Chevy 3100 bj 1950.
Re: Chevy 3100 bj 1950.
Hoi allemaal
En welkom terug op mijn blog. We zijn weer lekker aan de klus geweest van de week. We hebben nu aan beide kanten de boxingplaten ingelast, dus een lekker sterke achterkant van het chassis.
Nu alles er even onderuit zodat we alles even goed kunnen af lassen.
Maar omdat Raymond even druk is met een andere auto moet ik even wachten. Dat geeft niet. Kan ik mijn volgende polijst klusje voorbereiden. De binnen raamframes van de deuren even stralen in de straalkast.
Ook heb ik gaten in het chassis geboord . Dit om de bouten in de luchtbalgen te kunnen draaien en één als doorvoer van de luchtslang. Hier heb ik rubbers voor om af te dichten tegen water. In de doorvoer voor de luchtslang heb ik een stukje gewapende slang aangebracht om slijtage aan de luchtslang te voorkomen.
Nadat alles netjes en goed afgelast is door Raymond kan project reactiestang beginnen. Dat is weer veel meten, meten en nog eens meten. De as moet wel netjes in het midden van het chassis zitten. Het chassis zetten we met de luchtvering op rijhoogte. Dat zit in het midden van de hoogste en laagste stand van de luchtvering. Zo kunnen we de reactiestang vlak (waterpas) achter de as plaatsen, door deze even tijdelijk op assteunen en een krik te leggen.
Nu bepalen waar we de steunen moeten monteren en testen of we goed zitten ivm de luchtbalgen.
Nu alles goed lijkt te zitten even op een paar punten lassen zodat we de reactiestang ook werkend met de luchtvering kunnen bekijken.
https://youtu.be/3hTRbc5U_F8?feature=shared
Test is gelukt dus straks nog een keer de as er onderuit om nog een aantal dingen definitief vast te lassen. Voor die tijd uiteraard nog even de schokbrekers bepalen. De mooie steuntjes die Raymond gedraaid heeft gebruiken we op de as.
Nu nog aan de tussenbalk monteren. Hier gebruiken we een massieve metalen staaf voor. Een oude as van iets. Hier zagen we de benodigde stukken van af.
Dan kunnen de stukken naar de draaibank waar onze willy wortel weer mooie dingen draait, deze passen in de gaten van de tussenbalk
Dan nog even M12 draad er in tappen,
We kunnen nu de schokdempers vastmaken aan de tussenbalk.
En toen schrokken we ons rot. Het was al weer veel te laat voor de zaterdag
Dus komende week de boel lassen, in de epoxy zetten en schilderen. Weer een mooi vooruitzicht.
Tot zo ver maar weer en tot de volgende…..
Laterrrrrrrrr
En welkom terug op mijn blog. We zijn weer lekker aan de klus geweest van de week. We hebben nu aan beide kanten de boxingplaten ingelast, dus een lekker sterke achterkant van het chassis.
Nu alles er even onderuit zodat we alles even goed kunnen af lassen.
Maar omdat Raymond even druk is met een andere auto moet ik even wachten. Dat geeft niet. Kan ik mijn volgende polijst klusje voorbereiden. De binnen raamframes van de deuren even stralen in de straalkast.
Ook heb ik gaten in het chassis geboord . Dit om de bouten in de luchtbalgen te kunnen draaien en één als doorvoer van de luchtslang. Hier heb ik rubbers voor om af te dichten tegen water. In de doorvoer voor de luchtslang heb ik een stukje gewapende slang aangebracht om slijtage aan de luchtslang te voorkomen.
Nadat alles netjes en goed afgelast is door Raymond kan project reactiestang beginnen. Dat is weer veel meten, meten en nog eens meten. De as moet wel netjes in het midden van het chassis zitten. Het chassis zetten we met de luchtvering op rijhoogte. Dat zit in het midden van de hoogste en laagste stand van de luchtvering. Zo kunnen we de reactiestang vlak (waterpas) achter de as plaatsen, door deze even tijdelijk op assteunen en een krik te leggen.
Nu bepalen waar we de steunen moeten monteren en testen of we goed zitten ivm de luchtbalgen.
Nu alles goed lijkt te zitten even op een paar punten lassen zodat we de reactiestang ook werkend met de luchtvering kunnen bekijken.
https://youtu.be/3hTRbc5U_F8?feature=shared
Test is gelukt dus straks nog een keer de as er onderuit om nog een aantal dingen definitief vast te lassen. Voor die tijd uiteraard nog even de schokbrekers bepalen. De mooie steuntjes die Raymond gedraaid heeft gebruiken we op de as.
Nu nog aan de tussenbalk monteren. Hier gebruiken we een massieve metalen staaf voor. Een oude as van iets. Hier zagen we de benodigde stukken van af.
Dan kunnen de stukken naar de draaibank waar onze willy wortel weer mooie dingen draait, deze passen in de gaten van de tussenbalk
Dan nog even M12 draad er in tappen,
We kunnen nu de schokdempers vastmaken aan de tussenbalk.
En toen schrokken we ons rot. Het was al weer veel te laat voor de zaterdag
Dus komende week de boel lassen, in de epoxy zetten en schilderen. Weer een mooi vooruitzicht.
Tot zo ver maar weer en tot de volgende…..
