blok takelen. advies?
blok takelen. advies?
Hallo,
Ik wil mijn blok uit de auto trekken.
Carb. is er af.
Neem ik een plaat op de plek van de carb, en takel hem aan 1 punt (intake) er uit, of ga ik met kettingen op 4 punten aan het blok takelen.
Nog niet eerder gedaan. Wat is handig?
Ik wil mijn blok uit de auto trekken.
Carb. is er af.
Neem ik een plaat op de plek van de carb, en takel hem aan 1 punt (intake) er uit, of ga ik met kettingen op 4 punten aan het blok takelen.
Nog niet eerder gedaan. Wat is handig?
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: blok takelen. advies?
Ik pak altijd 4 punten.
Zeker als je een evenaar hebt of hem met bak en al er uit haalt is dat handig.
Zeker als je een evenaar hebt of hem met bak en al er uit haalt is dat handig.
Re: blok takelen. advies?
Als ik zie hoe makkelijk ik een boutje doldraai van mn carb, dan ga ik daar ZEKER geen motor aan optillen.
Ik draai ze altijd handvast aan met een klein steeksleuteltje, en nog zit er een scheur in mn alu-inlaat manifold.
daar ga ik echt geen 250 kilo aan hangen.
Ik draai ze altijd handvast aan met een klein steeksleuteltje, en nog zit er een scheur in mn alu-inlaat manifold.
daar ga ik echt geen 250 kilo aan hangen.
Re: blok takelen. advies?
ok.
Je kan er van die standaard plaatjes voor halen, ik wou er zelf effe een maken.
Botjes zijn ongeveer M8, kan je volgens mij een paard aan hangen... Zijn er ook 4....
Je kan er van die standaard plaatjes voor halen, ik wou er zelf effe een maken.
Botjes zijn ongeveer M8, kan je volgens mij een paard aan hangen... Zijn er ook 4....
Re: blok takelen. advies?
Doe het al jaren met een plaat op het manifold, geen enkel probleem.
Re: blok takelen. advies?
hier nog 1...Pink wrote:Doe het al jaren met een plaat op het manifold, geen enkel probleem.
Re: blok takelen. advies?
Dan ben je lekker lomp bezig als je je manifold gescheurd krijg,daar moet je ook draadeindjes (studs) inzetten,eigenlijk voor alle zachte materialen moet je die gebruiken.arthur wrote:Als ik zie hoe makkelijk ik een boutje doldraai van mn carb, dan ga ik daar ZEKER geen motor aan optillen.
Ik draai ze altijd handvast aan met een klein steeksleuteltje, en nog zit er een scheur in mn alu-inlaat manifold.
daar ga ik echt geen 250 kilo aan hangen.
Re: blok takelen. advies?
ik geloof ook niet zo in die plaatjes..
ik pak toch liever staal en dik..
in mijn ervaring is overigens 2 hijspunten genoeg voor een losse motor. ( dat vindt gm blijkbaar ook)
M@ik
ik pak toch liever staal en dik..
in mijn ervaring is overigens 2 hijspunten genoeg voor een losse motor. ( dat vindt gm blijkbaar ook)
M@ik
-
- Posts: 905
- Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm
Re: blok takelen. advies?
Vier punten. Bij het uit- en intakelen kun je niet genoeg ogen gebruiken voor clearance. Let erop dat je motormounts niets beschadigen, bij de mijne kreeg per ongeluk een van de spatborden een knauw daarvan bij het terug inhangen en richten.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: blok takelen. advies?
X 1Pink wrote:Doe het al jaren met een plaat op het manifold, geen enkel probleem.
Re: blok takelen. advies?
Wij doen het altijd met 1 bout linksachter op de motor en 1 bout rechtsvoor op de motor. De ketting rechtsvoor iets korter houden dan die linksachter. Dan hangt je blok iets achterover. Ook moet je de bak iets opkrikken bij de converter, dan gaat het blok makkelijker los en weer vast.
