De ultieme roest test 2 nieuw brunox en de FLUID FILM test

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

roestvreter wrote:Er is veel verrschil van mening over fertan roestoplosser. Ik vind het spul wel nuttig. Het vertraagt naar mijn mening wel roest vorming maar je moet het wel afdekken met lak of olie/vet .
hieronder een experiment:
A 5 ijzerstrips uit dezelfde verroeste plaat gesneden:
No 15 geen behandeling
No 26 24 uur in fertan gelegen:-- werd niet helemaal glad wel helemaal zwart
No 27 24 uur in 1:3 verdunde HG roest oplosser gelegen:--werd helemaal glad, beetje vliegroest
No 28 24 uur in Naval Jelly gelegen (spul uit de VS):--werd helemaal glad, beetje vliegroest
No 29 24 uur in van Kaathoven “bio ontroester” gelegen:--werd helemaal glad

Alle plaatjes zijn daarna grondig afgespoeld en met vloeibare zeep is het zuur geneutraliseerd. Vervolgen 6 weken buitenshuis in weer en wind opgehangen

B na 6 weken Het fertan behandelde plaatje is nog steeds roestvrij Het HG plaatje heeft nog weinig roest maar met name het met bio-ontruster behandelde plaatje roest alweer flink.

Image
Image

Is leuk maar moet ik dan een deur in een vat van 100 liter fertan gooien, wat ik probeer aan te tonen is dat het niet doet wat er op de verpakking staat, de verpakking geeft aan, opbrengen afspoelen en aflakken

wel erg interesant om deze test te zien maar dompelen gaat erg vaak niet op met grootere onderdelen


gr morpheus
roestvreter
Posts: 15
Joined: Thu Mar 25, 2010 1:55 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by roestvreter »

Je hebt gelijk dat dompelen van grote delen moeilijk zal gaan.Dat geldt natuurlijk voor alle vloeibare ontroesters.Ik kan mij niet voorstellen dat fertan bij veel loszittende roest helpt daarom ik heb steeds met een staalborstel loszittende roest verwijderd. Waar het mij eigenlijk om gaat is of bv. het vernevelen in holle ruimten (kokerbalken) met fertan nou wel of niet goed is en of voorbehandelen met fertan voor het lakken of voor owatrol nuttig is. Ik ben dat nu aan het testen maar de uitslag zal wel even op zich laten wachten. Fertan zou ook nadelig kunnen zijn omdat bv. de owatrol of de primer niet zo goed in de roest kan trekken als zonder fertan. In een Duitse test kwam fertan met fertan vet (ik ben de naam even vergeten) lang niet zo goed uit als het Sanders "schutzfett" zonder voorbehandeling. Maar dan weet je weer niet of dat kwam door de fertan of door het minder goede vet.
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

roestvreter wrote:Je hebt gelijk dat dompelen van grote delen moeilijk zal gaan.Dat geldt natuurlijk voor alle vloeibare ontroesters.Ik kan mij niet voorstellen dat fertan bij veel loszittende roest helpt daarom ik heb steeds met een staalborstel loszittende roest verwijderd. Waar het mij eigenlijk om gaat is of bv. het vernevelen in holle ruimten (kokerbalken) met fertan nou wel of niet goed is en of voorbehandelen met fertan voor het lakken of voor owatrol nuttig is. Ik ben dat nu aan het testen maar de uitslag zal wel even op zich laten wachten. Fertan zou ook nadelig kunnen zijn omdat bv. de owatrol of de primer niet zo goed in de roest kan trekken als zonder fertan. In een Duitse test kwam fertan met fertan vet (ik ben de naam even vergeten) lang niet zo goed uit als het Sanders "schutzfett" zonder voorbehandeling. Maar dan weet je weer niet of dat kwam door de fertan of door het minder goede vet.

Ben erg benieuwd naar je testen, voor de meeste roest problemen zou ik geen fertan gebruiken, heb het eerst redelijk gebruikt maar nu nooit meer, maar vraagje heb je aandelen in fertan :D , ik ga nu gewoon voor de owatrol en daar overheen hammerite, mischien wordt dat anders na de resultaten van mijn tests, denk dat lijn olie producten ook wel goed zijn mits je ze daarna afsluit met een goede lak


gr morpheus
roestvreter
Posts: 15
Joined: Thu Mar 25, 2010 1:55 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by roestvreter »

