Motor transplantatie
Motor transplantatie
Deze topic gaat over de ombouw van mijn 302 naar mijn 408w.
Mijn nitrous powered 302 is nog in een goede staat, maar heeft op het einde van het seizoen gewoon te weinig pk’s. Ik weet nog niet wat ik met de 302 ga doen. Ik heb in iedergeval de olie en het filter gewisseld. De 302 moet plaatsmaken voor de door mij gebouwde 408w stroker motor. Voor de bouw van dit blok zie de volgende topic:
viewtopic.php?f=8&t=39530
De laatste run van de 302:
Laatste rit met de 302:
[youtube]UtAVeyr_Um0&rel=1[/youtube]
De plannen zijn om de 302 uit te bouwen; motor ruimte kaal te maken, schoonmaken en opnieuw spuiten; rem bekrachtiging ombouwen naar hydroboost power; Accu verhuizen naar de kofferbak; 408w inbouwen en aansluiten. Ik hoop hier in mei 2008 mee klaar te zijn zodat ik weer kan rijden.
Het eerste begin is gemaakt!!!!
Om te beginnen de auto goed wegzetten, er is namelijk erg weinig plaats in mijn hok.
Dan beginnen met alles loskoppelen en uitbouwen.
Weer een update.
Laatste dagen flink bezig geweest. Dat werd tijd, want voor je het weet is het mei.
Ik heb alles voorbereid om de 302 er uit te halen. Toch zit daar stiekem een hoop aan vast.
Eind van deze week ga ik het blok lichten.
Voor de zekerheid alles maar goed merken. Alles wat van de auto af komt gaat in zakjes en daarop schrijf ik wat het is. Na een paar maanden is het ineens niet zo voor de hand liggend.
Alle spullen gaan voorlopig op het dak en in de auto. Als het is schoongemaakt gaat het in dozen naar zolder. Een aantal dingen zullen worden hergebruikt en een aantal dingen worden vernieuwd. Denk hierbij aan de starter, de dynamo, headers, etc.
De radiateur heb ik om laten bouwen. Deze is nu uitgerust met AN16 koppelingen. Ik had vorig jaar lasbare draadstukken en koppelingen meegebracht vanaf Canada. Deze zijn dmv TIG lassen erop gezet. Een hele ingreep, maar toch gelukt Voor mij dus geen lekkende slangenklem verbindingen meer
Alle brackets en bumpersteunen moeten de straalcabine in. Ze worden netjes gespoten voordat het terug in elkaar gaat.
Ik zit alleen te kijken of ik alle bouten opnieuw zal laten behandelen (verzinken of passiveren).
Weet iemand een adres in de buurt van Tilburg of Maastricht om dit te laten doen?
Wat zal dat ongeveer kosten?
Weer een update:
Zo de 302 is uit de auto, volgende keer maar een motor sling gebruiken.
Als je hem met bak eruit trekt heb je die gewoon nodig.
Je kan dan nl het zwaartepunt verleggen zonder spanbanden.
Ik heb zelfs de vrouw zo gek gekregen dat ze me kwam helpen (kost me wel een massage
Ik heb tekeningen gemaakt voor mijn nieuwe accu bak. Die wil ik in de kofferbak plaatsen, hij is custum voor de optima accu. Ik heb een hele avond getekend.
Van deze tekeningen zijn autocad tekeningen gemaakt en is het programma geschreven voor de laser snijder. Alles wordt uit RVS plaat gelasered. Buurman bedankt!!!!
Het ontwerp heb ik van een foto, natuurlijk veranderd naar mijn wensen.
Ik ben benieuwd als hij straks af is, nog even geduld.
Morgen de versnellingsbak eraf halen en het blok monteren op het speciale karretje.
Dan zal ik wat 2 takt olie in de cilinders laten lopen en alle gaten afplakken als bescherming
Snel meer 8)
Mijn nitrous powered 302 is nog in een goede staat, maar heeft op het einde van het seizoen gewoon te weinig pk’s. Ik weet nog niet wat ik met de 302 ga doen. Ik heb in iedergeval de olie en het filter gewisseld. De 302 moet plaatsmaken voor de door mij gebouwde 408w stroker motor. Voor de bouw van dit blok zie de volgende topic:
viewtopic.php?f=8&t=39530
De laatste run van de 302:
Laatste rit met de 302:
[youtube]UtAVeyr_Um0&rel=1[/youtube]
De plannen zijn om de 302 uit te bouwen; motor ruimte kaal te maken, schoonmaken en opnieuw spuiten; rem bekrachtiging ombouwen naar hydroboost power; Accu verhuizen naar de kofferbak; 408w inbouwen en aansluiten. Ik hoop hier in mei 2008 mee klaar te zijn zodat ik weer kan rijden.
