Chevy 3100 bj 1950.

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

jelmoer wrote: Sun Mar 17, 2024 9:00 am Ze zeggen wel eens.
Goed gereedschap is halve werk.
Maar zonder al deze oplossingen was het waarschijnlijk een gebed zonder einde.
Echt leuk om te zien hoe jullie allerlei trucjes uithalen.
Succes
Thnx. Het is wel fijn inderdaad om er zo’n Willy Wortel bij te hebben 🤣🤣🤣
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

en welkom terug op mijn blog. We hebben weer een mooi uitdagend meet, pas en slijp weekje achter de rug. We zijn verder gegaan met de ophanging van de achteras. Vierlink zit netjes op z’n plek en zit met een paar lassen vast aan het chassis en nog wel met de uitlaatklemmen aan de as. Nu is het bepalen waar de luchtbalgen moeten komen, en hoe. De steunen die bij de luchtbalgen zitten kunnen we helaas niet gebruiken. Dit omdat er onvoldoende ruimte zit tussen de vloer van de bak en de as. Na wat meet- en denkwerk heeft Raymond gauw op papier een schetsje voor steunen gemaakt en uitgewerkt op de computer. Ook laten we gelijk een U profiel maken waar we de schokdempers aan vast kunnen maken.

Image

Image

Image

Image

Dit even Doorgestuurd naar onze vriend Andre Rodijk. Deze heeft een mooie plasma snijtafel. Omdat het voor pas werk is word het uitgesneden uit dun plaatstaal.

Image

Nu kunnen we de onderdelene aan elkaar lassen zodat we een relatief goede mal hebben om mee te passen.

Image

Image

Het houten klosje word vervangen voor een stootrubber :lol: :lol:. Dit is de laagste stand die we kunnen bereiken. Nu de luchtbalg leeg maken en passen maar weer .we gaan een buis door het chassis maken. Waar de balg tegen aan komt. Even de locatie bepalen , aftekenen en slijpen maar.

Image

Image

Image

Image

De definitieve buis die in het chassis komt word een buis van rond 100 en 5 mm dik staal. Om eerst maar een idee te krijgen hoe en wat gaan we eerst een mal maken van een pvc buis rond 100.

Image

Na dat we de buis goed hebben gaan we kijken wat de balg doet met de minimale en maximale hoogte. Zo kunnen we kijken of het uit gaat komen met de steun.

Image

Image

Image

Na alles wat we nu weten kunnen we de definitieve buis maken.

Image

Image

Ik heb de pvc buis in de lengte doorgezaagd zodat hij om de stalen buis heen past zodat we de juiste hoek kunnen overnemen.ook moeten we destalen buis is langer houde dan onze pvc versie

Image

Nu kan het slijpen weer beginnen. Netjes onder de juiste hoek doorslijpen zodat ik de andere hoek ook kan gebruiken. Daarna nog twee sleuven slijpen. Zodat de buis om het chassis past.

Image

Image

Om er 1 in spiegelbeeld te maken maak ik even een kartonnen schijfje. Zo kan ik aftekenen waar de sleuven zitten.

Image

Image

Even netjes uitknippen en op z’n kop op de andere te maken buis leggen

Image

Image

Nu kan ik het netjes aftekenen. De diepte van de sleuven even uitmeten en slijpen maar. Buisjes klaar.

Ik miste nog wat gereedschap. Een mooi klein slijpertje en een schuurapparaatje. Dus maar even bij HBM een setje op lucht gekocht en bij Toolstation een mooie opbergkoffer. In de koffer zat schuim. Die heb ik op maat gemaakt voor de machines en de accesoires. Zo kan ik ook in de kleinere hoekjes schuren en slijpen. Er zit wel een nadeel aan voor de omgeving. Het maakt best een irritant geluid alsof je bij de tandarts zit. Maar dan veel harder. SORRY Raymond en Maurice 🎧 😅.

Image

Nu kan ik nog mooi het chassis iets bijwerken omdat de buis er net niet in past. En de andere kant van het chassis moet nog uitgeslepen worden.

Image

Dan de verf er nog even afschuren en we zijn las klaar.

Image

Andre heeft de opdracht gekregen om de steunen definitief te snijden uit 5 mm staal.ik verwacht dat hij dat vandaag doet en dat we dinsdag weer verder kunnen.

Ook had ik weer een leermomentje had via Amazon mooie kleppendekselboutjes besteld.

Image

Afgelopen woensdag afgeleverd.kijk ik in het doosje en schrik wel even. Draadeinde aan de boutjes lijkt wel heel kort.