Nee geen aandelen in fertan,ze betalen me ook niet;ik krijg er gewoon een kick van dat roestig ijzer zo mooi zwart wordt van dat spul. Maar het enige wat natuurlijk telt is of het op de lange duur voordelen biedt om het roesten te beperken en dat is gewoon nog steeds onduidelijk. Ik vind het gek dat er zo weinig goed onderzoek te vinden is over roest bestrijding. Wat mij langszamerhand wel duidelijk wordt is dat 1) mechanisch ontroesten(slijpschijf), 2)een primer (loodmenie,owatrol CIP,etc) gevolgd door 3) enkele lagen sterke verf (bv Hammerite) langdurige bescherming biedt. Bij auto's moet je er altijd wel enorm op letten dat er geen vocht/lucht van de achterkant van plaatwerk,felsnaden etc. kan komen.
In kokerbalken kan dat allemaal niet vandaar dat je naar alternatieven zoekt.
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

Officieel in de test, roest omvormer en primer in 1, gekocht bij de action, dus noem hem gewoon maar action

Image


gr morpheus
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

Ga nu zelf maar de fertan testen met dompelen, ben benieuwd, ik laat hem 48 uur in de fertan liggen


Image


gr morpheus
roestvreter
Posts: 15
Joined: Thu Mar 25, 2010 1:55 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by roestvreter »

Wat ik eigenlijk wil weten is :wel of niet voorbehandelen met fertan, dan goed afspoelen(zuurresten wegspoelen met zeep oplossing),grondig drogen en dan afwerken met bv hammerite of owatrol olie. Om te zien of fertan op den duur voordeel biedt (of niet)
V8 Angel
Posts: 2665
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:19 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by V8 Angel »

Erg interresant om te lezen hier allemaal, wij gebruiken op de zaak veel rustoleum, die brengen we aan op kompressorhuizen van aluminium en gietstaal die veel te maken krijgen met weersinvloeden ( oa ook zeelucht en zeewater door het gebruik in zeecontainerkoelmachines) en continu onder invloed van koud, warm en heet. Ik moet zeggen berenspul,het wordt als een soort van coating aangebracht en dient als een soort van primer.

Rustoleum is te verkrijgen in diverse zaken zoals Brammer, van enckevort en vast meerdere zaken.
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

roestvreter wrote:Wat ik eigenlijk wil weten is :wel of niet voorbehandelen met fertan, dan goed afspoelen(zuurresten wegspoelen met zeep oplossing),grondig drogen en dan afwerken met bv hammerite of owatrol olie. Om te zien of fertan op den duur voordeel biedt (of niet)

ik zou zeggen probeer het uit, maar is eigelijk niet eerlijk na de fertan komt dan owatrol en daarna hammerite, hoe weet je wat fertan gedaan heeft, zou je een plaatje met fertan moeten na behandelen en een plaatje zonder fertan moeten na behandelen met owatrol en hammerite

gr morpheus
Erik Firebird
Posts: 4708
Joined: Sun May 15, 2005 12:06 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by Erik Firebird »

En alle middelen gebruiken, en daarna aflakken?

Op aparte plaatjes uiteraard. 8)
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

48 uur in de fertan gelegen

Image



gr morpheus
roestvreter
Posts: 15
Joined: Thu Mar 25, 2010 1:55 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by roestvreter »

Ik heb nu plaatjes in de test die wel en niet in de fertan hebben gelegen en daarna of met owatrol of met hammerite zijn afgewerkt. We zullen zien hoe het uitpakt..
roestvreter
roestvreter
Posts: 15
Joined: Thu Mar 25, 2010 1:55 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by roestvreter »

Fertan bevat onder andere looizuur (waarschl. uit eikenhout, je ruikt die lucht) en fosforzuur. Dat is een beproefde combinatie om roest tegen te gaan. Als je in de wetenschappelijke litteratuur gaat kijken zie dat ook daar de meningen verdeeld zijn.
Sommige studies laten een gunstig effect zien, bij andere maakt het niets uit.
sjaki
Posts: 51
Joined: Thu Sep 18, 2008 10:28 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by sjaki »

ik zou zeggen probeer het uit, maar is eigelijk niet eerlijk na de fertan komt dan owatrol en daarna hammerite, hoe weet je wat fertan gedaan heeft, zou je een plaatje met fertan moeten na behandelen en een plaatje zonder fertan moeten na behandelen met owatrol en hammerite

gr morpheus[/quote]
is het niet zo dat je hammerite direct over de roest heen moet smeren ....het dekt in ieder geval wel beter vindt ik ...ik heb het bij mijn remtrommels gedaan eerst met een goede primer en daarna hammerite en het smmeerde en dekte niet zo goed...bij mijn cardan as in een keer over de roest supertmooi dekkens en glad verder mijn carterpan enz zeer sterk ook!!
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: De ultieme roest test 2 update juli

Post by morpheus »

Ik gebruik hammerite meestal niet gelijk over roest maar gebruik de hammerite om de roestomvormer goed dicht te krijgen tegen vocht, hammerite staat daar goed bekend mee om goed af te dichten, zitten ook sileconen in


gr morpheus
Post Reply