Het eerste begin is gemaakt!!!!
Om te beginnen de auto goed wegzetten, er is namelijk erg weinig plaats in mijn hok.
Dan beginnen met alles loskoppelen en uitbouwen.
Weer een update.
Laatste dagen flink bezig geweest. Dat werd tijd, want voor je het weet is het mei.
Ik heb alles voorbereid om de 302 er uit te halen. Toch zit daar stiekem een hoop aan vast.
Eind van deze week ga ik het blok lichten.
Voor de zekerheid alles maar goed merken. Alles wat van de auto af komt gaat in zakjes en daarop schrijf ik wat het is. Na een paar maanden is het ineens niet zo voor de hand liggend.
Alle spullen gaan voorlopig op het dak en in de auto. Als het is schoongemaakt gaat het in dozen naar zolder. Een aantal dingen zullen worden hergebruikt en een aantal dingen worden vernieuwd. Denk hierbij aan de starter, de dynamo, headers, etc.
De radiateur heb ik om laten bouwen. Deze is nu uitgerust met AN16 koppelingen. Ik had vorig jaar lasbare draadstukken en koppelingen meegebracht vanaf Canada. Deze zijn dmv TIG lassen erop gezet. Een hele ingreep, maar toch gelukt Voor mij dus geen lekkende slangenklem verbindingen meer
Alle brackets en bumpersteunen moeten de straalcabine in. Ze worden netjes gespoten voordat het terug in elkaar gaat.
Ik zit alleen te kijken of ik alle bouten opnieuw zal laten behandelen (verzinken of passiveren).
Weet iemand een adres in de buurt van Tilburg of Maastricht om dit te laten doen?
Wat zal dat ongeveer kosten?
Weer een update:
Zo de 302 is uit de auto, volgende keer maar een motor sling gebruiken.
Als je hem met bak eruit trekt heb je die gewoon nodig.
Je kan dan nl het zwaartepunt verleggen zonder spanbanden.
Ik heb zelfs de vrouw zo gek gekregen dat ze me kwam helpen (kost me wel een massage
Ik heb tekeningen gemaakt voor mijn nieuwe accu bak. Die wil ik in de kofferbak plaatsen, hij is custum voor de optima accu. Ik heb een hele avond getekend.
Van deze tekeningen zijn autocad tekeningen gemaakt en is het programma geschreven voor de laser snijder. Alles wordt uit RVS plaat gelasered. Buurman bedankt!!!!
Het ontwerp heb ik van een foto, natuurlijk veranderd naar mijn wensen.
Ik ben benieuwd als hij straks af is, nog even geduld.
Morgen de versnellingsbak eraf halen en het blok monteren op het speciale karretje.
Dan zal ik wat 2 takt olie in de cilinders laten lopen en alle gaten afplakken als bescherming
Snel meer 8)
Last edited by fordman on Sun Jan 20, 2008 8:16 pm, edited 1 time in total.
Re: Motor transplantatie
Goed bezig
Die braces in de motorruimte, is dat van totalcontrolproducts?? Volgens mij wel want ik zie ook hun motorsteunen
Nog een vraagje, die hrc, heeft die ook aansluitingen aan de andere kant en waar is die van?? Ben op het moment bezig met een 69er mustang mach 1 428 CJ, heb een nieuwe motor gebouwd met edelbrock koppen en de motor pastte niet meer met de hooker headers (waarschijnlijk is de uitlaatpoort op de edelbrocks iets hoger) dus niewe motorsteunen gemaakt maar de hrc past nu niet, deze zat al tegen het kleppendeksel aan met alles origineel dus zoek ik een smallere
Die braces in de motorruimte, is dat van totalcontrolproducts?? Volgens mij wel want ik zie ook hun motorsteunen
Nog een vraagje, die hrc, heeft die ook aansluitingen aan de andere kant en waar is die van?? Ben op het moment bezig met een 69er mustang mach 1 428 CJ, heb een nieuwe motor gebouwd met edelbrock koppen en de motor pastte niet meer met de hooker headers (waarschijnlijk is de uitlaatpoort op de edelbrocks iets hoger) dus niewe motorsteunen gemaakt maar de hrc past nu niet, deze zat al tegen het kleppendeksel aan met alles origineel dus zoek ik een smallere
Re: Motor transplantatie
Ben weer erg benieuwd, succes!
