Airco vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Airco vraag

Post by rdtreur »

De airco in mijn '75 Cadillac werkt al een tijd niet. Ik heb hem zo gekocht maar heb er een nieuwe (gereviceerde) pomp bij gekregen. Het stikkertje erop zegt dat hij moet werken met R134a. Kan ik deze pomp gewoon installeren, aansluiten en vullen met R134a en werkt hij dan? Of moet ik meer aanpassen om op R134a te draaien?

Alvast bedankt, Ramon
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Airco vraag

Post by camaro rs »

rdtreur wrote:De airco in mijn '75 Cadillac werkt al een tijd niet. Ik heb hem zo gekocht maar heb er een nieuwe (gereviceerde) pomp bij gekregen. Het stikkertje erop zegt dat hij moet werken met R134a. Kan ik deze pomp gewoon installeren, aansluiten en vullen met R134a en werkt hij dan? Of moet ik meer aanpassen om op R134a te draaien?

Alvast bedankt, Ramon

ik heb ooit mijn alfa 164 3.0 V6 uit 1991 laten ombouwen
alle dichtingen (o- ringen) zijn vervangen geweest door andere die bestand zijn tegen dit gas
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Airco vraag

Post by SplitWindow »

Neem even contact op met Olof van Aircomobiel :!:
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Airco vraag

Post by capricelimburg »

Ik heb 2x een airco omgebouwd van R12 naar R134a.

-Systeem goed reinigen zodat alle oude olie en troep er uit is (bus remmenreiniger er door heen + perslucht)
-alle o-ringen vervangen nu je toch alles los hebt liggen
-nieuwe filter/droger, nieuw expansieventiel
-de juiste viscosicteit pag olie (deel in compressor, rest in filter/droger gieten). Zoek even op internet op welke olie je moet hebben voor het type compressor dat je hebt
-compressor monteren en met de hand 20x langzaam draaien
-30 minuten vacuum trekken en kijken of de boel vacuum vast houdt (liefst een nacht laten staan)
-vullen met R-134a tot 70-80% van het vulgewicht R12

Zeker met aircowerk zou ik het in één keer goed doen, als je stappen overslaat kun je het binnen een jaar allemaal nog een keer doen.
Post Reply