Dus samengevat : eerst de 3 bouten van je starterkrans die aan de converter zit losmaken. Dan de bouten los die de bak vasthouden aan je blok losmaken. Dan de motersteunbouten er uit halen, die kan je er zonder veel moeite uit trekken. Dan de bak iets opkrikken, let wel IETS opkrikken. dan je blok iets optakelen en zodra hij vrij is van de motorsteunen, iets naar voren halen zodat hij loskomt van de bak.
tada hijsen maar!
Succes
Blok er weer in hangen is precies de omgekeerde werkwijze.
Dus samengevat : eerst de 3 bouten van je starterkrans die aan de converter zit losmaken. Dan de bouten los die de bak vasthouden aan je blok losmaken. Dan de motersteunbouten er uit halen, die kan je er zonder veel moeite uit trekken. Dan de bak iets opkrikken, let wel IETS opkrikken. dan je blok iets optakelen en zodra hij vrij is van de motorsteunen, iets naar voren halen zodat hij loskomt van de bak.
tada hijsen maar!
Succes
Blok er weer in hangen is precies de omgekeerde werkwijze.
Re: blok takelen. advies?
Blok is er uit, gedaan met 2 kettingen op 3 punten.
LV RV en LA.
Ben er alleen achter gekomen dat de bak makkelijker losgaat als je 2 bouten niet vergeet los te draaien, die verstopt onder de bagger zitten...
Effe wachten op mijn nieuwe motorsteunen, dan kan de 460 er in, en de "narigheid" beginnen. (pas maken uitlaten...)
Zal ik de intake en accesoires al op het blok monteren, of juist achterwege laten tot ie er in zit?
Wilde het blok primen, maar is beter te zien als de intake er nog niet op zit...
heb ik nog een gekke vraag:
Mijn stock bak is een C6.
Bak van mijn nieuwe blok is een E4OD. beide bigblock housing.
Betekent dit dat de metalen afdekplaat van de bak/converter dan identiek van maatvoering is?
Anders moet ik van beide blokken de flexplate er weer afhalen, en de platen verwisselen, en het zit net mooi eigenlijk...
Ik heb nu de converter nog in mijn bak hangen. Kan dat een weekje zo blijven zitten, of moet ie er echt uit...? (wel geborgd.)
LV RV en LA.
Ben er alleen achter gekomen dat de bak makkelijker losgaat als je 2 bouten niet vergeet los te draaien, die verstopt onder de bagger zitten...
Effe wachten op mijn nieuwe motorsteunen, dan kan de 460 er in, en de "narigheid" beginnen. (pas maken uitlaten...)
Zal ik de intake en accesoires al op het blok monteren, of juist achterwege laten tot ie er in zit?
Wilde het blok primen, maar is beter te zien als de intake er nog niet op zit...
heb ik nog een gekke vraag:
Mijn stock bak is een C6.
Bak van mijn nieuwe blok is een E4OD. beide bigblock housing.
Betekent dit dat de metalen afdekplaat van de bak/converter dan identiek van maatvoering is?
Anders moet ik van beide blokken de flexplate er weer afhalen, en de platen verwisselen, en het zit net mooi eigenlijk...
Ik heb nu de converter nog in mijn bak hangen. Kan dat een weekje zo blijven zitten, of moet ie er echt uit...? (wel geborgd.)
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: blok takelen. advies?
de converter word nu opgehouden door een oliekeerring dus zonder ondersteuning gaat ie gegarandeerd lekken.
op zn minst de keering vernieuwen voor montage ook de bus van de converter bekijken of er een groef in is gesleten , als ie niet te diep is kun je die repareren met een sleeve issie dieper dan kun je hem of weggooien of toch monteren en iedere keer als je parkeert een lekbak onder je auto zetten en regelmatig atf bijvullen
op zn minst de keering vernieuwen voor montage ook de bus van de converter bekijken of er een groef in is gesleten , als ie niet te diep is kun je die repareren met een sleeve issie dieper dan kun je hem of weggooien of toch monteren en iedere keer als je parkeert een lekbak onder je auto zetten en regelmatig atf bijvullen