-
- Posts: 2306
- Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm
Re: Motor transplantatie
herkenbaar in zo'n klein hok... je hebt in ieder geval licht/stroom, dat scheelt.
t zag er allemaal al erg netjes uit, ben benieuwd hoe mooi t straks wordt.
t zag er allemaal al erg netjes uit, ben benieuwd hoe mooi t straks wordt.
Re: Motor transplantatie
Dik hoor! Je pakt het allemaal grondig aan, zeer zeker geen knoeiwerk
Re: Motor transplantatie
Netjes, mei moet toch wel haalbaar zijn
Ronnie
Ronnie
-
- Posts: 2391
- Joined: Sat May 27, 2006 6:37 pm
Re: Motor transplantatie
Mopar killer!!!
Goed bezig, ben benieuwd naar het eind resultaat
Goed bezig, ben benieuwd naar het eind resultaat
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Motor transplantatie
Succes ermee, maar dat komt wel goed.
Je hebt zo'n smalle garage en die maak je nog smaller met die wasbak en die vitrinekast....??
Heb mijn huis incl. smalle garage verkocht, maar iets vinden met een bredere garage valt tegen.....
Je hebt zo'n smalle garage en die maak je nog smaller met die wasbak en die vitrinekast....??
Heb mijn huis incl. smalle garage verkocht, maar iets vinden met een bredere garage valt tegen.....
Re: Motor transplantatie
Ik ben nu met een chevy bezig even geen mopar'srockatansky wrote:Mopar killer!!!
Ronnie
Re: Motor transplantatie
Bedankt voor de reacties
Update:
De bak is van het blok gescheiden. Het blok moest klaar gemaakt worden voor het transport, dus 2 takt olie in de cilinders laten lopen en inpakken.
Het was een drukke dag, om 0900 de aanhanger ophalen en alles erop binden.
Blok wegbrengen naar mijn ouders 25 kilometer verderop voor stalling.
Daarna had ik een afspraak met Roadrage David.
Hij had een setje "ringbrothers" hood hinges verkeerd bezorgd gehad en die kon ik overnemen. Deze stonden al een tijdje op mijn verlang lijstje en ik kon mijn slag slaan. David bedankt!!!!!
Toffe gozer, we hebben lekker gebabbeld over natuurlijk onze hobby’s.
Je merkt dan dat we veel gemeen hebben wat betreft smaak en afwerking
Voor de geïnteresseerde onder ons, hier een link naar zijn project:
viewtopic.php?f=8&t=47766
De scharnieren zijn top kwaliteit, CNC gefreesd aluminium. Het kwijl loopt uit je mond als je ze bekijkt, je kan er naar blijven kijken (wat ik zeker zal doen komende maand).
Daarna heb ik samen met mijn vader wieltjes onder de pallet gezet waar mijn 408 op staat, zodat deze rondgereden kan worden. Mijn blok blokkeerde namelijk zijn uitgang. Mijn vader is bezig met een Trimph spitfire restoratie en heeft de ruimte nodig, vandaar. Ik heb hem al gezegd dat ik hem binnen kort kom ophalen.
Hierna moest ik racen om die aanhanger op tijd in te leveren (als je hard genoeg gaat komt hij los ).
Snel meer!!
Update:
De bak is van het blok gescheiden. Het blok moest klaar gemaakt worden voor het transport, dus 2 takt olie in de cilinders laten lopen en inpakken.
Het was een drukke dag, om 0900 de aanhanger ophalen en alles erop binden.
Blok wegbrengen naar mijn ouders 25 kilometer verderop voor stalling.
Daarna had ik een afspraak met Roadrage David.
