1971 Chevrolet El Camino

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Ab79
Posts: 103
Joined: Sat Oct 02, 2010 9:28 pm

1971 Chevrolet El Camino

Post by Ab79 »

Hallo.

Ik zal ook mijn projekt even melden hier op dit forum.
Misschien dat sommigen dit verhaal ook al gezien hebben op het forum van http://www.usatrucks.nl
Maar eerst zal ik mezelf even kort voorstellen.
Ik ben Toine en ben 31 jaar.
Ik kom uit een klein dorp in het zuidoosten van Noord-Brabant.
Sinds 2002 ben ik in het bezit van een El Camino van 1971.
Het betreft hier een SS-clone met cowl induction hood.
Er ligt een 350 cui blok in.
Op het kenteken staat dat het een SS 396 is, maar ik heb een keer de VIN-tag gedecodeerd en daaruit bleek dat het gewoon een 5,7 liter moet zijn.

Ik heb de El Camino in 2002 gekocht als opknapper.
Achteraf gezien was het bedrag wat ik betaald heb nog aan de royale kant.
Ik had wel wat verstand van El camino's (opgedaan op internet) maar nog niet genoeg.
Dat resulteerde dan ook in een aankoop waarvan achteraf bleek dat een vorige eigenaar het niet zo nauw had genomen met reparaties/wijzigingen aan de auto.
Er was in ruime mate gebruik gemaakt van plamuur enz. Ook het originele dashboard was verdwenen en vervangen door een exemplaar uit een Buick.
We zijn de auto in 2003 op gaan knappen maar hebben ons toen vooral gefocust op de buitenkant.
Het dashboard was me ondertussen wel een doorn in het oog geworden maar het functioneerde dus hebben we het maar zo gelaten. En hetzelfde geldt voor het dakraam.

Het resultaat na het opknappen mocht er zijn. De auto zag er weer strak uit.
Hij was gerestaureerd met het oog op aktief gebruik dus een showroom model is het nooit geweest. De rode kleur waarin hij gespoten is had mijn vader nog staan en het spuiten is ook door mijn vader gedaan. Ik heb er in 2004 een hele zomer mee gereden. Toen kwam ik de eerste probleempjes tegen... Tijdens een regenbui besloegen de ruiten ontzettend. Ze waren ook met geen mogelijkheid meer vrij te krijgen. De slangen van de verwarming bleken totaal niet aangesloten. Daar was dus met het plaatsen van het Buick dashboard totaal niet naar gekeken. Ik was dus meer aan het boenen dan aan het rijden. Ook bleken de rubbers van de deuren versleten. Het druppelde dus een beetje in de wagen tijdens een regenbui. Na de zomer van 2004 is de auto gestald en het jaar daarna weer in de lente voor de dag gekomen. De zomer van 2005 heb ik ook nog met de auto gereden maar het ging me steeds meer irriteren dat het geen probleemloze auto was. Ik heb er die zomer alleen mee gereden als er de hele dag geen wolk te zien was. Dan kon het raampje lekker open. Toen kwam er ook nog eens bij dat na het vervangen van een pakking je in de cabine zowat uitgerookt werd door de uitlaatgassen. Waarschijnlijk is een schroef van de headers toen dolgedraaid en sloot het allemaal niet mooi meer aan.

Na de zomer van 2005 moest ik hem weer stallen maar de garage waar mijn auto eerder stond was in beslag genomen door enkele oldtimers van mijn vader en zodoende is mijn auto buiten terecht gekomen onder een partytent. We hebben hem op bokken gezet en dat was dat. De zomer daarna had de auto al wat schade opgelopen door het buiten stallen. Ik stond voor de keuze om de auto te verkopen voor een, wat mij betreft, te laag bedrag of de auto laten staan en de schade beperkt houden. Aangezien ik nog steeds voor mijn gevoel een in potentie mooie muscle car had staan wilde ik er niet vanaf. Ik heb er dus voor gekozen om de auto te houden en te wachten op betere tijden.

