Compressor/straal vraag.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by Shev Ed »

Voordeel van een compressor zonder grote voorraad tank (zoals ze inderdaad wel eens met spuiten doen) , is dat de compressor direct afslaat als je niet meer spuit.

Maakt eigenlijk geen zak uit wat je dan moet, met of zonder buffer.

Want een tank is niets meer dan een buffer... voor continu gebruik zoals met spuiten/stralen is een buffer dus nergens voor nodig. Tenzij je compressor niet genoeg capaciteit heeft... Maar als je een professionele spuiter bent neem ik aan dat je wel voor goede spullen zorgt..

Buffers zijn over-rated, gewoon zorgen voor een goede compressor.

Buffers zijn handig voor de thuis hobby'isten zoals wij, zodat we niet een dure compressor hoeven te kopen met 1miljoen liter per minuut capaciteit...

Oplossing van Lennard vind ik erg mooi gevonden, gewoon 2 compressortjes gebruiken.
mar&lie
Posts: 323
Joined: Tue Jun 14, 2005 6:31 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by mar&lie »

Fatsoenlijk zandstralen gaat enkel met een degelijke schroefcompressor.
Heb ze allemaal geprobeerd.
Eerst een balma met motor 4kw 650l/min. en 300l tank.
Leek eerst alsof em net te kort kwam om te stralen.
toen een Grasso gekocht met 7,5 kw motor en 1250l/min met 500L tank.
Weer net niet genoeg :? .
Dit waren allemaal 2cyl zuigercompressoren.

Nu heb ik om te zandstralen een werf compressor van atlas copco,
met Deutz 4cyl diesel 73KW en levert 12 m3 per min.
gebruik deze zonder tank rechtstreek de straal ketel. soms zelfs 2
Dit is het enige wat echt werkt.
Weet dat het ook goed gaat met kleinere modellen van 4,5m3
Zolang het maar een schroefcompressor is.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Compressor/straal vraag.

Post by mercury1970 »

Mmmm, in zo verre mijn illusie...... zijn er nog andere oude amerikanen van Tupperware muv de Vette?? :D
Ps Ja ik weet dat het onderstel en de draagconstructie v/d vette ook van roestbaar ijzer is.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by rulez »

als ik bovenstaand een beetje goed gevolgd heb, is voor stralen een grootte aanzuigcapaciteit nodig.
Als je tank klein is zal de compressor veel draaien wat slecht voor de compressor kan zijn (oververhitting).

In dat geval zou je een grootte tank kunnen nemen om een voorraad lucht aan te leggen, waarna je compressor langer moet draaien om dit aan te vullen maar ook langere rusttijd heeft.

Je zou 2 compressors samen kunnen gebruiken die meer dan 400 l/min leveren om je capaciteit te halen, en deze zou je dan samen op de straal apparaat moeten sluiten.
Voordeel is dat je voor het gewone werk 1 compressor kan aanzetten.

De vultijd, aantal toeren, is dan ook nog van belang om een tank snel of langzaam te vullen?
De redelijk standaard straalpistolen, hebben die nog een grootte luchtdoorstroming? kortom zit je snel door je voorraad lucht heen bij bv tank van 100l?
Post Reply