Scheve achteras
Scheve achteras
De aangekochte chevy uit de VS heeft helaas niet de goede as er onder. Wielen steken 4 cm uit, en dat wil.ik liever niet.
Optie is om de huidige te laten richten of datgene te vervangen wat scheef is.
Wiel blijft ook bij draaien in dezelfde stand scheef.
Zal dus steekas bevestiging zijn? Ik heb geen idee hoe het in elkaar steekt en wat dan vervangen moet worden.
Iemand tips of tricks?
Optie is om de huidige te laten richten of datgene te vervangen wat scheef is.
Wiel blijft ook bij draaien in dezelfde stand scheef.
Zal dus steekas bevestiging zijn? Ik heb geen idee hoe het in elkaar steekt en wat dan vervangen moet worden.
Iemand tips of tricks?
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Scheve achteras
Lastig te zien op de foto's, maar staat het wiel wel werkelijk scheef op de as of is het een simpel gevalletje van een kromme ankerplaat? (remtrommels worden nog wel eens hardhandig verwijderd door met een koevoet tussen de trommel en ankerplaat te wrikken)
Re: Scheve achteras
ik zie niet wat er scheef of krom is.
bedoel je de stud flens?
bedoel je de stud flens?
Re: Scheve achteras
Wiel staat echt scheef op de as.
Verklaarbaar want heeft een flinke klappert gemaakt.
@Gert, Ik denk dat je de ankerplaat bedoeld? Dat is het niet
Verklaarbaar want heeft een flinke klappert gemaakt.
@Gert, Ik denk dat je de ankerplaat bedoeld? Dat is het niet
Re: Scheve achteras
nee, ik bedoel de flens waar de wiel studs in zitten.
Re: Scheve achteras
Ah oké, zou wel kunnen inderdaad.
Is het mogelijk dat alleen die scheef is?
Is die flens gewoon vervangbaar?
Is het mogelijk dat alleen die scheef is?
Is die flens gewoon vervangbaar?
Re: Scheve achteras
dat had ik wel gezien, maar zoals iemand al opmerkte kan dat zijn van een ruwe demontage van de trommel.
ik bedoel het rood omcikelde flens
als je de as laat draaien moet je kunnen vaststellen wat er krom is.
ik bedoel het rood omcikelde flens
als je de as laat draaien moet je kunnen vaststellen wat er krom is.
Re: Scheve achteras
Begrijp ik, maar de trommel is niet ruw gedemonteerd. De auto heeft een zijwaartse klapper gemaakt.
Als ik het chassis verplaatst, rolt het wiel in dezelfde schuine stand. Remtrommel loopt ook aan op de remvoering, vandaar dat de theorie wel kan kloppen dat de flens waar de studs in geperst zitten scheef is
Als ik het chassis verplaatst, rolt het wiel in dezelfde schuine stand. Remtrommel loopt ook aan op de remvoering, vandaar dat de theorie wel kan kloppen dat de flens waar de studs in geperst zitten scheef is
Re: Scheve achteras
Als de flens scheef is zou het wiel moeten wiebelen en de brede kier moeten verplaatsen met rotatie lijkt mij.
Net zoals een slag in je wiel zou doen.
Als hij bij het draaien in dezelfde hoek scheef staat.
Verwacht ik dat de behuizing en dus de stand van het lager krom is.
Zie plaatje.
Misschien als je je remvoering demonteerd is het al zitbaar.
Anders as er uit.
Net zoals een slag in je wiel zou doen.
Als hij bij het draaien in dezelfde hoek scheef staat.
Verwacht ik dat de behuizing en dus de stand van het lager krom is.
Zie plaatje.
Misschien als je je remvoering demonteerd is het al zitbaar.
Anders as er uit.
Re: Scheve achteras
Fijne heldere tekening, had ik naar gezocht maar niet gevonden. Dank daarvoor.
Lijkt dan dat de steekas krom is, en misschien ook nog wel een lager.
Als dat zo is, kan die steekas gericht worden?
Lijkt dan dat de steekas krom is, en misschien ook nog wel een lager.
Als dat zo is, kan die steekas gericht worden?
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Scheve achteras
Zoals hierboven al opgemerkt is: als de steekas en/of flens (nr. 19 op die tekening) krom is dan zwabbert het wiel tijdens het draaien... vervangen.
Als het wiel in dezelfde scheve stand blijft staan tijdens het draaien is meestal de asbuis (nr. 6) krom en/of heeft het lager (nr. 21) een dermate harde klap gekregen dat die ovaal is geslagen.
Een combi van kromme steekas, een krom ashuis en een kapot lager is natuurlijk ook nog heel goed mogelijk...
Haal de as er onderuit en trek de as maar uit elkaar, dan kun je veel beter bekijken/meten wat er precies kapot/krom is... en kijk dan ook even goed in het difhuis of daar alles nog wel in orde is.
Ow ja... het scheef staan van het wiel baseer je hopelijk toch niet op die compleet aan gort gereden velg?
Als het wiel in dezelfde scheve stand blijft staan tijdens het draaien is meestal de asbuis (nr. 6) krom en/of heeft het lager (nr. 21) een dermate harde klap gekregen dat die ovaal is geslagen.
Een combi van kromme steekas, een krom ashuis en een kapot lager is natuurlijk ook nog heel goed mogelijk...
Haal de as er onderuit en trek de as maar uit elkaar, dan kun je veel beter bekijken/meten wat er precies kapot/krom is... en kijk dan ook even goed in het difhuis of daar alles nog wel in orde is.
Ow ja... het scheef staan van het wiel baseer je hopelijk toch niet op die compleet aan gort gereden velg?
Re: Scheve achteras
Volgens mij schreef je eerder dat het wiel met draaien onder dezelfde hoek bleef staan.
Dan lijkt mij niet dat het probleem in de steekas zit.
Terwijl met een zijdelingse impact je juist wel verwacht dat de steekas ter hoogte van het buitenste lager scheef zal raken.
Eerst maar eens demonteren en kijken wat je tegenkomt.
Blijven het volgen.
Succes