Nu, na vijf jaar stalling (buiten), is het 2010 geworden en zijn we weer helemaal vooraan begonnen. Het moge duidelijk zijn dat de auto eruit zag om te janken.
Nu maar hopen dat we deze keer alle problemen kunnen tackelen. We gaan er in ieder geval wel de tijd voor nemen.

Ik heb in de afgelopen jaren wel een origineel (2e hands) dashboard op de kop kunnen tikken (daar heb ik ook 'top dollar' voor moeten betalen). Nu is het zo dat die in zijn lange leven ook al de nodige averij op heeft gelopen. Daar moet ik dus ook gedeeltelijk weer iets vervangends voor zoeken. Het dakraam is nu ook verdwenen en met het gat wat er nu zit gaat hetzelfde gebeuren :)

We zijn dus voor de 2e keer aan de auto begonnen en ik hoop in 2012 (10 jaar na de aanschaf) eindelijk in het bezit te zijn van de El Camino die ik altijd al wilde hebben.




En aangezien ik weet dat jullie ook graag wat te kijken hebben heb ik wat foto's van 2002 t/m nu:




2002:

Image

Image




2003:

Image

Image

Image

Image

Image




2004:

Image

Image

Image




2010:

Image

Image

Image

Image

Image




Oktober 2010

Image

Image

Image



Wordt vervolgd:
Last edited by Ab79 on Tue Nov 02, 2010 3:13 pm, edited 3 times in total.
P P M
Posts: 3552
Joined: Sun Oct 21, 2007 10:14 am

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by P P M »

Welkom Toine, wij wonen ook in een klein dorpje in zuidoost Brabant dus wellicht komen we elkaar es tegen dan 8)
Hier staat ook al vanaf 2002 een Camino in de garage.................

Succes met je project :thumbs:

Grtz Patricia :)
camino-danny
Posts: 404
Joined: Mon Aug 09, 2010 11:49 am

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by camino-danny »

:thumbs: we love el camino's !!!!!!!!
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by basezum »

rijd je niet liever?


Geintje....super bezig :)
Ab79
Posts: 103
Joined: Sat Oct 02, 2010 9:28 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by Ab79 »

basezum wrote:rijd je niet liever?


Geintje....super bezig :)

Eigenlijk is het wel erg ja...
Het is ook wel erg jammer natuurlijk dat je een auto al 8 jaar hebt en er eigenlijk nog niet echt van hebt kunnen genieten.
Ik heb nu in ieder geval wel voor mezelf op een rijtje dat ik er geld aan uit wil geven.
Dat was waar het aan ontbrak de afgelopen 5 jaar.
En geld gaat het kosten, dat is iets wat zeker is.
Leonpluym
Posts: 227
Joined: Sat Jan 10, 2009 6:28 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by Leonpluym »

Hatsikiedeeeee,

Ik zeg, DOEN!
Goed bezig idd, maar pff wat een karwei weer :lol:
Weer n elky erbij yiiiiiiihaaaaaaaaaaaa
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by chevystan67 »

goed bezig, ik zag alleen een aftermarket sunroofje erin, als je toch de wagen kaal hebt zou ik die ook lekker dichtlassen, gaan toch bijna altijd lekker die klotuh dingen
Ab79
Posts: 103
Joined: Sat Oct 02, 2010 9:28 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by Ab79 »

chevystan67 wrote:goed bezig, ik zag alleen een aftermarket sunroofje erin, als je toch de wagen kaal hebt zou ik die ook lekker dichtlassen, gaan toch bijna altijd lekker die klotuh dingen
Ja precies.
Dat gaat dus ook gebeuren :)
pintor
Posts: 3701
Joined: Thu Aug 19, 2004 8:22 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by pintor »

weer kaal maken?? je bent er maar druk mee :P
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by morpheus »

