Hulp gezocht

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
dodge52
Posts: 5791
Joined: Sat Apr 03, 2004 11:43 pm

Hulp gezocht

Post by dodge52 »

Veel bezoekers op het AAP-forum kennen mij denk ik, heel veel alleen misschien van naam, DODGE 52
Ik ben al jaren in het bezit van een Dodge Coronet uit 1952, de wagen is in een redelijke staat, alleen rij ik er haast niet mee, helaas...
Ik zou met de Dodge meetings willen bezoeken, voorheen deden Monique en ik dat regelmatig met de Mustang maar die hebben wij verkocht. De Dodge is op het ogenblik niet zo dat wij er veel mee durven te rijden. Ik ben geen techneut en zoek dus hulp. Iemand die mij kan vertellen wat ik met de Dodge zou kunnen, misschien een andere motor, andere aanpassingen waardoor we meer van de Dodge kunnen genieten. Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen gooi er een ander blok in, andere wielen en remmen en noem maar op...
Maar ook ik heb een budget en dat is niet veel...
De Dodge is een klasse wagen waar wij graag meer mee zouden rijden, wie kan ons helpen... :(
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Hulp gezocht

Post by BigBlockMopar »

dodge52 wrote:De Dodge is op het ogenblik niet zo dat wij er veel mee durven te rijden.
Wat zijn de dingen die je niet 'veilig' of betrouwbaar vind aan de auto?
dodge52
Posts: 5791
Joined: Sat Apr 03, 2004 11:43 pm

Re: Hulp gezocht

Post by dodge52 »

Je hebt een pm...
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Hulp gezocht

Post by Streetrod »

Gooi het hier neer weten wij ook wat er niet goed is, is wel zo handig. Nu weten wij niet wat er is waar het over gaat en wat je wil :?: :?: :?: :?: :?:

Ronnie
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: Hulp gezocht

Post by Ed »

Inderdaad zonde, daar moet je meer van kunnen genieten.
Wat Ronnie zegt........gooi neer hier.
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: Hulp gezocht

Post by basezum »

gezellige dag knutselen voor de boeg, gedeelde smart is beter, kom maar op(ken haast zelf ook niks, maar toch)
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Hulp gezocht

Post by silentchaos »

Mijn stallingsmeester/garage zou je misschien ook kunnen helpen...
Ik ben erg tevreden over hem, maar aangezien hij gewoon een garage runned en het z'n brood is, kost't je toch centjes...
Daarentegen heeft hij veel ervaring met auto's opknappen etc.

En het is in de buurt (Vlakbij Wateringse veld)
dodge52
Posts: 5791
Joined: Sat Apr 03, 2004 11:43 pm

Re: Hulp gezocht

Post by dodge52 »

Ik had het over niet mee durven rijden, maar durven is misschien een groot woord.
Jaarlijks wordt de auto in ieder geval nagekeken door een garage bij mij in de buurt, ook had ik jaarlijks de APK. Natuurlijk werd dan alles nagelopen en af en toe iets vernieuwd.

In het kort de problemen, accu is erg snel leeg (6 volt) ook al heb ik een stuk gereden dan ben ik bang om de motor uit te zetten, al een paar keer gehad dat hij niet meer wou starten. Ik ga normaal rijden met een opgeladen accu.
Motor loopt statonair erg onregelmatig en wil steeds afslaan, grootste problemen dus als ik moet stoppen om hem aan de praat te houden. Ik ben ook dan bang dat als hij afslaat niet meer wil starten. Wegligging is niet erg lekker, de witte strepen op de weg lijken wel karresporen maar dit zal wel door de banden komen (diagonaal). De benzine meter is kapot dus altijd eerst tanken voordat ik ga rijden, niet zo'n probleem natuurlijk. Ik heb wel een nieuwe meter liggen maar het zal de zender wel zijn hoorde ik...die heb ik dus niet.
Eigenlijk zou de Dodge gewoon een keer door een kenner nagelopen moeten worden om te kijken wat er eventueel aan gedaan kan worden.
Gelukkig heeft Herman al aangeboden om een keer te kijken.
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Hulp gezocht

Post by Joost.... »

Dat is geen fijn gevoel kan ik me voorstellen. Ik zou gewoon de problemen 1 voor 1 oplossen, misschien samen met iemand die verstandheeft van electra de boel updaten naar 12V en de meter maken. Setje fatsoenlijk banden eronder en de motor eens een grote beurt geven, denk dat de meeste dingen dan wel opgelost zijn...
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: Hulp gezocht

Post by basezum »

Joost.... wrote:Dat is geen fijn gevoel kan ik me voorstellen. Ik zou gewoon de problemen 1 voor 1 oplossen, misschien samen met iemand die verstandheeft van electra de boel updaten naar 12V en de meter maken. Setje fatsoenlijk banden eronder en de motor eens een grote beurt geven, denk dat de meeste dingen dan wel opgelost zijn...

en jij bied je hulp aan ;)

Willem verdient het, woont helaas eindje van me vandaan :(
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Hulp gezocht

Post by watahyahknow »

dodge52 wrote:Ik had het over niet mee durven rijden, maar durven is misschien een groot woord.
Jaarlijks wordt de auto in ieder geval nagekeken door een garage bij mij in de buurt, ook had ik jaarlijks de APK. Natuurlijk werd dan alles nagelopen en af en toe iets vernieuwd.