Image

Volgens mij komen ze al niet door mijn kleppendeksel. Donderdag maar even kijken en passen. Ja hoor mijn vermoeden was goed. Dus ik tijdens de koffie bij Raymond aan het mopperen dat de boutjes te kort zijn. Raymond werp er dan maar even een blik op. En ja hoor hij ziet de oplossing. Blijkt dat je het draadeinde er uit kan draaien.

Image

Hij zei normaal draai je eerst de draadeindjes in het blok en dan draai je ze vast. Weer wat geleerd. Vandaag een dagje rust. Dus volgende week dinsdag weer verder met de achteras.

Tot de volgende !

Laterrrrrrrrrrrr
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

Ff een update. De steunen en balk zijn gesneden

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

:thumbs: mooi spul toch, die plasma snijders, scheelt een hoop gedoe met de haakse slijper. :)

John :roll:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom terug op mijn blog. Afgelopen week weer lekker bezig geweest met de achteras. Vooral veel passen en meten. Het moet wel goed gedaan worden. Vooral de steunen gemaakt. Het begon natuurlijk met de mooi ,met de plasma, uitgesneden onderdelen deze eerst maar eens ‘schoon’ maken met de haakse slijper met lamellenschuurschijf.

Image

Image

Daarna de onderdelen klaar leggen voor Raymond zodat hij kan lassen.

Image

Image

Image

Image

Dat levert mooie custom steunen op voor de luchtbalgen.

Image

Deze steun komt onder de as naar achterren gericht waar de luchtbalg opkomt.

Image

Image

Ook passen we de kokers die we vorige week gemaakt hebben.dezde koker gebruiken we om de luchtbalg aan de boven kant vast te maken. Zo hebben we gelijk een stevig stuk in het chassis. Later word het chassis nog gedeeltelijk geboxt.

Image

Image

Toen moest uiteraard de overgebleven ruimtes weer opgevuld worden met passtukken met het welbekene kartonen stift malletjes gemaakt en in metaal uit geslepen. Zo weer passen en ziet er goed uit.

Image

Image

En toen was het zaterdag en ook wel knaldag. Raymond zei, we gaan zaterdag even knallen. As vast lassen.inclusief de steunen voor de luchtbalgen, steunen voor de vierlink. Daar voor moest toch eerst de as eronderuit om roest vrij te maken voor een goed las resultaat.

Image

Image

Als eerst wordende kokers met de vulstukjes gelast

Image

Image

Daarna alles nog een keer na meten. En waterpas zetten.

Image

Ook moet er gekeken worden naar de graden van de hoek waar het differentieel in staat overeen komt met de versnellingsbak
Daar hebben we dit handige apparaatje voor.

Image

Nu dit allemaal klopt kan de vierlink definitief vast gelast worden aan de as. En nu dat vast zit kan cde as er weer onder uit. Zo kunnen we de boel goed rondom vastlassen. Ook kunnen de steunen van de balgen aan de steunen van de vierlink gelast worden.

Image

Image

As kan er weer onder. Vierlink weer vast gebout. Luchtbalgen op z’n plek. Einde zaterdag. Of ……

Heb nog weer een thuis projectje. De raamlijsten aan de biinenkant van de pickup polijsten. Met dit als beginresultaat.

Image

Eerst maar schuren met de machine met een korrel 40. Daarna machinaal schuren met korrel 120.daarna met de hand aan het schuren met de korrels 240, 400 en daarna nat schuren met korrel 800 en 1200.

Image

Image

Word vervolgd.

Tot zover weer tot de volgende.

Laterrrrrrrrfrf
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

Valt niet mee zo'n airride, mooi werk man!
Kun je dat polijsten niet glimmend maken met een satineermachine, i.p.v. met de hand?

John :roll:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Indianjohn wrote: Mon Apr 01, 2024 9:15 am Valt niet mee zo'n airride, mooi werk man!
Kun je dat polijsten niet glimmend maken met een satineermachine, i.p.v. met de hand?

John :roll:
Thanx voor je compliment John! Een satineermachine ken ik zo niet. Maar ik wil kijken of het met mijn dremel gaat lukken met polijstpasta en polijstvilt. En anders met mijn lucht schuurmachine met polijstviltschijf er op. Maar bedankt voor de tip
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

Ik zou dan eerder met een toerengeregelde haakse slijper gaan poetsen, niet te veel snelheid en zo min mogelijk warmte in je matriaal brengen.

John :roll:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Indianjohn wrote: Mon Apr 01, 2024 8:04 pm Ik zou dan eerder met een toerengeregelde haakse slijper gaan poetsen, niet te veel snelheid en zo min mogelijk warmte in je matriaal brengen.

John :roll:
👍🏻
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal

En welkom terug op mijn blog. Deze week niet zo’n productieve week. Begonnen met weer de luchtbalgen te plaatsen tussen as en chassis.

Image

Aangesloten op de lucht zodat we weer lekker kunnen testen. En nu we kunnen testen kunnen we ook de rijhoogte sensoren monteren en uit proberen. De sensor word op het chassis gemonteerd. Aan de sensor komt een stangetje edie aan de vierlink vast gemaakt word. Hier voor een steuntje gemaakt, deze even tijdelijk met electra draad vast gezet zodat Raymond het aan elkaar kan lassen.

Image

Image

Er moet ook nog een reactiestang gemonteerd worden aan het chassis en de as. It om het bewegen van de as naar links en rechts tegen te gaan. Maar ja je zal hem wel snappwn. Het past natuurlijk weer niet zomaar, dus maar even aanpassen, iets wat recht is krom maken kan heel mooi met een handmatige hydraulische pijpenbuiger. Even de plekken aftekenen waar het hart van de bochten moeten komen en buigen maar.

Image

Image

Image

Met dit als resultaat,

Image


Dit is stap 1. Nu de volgende stap. Raymond en ik gaan nu even bekijken hoe we de reactiestang gaan monteren. Met een pen en een papiertje er bij kan raymond wat scetsen en naten opschrijven.

Image

Nu alles op papier staat snel naarde computer nu we nog weten hoe het zit. Hier maken we een ontwerp van de steun,

Image

Image

Dit ontwerp sturen we weer door naar onze vriend André. Dez maakt hem mrrt eerst uit blik zodat we weer eerst kunnen passen. Even op het resultaat wachten.

Ik heb ook steuntje uit een U-profiel gemaakt om de aanslagrubbers te monteren. Dit om de as op te vangen, zodat de balgen niet in hun uiterste mi imale stand komen.

Image

Ik heb ook plaat gemaakt om het chassis te boxen. Eerst uiteraard een mal uit karton gemaakt. En afgetekend op de 3mm dikke staal plaat. Dit uitgeslepen.

Image

Ook ben inog een poosje aan het polijsten geweest met de tips and tricks van John Met dit als resultaal. Ben er bijna na hoe ik het wil hebben.

Image

Image

Tot de volgende

Laterrrrrrrrrrr
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Wow weer een mooi stukje vakmanschap.
Hoe loopt je planning😇
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

jelmoer wrote: Mon Apr 08, 2024 8:11 am Wow weer een mooi stukje vakmanschap.
Hoe loopt je planning😇
Dank je Jelmoer. Planning gaat wel spannend worden 😅
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

Mooi werk hoor, om jaloers op te worden ;)
Polijstwerk begint er op te lijken.

John :roll:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

:thumbs:
Indianjohn wrote: Mon Apr 08, 2024 8:10 pm Mooi werk hoor, om jaloers op te worden ;)
Polijstwerk begint er op te lijken.

John :roll:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal

En welkom weer terug op mijn blog. Ja alweer een week voorbij. Deze week vooral bezig geweest met het maken van plaatwerk om het chassis te boxen waardoor het een stuk steviger word. Malletjes maken van karton. En weer uitwerken in staal van 3mm dik. En met een paar klemmen vastgezet.

Image

Image

Voor de schokbrekers is Raymond weer met de draaibank en freesbank bezig geweest.een stuk staaf waar hij een gat in geboord heeft op de draaibank. En daarna een schroefdraad in getapt heeft.

Image

Image

Zo kunnen we de schokbreker hier aan monteren met een dikke m12 bout. Ook heeft hij op de freesbank er een vlakke kant aangemaakt om hem goed vast te kunnen lassen met een groot draagvlak.

Image

Zo komt het dan te zitten

Image

Maar voor dat het zo ver is moeten we eerst de tussenbalk klaar maken. Deze gaan we monteren met bouten. Om dit te kunnen realiseren hebben we een dikke plaat van 6 mm met daarin schroefdraad getapt achter de boxplaat gelast.

Image

Image

Image

Image

Daarna konden we beginnen met de boxingplaten in te lassen. Moest nog wel even wat fine getuned worden en blank gemaakt worden voor het lassen. Daarna kon het lassen beginnen

Image

Image

Komende week weer verder .

Ook het eerste polijst werk afgemaakt. De twee binnenste raamframes van de voorruit zijn klaar.

Image

Nu de binnenste raamlijsten van de deuren nog. Deze moeten alleen eerst nog even gestraald worden.

Tot zover weer en tot de volgende.

Laterrrrrrrr
Post Reply