Laterrrrrrrrr
Re: Chevy 3100 bj 1950.
Wederom weer mooi om te zien.
Houden jullie trouwens alle uurtjes bij?
Ben benieuwd hoeveel er ondertussen al inzitten.
Op naar de volgende.
Houden jullie trouwens alle uurtjes bij?
Ben benieuwd hoeveel er ondertussen al inzitten.
Op naar de volgende.
Re: Chevy 3100 bj 1950.
Dank Jelmoer . Nee we hadden de uurtjes niet bij gehouden. Maar op basis van foto’s kon ik ongeveer terug halen wanneer ik met de pickup bezig geweest ben en wanneer ik de klusperiode gehad heb. Op basis daarvan even aan het rekenen gegaan en kom ik op ……ongeveer 1700 uur uit. Vanaf nu maar eens bijhouden
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevy 3100 bj 1950.
Heel bizonder weer, leuk filmpje!
John
John
Re: Chevy 3100 bj 1950.
Hoi allemaal,
En welkom terug op mijn blog. Deze week geen hele technische dingen gedaan maar wel belangrijke.
Wederom de as onder het chassis uit gehaald. Hopelijk voor de laatste keer. Zo kunnen we het laatste nog af lassen.
Ideaal die bestekbakken van de IKEA. Kunnen we mooi de bouten en moeren uit elkaar houden.
Nu dit klaar is de lassen bijwerken met slijptol met schuurschijf. Zo maken we de lassen mooi vlak. Daarna het chassis opschuren met schuurpapier korrel 80.
Het chassis is nu klaar om in de epoxy te zetten. Dit moet in twee lagen voor de juiste werking. De epoxy trekt mooi zwart weg.
In de tussen tijd van het drogen kan ik mooi de steekassen verwijderen, zo kan ik de ankerplaten verwijderen van de trommelremmen, deze gaan we vervangen voor schijfremmen. Daarvoor moeten we de deksel van het differentieel verwijderen. Nu kunne we de steekassen een stuk naar binnen drukken om de c clips te verwijderen waardoor we de steekassen er uit kunnen halen.
Na het aanbrengen van de tweede laag epoxy is er nog een klus te doen. Het spuiten van wat vierlink onderdelen, schokdempers en de tussenbalk.
Hier heb ik 4 lagen op aangebracht.
De volgende dag is het chassis mooi opgedroogd. Tijd om de chassislak aan te brengen. Ook hier brengen we twee lagen van aan. De hoekje en kiertjes waar ik met de kwast niet in kom of bij kan werken we bij met een spuitbus.
De achteras moest nog even vrij gemaakt worden van roest voor dat we de epoxy aan konden brengen. Dit heb ik met een haakse slijper met staalborstel gedaan. Daarna de achteras in de epoxy gezet.
Ook het thuis werk gaat gewoon door. Het polijsten van de raamlijsten,
Met dit als resultaat. Wat een verschil met het begin.
Zo nu zijn jullie weer op de hoogte. Planning voor komende week is het in de chassislak zetten van cde achteras.en dan de achterkant weer in elkaar zetten. Hou jullie hier weer van op de hoogte. Tot de volgende!
Laterrrrrrrr
En welkom terug op mijn blog. Deze week geen hele technische dingen gedaan maar wel belangrijke.
Wederom de as onder het chassis uit gehaald. Hopelijk voor de laatste keer. Zo kunnen we het laatste nog af lassen.
Ideaal die bestekbakken van de IKEA. Kunnen we mooi de bouten en moeren uit elkaar houden.
Nu dit klaar is de lassen bijwerken met slijptol met schuurschijf. Zo maken we de lassen mooi vlak. Daarna het chassis opschuren met schuurpapier korrel 80.
Het chassis is nu klaar om in de epoxy te zetten. Dit moet in twee lagen voor de juiste werking. De epoxy trekt mooi zwart weg.
In de tussen tijd van het drogen kan ik mooi de steekassen verwijderen, zo kan ik de ankerplaten verwijderen van de trommelremmen, deze gaan we vervangen voor schijfremmen. Daarvoor moeten we de deksel van het differentieel verwijderen. Nu kunne we de steekassen een stuk naar binnen drukken om de c clips te verwijderen waardoor we de steekassen er uit kunnen halen.
Na het aanbrengen van de tweede laag epoxy is er nog een klus te doen. Het spuiten van wat vierlink onderdelen, schokdempers en de tussenbalk.
Hier heb ik 4 lagen op aangebracht.
De volgende dag is het chassis mooi opgedroogd. Tijd om de chassislak aan te brengen. Ook hier brengen we twee lagen van aan. De hoekje en kiertjes waar ik met de kwast niet in kom of bij kan werken we bij met een spuitbus.
De achteras moest nog even vrij gemaakt worden van roest voor dat we de epoxy aan konden brengen. Dit heb ik met een haakse slijper met staalborstel gedaan. Daarna de achteras in de epoxy gezet.
Ook het thuis werk gaat gewoon door. Het polijsten van de raamlijsten,
Met dit als resultaat. Wat een verschil met het begin.
Zo nu zijn jullie weer op de hoogte. Planning voor komende week is het in de chassislak zetten van cde achteras.en dan de achterkant weer in elkaar zetten. Hou jullie hier weer van op de hoogte. Tot de volgende!
Laterrrrrrrr