Welkom Toine


Nog genoeg te doen zo te zien, succes


gr Morpheus


Image

www.amerikaanseautosite.nl
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by el eric »

ik vond hem mooier in 2004, :D

Nee man, respect voor het werk dat je doet, dit ga ik volgen.
Mischien een stomme vraag, maar hoe heb je de verf er af gekregen?
thenewpappa
Posts: 662
Joined: Tue Aug 01, 2006 11:20 am

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by thenewpappa »

Zo dan, hier ga je een flinke klus aan hebben als ik naar je window supports kijk en je laadbak.
Ik heb mijn '70 SS396 in 2003 gekocht. Volgens mij heb ik in dat jaar of het jaar ervoor met deze gereden. Destijds huidige eigenaar kwam uit Amstelveel. DIng was gaar als boter. FF op de rem trappen betekende met je hersens tegen de voorruit en haaks rechtsaf haast door de pui van een winkel. Paar weken later stond hij te koop met een kapotte motor. Is dat deze?

Misschien kan je in mijn topic wat ideeën op doen

viewtopic.php?f=8&t=38401

Ik raad je wel aan om een support te plaatsen onder het verticale deel onder je achterruit (de scheiding tussen cabine en smugglers area). Op de foto's te zien zit daar nu niets en dat kan verzwakking geven in je carrosserie (en ik citeer dan meerdere mensen op het Amerikaanse Chevelles/ El Camino forum).

Verder ook errug veel succes met het bedraden, wat een rampenplan zeg. Ik heb trouwens nog een origineel SuperSport dasbord staan van een 71'er of 72'er. Bouwjaar weet ik niet zeker. Alleen het voorpaneel, niet de klokken.
Ab79
Posts: 103
Joined: Sat Oct 02, 2010 9:28 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by Ab79 »

thenewpappa wrote:Zo dan, hier ga je een flinke klus aan hebben als ik naar je window supports kijk en je laadbak.
Ik heb mijn '70 SS396 in 2003 gekocht. Volgens mij heb ik in dat jaar of het jaar ervoor met deze gereden. Destijds huidige eigenaar kwam uit Amstelveel. DIng was gaar als boter. FF op de rem trappen betekende met je hersens tegen de voorruit en haaks rechtsaf haast door de pui van een winkel. Paar weken later stond hij te koop met een kapotte motor. Is dat deze?
Dank voor je medeleven (en voor de tips natuurlijk)! ;)

Ja ik weet niet of het deze is. De motor loopt toch wel goed eigenlijk.
Heb hem in 2003 af laten stellen en toen van de monteur niets te horen gekregen.
Wel over de wagen dat de APK goedkeuring een beetje dubieus was.
En over het blok alleen iets in positieve zin. Dat het best een pittig blok was vanwege wat wheelspin als je met kickdown van 1 naar 2 gaat (kan goed altijd zo zijn maar vooruit).

Is je oog toen niet gevallen op het dashboard wat niet origineel was?
Ik heb hem in ieder geval in 2002 gekocht in de buurt van Roosendaal.

En de bekabeling dat wordt ook nog een mooie puzzle inderdaad.
Ach ja, het is gewoon zo.
We gaan er gewoon stug mee verder.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by rulez »

goed bezig goed bezig 8)

mijn raampies lekken ook een beetje, hoop er geen doorrotting van te hebben.

enige rotte plekken zit in de vloerpan achter de bijrijder, rest van de vloer heb ik al behandeld met epoy-menie-grondverf, laar ik van de winter lekker zo, dan kan het vocht er goed uit.

kleuren rood en beige/buin zagen er ook gaaf uit.

succes ermee.
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: 1971 Chevrolet El Camino

Post by Eightball »

Mooi project man!! Jij verandert net zo vaak van lak als dat ik de auto was :)
Goed bezig!!!!

gr. Dennis
Post Reply