Na aardig wat filmpjes kijken en veel lezen, over tips en trics voor je homebuild engine, wil ik eens een vraagje lanceren!
Zuigers omdraaien, hoe is jullie gedachte hierover?
Je ziet en leest dat dit extra pk's oplevert, wel tussen de 7 tot 25.....
Dus ben ik wel benieuwd of er mensen ervaring mee hebben, of dat dit een broodje aap is!
en waarom er dan een front arrow op de zuiger staat............. ik zie de reacties tegemoet!
Zuigers omdraaien
Re: Zuigers omdraaien
bij de meeste motoren kan dat niet zomaar, vaak staat de zuigerpen uit het midden, en heeft de zuigerbodem uitsparingen voor de kleppen.
en waarom zou het meer vermogen opleveren?
wel een leuk discussiepunt......
en waarom zou het meer vermogen opleveren?
wel een leuk discussiepunt......
Re: Zuigers omdraaien
Ze doen het juist vanwege de uit het midden staande zuigerpen.
Als je de zuiger 180 graden draait verandert de hoek.
Daardoor zou je minder wrijving hebben dacht ik.
Dit kan alleen als je zuigervorm dit toe laat.(ivm kleppen)
Ik heb begrepen dat je me eent koude motor meer kans hebt op kantelende zuigers.
De winst is minimaal en slijtage van cilinderwanden kan toenemen.
Leuk om te proberen maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Veel werk extra kans op slijtage en defecten.
Bij een oudere motor is alles op elkaar ingelopen.
Waardoor de vermogenswinst misschien niks is.
Zelf geen ervaring mee.
Vond een plaatje van iemand die het verschil had gemeten op de testbank.
Als je de zuiger 180 graden draait verandert de hoek.
Daardoor zou je minder wrijving hebben dacht ik.
Dit kan alleen als je zuigervorm dit toe laat.(ivm kleppen)
Ik heb begrepen dat je me eent koude motor meer kans hebt op kantelende zuigers.
De winst is minimaal en slijtage van cilinderwanden kan toenemen.
Leuk om te proberen maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Veel werk extra kans op slijtage en defecten.
Bij een oudere motor is alles op elkaar ingelopen.
Waardoor de vermogenswinst misschien niks is.
Zelf geen ervaring mee.
Vond een plaatje van iemand die het verschil had gemeten op de testbank.
-
- Posts: 215
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Zuigers omdraaien
Het is zeker alleen mogelijk bij vlakke zuigers i.v.m kleppen, en ook je nokkenas moet redelijk standaard blijven i.v.m lift. Dus daarom rees de vraag bij mij wat de winst is, want als je je motor al zover openmaakt om de zuigers te draaien, kun je beter andere dingen veranderen voor meer vermogen!
Maar volgens menig sleutelaar in de US is het zeker de moeite waard om te doen, en vooral bij wat oudere motoren.
https://youtu.be/Qz4NpthqCnI?si=OJarvKNsqWDbfiHR
In dit filmpje (op ongeveer 22min.) legt hij de voordelen uit
Maar volgens menig sleutelaar in de US is het zeker de moeite waard om te doen, en vooral bij wat oudere motoren.
https://youtu.be/Qz4NpthqCnI?si=OJarvKNsqWDbfiHR
In dit filmpje (op ongeveer 22min.) legt hij de voordelen uit
Re: Zuigers omdraaien
De off-set is (imho) voor levensduur en niet voor prestatie. Verder, 25 Pk bij een 302 bullshit.
Re: Zuigers omdraaien
Als het zo veel uitmaakt, zou de fabriek het ook wel gedaan hebben toch?
Re: Zuigers omdraaien
Ze hebben de zuigers juist zo ontwikkeld om minder slijtage en geluid te hebben.
Draai je ze om heb je dus iets meer pk/koppel.
Wel weer kans op meer geluid van kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwand.
Zoek maar eens op YouTube.
De gasten van Motortrend beweren dat het een fabeltje is.
En Uncle Tony doet het juist bij al z'n Mopars.
Draai je ze om heb je dus iets meer pk/koppel.
Wel weer kans op meer geluid van kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwand.
Zoek maar eens op YouTube.
De gasten van Motortrend beweren dat het een fabeltje is.
En Uncle Tony doet het juist bij al z'n Mopars.
-
- Posts: 215
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm