrein rijden of echt in de sneeuw
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Is de auto nog origineel?
Er zijn zowiezo 2 soorten tussen bakken die ik ken, misschien zijn er meer...
Heb zelf een 1979er suburban gehad met 400cui en automaat (th350) aan het stuur. Was 100% originele auto, die had als tussenbak:
4low lock
4low
neutral
4high
4high lock
Heb ook een 1978er blazer gehad, geen idee wat zijn historie was, 350cui en automaat (th350) aan het stuur, had al veel eigenaren gehad en was best al wel aan gesleuteld, ik weet niet of het origineel was. Die had als tussenbak:
4low lock
4low
neutral
2wd high
4high
4high lock
Kan ook zijn dat 2wd en neutral andersom zaten, weet ik niet meer precies.
Origineel staat het ook op de knop van de 4x4bak en op de sticker die aan de achterkant van de zonneklep zit.
Er zijn zowiezo 2 soorten tussen bakken die ik ken, misschien zijn er meer...
Heb zelf een 1979er suburban gehad met 400cui en automaat (th350) aan het stuur. Was 100% originele auto, die had als tussenbak:
4low lock
4low
neutral
4high
4high lock
Heb ook een 1978er blazer gehad, geen idee wat zijn historie was, 350cui en automaat (th350) aan het stuur, had al veel eigenaren gehad en was best al wel aan gesleuteld, ik weet niet of het origineel was. Die had als tussenbak:
4low lock
4low
neutral
2wd high
4high
4high lock
Kan ook zijn dat 2wd en neutral andersom zaten, weet ik niet meer precies.
Origineel staat het ook op de knop van de 4x4bak en op de sticker die aan de achterkant van de zonneklep zit.
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Ok.bedankt voor info!
Weer wat wijzer geworden .
Weer wat wijzer geworden .
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
mijn suburban heeft gewoon een inschakelbare 4x4, met de pook op de vloer schakel je die in of uit, niks permanent 4x4!
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Suburban 1976 4wd en 2wd vraag
Die "knop" in de voorwielnaven betreft de bediening van de vrijloopnaven.
Daarmee ontkoppel je de wielen van de aandrijflijn zodat je als je in de 2WD rijdt de aandrijflijn voor ook niet meer mee laat draaien met de vriloopnaven op stand "free"..... dat scheelt een klein beetje slijtage, brandstofverbruik en geluid.
Wil je 4WD rijden dan moet je die naven dus ook op "lock" zetten als je de tussenbak in een stand 4WD zet.
Bij de meeste inschakelbare 4WD's is het trouwens niet aan te raden om 4WD op verharde wegen te gaan rijden, meestal is bij die auto's de tussenbak namelijk niet uitgerust met een differentieel zodat er een starre verbinding tussen voor- en achteras ontstaat.... als je dan een bocht neemt wringt er ergens wat in de aandrijflijn en dat vinden de aanwezige kruisstukjes, lagers en homokineten absoluut niet fijn. (merk je ook goed door het veel zwaarder sturen)
De permanente 4WD's hebben een differentieel (of viscokoppeling bij modern spul) in de tussenbak die dat wringen voorkomt, en die zijn meestal ook uitgerust met een apart inschakelbare "lock"-stand (sper) op de tussenbak.
Op permanente 4WD's hebben die vrijloopnaven dus ook totaal geen zin aangezien de voorste aandrijflijn daar toch altijd (door de tussenbak aangedreven) meedraait.
Daarom zal je ook nooit een Landrover Defender/Series of een Lada Niva uitgerust met vrijloopnaven gaan vinden.
Gezien de aanwezigheid van vrijloopnaven zal jou Sub dus ook een 2WD stand hebben en mag de 4WD stand (zowel hoog als laag) alleen offroad gebruikt worden als de vrijloopnaven ook op de "lock"-stand staan.
Daarmee ontkoppel je de wielen van de aandrijflijn zodat je als je in de 2WD rijdt de aandrijflijn voor ook niet meer mee laat draaien met de vriloopnaven op stand "free"..... dat scheelt een klein beetje slijtage, brandstofverbruik en geluid.
Wil je 4WD rijden dan moet je die naven dus ook op "lock" zetten als je de tussenbak in een stand 4WD zet.
Bij de meeste inschakelbare 4WD's is het trouwens niet aan te raden om 4WD op verharde wegen te gaan rijden, meestal is bij die auto's de tussenbak namelijk niet uitgerust met een differentieel zodat er een starre verbinding tussen voor- en achteras ontstaat.... als je dan een bocht neemt wringt er ergens wat in de aandrijflijn en dat vinden de aanwezige kruisstukjes, lagers en homokineten absoluut niet fijn. (merk je ook goed door het veel zwaarder sturen)
De permanente 4WD's hebben een differentieel (of viscokoppeling bij modern spul) in de tussenbak die dat wringen voorkomt, en die zijn meestal ook uitgerust met een apart inschakelbare "lock"-stand (sper) op de tussenbak.
Op permanente 4WD's hebben die vrijloopnaven dus ook totaal geen zin aangezien de voorste aandrijflijn daar toch altijd (door de tussenbak aangedreven) meedraait.
Daarom zal je ook nooit een Landrover Defender/Series of een Lada Niva uitgerust met vrijloopnaven gaan vinden.
Gezien de aanwezigheid van vrijloopnaven zal jou Sub dus ook een 2WD stand hebben en mag de 4WD stand (zowel hoog als laag) alleen offroad gebruikt worden als de vrijloopnaven ook op de "lock"-stand staan.