In het kort de problemen, accu is erg snel leeg (6 volt) ook al heb ik een stuk gereden dan ben ik bang om de motor uit te zetten, al een paar keer gehad dat hij niet meer wou starten. Ik ga normaal rijden met een opgeladen accu.
Motor loopt statonair erg onregelmatig en wil steeds afslaan, grootste problemen dus als ik moet stoppen om hem aan de praat te houden. Ik ben ook dan bang dat als hij afslaat niet meer wil starten. Wegligging is niet erg lekker, de witte strepen op de weg lijken wel karresporen maar dit zal wel door de banden komen (diagonaal). De benzine meter is kapot dus altijd eerst tanken voordat ik ga rijden, niet zo'n probleem natuurlijk. Ik heb wel een nieuwe meter liggen maar het zal de zender wel zijn hoorde ik...die heb ik dus niet.
Eigenlijk zou de Dodge gewoon een keer door een kenner nagelopen moeten worden om te kijken wat er eventueel aan gedaan kan worden.
Gelukkig heeft Herman al aangeboden om een keer te kijken.
valt allemaal nog wel mee denk ik : het slechte lopen kan eventueel ook komen omdat de alternator een beetje slecht is , zoals je al aangaf start de auto slecht na een stukje rijden , dan lijkt het mij dat ie niet laad .
de onsteking loopt ook op electra en als die in de accu leeg is worden de vonkjes ook minder , ik zou de laatste tip ter harte nemen en inderdaad upgraden naar een 12 volt systeem ook omdat daar makkelijker spullen voor te krijgen zijn en iedereen je met startkabels kan helpen .
banden zijn ook in radiaal verkrijgbaar en mischien als je de aansluitingen van zender van de benzinemeter schoonmaakt ie het alweer doet

ok het kost je wat geld maar volgens mij zal het niet veel meer zijn als 500 euro all in en dan ben je helemaal bij voor de komende tijd
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Hulp gezocht

Post by silentchaos »

Precies!

Ik had precies hetzelfde toen ik m'n auto net had gekocht...
Dat ik op die manier durfde terug te rijden zeg :oops: Nu begin ik bij een keer overslaan van de motor zelf al te piepen :D Terwijl hij toen schudde als San Francisco 102 jaar geleden :D

Eenvoudig verholpen door de carberateur te reviseren, motor een beurt geven, nieuwe bougies + kabels en contactpunten vervangen...WE-RELD van verschil kan ik je vertellen :) En erg simpel, zeker met die wat oudere wagens :)
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Hulp gezocht

Post by stef »

Wel, als je eens een handje electro-hulp nodig hebt, moet je maar een gil geven, ik woon bij je in de buurt zoals je weet... :)
arnout
Posts: 192
Joined: Tue Feb 10, 2004 9:11 pm

Re: Hulp gezocht

Post by arnout »

hey dodge
ik heb zelf een chevy uit 51 met lijn 6 en alles op 6 volt.
en als t goed is waarom zou je dan naar 12 volt verbouwen, dat is altijd zo makkelijk. bij ons werkt t goed en ik vind t super leuk om dat ding alleen al te starten met dat trage wuhwuh geluid.
ga je ombouwen naar 12 volt moet je ook je originele radio ombouwen of vervangen (erg lastig aangezien t 50 jaar oud is). of een modern ding erin stoppen wat ik persoonlijk geen pan vind.

lijkt erop dat je accu verrot is. wij hebben er ook een andere accu in gezet omdat de fut eruit was.
in de wintermaanden (of uberhaupt als je bijna nooit rijd) eens in de zoveel tijd de druppel lader erop, zodat je accu op spanning blijft,. die 6 volt dingen lopen langszaam leeg (helemaal als je de kabels eraan laat zitten als je m in de stalling zet), daar gaat je accuutje van stuk.
als je een nieuwe koopt ook, staat nooit spanning op. dan zegt de verkoper dat je m pas de volgende dag op kunt halen ofzo.
tevens moet je dikke kabels gebruiken (+ en massa). met 6 volt word vaak gedacht: is maar de helft van de spanning die dunne draadjes zijn best, maar t is juist andersom, je weerstand neemt daardoor aanzienlijk toe, dus lekkere dikke kabels erin!

voor t stationair rot lopen: misschien moet je de caburateur en de kleppen afstellen.
die ouwe karren hebben nog geen hydraulische lifters, maar gewoon vaste, dus afstellen. niet moeilijk, maar je moet wel de shop manual hebben of een goeie site waar je de juiste afstellingen kunt vinden.
verder kun je de bougies vervangen en de verdelerkap en puntjes. gelijk ff verse olie in dat blok (oliefilter heeft ie denk ik niet?? die van ons niet) en dan moet je alweer heel end zijn denk.

wat bedoel je met wegligging? gaat ie snel de hoek om, of kut door de bocht?
of trekt ie steeds 1 kant op?

is t voor je brandstof meter niet gelijk een kit? zender + meterjte en plaatje?

misschien heb je hier wat aan. die ouwe lijn6 jes op 6 volt is toch net ff andere koek.
suc6 ermee, komt wel weer goed!
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Hulp gezocht

Post by silentchaos »

Electro lukt mij als elektrotechnicus ook wel :D
Zelfs microcontrollers programmeren is geen punt :D En vrij makkelijk qua spanningsniveau's aangezien de meeste uC 6V wel kunnen hebben :D

Als er gesoldeerd/draden getrokken etc moet worden moet je't maar zeggen :)
Post Reply