Hij had een setje "ringbrothers" hood hinges verkeerd bezorgd gehad en die kon ik overnemen. Deze stonden al een tijdje op mijn verlang lijstje en ik kon mijn slag slaan. David bedankt!!!!!
Toffe gozer, we hebben lekker gebabbeld over natuurlijk onze hobby’s.
Je merkt dan dat we veel gemeen hebben wat betreft smaak en afwerking
Voor de geïnteresseerde onder ons, hier een link naar zijn project:
viewtopic.php?f=8&t=47766
De scharnieren zijn top kwaliteit, CNC gefreesd aluminium. Het kwijl loopt uit je mond als je ze bekijkt, je kan er naar blijven kijken (wat ik zeker zal doen komende maand).
Daarna heb ik samen met mijn vader wieltjes onder de pallet gezet waar mijn 408 op staat, zodat deze rondgereden kan worden. Mijn blok blokkeerde namelijk zijn uitgang. Mijn vader is bezig met een Trimph spitfire restoratie en heeft de ruimte nodig, vandaar. Ik heb hem al gezegd dat ik hem binnen kort kom ophalen.
Hierna moest ik racen om die aanhanger op tijd in te leveren (als je hard genoeg gaat komt hij los ).
Snel meer!!
-
- Posts: 2286
- Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm
Re: Motor transplantatie
Lekker bezig weer.
Zal van de week een foto en het type nr. van een goede evenaar/sling posten.
Koop a.u.b. niet zo'n H.Buitelaar ding.
Heb je je radiator afgeperst na het lassen?
Wander.
Zal van de week een foto en het type nr. van een goede evenaar/sling posten.
Koop a.u.b. niet zo'n H.Buitelaar ding.
Heb je je radiator afgeperst na het lassen?
Wander.
Re: Motor transplantatie
Das een goeie, er is mij al meerdere keeren verteld dat een alu radiateur waar eenmaal antivries of koelvloeistof heeft ingezeten niet meer te lassen is.kale wrote:Heb je je radiator afgeperst na het lassen?
Hier ben ik dus ook wel benieuwd naar.
-
- Posts: 2286
- Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm
Re: Motor transplantatie
Hallo Fordman
Hier een plaatje van een evenaar waar ik wel over te spreken ben.
Type TL68005 van Rodac.
Deze Ford motor met blower en auto.bak hebben er regelmatig in gehangen zonder problemen.
Succes
Wander.
Hier een plaatje van een evenaar waar ik wel over te spreken ben.
Type TL68005 van Rodac.
Deze Ford motor met blower en auto.bak hebben er regelmatig in gehangen zonder problemen.
Succes
Wander.
Re: Motor transplantatie
@Kale bedankt voor de tip. Hij was nu in de aanbieding bij brezan, dus ik heb er gelijk 1 gehaald. Mooi ding.
De radiator heb ik met lucht getest, hij lijkt dicht te zijn. Ik zal het nog eens goed doen, maar dan moet ik even een paar goede stopjes zoeken. Het lassen viel tegen, het antivries beinvloede het gas. Ze hebben eerst de bung op een pijpje gelast en toen het pijpje over de bestaande pijp op het huis vast gezet. Het is ook niet zo mooi als ik in mijn gedachte had moet ik toegeven. Ze waren er wel even mee bezig en dan kom je al snel aan 80 euro (en dan ben ik nog gematst denk ik).
Ik ben druk in de weer geweest, de bumpersteunen en gril gestraald en in de primer gezet.
Komende week zal ik kijken of ik ze in de lak kan zetten.
Fordman 8)
De radiator heb ik met lucht getest, hij lijkt dicht te zijn. Ik zal het nog eens goed doen, maar dan moet ik even een paar goede stopjes zoeken. Het lassen viel tegen, het antivries beinvloede het gas. Ze hebben eerst de bung op een pijpje gelast en toen het pijpje over de bestaande pijp op het huis vast gezet. Het is ook niet zo mooi als ik in mijn gedachte had moet ik toegeven. Ze waren er wel even mee bezig en dan kom je al snel aan 80 euro (en dan ben ik nog gematst denk ik).
Ik ben druk in de weer geweest, de bumpersteunen en gril gestraald en in de primer gezet.
Komende week zal ik kijken of ik ze in de lak kan zetten.
Fordman 8)